• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

FahdAsk

Breitling
Hej,

Har en Vostok som har fastnat i tullen pga otydlig deklaration. Enligt kundtjänsten ska jag få möjlighet att komplettera de saknade uppgifterna. Har någon annan på KS gjort det innan?
 
Hej,

Har en Vostok som har fastnat i tullen pga otydlig deklaration. Enligt kundtjänsten ska jag få möjlighet att komplettera de saknade uppgifterna. Har någon annan på KS gjort det innan?
Har varit med om det ett par gånger, värsta va när dom ringde upp mig och hävdade att deklarerat värde va otydligt och ville höra med mig om det. Visste inte ens säkert vad det va för paket, hade misstanke och höftade till med värde, han va nöjd och skickade det vidare. När jag sen fick paketet så stod värdet mycket tydligt där. Dom misstänkte nerskrivning misstänkter jag och ville ta mig på sängen. Så bluffa kan dom, annars är det bara skicka in den informationen dom vill ha så släpper dom det. Problemet är att du lär inte få nån information från dem att dom godkänt och släppt det..
 
Senast ändrad:

FahdAsk

Breitling
Tack för tips!
Problemet är att avsändaren hade missat skriva in mitt nr så allt måste ske via posten. Men lärt mig en läxa nu och ska jag köpa nya Vostoks får det genom en EU-säljare.
 
Senast ändrad:
Hej,

Har en Vostok som har fastnat i tullen pga otydlig deklaration. Enligt kundtjänsten ska jag få möjlighet att komplettera de saknade uppgifterna. Har någon annan på KS gjort det innan?
Jag ringde och tjata på dom i början på veckan för annars hade nog inget hänt med mitt paket. Nu fick jag ett brev om att jag skulle maila dom kvitto till [email protected]

Jag fick inget kvitto, utan tog bara en skärmdump på ebay, hoppas det funkar.....
 

FahdAsk

Breitling
Jag ringde och tjata på dom i början på veckan för annars hade nog inget hänt med mitt paket. Nu fick jag ett brev om att jag skulle maila dom kvitto till [email protected]

Jag fick inget kvitto, utan tog bara en skärmdump på ebay, hoppas det funkar.....

Jag ringde dem igår och väntar på brevet. Om det inte dyker upp idag tänkte jag skicka ett mail till den adrsadre du uppgav. Också med skärmdump på Ebay och från mitt bankonto.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet varför REK inte är spårbart? Det känns rätt märkligt att man kan spåra en USB-kabel man köpt för 29kr hela vägen från avsändare till mottagare men ett REK/värde med dyr elektronik eller en klocka har ingen som helst spårbarhet mellan punkt A och punkt B. Jag frågade om det en gång på ett servicecenter och fick till svar att de tydligen hanteras separat från övriga försändelser och då inte passerar genom sorteringsmaskinerna men det borde inte vara särskilt mödosamt att manuellt skanna in REK. Det om något vill man ju kunna följa, inte en bokjävel från Adlibris... :confused:

Ännu märkligare blir det när PostNord listar "Spårbart – följ försändelsen hela vägen" som en av fördelarna med att använda sig av tjänsten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det någon som vet varför REK inte är spårbart? Det känns rätt märkligt att man kan spåra en USB-kabel man köpt för 29kr hela vägen från avsändare till mottagare men ett REK/värde med dyr elektronik eller en klocka har ingen som helst spårbarhet mellan punkt A och punkt B. Jag frågade om det en gång på ett servicecenter och fick till svar att de tydligen hanteras separat från övriga försändelser och då inte passerar genom sorteringsmaskinerna men det borde inte vara särskilt mödosamt att manuellt skanna in REK. Det om något vill man ju kunna följa, inte en bokjävel från Adlibris... :confused:

