• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Är det någon som vet varför REK inte är spårbart? Det känns rätt märkligt att man kan spåra en USB-kabel man köpt för 29kr hela vägen från avsändare till mottagare men ett REK/värde med dyr elektronik eller en klocka har ingen som helst spårbarhet mellan punkt A och punkt B. Jag frågade om det en gång på ett servicecenter och fick till svar att de tydligen hanteras separat från övriga försändelser och då inte passerar genom sorteringsmaskinerna men det borde inte vara särskilt mödosamt att manuellt skanna in REK. Det om något vill man ju kunna följa, inte en bokjävel från Adlibris... :confused:

Ännu märkligare blir det när PostNord listar "Spårbart – följ försändelsen hela vägen" som en av fördelarna med att använda sig av tjänsten.
Till vissa länder kan man inte spåra REK alls och därför kan jag tipsa om att kolla under landsinfo på Postnord. Finns även begränsningar på mått för paket.
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/villkor-foretag/faktablad
https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5118.22260?disposition=inline

Senast ändrad:
Ja, man vill tro att det är mottagarlandets statliga post som tar över, iaf likt som vi har Postnord här i Sverige.
Har landet en statligt ägd post är det dem som tar över. Är nästan så i alla fall. Kan dock vara knepigt i vissa länder. Har varit med om att postanställda krävt udda ospecificerade avgifter av mottagarna.

Har landet en statligt ägd post är det dem som tar över. Är nästan så i alla fall. Kan dock vara knepigt i vissa länder. Har varit med om att postanställda krävt udda ospecificerade avgifter av mottagarna.
Jaha ok. Om det är bra postgång i landet utan onödigt klödd, kanske Belgien är ett exempel då jag för första gången skickade ett REK dit nyligen. Skickade den 26:e Feb och var framme 1:a mars och då ska det tilläggas att ombudet tömmer kl. 17.00 så effektiv postgång var med start från den 27:e Feb. Kände mig naturligtvis nöjd med hanteringen men inte lika nöjd blev jag när en beställning från Hong Kong hamnade hos Postnord i ca två veckor för indrivning av moms/tull samt den fasta avgiften(tror det var 70kr):banghead:. Jag hade inte uppdaterat mig kring deras nya villkor för införsel som gäller från 1kr och uppåt. Två veckor känns förkastligt och vissa kan få vänta 3 veckor!. Visst är det en del omkostnader för en sådan omläggning men upp till tre veckor är så tråkigt iaf om man importerar en klocka;):facepalm::D. Fyför om mottagarna kan åka på avgifter......känns chockerande och försvarslöst om det är ospecificerat.
Till Belgien; saxade förloppet från trackingen på ebay:
Namnlös.jpg

Senast ändrad:
Haha dom är för rolioa, efter att ringt å tjatat om ett paket som legat hos tullen 2 månader nu, så har dom ändrat status till "Försändelsen är på väg" den var ny. Vilket säger ingenting typ.....

Haha dom är för rolioa, efter att ringt å tjatat om ett paket som legat hos tullen 2 månader nu, så har dom ändrat status till "Försändelsen är på väg" den var ny. Vilket säger ingenting typ.....
Det säger ju att den är på gång igen. Försändelsen är registrerad på ett nytt ställe, som inte är hos tullen.

Är det nån som har koll på varför Postnord kommer undan med att inte återbetala administrationsavgift på paket dom inte lyckas leverera?
Jag fattar att det är lag på importmoms/tull och att företaget som har ansvar att ta administrera det tar ut en avgift men om jag inte får mitt paket så har jag väl heller inte importerat nåt. Eller tänker jag fel?

Att dom är så inkompetenta att dom först skickar ett bild på mitt paket och begär pengar för att leverera men sen inte lyckas ska vi inte ens prata om. Det är sanslöst! Känns som vi backat hundra år och blivit u-land...

