• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postens värdefrakt. Någon som haft problem?

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag har för mig att om du skickar något som är mer värt än de 50.000 kr som de säger att de ersätter, så gäller inte det alls.....men jag kan minnas fel.
Det viktiga är att få hela avtalsvillkoren, så att du kan läsa själv. Jag har varit med om att kundtjänst sagt en sak och sedan har inte det stämt med avtalsvillkoren och då får du ingen ersättning. Man ska alltid ha villkoren så att man kan stämma av själv vad som gäller.
 
Däremot så är det ofta olika bud om hur paketet ska förpackas... Jag hade tejpat in paketet som en dåre vid ett tillfälle och fick till svar att jag måste ta bort tejpen. Andra har bara satt tejpen utanpå tejpen.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Skickade en klocka förra veckan och frågade om hur högt värde det var försäkrat för. Posttjänstemannen frågade vad det var i paketet, en klocka sa jag. Jaha, men då får du nog ingen ersättning ändå, har du inte en faktura på försäljning att visa upp får du bara tillbaks portokostnaden..., men jag förstår om du tycker det här känns säkrare att skicka såhär.

Kändes ju inte jättekul att höra, klockan skulle upp till Krons för service, så nån försäljning var det ju inte tal om, och då gällde inte försäkringen då enligt Postnord, jävligt märkligt.

Nu kom ju paketet fram nästa dag som det skulle, så ingen ko på isen.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
När ni skickar era klockor med värdefrakt, köper ni emballage av posten eller pysslar ni ihop något eget? Vart kan man i såfall köpa bubbelplast/bra kartonger?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
När ni skickar era klockor med värdefrakt, köper ni emballage av posten eller pysslar ni ihop något eget? Vart kan man i såfall köpa bubbelplast/bra kartonger?
Har man en fru som handlar på nätet så får man tillräckligt med emballage och bubbelplast. :) Biltema 10 kvadratmeter bubbelplast för 70 spänn. Vill du inte köpa lådor så kolla med olika butiker som får sina varor i kartonger av varierande storlek om du kan få några. Annars så är närmsta Post-ombud också ett bra ställe.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Har man en fru som handlar på nätet så får man tillräckligt med emballage och bubbelplast. :) Biltema 10 kvadratmeter bubbelplast för 70 spänn. Vill du inte köpa lådor så kolla med olika butiker som får sina varor i kartonger av varierande storlek om du kan få några. Annars så är närmsta Post-ombud också ett bra ställe.
Tjusigt, tack för tipset! Känns som en smidigare lösning att åka till biltema än att låta frugan nätshoppa hem bubbelplasten, blir ett annat kvm-pris ;)
 

BCKSTRM

Rolex
Skickade en klocka förra veckan och frågade om hur högt värde det var försäkrat för. Posttjänstemannen frågade vad det var i paketet, en klocka sa jag. Jaha, men då får du nog ingen ersättning ändå, har du inte en faktura på försäljning att visa upp får du bara tillbaks portokostnaden..., men jag förstår om du tycker det här känns säkrare att skicka såhär.

Kändes ju inte jättekul att höra, klockan skulle upp till Krons för service, så nån försäljning var det ju inte tal om, och då gällde inte försäkringen då enligt Postnord, jävligt märkligt.

Nu kom ju paketet fram nästa dag som det skulle, så ingen ko på isen.
Detta är intressant. Har tänkt själv en del på det. Egentligen rätt logiskt att de inte ersätter något de inte kan styrka värdet på. Alltså tex om man inte har nyköpskvitto/värderingsintyg. Allmänt lite svårt att veta hur de verifierar värdet när det är tappat. De vet ju inte om du skickade din DW eller Rolex...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tänkte om något speciellt gäller när det är värdefrakt. Men får hoppas att du har rätt då!
Vad jag förstår så är Värde en tilläggstjänst - åtminstone för brev (jag vet inte om det går att skicka paket som Värde, men min gissning är att det går). Men är bredd + höjd + längd < 90 cm och väger < 2 kg så går den som brev och Värde utan problem.
 

Rulle

Audemars
värdefrakten är det posten tar bäst hand om ! går i seperata burar.. det tejpas speciell tejp som signeras runt om för att garantera att inte någon öppnar det under vägen.. och transporteras till ställen där man har kassaskåp/valv...
 

_jonte

Patek
Japp. Försvann från radarn i Sverige på väg till HnK när jag skickade rek. utland försäkrat till 10´papp. Enligt det finstilta på rek så gäller det ej klockor men detta var en länk så de pyntade. Men de skrev tydligt att det var fall till fall och ickeprejudicerande på sitt beslut om ersättning.
Bra info! Hur bevisade du värdet på länken?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Skön friskrivning :-/

Det skulle vara intressant att se ett fall malas igenom en domstol alternativt ARN för att få svart på vitt om de verkligen kan göra så som de gör.
Kan de säkert. Det är aldrig kul när man läser det finstilta och inser att man borde börjat med att läsa just det finstilta;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan de säkert. Det är aldrig kul när man läser det finstilta och inser att man borde börjat med att läsa just det finstilta;)
Nja. Det är ju där Konsumentverket skall komma in och smälla dem på fingrarna. Viss viktig information skall presenteras tydligt för kunden innan köp av vara/tjänst. Annars så skulle de kunna skriva in det finstilta att du säljer din själ till företaget vid ett köp... :)

Sedan 1:a januari i år så verkar de ha justerat villkoren för Värde. Numera finns det inga undantag för klockor, begagnade saker, etc.
http://services3.postnord.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=5122.18609

Men det kan ju mycket väl vara skillnad på internationella försändelser.
 

Falken

Panerai
Hur får ni aviseringen ni som mottagit Värdefrakt? Väntar på paket som jag borde få idag men har varken fått sms eller hamnat något i brevlådan? Går ju inte att spåra heller via postens vanliga sök?
 
Topp