rogart-63
Pandion
Beror lite på vad det är för nåt. Ska det förtullas så hamnar det hos tullen och du får ett inbetalning papper där du får sätta in moms och fraktavgifter på 75:- . Då blir det ett annat kollinummer.Är det någon som vet hur det fungerar med PostNord och övertagandet av importerade paket? Jag har två paket på ingång varav den ena skickats från ett annat land inom EU och där kunde jag knappa in kollinummer i appen och fick reda på att frakt var bokad osv. och det gick även att följa paketets resa.
Jag har däremot ett annat paket på G från Japan och där säger appen bara ifrån och hävdar att det inte är ett postnordpaket. Fungerar spårningen via PostNord endast inom EU? Det verkar som att paket från utomeuropeiska länder ges ett nytt kollinummer när de når Sverige till skillnad från paket som skickas inom Europa som behåller samma kollinummer från avsändande till leverans.
Varför fungerar det på detta vis och varför skiljer man på hanteringen beroende på om försändelserna kommer från Europa eller ej? Finns det något slags gemensamt europeiskt postsystem?
Från tex USA som har ett annat system . Dom har Tracking nummer som inte används. Förrän varan är framme hos mottagaren . Dvs man kan inte se mer än att det gått ut från USA . Sen syns det inte förrän det är leverat .