• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

rogart-63

Patek
Är det någon som vet hur det fungerar med PostNord och övertagandet av importerade paket? Jag har två paket på ingång varav den ena skickats från ett annat land inom EU och där kunde jag knappa in kollinummer i appen och fick reda på att frakt var bokad osv. och det gick även att följa paketets resa.

Jag har däremot ett annat paket på G från Japan och där säger appen bara ifrån och hävdar att det inte är ett postnordpaket. Fungerar spårningen via PostNord endast inom EU? Det verkar som att paket från utomeuropeiska länder ges ett nytt kollinummer när de når Sverige till skillnad från paket som skickas inom Europa som behåller samma kollinummer från avsändande till leverans.

Varför fungerar det på detta vis och varför skiljer man på hanteringen beroende på om försändelserna kommer från Europa eller ej? Finns det något slags gemensamt europeiskt postsystem?
Beror lite på vad det är för nåt. Ska det förtullas så hamnar det hos tullen och du får ett inbetalning papper där du får sätta in moms och fraktavgifter på 75:- . Då blir det ett annat kollinummer.
Från tex USA som har ett annat system . Dom har Tracking nummer som inte används. Förrän varan är framme hos mottagaren . Dvs man kan inte se mer än att det gått ut från USA . Sen syns det inte förrän det är leverat .
 

Caravelle33

Vacheron
Hur länge brukar paket ligga på Arlanda när de kommer från US? Anlände den 15 April men inga nya updates...
Ring Postnord. Mitt senaste låg från 12/4 och levererades idag. Jag ringde förra vecakn och dom skulle släppa det men gjorde inte. Ringde igår igen varpå dom kontaktade avdelningen där det fastnat och då kom det faktiskt loss
 

HSK

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet är att paket som kommer från länder utifrån EU blir spårbara hos postnord när dom har ankommit Sverige men dom har samma kollinummer hela vägen. Testa https://m.17track.net/sv
Fiffigt om man är osäker på vem som tar över transporten i Sverige men är det skickat via avsändarlandets ordinarie postgång är det väl alltid PostNord som tar över?

Tack för länken i alla fall, mitt paket verkar inte ha nått Sverige än men jag får hålla lite koll där och se ifall det går att spåra med samma kolli-ID eller om den får ett nytt sådant.
Beror lite på vad det är för nåt. Ska det förtullas så hamnar det hos tullen och du får ett inbetalning papper där du får sätta in moms och fraktavgifter på 75:- . Då blir det ett annat kollinummer .
Det är jag med på men jag förstår inte vitsen med att dela ut nya kolli-ID i samband med importen, det förvirrar bara och verkar som sagt endast gälla utomeuropeiska försändelser så jag antar att det ändå finns något slags internt europeiskt postsystem där kolli-ID är kompatibla mellan länderna och går att spåra över gränserna.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ring Postnord. Mitt senaste låg från 12/4 och levererades idag. Jag ringde förra vecakn och dom skulle släppa det men gjorde inte. Ringde igår igen varpå dom kontaktade avdelningen där det fastnat och då kom det faktiskt loss
Hanteras alla försändelser likadant oavsett ursprungsland? Jag väntar paket från ett annat EU-land och det nådde Sverige i förrgår och postnordappen sa "leverans imorgon".

Hela gårdagen gick och nu har en större del av även denna dag passerat utan att paketet lämnat Malmö. Hamnar mitt paket bland en massa jäkla Kinapaket och att man bör vara beredd på flera veckors väntetid även inom Europa? Jag antog att de hanterades separat och sorterades in i vanliga postgången då de inte behöver förtullas men de kanske hamnar i samma paketberg ändå.
 

rogart-63

Patek
Hanteras alla försändelser likadant oavsett ursprungsland? Jag väntar paket från ett annat EU-land och det nådde Sverige i förrgår och postnordappen sa "leverans imorgon".

Hela gårdagen gick och nu har en större del av även denna dag passerat utan att paketet lämnat Malmö. Hamnar mitt paket bland en massa jäkla Kinapaket och att man bör vara beredd på flera veckors väntetid även inom Europa? Jag antog att de hanterades separat och sorterades in i vanliga postgången då de inte behöver förtullas men de kanske hamnar i samma paketberg ändå.
Postnord verkar vara otroligt sega för närvarande-. Eller det blir bara värre och värre . Väntar på grejor som skickas från England . Men dom lyser oxå med sin frånvaro. Nu är äntligen kronan på g @seikodiverr . Fått meddelande om att den skickas ut från Tullen . Ändrat status till Paket på väg Så hoppas den kommer måndag. Så du kan få din 6105.
 

Caravelle33

Vacheron
Hanteras alla försändelser likadant oavsett ursprungsland? Jag väntar paket från ett annat EU-land och det nådde Sverige i förrgår och postnordappen sa "leverans imorgon".

Hela gårdagen gick och nu har en större del av även denna dag passerat utan att paketet lämnat Malmö. Hamnar mitt paket bland en massa jäkla Kinapaket och att man bör vara beredd på flera veckors väntetid även inom Europa? Jag antog att de hanterades separat och sorterades in i vanliga postgången då de inte behöver förtullas men de kanske hamnar i samma paketberg ändå.
Nej kommer det från ett annat EU-land så skall det inte förtullas. Underskatta dock inte postnords förmåga att försena och tappa bort försändelser
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ändå ana en skillnad i kompetens mellan DHL och Postnord när det gäller logistiken.

