• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Både dhl, schenker och postnord har gjort missar och jag har hanterat 1000tals paket.

Alla 3 lyckades överlag göra ett bra jobb, ibland gör alla en miss men i långa loppet så har de skött sig till mig.

Det sämsta skulle jag säga är ups, de är faktiskt märkbart sämre än andra postbolag:)
 
Händer det aldrig att adressaten gör något fel? Personligen använde jag en ℅-adress som hade eftersändning. Inte konstigt att jag väntade förgäves. Paketet skickades helt korrekt till personen som hade eftersändning.
 
Har haft en Vostok liggande för tullklarering i dryga tre veckor nu så till sist ringde jag idag på morgonen för att kolla om dom tappat bort det. Det visar sig då att vikten var angiven fel så då kunde dom inte behandla det. Min omedelbara följdfråga blev ju då om dom möjligens har tillgång till en våg på sin anläggning och kunde ombesörja en vägning? Jodå, det kunde dom visst göra blev jag upplyst om. Frågade då varför dom inte gjort detta utan att jag behövde ringa och efterlysa paketet men där blev hon mig svaret skyldig..

Frågade även varför i allsin dar dom behöver ha en vikt angiven på paketet för att köra ut det? 2,6 kg bör inte knäcka ryggen ens på den mest anemiske brevbärare, fick då nogsamt veta att finns inte vikten så är inte informationen komplett enligt Postnords regelverk och då kan man minsann inte köra ut det.
Ett tjänsteföretag som gör allt så omständigt som möjligt där kunden drabbas gång efter annan, om inte av byråkrati så av förstörda paket p.g.a. omild hantering. Jag är kort sagt inte imponerad och ser potential för förbättringar hos denne jätte.
Vad blev kontentan av samtalet då? Jo, hon skulle försöka få det vägt och bad mig gå in på moms.postnord.se om ett dygn för inbetalning av avgifter så dom kan skicka det vidare, blir ju lite konstigt när det helt plötsligt händer saker men att det kräver att man sitter i en dryg telefonkö och måste jaga paket.


Edit:

Slutet på originalinlägget kom inte med, brukar skriva i en texteditor när jag gör inlägg och klistra in dom på forumet. Slutet är nu tillagt i blått :)
 
Senast ändrad:
Har haft en Vostok liggande för tullklarering i dryga tre veckor nu så till sist ringde jag idag på morgonen för att kolla om dom tappat bort det. Det visar sig då att vikten var angiven fel så då kunde dom inte behandla det. Min omedelbara följdfråga blev ju då om dom möjligens har tillgång till en våg på sin anläggning och kunde ombesörja en vägning? Jodå, det kunde dom visst göra blev jag upplyst om. Frågade då varför dom inte gjort detta utan att jag behövde ringa och efterlysa paketet men där blev hon mig svaret skyldig..

Frågade även varför i allsin dar dom behöver ha en vikt angiven på paketet för att köra ut det? 2,6 kg bör inte knäcka ryggen ens på den mest anemiske brevbärare, fick då nogsamt veta att finns inte vikten så är inte informationen komplett enligt Postnords regelverk och då kan man minsann inte köra ut det.
Ett tjänsteföretag som gör allt så omständigt som möjligt där kunden drabbas gång efter annan, om inte av byråkrati så av förstörda paket p.g.a. omild hantering. Jag är kort sagt inte imponerad och ser potential för förbättringar hos denne jätte.
Jag ser flera tänkbara anledningar till att vikten är av stor vikt och varför det strular om inte vikten är angiven från avsändaren. Jag kan tänka mig att det har med säkerhet och brottsförebyggande faktorer som det är viktigt att paketet väger lika mycket hela vägen mellan avsändare och mottagare. Avviker det förstår jag att paketet sorteras undan för att hanteras manuellt. Det tappar tid när allt inte är är som det ska. Sen kan man säkert ha åsikter om varför manuell hantering tar sån tid, Det är inte bara att väga paketet och skicka ut det, om det finns misstankar om det är öppnat eller förändrat på något sätt under vägen. Vikten har säkert betydelse tillsammans med alla andra paket så totalen inte överstiger det tillåtna. Överlastas bilarna förlorar de väghållningen och ökar risken för egen och andra trafikanter. Det här paketet är nog inte det enda som saknar viktangivelse/har fel viktangivelse så totalvikten kan förändras markant. När de upphandlar leveranser och bilar är nog den sammanlagda vikten av stor betydelse för den sammanlagda upphandlade fraktkostnaden. Det kan också vara till fördel för säkerheten att avvikelser hanteras manuellt om det nu skulle föras in saker som inte får föras in, t ex vapen och droger. Sen kanske det inte behöver ta tre veckor, men vill man att det ska gå fort följer man rutinerna. Vet du varför avsändaren angav en annan vikt än den verkliga?
 
