• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

JayLar

Rolex
2-Faktor
Återigen fick jag paket från Tyskland där hemkörning ingick. På torsdag 09:00 annonserades att paketet var lastat för utkörning och klockan 14:00 knackade det äntligen på dörren. Jag satt hemma och väntade fem timmar. Missar man en utkörning eller om PostNord helt enkelt bara säger att dom varit på adressen ska paketet tillbaka till terminal, då hade det dröjt till nästa vecka innan jag fått det... Nåja, det var inget livsviktigt, men när man beställt något vill man ju ha det hem så fort som möjligt, speciellt när paketet redan befinner sej i staden och före helgen. Synd att man inte kan välja att få dessa paket direkt till uthämtningsställe...
Tror Postnord skulle tjäna mycket på en lösning som DHL där man får sms dagarna före och kan välja leverans till ombud. Måste bli en väldig massa onödig och ineffektiv hantering som det är nu.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Skulle inte postnords avgift vara borta? Köpte en billiga 5a. Fick typ 35% moms. Inte 25% vilket är konstigt och postnords egna avgift är kvar. Småpengar men principsak ifall de slängt på den trots att den ska vara borta Fast det kanske bara gällde typ wish?

Även jag har INTE beställt frakt via postnord men de har tagit över beställningen när den kommit in i Sverige (som många andra skrivit) och sen slängt på sin egna avgift. Det tycker jag är fult.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Återigen fick jag paket från Tyskland där hemkörning ingick. På torsdag 09:00 annonserades att paketet var lastat för utkörning och klockan 14:00 knackade det äntligen på dörren. Jag satt hemma och väntade fem timmar. Missar man en utkörning eller om PostNord helt enkelt bara säger att dom varit på adressen ska paketet tillbaka till terminal, då hade det dröjt till nästa vecka innan jag fått det... Nåja, det var inget livsviktigt, men när man beställt något vill man ju ha det hem så fort som möjligt, speciellt när paketet redan befinner sej i staden och före helgen. Synd att man inte kan välja att få dessa paket direkt till uthämtningsställe...
Eller att svenska lägenhetshus börjar köra med concierge likt många i London. Fantastiskt att ha en mottagarservice på det sättet.
 

Laplander

Rolex
Tror Postnord skulle tjäna mycket på en lösning som DHL där man får sms dagarna före och kan välja leverans till ombud. Måste bli en väldig massa onödig och ineffektiv hantering som det är nu.
Visst är det så, postis är nog ganska van vid att det ofta blir en bomkörning när det ska levereras hem till privatpersoner under dagtid.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Skulle inte postnords avgift vara borta? Köpte en billiga 5a. Fick typ 35% moms. Inte 25% vilket är konstigt och postnords egna avgift är kvar. Småpengar men principsak ifall de slängt på den trots att den ska vara borta Fast det kanske bara gällde typ wish?

Även jag har INTE beställt frakt via postnord men de har tagit över beställningen när den kommit in i Sverige (som många andra skrivit) och sen slängt på sin egna avgift. Det tycker jag är fult.

Jag har inte köpt från Wish, däremot från andra företag som själva fixar momshanteringen, t.ex. eBays "Global Shipping" eller de webbshoppar i USA som har motsvarande lösningar. Om momsen betalas direkt vid köpet då så kommer det utan ytterligare avgifter.

Saker där DHL, Postnord eller en annan fraktfirma tullar in det så kommer avgiften till. Då blir det ju 25% moms + transportörens avgifter. Postnord tar väl 75 kr för småprylar och lite mer (120?) för dyrare prylar. De privata aktörerna (Fedex, UPS, DHL) har också avgifter utöver själva momsen. I alla fall har jag åkt på det förr.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu har jag för första gången fått uppleva hur PostNord hanterar brev/paket från icke-EU-länder (USA i mitt fall) sen deras nya policy infördes i våras (?).
Har betalat in momsen plus avgift via moms.postnord.se. Ska bli spännande att se om alla andra bara haft otur, eller om jag också får vänta några månader på två NATO-band.:nailbiting:
Betalade momsen onsdag kväll. Kom idag.:)
Ganska bra ändå av PostNord (framförallt med tanke på att december borde innebära ökade volymer att hantera)!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vann en tävling på instagram och det skulle skickas två identiska paket till mig, ett skickades korrekt det andra har en trevlig resa runt i Skåne och vi får se när det kommer fram.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Idag har det gått två veckor sen min klocka anlände i Sverige och momsen är betald. Ingen info från postnord om vart klockan är och svarar inte på mail... Har inte ens fått någon bekräftelse på att de mottagit min betalning för momsen som jag swishade.

