• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Är väl knappast säljaren som skall upplysa om vad som gäller i alla olika länder, det måste väl ändå ligga på dig som köpare att ta reda på. Det är inte någon direkt nyhet att moms + tull tillkommer från köp om det inte är från EU-land. Sedan är det trist om det i sig skulle ta längre tid. Själv köpte jag från Singapore och det tog bara 2 dagar för tullen att lösa alla papper
Fair enough om man blivit upplyst av den personen att det skickas från Schweiz..

Att köpa småsaker är numera ogörligt. En mindre pryl för 100 kr blir + 25 i moms+ 75 i avgift+ ev tull. När England lämnar EU är det ännu värre att köpa därifrån via ebay: prylen 100 kr+ frakt via global shiping 100 kr+ 50 kr moms + 75 kr i avgift. :(:confused::banghead::dead:

Oavsett första mars eller inte så ska du betala moms för varor köpta utanför EU, så samma sak hade lika gärna kunnat hända innan första mars.
Enda skillnaden är att det nu gäller paket även med lågt värde, tidigare släppte PostNord igenom paket med lågt värde utan momshantering.

Oavsett så tycker jag du skall ta det med säljaren, att han inte upplyst är endast för att han förmodligen inte då fått sålt klockan. Riktigt dåligt om det skulle vara som jag antar
Katastrofdåligt! Om inte säljaren tar avgiften är det riktigt sjukt, även om säljaren gör det är det katastrof.

Sambon betalade för sina wish-grejer förrförra veckan, fyra paket totalt. Har fortfarande inte fått dem.

Katastrofdåligt! Om inte säljaren tar avgiften är det riktigt sjukt, även om säljaren gör det är det katastrof.
Håller med, riktigt fult.

Köpte en klocka av en säljare här en gång som skickades från Schweiz. (Naiv som jag var trodde jag att Schweiz ingick i ett handelsavtal med EU, menmen). Hade jag inte frågat säljaren om han kunde mötas upp F2F tror jag inte att jag hade fått veta att den skickades från Schweiz dock.

Det beror på hur noga tullen undersöker paketet. Väljer de att öppna och ser t.ex. en Panerai som deklarerats som ett par hundringar kan de nog gå vidare med det.
Som säljare kan/ska man absolut inte utgå ifrån att köparen vill vara delaktig i momsfiffel.

Mitt paket, eller snarare brev, kom igår. Tullklarerigen påbörjades 3/3, jag fick inbetalningsuppgifter 19/3 och drygt 3 veckor senare så fick jag prylarna. Om det inte blir bättre så kommer jag att hålla mig inom EU om jag inte måste beställa utifrån. Synd, med tanke på allt skoj som dyker upp på Massdrop.

Hej, ni som beställt klockor utanför EU och blivit tagna av postnord med deras nya regler från den 1:e mars. Hur lång tid efter man betalat adm avgift samt moms tog det för era klockor att komma? Min har nämligen varit fast hos de sedan den 16:e mars.
Tack på förhand
tobiasjohansson

Tillbaka
Topp