Har haft en Vostok liggande för tullklarering i dryga tre veckor nu så till sist ringde jag idag på morgonen för att kolla om dom tappat bort det. Det visar sig då att vikten var angiven fel så då kunde dom inte behandla det. Min omedelbara följdfråga blev ju då om dom möjligens har tillgång till en våg på sin anläggning och kunde ombesörja en vägning? Jodå, det kunde dom visst göra blev jag upplyst om. Frågade då varför dom inte gjort detta utan att jag behövde ringa och efterlysa paketet men där blev hon mig svaret skyldig..

Frågade även varför i allsin dar dom behöver ha en vikt angiven på paketet för att köra ut det? 2,6 kg bör inte knäcka ryggen ens på den mest anemiske brevbärare, fick då nogsamt veta att finns inte vikten så är inte informationen komplett enligt Postnords regelverk och då kan man minsann inte köra ut det.
Ett tjänsteföretag som gör allt så omständigt som möjligt där kunden drabbas gång efter annan, om inte av byråkrati så av förstörda paket p.g.a. omild hantering. Jag är kort sagt inte imponerad och ser potential för förbättringar hos denne jätte.
Jag har två Vostok som legat sen innan jul och väntat på tullhantering. Kanske samma problem för mig då. Kom du vidare och hur gjorde du i såna fall?
 
Tullhanteringen är helt klart flaskhalsen på PostNord. Det tar alldeles för lång tid och systemet är inte tillförlitligt - jag har lyckats undvika att paket returneras ett antal gånger genom att ringa och sätta igång undersökningar, vilket knappast kan vara kostnadseffektivt.
 
Jag har två Vostok som legat sen innan jul och väntat på tullhantering. Kanske samma problem för mig då. Kom du vidare och hur gjorde du i såna fall?
Jag ringde kundtjänst enligt originalinlägget och hon skulle försöka få det vägt och bad mig kolla in på moms.postnord.se om ett dygn för inbetalning av avgifter.

Edit: ser nu att en del av originalinlägget inte kom med, går in och lägger till det som fattas :)
 
Köpte några klockor på eBay i slutet av oktober -18, efter att två av dem legat på PostNord Arlanda i över 6 veckor börjar man tröttna.
Får till besked av deras kundtjänst att båda två ligger för bedömning då man inte kunnat utläsa angivet värde på paketen. Det är samma svar jag tidigare fått för en förfrågan om ytterligare 1 klocka jag köpte vid samma tidpunkt .
Den gången hade de knappt orkat hålla upp den framför kameran vilket jag ju såg när jag tittade på den bilden...
Nåväl, för en av de 2 sista klockorna får jag sedan brev från PostNord att betala in 157,25 kr i moms och hanteringsavgift, börjar då tröttna på dem och skickar då en mailfråga hur de kommit fram till den summan...inget svar....men får sedan några dagar senare ett nytt besked, utan förklaring, att jag nu istället ska betala 120,69 i sk moms och hanteringavgift för samma klocka... snacka om ”går det så går det”!
När folk undrar hur PostNord kommer fram till till sina momsbelopp för oss kunder att betala slår de helt sonika av på priset utan förklaring, pinsamt! Oseriöst ockerbeteende!
//Tobbe
 
Jag har två Vostok som legat sen innan jul och väntat på tullhantering. Kanske samma problem för mig då. Kom du vidare och hur gjorde du i såna fall?
Är väl totalt överbelastade efter black friday och jul, hade en paket från Hong kong som kom förra veckan då hade det legat sedan 22 novemeber. Det var tandborstar som kostade 100 kr, men likförbannat skulle dom ha en avgift på 75 kr och sedan moms på det, blev dyra tandborstar, 50% i tull och avgifter.
 
Aldrig haft problem med inrikes, men det är ofta att grejerna fastnar i tullen under en längre tid och det är alltid frustrerande.
 