DHL kör hela vägen väl om man beställer från utlandet? Vill inte ha med postnord att göra igen när man beställer utanför Sverige (helst inte innanför heller men det blir svårt)
 

JoeBravoe

Cartier
Loggar in och bestämmer dag och ungefärlig tid för min hemleverans. Placerar ut en snäll själ som kan vänta på asen. Givetvis så kommer inte leveransen och jag får hämta paketet själv, på annan ort dessutom. Den här gången var det ingen bland skurktrupperna som påstod att de försökt leverera åtminstone.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Väntade försändelse från Tyskland som skickades med DHL Post. Hörde ingenting och tiden gick. Visade sig att de anlitar Postnord när paketet kommer till Sverige. När jag sökte på DHL:s tyska hemsida visade det sig att Postnord rapporterat att de två gånger försökt leverera till mig men att jag inte var hemma. Nu råkade det vara så att jag var det vid aktuella tider plus att inget samtal kommit på porttelefonen när jag inte var hemma (är kopplad till mobilen). Ren lögn alltså. Ingen annan avisering hade heller kommit.

När jag kontaktade Postnord visade det sig att de hade skickat paketet till mitt utlämningsställe utan att avisera mig. Hade jag inte jagat via tyska DHL skulle paketet sannolikt ha skickats tillbaka... :banghead:
 

DrPhil

Omega
2-Faktor
Visserligen bara en försändelse, men postnord tog väl hand om min 50k-klocka som skickades med värdefrakt tvärs över landet på 3 dagar :)
 

Txistorra

Omega
Väntade försändelse från Tyskland som skickades med DHL Post. Hörde ingenting och tiden gick. Visade sig att de anlitar Postnord när paketet kommer till Sverige. När jag sökte på DHL:s tyska hemsida visade det sig att Postnord rapporterat att de två gånger försökt leverera till mig men att jag inte var hemma. Nu råkade det vara så att jag var det vid aktuella tider plus att inget samtal kommit på porttelefonen när jag inte var hemma (är kopplad till mobilen). Ren lögn alltså. Ingen annan avisering hade heller kommit.

När jag kontaktade Postnord visade det sig att de hade skickat paketet till mitt utlämningsställe utan att avisera mig. Hade jag inte jagat via tyska DHL skulle paketet sannolikt ha skickats tillbaka... :banghead:
Samma här på ett mindre paket min hustru väntat på. Skickat inom Sverige så postnord har ombesörjt hela kedjan. Stod i appen att paketet fanns att hämta typ en vecka innan när jag kollade, men som sagt ingen avi. Märkligt och som upplagt för ack, jämmer och elände.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vann en tävling på instagram och det skulle skickas två identiska paket till mig, ett skickades korrekt det andra har en trevlig resa runt i Skåne och vi får se när det kommer fram.
När detta paketet "kom fram" så var det till en annan plats i Skåne, jag ringer posten som ska skicka det korrekt.
Två dagar senare får jag en leveransbekräftelse, den har skickats till sorteringsställe för att sedan skickas tillbaka till samma ställe som var fel :banghead:

Jag ringer det stället som har paketet och ber dem kolla på det, tjejen som svarar säger att de fått info om detta och den ska skickas till mig nu igen....
Får se var paketet landar denna gången då...:confused:
 

Dondon

Cartier
Idag har det gått två veckor sen min klocka anlände i Sverige och momsen är betald. Ingen info från postnord om vart klockan är och svarar inte på mail... Har inte ens fått någon bekräftelse på att de mottagit min betalning för momsen som jag swishade.

DHL kör hela vägen väl om man beställer från utlandet? Vill inte ha med postnord att göra igen när man beställer utanför Sverige (helst inte innanför heller men det blir svårt)

Skriver man in kolliid och postnummer på moms.postnord.se så ska där framgå om den är betald.

Jag får alltid svaret att det kan ta upp till 10 arbetsdagar från dess att man betalt dock. På frågan vad det är som tar tid kan de dock inte svara på. Borde ju ligga i deras i deras intresse att bli av med så mycket som möjligt när de väl fått betalt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Skriver man in kolliid och postnummer på moms.postnord.se så ska där framgå om den är betald.