Min följetong närmar sig sitt slut, mailade in prisuppgifterna på Vostoken i tisdags men det har varit tyst från Postnord sen dess.,
Ringde in idag för att få info om status och tydligen blev momsen uträknad i fredags och ett avi utskickat.
Dock var kundservice smidiga och lät mig betala direkt via Swish, nu håller jag tummarna nu om att den skickas snabbt till mitt postombud
och inte skickas till tjotahejti.

Hur kan det vara så galen skillnad. Jag väntar paket från Singapore och Bollnäs. Det från Singapore skickades med Fedex i fredags, kl 18 lokal tid. Är på väg till mig nu. Tull och moms kommer betalas i efterhand. På samma tid som Fedex har skickat paketet bokstavligt talat över hela jordklotet så kan Postnord inte ens leverera ett paket inom Sverige.

Hur kan det vara så galen skillnad. Jag väntar paket från Singapore och Bollnäs. Det från Singapore skickades med Fedex i fredags, kl 18 lokal tid. Är på väg till mig nu. Tull och moms kommer betalas i efterhand. På samma tid som Fedex har skickat paketet bokstavligt talat över hela jordklotet så kan Postnord inte ens leverera ett paket inom Sverige.
Olika tjänster, inte svårare än så.

Känns som att Postnord har mer bekymmer nu för tiden än hur det var för några år sedan. Tidigare har jag aldrig haft problem, tur nog, men nu börjar de strula nästan vid varje försändelse. Någon annan som haft den upplevelsen?

Nu har en hel postsäck med Faluns valsedlar ”försvunnit”! :)
Framgick inte att det var Postnord men skrattretande

Vart tar grejena vägen? Är det nya Skandinavien triangeln?

Bring asså, amatörer. Varför öppnades/ "justerades" paketet i Malmö är väl en legitim fråga då det skickades med eBays global shipping program..
Skärmklipp 2019-04-10 10.23.34.png
Skärmklipp 2019-04-10 10.23.05.png

Tur att postens VD fick 14 Mkr i fallskärm för ”väl utfört arbete” när han fick sparken här om dagen....

Är det någon som vet hur det fungerar med PostNord och övertagandet av importerade paket? Jag har två paket på ingång varav den ena skickats från ett annat land inom EU och där kunde jag knappa in kollinummer i appen och fick reda på att frakt var bokad osv. och det gick även att följa paketets resa.

Jag har däremot ett annat paket på G från Japan och där säger appen bara ifrån och hävdar att det inte är ett postnordpaket. Fungerar spårningen via PostNord endast inom EU? Det verkar som att paket från utomeuropeiska länder ges ett nytt kollinummer när de når Sverige till skillnad från paket som skickas inom Europa som behåller samma kollinummer från avsändande till leverans.

Varför fungerar det på detta vis och varför skiljer man på hanteringen beroende på om försändelserna kommer från Europa eller ej? Finns det något slags gemensamt europeiskt postsystem?

Är det någon som vet hur det fungerar med PostNord och övertagandet av importerade paket? Jag har två paket på ingång varav den ena skickats från ett annat land inom EU och där kunde jag knappa in kollinummer i appen och fick reda på att frakt var bokad osv. och det gick även att följa paketets resa.

Jag har däremot ett annat paket på G från Japan och där säger appen bara ifrån och hävdar att det inte är ett postnordpaket. Fungerar spårningen via PostNord endast inom EU? Det verkar som att paket från utomeuropeiska länder ges ett nytt kollinummer när de når Sverige till skillnad från paket som skickas inom Europa som behåller samma kollinummer från avsändande till leverans.

Varför fungerar det på detta vis och varför skiljer man på hanteringen beroende på om försändelserna kommer från Europa eller ej? Finns det något slags gemensamt europeiskt postsystem?
Min erfarenhet är att paket som kommer från länder utifrån EU blir spårbara hos postnord när dom har ankommit Sverige men dom har samma kollinummer hela vägen. Testa https://m.17track.net/sv

Tillbaka
Topp