Är väl totalt överbelastade efter black friday och jul, hade en paket från Hong kong som kom förra veckan då hade det legat sedan 22 novemeber. Det var tandborstar som kostade 100 kr, men likförbannat skulle dom ha en avgift på 75 kr och sedan moms på det, blev dyra tandborstar, 50% i tull och avgifter.
Väntetiden kan man givetvis ha åsikter om men varför irriterar du dig över att betala moms på momspliktiga varor? Och varför anser du att PostNord inte ska ta betalt för att administrera detta åt dig?
 
Är väl totalt överbelastade efter black friday och jul, hade en paket från Hong kong som kom förra veckan då hade det legat sedan 22 novemeber. Det var tandborstar som kostade 100 kr, men likförbannat skulle dom ha en avgift på 75 kr och sedan moms på det, blev dyra tandborstar, 50% i tull och avgifter.
Det hade jag köpt men ett paket från Filippinerna jag beställde efter helgerna är redan momsat och klart. Det irriterar mig att de uppenbarligen inte hanterar sakerna i den ordning de kommer in utan verkar jobba uppifrån i högen hela tiden.
 
Väntetiden kan man givetvis ha åsikter om men varför irriterar du dig över att betala moms på momspliktiga varor? Och varför anser du att PostNord inte ska ta betalt för att administrera detta åt dig?
Problemet är att man tar betalt för något som man totalt missköter eller inte sköter alls.
DHL: 75kr i avgift, paketet dig tillhands efter 2-3 dagar.
Postnord: 75kr i avgift, paketet dig tillhands efter 2-8 veckor om du har tur.
Känns det rimligt att ta så mycket betalt när man inte levererar? Hur kan DHL göra det för samma peng och ändå ha en kvalitet som är ljusår bättre? Jag vet att många skyller på volym men då får man väl skala upp?

Jag har importerat en del från USA och DHL har inte slarvat bort ett enda paket medan PostNord har slarvat bort eller skickat tillbaka åtta stycken. Två av de paket som PostNord skickade tillbaka hade jag dessutom redan, på deras begäran och via deras tjänst, betalat in både moms och tull på. Efter att jag gjort det så gick det flera veckor och inget hände så jag ringde dem för att kolla och då hade de skickat tillbaka paketen en vecka efter att jag betalat in avgifterna. Okej att de har ställt till det för sig men då betalar de väl tillbaka tullavgifterna och momsen för att det är de som gjort bort sig? Nej, såklart inte. Ett halvår senare har jag fortfarande inte fått besked om att jag kommer att få några pengar och de svarar inte på mina mejl.

Postnord måste vara ett av de sämsta företagen i Sverige och jag förstår inte att de ens enligt lag får fortsätta på det här viset. Jag jobbar själv inom logistikbranchen och hade vi agerat som Postnord gör så hade vi gått i konkurs omgående för vi hade inte haft några kunder kvar. Det stora problemet jag personligen har med Postnord är att man inte själv väljer dem som leverantör utan fastnar i deras nät utan att ha någon som helst kontroll. Hade jag aktivt kunnat välja bort dem så hade jag gjort det varje gång det handlar om import från icke EU-land. Inom Sverige har jag aldrig haft några problem när det gäller spårbart.
 
Problemet är att man tar betalt för något som man totalt missköter eller inte sköter alls.
DHL: 75kr i avgift, paketet dig tillhands efter 2-3 dagar.
Postnord: 75kr i avgift, paketet dig tillhands efter 2-8 veckor om du har tur.
Känns det rimligt att ta så mycket betalt när man inte levererar? Hur kan DHL göra det för samma peng och ändå ha en kvalitet som är ljusår bättre? Jag vet att många skyller på volym men då får man väl skala upp?

Jag har importerat en del från USA och DHL har inte slarvat bort ett enda paket medan PostNord har slarvat bort eller skickat tillbaka åtta stycken. Två av de paket som PostNord skickade tillbaka hade jag dessutom redan, på deras begäran och via deras tjänst, betalat in både moms och tull på. Efter att jag gjort det så gick det flera veckor och inget hände så jag ringde dem för att kolla och då hade de skickat tillbaka paketen en vecka efter att jag betalat in avgifterna. Okej att de har ställt till det för sig men då betalar de väl tillbaka tullavgifterna och momsen för att det är de som gjort bort sig? Nej, såklart inte. Ett halvår senare har jag fortfarande inte fått besked om att jag kommer att få några pengar och de svarar inte på mina mejl.