Ännu märkligare blir det när PostNord listar "Spårbart – följ försändelsen hela vägen" som en av fördelarna med att använda sig av tjänsten.
REK-spårbart
VÄRDE-inte speciellt spårbart pga säkerhetsrisk.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
REK-spårbart
VÄRDE-inte speciellt spårbart pga säkerhetsrisk.
Jag har visserligen inte skickat/mottagit mer än en handfull REK-försändelser men de har då aldrig varit spårbara annat än vid in- och utlämning, däremellan är paketet i något slags limbo. Är det bara jag som haft otur och råkat ut för detta med samtliga försändelser?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har visserligen inte skickat/mottagit mer än en handfull REK-försändelser men de har då aldrig varit spårbara annat än vid in- och utlämning, däremellan är paketet i något slags limbo. Är det bara jag som haft otur och råkat ut för detta med samtliga försändelser?
Levereras på 24h så ser inte problemet?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet varför REK inte är spårbart? Det känns rätt märkligt att man kan spåra en USB-kabel man köpt för 29kr hela vägen från avsändare till mottagare men ett REK/värde med dyr elektronik eller en klocka har ingen som helst spårbarhet mellan punkt A och punkt B. Jag frågade om det en gång på ett servicecenter och fick till svar att de tydligen hanteras separat från övriga försändelser och då inte passerar genom sorteringsmaskinerna men det borde inte vara särskilt mödosamt att manuellt skanna in REK. Det om något vill man ju kunna följa, inte en bokjävel från Adlibris... :confused:

Ännu märkligare blir det när PostNord listar "Spårbart – följ försändelsen hela vägen" som en av fördelarna med att använda sig av tjänsten.
Nog värde du syftar på. Rek är spårbart.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Levereras på 24h så ser inte problemet?
Nja, mest nyfikenhet men det känns åtminstone för mig som en trygghet att veta hur, var och när paketet transporterats. Skulle det försvinna på vägen har man åtminstone någonting att gå på än att det befinner sig någonstans mellan avsändare och mottagare. Det händer väl säkert rätt sällan så egentligen är det ett icke-problem men ändå märkligt när billiga skräpförsändelser är fullt spårbara genom alla terminaler på vägen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, mest nyfikenhet men det känns åtminstone för mig som en trygghet att veta hur, var och när paketet transporterats. Skulle det försvinna på vägen har man åtminstone någonting att gå på än att det befinner sig någonstans mellan avsändare och mottagare. Det händer väl säkert rätt sällan så egentligen är det ett icke-problem men ändå märkligt när billiga skräpförsändelser är fullt spårbara genom alla terminaler på vägen.
Hur vet du att det är icke spårbara terminaler postens paket rör sig genom? Inget jag märkt men är möjligt. De är ju klart större än någon annan speditör i sverige.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nog värde du syftar på. Rek är spårbart.
Jag har aldrig skickat eller mottagit värde men antog att det fungerade likadant som REK fast med ett högre tak på värdet. De gånger jag har stått som avsändare eller mottagare för en REK-försändelse har endast in- och utlämning registrerats i deras spårningssystem. Det är möjligt att det har att göra med rånrisken som Aurum nämnde men det passerar bra mycket dyrare produkter genom andra tjänster som trots det är fullt spårbara även om de då inte uttryckligen skriker "DYR PRODUKT".
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur vet du att det är icke spårbara terminaler postens paket rör sig genom? Inget jag märkt men är möjligt. De är ju klart större än någon annan speditör i sverige.
Jag har inga belägg annat än egna erfarenheter från att ha skickat och mottagit paket. Söker man på försändelsens kolli-ID ser man när och var paketet lämnats in, att det skannats in som avgående av ombudet och därefter inga uppdateringar alls förrän det anlänt hos mottagarens ombud. I mitt fall handlar det som sagt bara om en handfull försändelser men baserat på era kommentarer låter det som att jag bara haft otur och att det egentligen ska vara fullt spårbart...?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har inga belägg annat än egna erfarenheter från att ha skickat och mottagit paket. Söker man på försändelsens kolli-ID ser man när och var paketet lämnats in, att det skannats in som avgående av ombudet och därefter inga uppdateringar alls förrän det anlänt hos mottagarens ombud. I mitt fall handlar det som sagt bara om en handfull försändelser men baserat på era kommentarer låter det som att jag bara haft otur och att det egentligen ska vara fullt spårbart...?
Brukar se en terminal innan ombud för leverans. Men du kan mycket väl ha rätt. När det i större delen av landet tar under 24h ser jag iofs inget problem.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Brukar se en terminal innan ombud för leverans. Men du kan mycket väl ha rätt. När det i större delen av landet tar under 24h ser jag iofs inget problem.
Nej, det är väl egentligen inget problem men jag var bara nyfiken på hur det kommer sig och om någon känner till varför det fungerar på detta vis. Skickar man ett vanligt paket med t.ex. skicka lätt från Göteborg till Luleå ser det nog ut ungefär i den här stilen:
  • Inlämnat hos ombud X
  • Avgått från ombud X
  • Ankommit terminal Göteborg
  • Avgått terminal Göteborg
  • Ankommit terminal Örebro
  • Avgått terminal Örebro
  • Ankommit terminal Sundsvall
  • Avgått terminal Sundsvall
  • Ankommit terminal Skellefteå
  • Avgått terminal Skellefteå
  • Ankommit ombud Y, mottagaren har aviserats via SMS
Skickar man en REK-försändelse samma sträcka verkar det bara som att det registreras hos ombudet i Göteborg och att nästa uppdatering i så fall är Skellefteå/mottagarens ombud. Det är som sagt egentligen inget problem men jag tycker bara att det är lite bakvänt, att de dyrare försändelserna man vill kunna följa inte går att spåra samtidigt som alla möjliga småinköp skannas och registreras vid varje punkt på vägen. Det är väl först om problem skulle uppstå som den utökade spårbarheten kan vara till hjälp i och med att man då kan begränsa orsaken till problemet till åtminstone en viss terminal men mest är det nog bara för att stilla min egna nyfikenhet. :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det är väl egentligen inget problem men jag var bara nyfiken på hur det kommer sig och om någon känner till varför det fungerar på detta vis. Skickar man ett vanligt paket med t.ex. skicka lätt från Göteborg till Luleå ser det nog ut ungefär i den här stilen:
  • Inlämnat hos ombud X
  • Avgått från ombud X
  • Ankommit terminal Göteborg
  • Avgått terminal Göteborg
  • Ankommit terminal Örebro
  • Avgått terminal Örebro
  • Ankommit terminal Sundsvall
  • Avgått terminal Sundsvall
  • Ankommit terminal Skellefteå
  • Avgått terminal Skellefteå
  • Ankommit ombud Y, mottagaren har aviserats via SMS
Skickar man en REK-försändelse samma sträcka verkar det bara som att det registreras hos ombudet i Göteborg och att nästa uppdatering i så fall är Skellefteå/mottagarens ombud. Det är som sagt egentligen inget problem men jag tycker bara att det är lite bakvänt, att de dyrare försändelserna man vill kunna följa inte går att spåra samtidigt som alla möjliga småinköp skannas och registreras vid varje punkt på vägen. Det är väl först om problem skulle uppstå som den utökade spårbarheten kan vara till hjälp i och med att man då kan begränsa orsaken till problemet till åtminstone en viss terminal men mest är det nog bara för att stilla min egna nyfikenhet. :D
De begränsar spårning på Värde, kanske att det appliceras på rek också? Brukar skicka lätt ta lika lång tid som Rek?
 
