• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postens värdefrakt. Någon som haft problem?

Posten Värde är en grym tjänst! Kommer ihåg från back in the days när jag jobbade inom posten, togs superseriöst. Speciella låsta burar, kvitteringar till förbannelse. Om det fortfarande hanteras som då borde risken för skador vara minimal, ingen maskinell sortering och liggandes på hyllplan i specialburarna.

n00b fråga: Kan man skicka värdefrakt från vilket ombud som helst eller måste man ge sig iväg till terminal eller liknande?

Det är via företagscentrarna som allt det sköts !
Värdet läggs sen i kassaskåpet - läggs i "låst" bur och sen skeppas vidare!

Dom
Dära skojjarna aka ica, coop, tobakshandlarna som är ombud har alltså inga kassaskåp för värdeförsendelser!

Har skickat VÄLDIGT många... aldrig något problem
Alltid framme 08.00 på Företagscentret dagen efter,
om du skickar måndag till torsdag. Går i samma bur från Posten som rek paketen
men hanteras endast av Postens personal.
Reken går ju i ett led till och hanteras på ställen som kanske inte alltid är 100%
Över 5000:- ... alltid Värde :)

• Like
Reactions: CLT
Har inte heller haft några problem vare sig med rek eller värde. Däremot har personalen på plats knappt vetat hur man går till väga utan fått ringa och frågat postens kundtjänst hur man gör :)

själv använt värdepost för att skicka klocka till utlandet (england) och fungerade bra. det enda läskiga är när paketet kommer utanför Sveriges gräns. Har liksom ingen koll på utländska postbolag. men paketet kom fram iallfall!

Jag ringde och hörde med postens företagscenter idag angående hur det fungerar om en vara jag har skickat som värdepost skulle försvinna.
Efter lite diskussion så sa tjej jag pratade med att de ersätter enbart om det finns kvitto, sedan nämnde hon att om det är en telefon du skickar så kommer kommer det räkna ut en värdeminskning och du ersätt därefter.

Givetvis så frågade jag hur det var med objekt som marknadsmässigt ökar med åren, tex konst och klockor.
Hon blev lite ställd och sa att hon skulle prata med sin chef.
När hon återkommer så säger hon fortfarande samma sak att det är en värdeminskning från datumet kvittot är ifrån!

Nu blir jag ställd, jag försöker förklara att om min morfar köpte en klocka på 50-talet som idag är värd 50k men på originalkvittot så står det att den kostade 5k, vad händer då, kommer ni utgå ifrån det kvittot och sedan en värdeminskning sedan 50-talet?

Jag försöker förklara att vissa saker sjunker i värde och vissa saker ökar i värde.
Jag frågade om jag kunde få prata med hennes chef för att reda ut detta men det fick jag inte utan hon skulle maila honom och skulle återkomma.

Jag bad givetvis om en kopia på mailet, som lyder -->

"En kund ringer in och har en undran gällande PostNords sätt att värdera innehållet på försändelser om dessa skulle komma bort. Detta gäller klockor. Om en klocka är inköpt för ett pris men ett eller några år senare stiger marknadsvärdet och klockan säljs för ett högre pris, vad gäller då? Kvittot man har från inköpet ligger på en lägre summa än vad klockan är värd i nuläget. Hur gammalt får ett kvitto vara på den inköpta varan som man sedan säljer vidare? Sjunker priset beroende på hur gammalt innehållet är?

Själva frågeställningen är: Hur vi på PostNord kan göra en värdeminskning på försändelsens innehåll om något kommer bort men värdet på marknaden har stigit? Varför inte istället följa marknadsvärdet?"

Nu får vi se hur det går, återkommer med svar.