Postnord måste vara ett av de sämsta företagen i Sverige och jag förstår inte att de ens enligt lag får fortsätta på det här viset. Jag jobbar själv inom logistikbranchen och hade vi agerat som Postnord gör så hade vi gått i konkurs omgående för vi hade inte haft några kunder kvar. Det stora problemet jag personligen har med Postnord är att man inte själv väljer dem som leverantör utan fastnar i deras nät utan att ha någon som helst kontroll. Hade jag aktivt kunnat välja bort dem så hade jag gjort det varje gång det handlar om import från icke EU-land. Inom Sverige har jag aldrig haft några problem när det gäller spårbart.

Med Dhl behöver jag inte vänta alls, fakturan har kommit efteråt.

Problemet är att man tar betalt för något som man totalt missköter eller inte sköter alls.
DHL: 75kr i avgift, paketet dig tillhands efter 2-3 dagar.
Postnord: 75kr i avgift, paketet dig tillhands efter 2-8 veckor om du har tur.
Känns det rimligt att ta så mycket betalt när man inte levererar? Hur kan DHL göra det för samma peng och ändå ha en kvalitet som är ljusår bättre? Jag vet att många skyller på volym men då får man väl skala upp?

Jag har importerat en del från USA och DHL har inte slarvat bort ett enda paket medan PostNord har slarvat bort eller skickat tillbaka åtta stycken. Två av de paket som PostNord skickade tillbaka hade jag dessutom redan, på deras begäran och via deras tjänst, betalat in både moms och tull på. Efter att jag gjort det så gick det flera veckor och inget hände så jag ringde dem för att kolla och då hade de skickat tillbaka paketen en vecka efter att jag betalat in avgifterna. Okej att de har ställt till det för sig men då betalar de väl tillbaka tullavgifterna och momsen för att det är de som gjort bort sig? Nej, såklart inte. Ett halvår senare har jag fortfarande inte fått besked om att jag kommer att få några pengar och de svarar inte på mina mejl.

Postnord måste vara ett av de sämsta företagen i Sverige och jag förstår inte att de ens enligt lag får fortsätta på det här viset. Jag jobbar själv inom logistikbranchen och hade vi agerat som Postnord gör så hade vi gått i konkurs omgående för vi hade inte haft några kunder kvar. Det stora problemet jag personligen har med Postnord är att man inte själv väljer dem som leverantör utan fastnar i deras nät utan att ha någon som helst kontroll. Hade jag aktivt kunnat välja bort dem så hade jag gjort det varje gång det handlar om import från icke EU-land. Inom Sverige har jag aldrig haft några problem när det gäller spårbart.

Ja jag håller med till 100%, helt sinnesjukt att dom skickar tillbaka sakerna, hur löste du det med den som hade skickat paketet?, den måste ju ha undrat vad fan det är som händer.
 
Ja jag håller med till 100%, helt sinnesjukt att dom skickar tillbaka sakerna, hur löste du det med den som hade skickat paketet?, den måste ju ha undrat vad fan det är som händer.
Varorna är tillbaka i USA hos den som skickade dem. Just nu försöker jag fixa det med Postnord innan de skickar det igen för jag vill inte att samma sak ska hända en gång till. Vi får väl se hur det går!
 
Varorna är tillbaka i USA hos den som skickade dem. Just nu försöker jag fixa det med Postnord innan de skickar det igen för jag vill inte att samma sak ska hända en gång till. Vi får väl se hur det går!
Få be dom andvända Dhl. Ups är rätt roliga också dom kastar paketen vid dörren och åker därifrån, tänk om man inte är hemma....Men snabbt går det, 2 dagar från San Bernardino till Stockholm och tills man hade det i handen.
 
Senast ändrad:
Få be dom andvända Dhl. Ups är rätt roliga också dom kastar paketen vid dörren och åker därifrån, tänk om man inte är hemma....Men snabbt går det, 2 dagar från San Bernardino till Stockholm och tills man hade det i handen.
Det intressanta är att jag har en klocka som sitter fast i tullen nu och den skickades med DHL eCommerce men när den kom till Sverige så hamnade den ändå i Postnords klor. Förstår inte hur det gick till... :sorry: Tacka vet jag DHL Express!
 
Då var det min tur att bli av med ett paket. Fick hem ett brev med en bild på paketet och en tullavgift som jag betalade. På väg till mitt utlämningställe försvann paketet. Inga stora pengar men surt ändå, ett paket kan ju inte bara försvinna.
 
Någon sorts ersätting måste man ju få?
Det verkar krångligt, är ju avsändaren på andra sidan jorden som ska reklamera. Mitt sista mejl till postnord verkar också tappats bort för jag fick inget svar. Ska sätta mig ner på måndag och försöka reda ut problemet. Är ju knepigt att ett paket kan försvinna, Postnord verkar ha stora problem just nu.
 