  • Like
Reactions: HSK

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Fick rek senast för några veckor sedan. Fullt spårbara från inlämning via sorteringsterminalen till mitt utlämningsställe.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
De begränsar spårning på Värde, kanske att det appliceras på rek också? Brukar skicka lätt ta lika lång tid som Rek?
Ja, det är mycket möjligt att det ligger något i det och att det kanske ändå är spårbart internt på något sätt även om det känns underligt vid så pass låga värden (10' för REK och 50' för värde om jag inte minns fel). Om det nu handlar om rån- eller stöldrisk borde det rimligtvis vara precis tvärtom, att detaljerad spårning skulle avskräcka då man kan pinpointa något sånär var paketen försvinner än att de bara gått upp i rök någonstans mellan avsändare och mottagare. :confused:
Fick rek senast för några veckor sedan. Fullt spårbara från inlämning via sorteringsterminalen till mitt utlämningsställe.
Då är det fullt möjligt att jag bara haft otur eller att de kanske har ändrat rutinerna sen jag skickade REK sist.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det är mycket möjligt att det ligger något i det och att det kanske ändå är spårbart internt på något sätt även om det känns underligt vid så pass låga värden (10' för REK och 50' för värde om jag inte minns fel). Om det nu handlar om rån- eller stöldrisk borde det rimligtvis vara precis tvärtom, att detaljerad spårning skulle avskräcka då man kan pinpointa något sånär var paketen försvinner än att de bara gått upp i rök någonstans mellan avsändare och mottagare. :confused:
Har dock varit en våg av tillslag på registrerade paket, så det är en aspekt att ta med i ekvationen.
 