Jag får alltid svaret att det kan ta upp till 10 arbetsdagar från dess att man betalt dock. På frågan vad det är som tar tid kan de dock inte svara på. Borde ju ligga i deras i deras intresse att bli av med så mycket som möjligt när de väl fått betalt.
Ja jag såg det :)

Ja det undrar jag med.... Skrev dit och frågade vart mitt paket är. Fick som svar att momsen var betald förra veckan och att de kommer skicka paketet snart. SNART!? :( Varför har det legat stilla en hel vecka? Hittar ingen logik i det.
 

daviid

Omega
Jag köpte en klocka i mellandagarna. Jag var slarvig med att komma överens med säljaren om hur han skulle skicka, men trodde aldrig att någon skulle skicka en klocka utan spårbarheten frakt. Hur som helst så skickade han den i vanligt blått paket. Det har nu gått 12 dagar. Varit i kontakt med både posten och säljaren. Ingen klocka har kommit fram. Jag har köpt och sålt saker i 10 år utan att någonsin blivit av med försändelser. Någon som har en uppfattning om det är normalt att det tar upp till 12 dagar för ett paket att komma fram? Får skylla mig själv, men ändå...
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Jag köpte en klocka i mellandagarna. Jag var slarvig med att komma överens med säljaren om hur han skulle skicka, men trodde aldrig att någon skulle skicka en klocka utan spårbarheten frakt. Hur som helst så skickade han den i vanligt blått paket. Det har nu gått 12 dagar. Varit i kontakt med både posten och säljaren. Ingen klocka har kommit fram. Jag har köpt och sålt saker i 10 år utan att någonsin blivit av med försändelser. Någon som har en uppfattning om det är normalt att det tar upp till 12 dagar för ett paket att komma fram? Får skylla mig själv, men ändå...

Då är vi två. Köpte även jag en klocka i mellandagarna som skickades med vanlig post. Då jag får anta att säljaren faktiskt har skickat klockan verkar den tyvärr fått ben under transporten. Första gången för mig med vad jag vill minnas.

Surt och läropengar antar jag. Turligt nog var det ingen stor summa.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag kan trösta er med att det tar en jä-hä-vla tid med vanlig A-post just nu (och att det nödvändigtvis inte behöver betyda bortsupna brev). Det måste typ vara rekordår i antal oarbetsdagar de senaste veckorna...

Jag håller tummarna att jag och kunderna får våra brev snart.
 

eddiex

Omega
Jag kan trösta er med att det tar en jä-hä-vla tid med vanlig A-post just nu (och att det nödvändigtvis inte behöver betyda bortsupna brev). Det måste typ vara rekordår i antal oarbetsdagar de senaste veckorna...

Jag håller tummarna att jag och kunderna får våra brev snart.

Hört samma sak från mitt lokala Postkontor. Handlat en del via nätet under mellandagarna och det tar betydligt mer tid än vanligt för leverans.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag kan trösta er med att det tar en jä-hä-vla tid med vanlig A-post just nu (och att det nödvändigtvis inte behöver betyda bortsupna brev). Det måste typ vara rekordår i antal oarbetsdagar de senaste veckorna...

Jag håller tummarna att jag och kunderna får våra brev snart.
Det får de nog! Postväsendet slår ju rekord på rekord i varuleveranser under juletider så det är inte helt orimligt att postnords befintliga infrastruktur inte pallar med trycket.
 

daviid

Omega
Det får de nog! Postväsendet slår ju rekord på rekord i varuleveranser under juletider så det är inte helt orimligt att postnords befintliga infrastruktur inte pallar med trycket.
Nä, det är iof sant, men över 14 dagars leverans känns inte rimligt. Kanske är dax att börja jobba lördag och söndag nu, som så många andra företag gör när dom inte hinner med rätt nivå av service på 5 arbetsdagar?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Igår kl. 16.00 postade jag en klocka med spårbar rek. Idag klockan 09.00 fanns den klar att hämtas ut. Paketet gjorde en resa på 60 mil över natten. Det är bra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Alltid kul när det går bra för andra ;)
Historia nr 2 och 3: i mitten av december köpte jag ett klockarmband. Tyvärr glömde säljaren att posta det innan hen reste bort, men postade direkt när hen kom hem som var för snart tre veckor sedan. Inget gummistrap i blått har kommit. Här om morgonen plingade det på dörren. Det brukar det sällan göra. Jag sov tungt och gick till slut upp, men ingen där. Kanske var det postnord som tänkte leverera till dörren. Jag kommer aldrig att få veta. Kanske kommer det i morgon? Denkes bok tog 2 månader innan den plötsligt låg där. Thank you påstnård, you like surprises, don`t you?
 

daviid

Omega
Historia nr 2 och 3: i mitten av december köpte jag ett klockarmband. Tyvärr glömde säljaren att posta det innan hen reste bort, men postade direkt när hen kom hem som var för snart tre veckor sedan. Inget gummistrap i blått har kommit. Här om morgonen plingade det på dörren. Det brukar det sällan göra. Jag sov tungt och gick till slut upp, men ingen där. Kanske var det postnord som tänkte leverera till dörren. Jag kommer aldrig att få veta. Kanske kommer det i morgon? Denkes bok tog 2 månader innan den plötsligt låg där. Thank you påstnård, you like surprises, don`t you?
Hahaha! Ja det är ett lotteri!

Idag kom i alla fall klockan! Så än finns det hopp!
 
Topp