Det verkar krångligt, är ju avsändaren på andra sidan jorden som ska reklamera. Mitt sista mejl till postnord verkar också tappats bort för jag fick inget svar. Ska sätta mig ner på måndag och försöka reda ut problemet. Är ju knepigt att ett paket kan försvinna, Postnord verkar ha stora problem just nu.
Fan vilken mardröm
 
60D30689-2AD0-4861-813A-44AC8C7B694C.png


Skickades från Hong Kong 23/1. Fast i tullklarering sedan 4v. Någon som har erfarenhet om huruvida det troligen beror på ngt underlag som fattas? När jag ringer och frågar säger de bara ”nejnej, du kommer få avi med postförskott där tull/moms ingår. Fortsätt vänta”.
 
Köpte några klockor på eBay i slutet av oktober -18, efter att två av dem legat på PostNord Arlanda i över 6 veckor börjar man tröttna.
Får till besked av deras kundtjänst att båda två ligger för bedömning då man inte kunnat utläsa angivet värde på paketen. Det är samma svar jag tidigare fått för en förfrågan om ytterligare 1 klocka jag köpte vid samma tidpunkt .
Den gången hade de knappt orkat hålla upp den framför kameran vilket jag ju såg när jag tittade på den bilden...
Nåväl, för en av de 2 sista klockorna får jag sedan brev från PostNord att betala in 157,25 kr i moms och hanteringsavgift, börjar då tröttna på dem och skickar då en mailfråga hur de kommit fram till den summan...inget svar....men får sedan några dagar senare ett nytt besked, utan förklaring, att jag nu istället ska betala 120,69 i sk moms och hanteringavgift för samma klocka... snacka om ”går det så går det”!
När folk undrar hur PostNord kommer fram till till sina momsbelopp för oss kunder att betala slår de helt sonika av på priset utan förklaring, pinsamt! Oseriöst ockerbeteende!
//Tobbe
Får man fråga vad du köpte klockorna för? Om moms och hanteringsavgift blir 160-120kr...
 
60D30689-2AD0-4861-813A-44AC8C7B694C.png


Skickades från Hong Kong 23/1. Fast i tullklarering sedan 4v. Någon som har erfarenhet om huruvida det troligen beror på ngt underlag som fattas? När jag ringer och frågar säger de bara ”nejnej, du kommer få avi med postförskott där tull/moms ingår. Fortsätt vänta”.
Det är bara att vänta, de har sjukt lång handläggningstid just nu. När jag ringde dit så sa de först 1-14 dagar, sen ringde jag en gång i veckan och frågade och varje gång var det samma svar. "Vi har mycket att göra på den avdelningen som har hand om varor med högt värde (i Postnords värld över 1500kr). Efter en månad och två dagar, så kom det fram.

Edit: 1500kr är egentligen inte Postnords gräns utan gränsen för det värde när det är dags att börja betala tull.

pn.JPG
 
Senast ändrad:
Det är bara att vänta, de har sjukt lång handläggningstid just nu. När jag ringde dit så sa de först 1-14 dagar, sen ringde jag en gång i veckan och frågade och varje gång var det samma svar. "Vi har mycket att göra på den avdelningen som har hand om varor med högt värde (i Postnords värld över 1500kr). Efter en månad och två dagar, så kom det fram.

Edit: 1500kr är egentligen inte Postnords gräns utan gränsen för det värde när det är dags att börja betala tull.

pn.JPG

Tack för svaret.

Vet inte om det är verklighet eller bara jag som börjar bli gammal och grinig, men den där känslan om att ”Errthang round’ here be goin to sh*t” dyker upp mer och mer frekvent..
 
60D30689-2AD0-4861-813A-44AC8C7B694C.png


Skickades från Hong Kong 23/1. Fast i tullklarering sedan 4v. Någon som har erfarenhet om huruvida det troligen beror på ngt underlag som fattas? När jag ringer och frågar säger de bara ”nejnej, du kommer få avi med postförskott där tull/moms ingår. Fortsätt vänta”.
Runt 2 månader brukar jag få vänta på paket från Hon Kong, hur fan kan dom vara så sega?
 
Senast ändrad:
På ett paket har det stått i över 2 månader nu, börjar tröttna nu...
  • Arrived at processing centre (inward office of exchange)
  • SWEDEN
 
Tillbaka
Topp