• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Hej, ni som beställt klockor utanför EU och blivit tagna av postnord med deras nya regler från den 1:e mars. Hur lång tid efter man betalat adm avgift samt moms tog det för era klockor att komma? Min har nämligen varit fast hos de sedan den 16:e mars.
Tack på förhand
tobiasjohansson

Hej, ni som beställt klockor utanför EU och blivit tagna av postnord med deras nya regler från den 1:e mars. Hur lång tid efter man betalat adm avgift samt moms tog det för era klockor att komma? Min har nämligen varit fast hos de sedan den 16:e mars.
Tack på förhand
tobiasjohansson
Ring dem.

Tack på förhand
tobiasjohansson
Jag har paket som legat sen 19 resp 24 mars där jag inte ens fått betala moms ännu. Har sökt kontakt på alla sätt jag kan hitta men det verkar inte gå att påverka överhuvudtaget. Rätt frustrerande detta.

Jag har paket som legat sen 19 resp 24 mars där jag inte ens fått betala moms ännu. Har sökt kontakt på alla sätt jag kan hitta men det verkar inte gå att påverka överhuvudtaget. Rätt frustrerande detta.
Känns som de inte varit beredda på deras egna beslut. Det blev visst för många paket på terminalen som vi inte kan ta hand om

Tack på förhand
tobiasjohansson
Beställde tre paket från USAs västkust. Det tog fyra veckor från beställning till det att jag fick avin om att betala in moms och avgift. Sedan tog det ytterligare nästan två veckor att få hem grejerna. Två av paketen fick jag direkt i brevlådan. Det tredje kom dagen efter och det fick jag åka till Ica och hämta där. Alla tre paket var lika stora.

Beställde tre paket från USAs västkust. Det tog fyra veckor från beställning till det att jag fick avin om att betala in moms och avgift. Sedan tog det ytterligare nästan två veckor att få hem grejerna. Två av paketen fick jag direkt i brevlådan. Det tredje kom dagen efter och det fick jag åka till Ica och hämta där. Alla tre paket var lika stora.
Då är det säkert något sånt man får förvänta sig. Ska ju vara osannolikt att få paket efter 6 veckor med dagens transport och teknik möjligheter

Denna tråd vittnar bara återigen hur jävla urbota korkat Sverige är som land.

Man instiftar någonting nytt, naturligtvis utan att begripa vilken enorm påfrestning det kommer ha på allting.
Inte en chans att PN tänkte på att det kommer bli enorma förseningar eller att man nu måste administrera tillbaka över 400 000 paket till Kina. Allt detta till att få in mer pengar till statskassan. Tro inte för en sekund att dessa pengar kommer gå till att förbättre PN inte, nej, nej.

Att vänta över en (!) månad för ett paket är enbart oförsvarligt.

Jag väntar inte själv på ett paket, men när jag läser era inlägg blir jag förbannad.

Senast ändrad:
DHL tar 125:- för besväret att hantera moms. Men jag har paketet inom 2-3 dagar. Så det är lugnt. Postnord sitter på grejerna i veckor. Enkelt val.

Har fått vänta i tre dagar på att ett paket ska gå från Örebro och hit. Vanligen så räcker det att paketet dyker upp i Örebro före 05.00 och det blir leverans samma dag.

Ett paket från Tyskland ska väl inte momsas? :(

Har fått vänta i tre dagar på att ett paket ska gå från Örebro och hit. Vanligen så räcker det att paketet dyker upp i Örebro före 05.00 och det blir leverans samma dag.

Ett paket från Tyskland ska väl inte momsas? :(
Nej, inga paket inom EU ska momsas. Antar att det är full kalabalik på den postnord centralen nu och det drabbar ju även kunder som dig som inte ens ska betala moms tyvärr..

Mitt paket kom till Sverige och hamnade för tullklarering hos Postnord 19 mars och är kvar där än. Det är ju för f*n ett skämt? Mailade för två veckor sen och inget svar. Det värsta är ju att det inte finns något sätt att attackera Postnord på heller. Jag kan inte reklamera eller kräva ersättning för eländet.

Tycker det fungerar alldeles utmärkt med PostNord,brukar komma i tid!

Jag beställde en länk från Strapcode idag. Det låter som att jag får räkna med att vänta tills midsommar innan den dyker upp.
Väldigt tråkigt.

Jag tror helt klart att Postnord kommer få fason på rutinerna och att det just nu tar längre tid för att dels köra in systemet men också för att komma ikapp den stora mängden försändelser som helt plötsligt omfattades av nya bestämmelser.

Har ett rekommenderat paket som anlände hos tullen 3/4, betalades den 18/4 och idag verkar den vara på väg. Klar förbättring från de som fått in sina försändelser i mars.

När jag haft möjlighet att välja EMS så har jag kört på det, dessa försändelser har levererats på 1-2 arbetsdagar från att den har anlänt hos tullen. Betalar moms/tull hos ombudet.

Jag beställde en länk från Strapcode idag. Det låter som att jag får räkna med att vänta tills midsommar innan den dyker upp.
Väldigt tråkigt.
Ja, det är nog inte omöjligt att det tar så lång tid. Det enda jag kände var lite märkligt var när jag fick hyfsat dyra saker nertryckta i brevlådan och inte aviserade för utlämning. Det kändes som att Postnord tog en liten genväg eftersom det egentligen var spårbara paket (som inte gick att spåra i Sverige) där jag betalat extra för säker frakt.

Jag tror helt klart att Postnord kommer få fason på rutinerna och att det just nu tar längre tid för att dels köra in systemet men också för att komma ikapp den stora mängden försändelser som helt plötsligt omfattades av nya bestämmelser.
Det får man ju utgå ifrån att det blir bättre. Det var dock Postnord som var drivande om att få igenom de nya tullreglerna och dessutom så snabbt som möjligt, men sen när väl beslutet fattades hade Postnord öht. inte kapacitet för det. Det är där skon klämmer. Det kan ju konstateras att Postnord hade konkat för längesen om det var ett "normalt" företag på en marknad med konkurrens. Nu råkar skitföretaget ha den turen att de har monopol på stora delar av Sveriges postsystem.

Det var nog inte PostNord som var drivande,det kom från högre instans.

Det får man ju utgå ifrån att det blir bättre. Det var dock Postnord som var drivande om att få igenom de nya tullreglerna och dessutom så snabbt som möjligt, men sen när väl beslutet fattades hade Postnord öht. inte kapacitet för det. Det är där skon klämmer. Det kan ju konstateras att Postnord hade konkat för längesen om det var ett "normalt" företag på en marknad med konkurrens. Nu råkar skitföretaget ha den turen att de har monopol på stora delar av Sveriges postsystem.
Tullverket var drivande.

Det kom säkert från ännu högre ort.
Du menar att självaste Konung Kung Carl Gustaf XVI har utfärdat ett dekret om att tull skall insamlas på paket från östern? Givetvis i vild konflikt med regeringsformen?
Eller vad är högre ort än verkställande makt? Lagstiftande givetvis, men lagen har inte ändrats.

Beställde ett gummiband från USA. Skickades med USPS den 14:e April så lär ju ha kommit fram nu till Sverige. Men inget från postnord än. Hade jag kunna välja nån speditör som typ DHL eller UPS hade jag lätt gjort det och betalat lite mer men det gick inte i detta fall.

Är ju helt värdelöst att beställa grejer från USA nu. Bedrövligt. Hoppas f*n det blir bättre när folk slutar köpa skräp från kineserna...

Tillbaka
Topp