• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Jaha, förra veckan beställde jag ett paket, som PN säger sig ha levererat i Fredags. Dock har jag inte fått något och när jag idag ringer PN:s kundtjänst och undrar vart det är svarar mannen i telefon på ett surt sätt: "Reklamera varan hos avsändaren, tack och hej" och slänger på luren. Gissar att någon på PN alltså stulit paketet.

Kan uppdatera min föregående post med att jag precis hittat mitt paket som försvann. Eller i alla fall innehållet. Av en slump såg jag att det ligger slängt i ån som går en bit ifrån mig.

Kan uppdatera min föregående post med att jag precis hittat mitt paket som försvann. Eller i alla fall innehållet. Av en slump såg jag att det ligger slängt i ån som går en bit ifrån mig.
Mardröm! Blir riktigt förbannad när jag läser sånt här, vadå stod det dina adressuppgifter på paketet eller hur insåg du att det var ditt?

Har du kontaktat lokala postkontoret?
Jag ringde posten i måndags och talade om att paketet inte kommit som det stod. Då svarade mannen tjurigt att jag får reklamera hos avsändaren och slängde på luren. Företaget jag beställde av var väldigt förstående och bad flera gånger om ursäkt trots att det inte var deras fel. De skickade en ny produkt utan extra kostnad genast som anlände i onsdags.

Jag har hamnat i ett moment 22. Jag har beställt grejer från Conrad.se som bevisligen ankommit distributionsterminalen i min hemstad, men försvunnit på väg till ICA-butiken där jag ska hämta ut det. Conrad.se = kontakta PostNord, det är deras ansvar. PostNord = kontakta avsändaren av paketet (Conrad.se) de får starta en reklamation...

Mina favoriter (lätt ironisk underton) är:
- dels när postnord levererat ca 1/8 av ett kuvert i en plastficka, tillsammans med lika mycket av ett brev där väldigt känsliga personuppgifter om en klient framgick. I plastfickan fanns ett brev från postnord med information om att brevet var trasigt och visst innehåll eventuellt kunde saknas. Lite överflödig information, men ingen ursäkt eller några kontaktuppgifter fanns med.
- dels när man försöker få postnord att godta fullmakter för att hämta ut brev (det är en omöjlighet och svensk lag gäller inte!). Istället tvingas man åka till posten sorteringskontor för att hämta ut brev nu-och-då. Har funderat på om jag eventuellt skulle kunna fakturera posten ett par timmar i månaden ;)

Jag har hamnat i ett moment 22. Jag har beställt grejer från Conrad.se som bevisligen ankommit distributionsterminalen i min hemstad, men försvunnit på väg till ICA-butiken där jag ska hämta ut det. Conrad.se = kontakta PostNord, det är deras ansvar. PostNord = kontakta avsändaren av paketet (Conrad.se) de får starta en reklamation...
Du har avtal med Conrad, deras ansvar

Och en annan sak som jag inte riktigt är nöjd med PostNord: En ID-handling är inte bara ett plastkort som ska "blippas" för att komma vidare i processen att lämna ut ett paket eller en värdehandling. Kassörskan/mackbiträdet/servicebutikägaren bör jämföra och ställa frågan för sej själv, "är det rimligt att denna ID-handling tillhör personen som står framför mej nu?"

Vid konsumentköp står näringsidkaren för risken, d.v.s. transporten av varan till dess den nått dig enligt i lagen vissa uppställda villkor. Så risken står Conrad för så ansvaret ligger hos dem.

Jaha, förra veckan beställde jag ett paket, som PN säger sig ha levererat i Fredags. Dock har jag inte fått något och när jag idag ringer PN:s kundtjänst och undrar vart det är svarar mannen i telefon på ett surt sätt: "Reklamera varan hos avsändaren, tack och hej" och slänger på luren. Gissar att någon på PN alltså stulit paketet.

EXAKT detta hände mig med! De svarade mig precis likadant när jag försökte reda ut vad att göra när paketet tydligt var ur deras händer men inte i mina! Dock hjälpte företaget jag köpt grejer hos mig väldigt bra och skickade nya prylar på PostNords räkning! Efter tre veckor dök det ursprungliga paketet mystiskt upp hos mig.

Gäller DB Schenker
Någon som, liksom jag, väntar på paket? Har varit stora förseningar och nu har mitt paket stått stilla sedan torsdag förra veckan.

Har väntat på en försändelse som suttit fast i Postnords tullhantering sedan 14 augusti :banghead: lever vi i ett u-land?

Är det någon som har koll på vilket pris momsen bestäms ifrån?
Säg att du beställer en klocka från ett icke EU land. Du får 10% rabatt och du köper även momsfritt. I exemplet är momsen 10% i de land du köpt klockan i.
Exempel: klockan kostar 100k - 10%=90k
90 - 10% = 81k
Räknas tull och moms på vad jag betalat, alltså 81k eller räknas det på priset innan jag dragit av momsen(90k) från landet jag köpt den?

Har väntat på en försändelse som suttit fast i Postnords tullhantering sedan 14 augusti :banghead: lever vi i ett u-land?
Andra gången på raken nu för PostNord och "tull-paket" där jag inte fått nån avisering alls förutom "sista varningen" om att om jag inte hämtar up paketet kommer det skickas tillbaka. Och i PN-appen stod paketet som uthämtat...

Är det någon som har koll på vilket pris momsen bestäms ifrån?
Säg att du beställer en klocka från ett icke EU land. Du får 10% rabatt och du köper även momsfritt. I exemplet är momsen 10% i de land du köpt klockan i.
Exempel: klockan kostar 100k - 10%=90k
90 - 10% = 81k
Räknas tull och moms på vad jag betalat, alltså 81k eller räknas det på priset innan jag dragit av momsen(90k) från landet jag köpt den?
Det räknas på värdet som angivits på försändelsen, det vill säga det du betalat inklusive frakt. Om tullen kan anta att värdet är felaktigt, dvs nedskrivet/förfalskat, kommer tullen ta reda på varans verkliga värde och låta dig tulla på det.

Det räknas på värdet som angivits på försändelsen, det vill säga det du betalat inklusive frakt. Om tullen kan anta att värdet är felaktigt, dvs nedskrivet/förfalskat, kommer tullen ta reda på varans verkliga värde och låta dig tulla på det.
Tack. Tullavgift för klockor då? Folk skriver allt från några procent på klockans värde till några enstaka kronor oberoende klockans värde. Vad gäller där? Är det bara momsen jag behöver betala eller tillkommer det mycket andra avgifter?

Hörde nyss att postnord inte lyckats leverera förtidsrösterna i tid...:banghead:

Det låter som ett dåligt skämt eller kanske är det ett försök från ryssland att skada förtroendet för valet. Men eftersom det gäller just postnord är det säkert sant!

Vid konsumentköp står näringsidkaren för risken, d.v.s. transporten av varan till dess den nått dig enligt i lagen vissa uppställda villkor. Så risken står Conrad för så ansvaret ligger hos dem.

Conrad.se har skickat ett nytt paket med samma innehåll.
Det ursprungliga paketet står fortfarande med samma status, ankommen till lokal distributionsterminal = borta.

Tillbaka
Topp