Senast ändrad:
Angående kvitto/värde/värdeminskning... jag postade värde i går och på mitt kvitto står det: "PostNord ansvarar för innehållet upp till ett styrkt värde av högst 50 000 SEK [...]". Jag tolkar det som att det inte spelar någon roll om orginalkvittot för Mona Lisa visar "Två bröd och en fårfiol" om du har ett värderingsintyg som säger att den är värd...mer. :)

Har funkat bra , lite struligt med den speciella tejpen som inte får vara över annan tejp...
Det finns externa försäkringsbolag för frakter gällande dyrare klockor - 50k+

Angående kvitto/värde/värdeminskning... jag postade värde i går och på mitt kvitto står det: "PostNord ansvarar för innehållet upp till ett styrkt värde av högst 50 000 SEK [...]". Jag tolkar det som att det inte spelar någon roll om orginalkvittot för Mona Lisa visar "Två bröd och en fårfiol" om du har ett värderingsintyg som säger att den är värd...mer. :)

Jag fråga även om värderingsintyg men det verkade hon inte fått med i sin fråga. :(
Problemet med detta är ju också att man som säljare måste få sin vara värderad innan man säljer.

Skickat Rek några gånger under åren och tänkt "det kommer alltid fram" och en gång gick det duktigt åt helvete men lyckades ordna upp sig. Sedan dess bara värdefrakt utan problem. Så jag svarade helt enkelt om en annan tjänst hos Postnord och gav ett onödigt svar om tjänsten du frågade efter @vaniljglass

Jag ringde och hörde med postens företagscenter idag angående hur det fungerar om en vara jag har skickat som värdepost skulle försvinna.
Efter lite diskussion så sa tjej jag pratade med att de ersätter enbart om det finns kvitto, sedan nämnde hon att om det är en telefon du skickar så kommer kommer det räkna ut en värdeminskning och du ersätt därefter.

Givetvis så frågade jag hur det var med objekt som marknadsmässigt ökar med åren, tex konst och klockor.
Hon blev lite ställd och sa att hon skulle prata med sin chef.
När hon återkommer så säger hon fortfarande samma sak att det är en värdeminskning från datumet kvittot är ifrån!

Nu blir jag ställd, jag försöker förklara att om min morfar köpte en klocka på 50-talet som idag är värd 50k men på originalkvittot så står det att den kostade 5k, vad händer då, kommer ni utgå ifrån det kvittot och sedan en värdeminskning sedan 50-talet?

Jag försöker förklara att vissa saker sjunker i värde och vissa saker ökar i värde.
Jag frågade om jag kunde få prata med hennes chef för att reda ut detta men det fick jag inte utan hon skulle maila honom och skulle återkomma.

Jag bad givetvis om en kopia på mailet, som lyder -->

"En kund ringer in och har en undran gällande PostNords sätt att värdera innehållet på försändelser om dessa skulle komma bort. Detta gäller klockor. Om en klocka är inköpt för ett pris men ett eller några år senare stiger marknadsvärdet och klockan säljs för ett högre pris, vad gäller då? Kvittot man har från inköpet ligger på en lägre summa än vad klockan är värd i nuläget. Hur gammalt får ett kvitto vara på den inköpta varan som man sedan säljer vidare? Sjunker priset beroende på hur gammalt innehållet är?

Själva frågeställningen är: Hur vi på PostNord kan göra en värdeminskning på försändelsens innehåll om något kommer bort men värdet på marknaden har stigit? Varför inte istället följa marknadsvärdet?"

Nu får vi se hur det går, återkommer med svar.
Mycket intressant information. Har funderat på samma sak vid flera tillfällen.
gäller ens värdefrakten klockor, guld, värdesker, osv???
Ja. Hur skickar du allt du säljer?

Vet ej om du gör någon vetenskaplig undersökning ?
Förstod frågan, men det blir ju helt missvisande om bara problem redovisas, minst lika viktigt med antal nöjda kunder ;)
Har inget intresse av att höra när det gått bra att skicka med värdefrakt.

Jag är intresserad ifall det strulat någon gång, och isåfall hur.

Det här är alltså ingen undersökning kring huruvida folk är nöjda med värdefrakt eller inte.

Tillbaka
Topp