  • Like
Reactions: HSK

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Värde är spårbart men bara internt för PostNord.
REK är också spårbart men det kan skilja sig rätt mycket var i landet transporten går. I många hubbar registreras aldrig enskilda försändelser utan bara den "säck" där den ligger och vanligt är att efter att den lämnat ombudet så går det in i nåt limbo och syns inte förrän det registreras hos utlämningsstället. PostNords kundtjänst säger ingen leveransgaranti för REK, vilket betyder att det oftast är framme inom tre arbetsdagar. I verkligheten är det nästan alltid framme på en eller två arbetsdagar. Ifrån Norrland numera alltid minst två dagar för leverans söderut, i och med att postflyget är nedlagt.
Skicka Lätt går i samma värdeström som REK oftast med samma spårbarhet men utan försäkring.
Jag skickar varje vecka mänder av framförallt REK, Parcel och Skicka Lätt. Längsta leveranstid för ett REK har varit 6 månader och Skicka Lätt i tre veckor. Hittills har aldrig något kommit bort, även om jag faktiskt hade gett upp angående 6-månaders REK:et.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
I många hubbar registreras aldrig enskilda försändelser utan bara den "säck" där den ligger och vanligt är att efter att den lämnat ombudet så går det in i nåt limbo och syns inte förrän det registreras hos utlämningsstället.
Det låter som att det stämmer överens med förklaringen jag fick om att de hanteras vid sidan av ordinarie försändelser. Förhoppningsvis har de åtminstone någon slags intern spårning även om det inte går att följa privat.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det låter som att det stämmer överens med förklaringen jag fick om att de hanteras vid sidan av ordinarie försändelser. Förhoppningsvis har de åtminstone någon slags intern spårning även om det inte går att följa privat.
Det finns ett internt system för spårning men det är inte för individuell försändelse. Samma interna system där Värde spåras men för att spåra Värde finns en säkerhetklassad access, alla PostNord anställda ska inte komma åt den. Jag har kollega som använder spårningssändare i vissa försändelser för att få egen mer detaljerad information. Det har inte varit jättepoppis hos PostNord när han påpekat var en del saker legat still längre tid vid försenade transporter.
 

ottwon

Omega
Väntar paket från Japan som skickats med EMS. Har nu legat i tio dagar på Arlanda och "importhanteras" av PostNord efter att jag kompletterat med de uppgifter de behöver för att skicka vidare. Med tanke på att jag betalat för EMS (express???) Är jag vid det här laget vansinnig på PostNord. När jag läser andras väntetider förstår jag att jag ligger i lä. Men aldrig mer PostNord...
 

G31Lukas

Omega
72FB3C01-69CC-4882-B0C3-E04AFFA80B3C.jpeg
Väntar paket från Japan som skickats med EMS. Har nu legat i tio dagar på Arlanda och "importhanteras" av PostNord efter att jag kompletterat med de uppgifter de behöver för att skicka vidare. Med tanke på att jag betalat för EMS (express???) Är jag vid det här laget vansinnig på PostNord. När jag läser andras väntetider förstår jag att jag ligger i lä. Men aldrig mer PostNord...

Du är inte ensam.
Håller på att bli tokig på detta!
 
Väntar paket från Japan som skickats med EMS. Har nu legat i tio dagar på Arlanda och "importhanteras" av PostNord efter att jag kompletterat med de uppgifter de behöver för att skicka vidare. Med tanke på att jag betalat för EMS (express???) Är jag vid det här laget vansinnig på PostNord. När jag läser andras väntetider förstår jag att jag ligger i lä. Men aldrig mer PostNord...
DHL går skitnsnabbt, man får paketet sedan betalar man. Fattar inte varför Postnord måste vara så sega...
 
Topp