På samma tid som DHL fraktade mitt paket från Singapore via Tyskland/Danmark och fram till mitt utlämningsställe i Halmstad (en sträcka på cirka 12 000km inklusive tullhantering)...

klipp.JPG


...så har Postnord lyckats frakta mitt paket mellan Huddinge och Segeltorp...
klipp2.JPG


...alltså en sträcka på 8km... :rolleyes:
karta.JPG


Vad ska man säga? :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Man kan ändå ana en skillnad i kompetens mellan DHL och Postnord när det gäller logistiken.

På samma tid som DHL fraktade mitt paket från Singapore via Tyskland/Danmark och fram till mitt utlämningsställe i Halmstad (en sträcka på cirka 12 000km inklusive tullhantering)...

klipp.JPG


...så har Postnord lyckats frakta mitt paket mellan Huddinge och Segeltorp...
klipp2.JPG


...alltså en sträcka på 8km... :rolleyes:
karta.JPG


Vad ska man säga? :D
Absurt egentligen...
Fick ett paket från Hong Kong till Sverige över natten. Då var det ju iofs DHL Express men ändå, från Hong Kong, till Malmö, till Kristianstad på en dag. När det gäller momsen så gör DHL det så smidigt att du får ditt paket levererat, och så får du sen hem en faktura på moms och tullhanteringsbeloppet. Inte sitter paketet på terminalen tills man betalat som det gör hos PostNord...

Så man undrar ju verkligen vad det är som händer hos Postnord.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tokigt att det kan vara sån skillnad.

Jag förstår inte riktigt hur Postnord tänker, är det något som är dyrt så är det onödiga lager och de måste ha gigantiska hallar för att kunna hantera tullen. Sjukt ineffektivt och dyrt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absurt egentligen...
Fick ett paket från Hong Kong till Sverige över natten. Då var det ju iofs DHL Express men ändå, från Hong Kong, till Malmö, till Kristianstad på en dag. När det gäller momsen så gör DHL det så smidigt att du får ditt paket levererat, och så får du sen hem en faktura på moms och tullhanteringsbeloppet. Inte sitter paketet på terminalen tills man betalat som det gör hos PostNord...

Så man undrar ju verkligen vad det är som händer hos Postnord.
Visst kan DHL sitta på paketet innan man betalt in momsen, beror på hur stort beloppet är.
 

bartoldous

Cartier
Måste bara skriva ett inlägg.Inte haft något större förtroende för Postnord tidigare men nu så har jag fått två leveranser av ur från Huvudstaden inom loppet av en vecka till ort ca 300km söder inom 24 timmar av inlämnande. Hatten av Post nord :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Varning för Bring, speciellt kopplat till eBays global shipping program. Tydligen byter de spårnings-Id när det landar i Sverige och tapppar ofta bort paketen efter det.

Blev av med en vintage länk som är puts väck, scannad i Malmö och ompaketerad enligt info sen borta. Varför det ompaketerats eller vad som har hänt är höjt i dunkel och kundtjänsten hade inga vettiga svar.

Hur ska man undvika det här? Går väl inte att påverka vem som tar över när paketet landat i Sverige?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Varning för Bring, speciellt kopplat till eBays global shipping program. Tydligen byter de spårnings-Id när det landar i Sverige och tapppar ofta bort paketen efter det.

Blev av med en vintage länk som är puts väck, scannad i Malmö och ompaketerad enligt info sen borta. Varför det ompaketerats eller vad som har hänt är höjt i dunkel och kundtjänsten hade inga vettiga svar.

Hur ska man undvika det här? Går väl inte att påverka vem som tar över när paketet landat i Sverige?
Hade man kunnat välja det så hade jag sett till att det aldrig kom i närheten av varken Bring eller Postnords terminaler. Tyvärr så är det omöjligt. :shifty:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning, men vid straffagift (moms) på 10' var det förbetalning för mig. Problemet var att de inte lyckades kommunicera det till mig.
Störigt, man vill ju inte att det ska stanna i onödan, risken för att det försvinner blir större för varje hantering i kedjan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nej kommer det från ett annat EU-land så skall det inte förtullas. Underskatta dock inte postnords förmåga att försena och tappa bort försändelser
En annan märklig sak som försvårar är att paketen enbart verkar vara spårbara i avsändar- och mottagarlandet men ingenstans däremellan trots att de med största sannolikhet passerar ett flertal terminaler på vägen. Jag har t.ex. ett paket på väg från Luxemburg som bör ha passerat både Tyskland och Danmark men trots det finns inga uppdateringar förrän den nått Malmö. Samma sak med ett paket från Japan, det gick med flyg för ett par dagar sedan men därefter total tystnad.

På tal om Japan så kan jag passa på att upplysa om att hela den kommande veckan utgörs av helgdagar så om någon precis har beställt prylar därifrån kan man nog tyvärr få räkna med ännu längre leveranstid än normalt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varning för Bring, speciellt kopplat till eBays global shipping program. Tydligen byter de spårnings-Id när det landar i Sverige och tapppar ofta bort paketen efter det.

Blev av med en vintage länk som är puts väck, scannad i Malmö och ompaketerad enligt info sen borta. Varför det ompaketerats eller vad som har hänt är höjt i dunkel och kundtjänsten hade inga vettiga svar.

Hur ska man undvika det här? Går väl inte att påverka vem som tar över när paketet landat i Sverige?
Jag har svårt att tänka mig att det paketerats om utan det handlar snarare om att paketet skannats in och fått uppdaterade mått-/vikt-/volymuppgifter. Fullt normalt hos samtliga speditörer och inget du behöver oroa dig för men jag hoppas att paketet dyker upp så småningom.

Det enda sättet att undvika det är i stort sett att be avsändaren att skicka försändelsen med någon annan speditör. Jag trodde att de alltid anlitade DHL genom GSP men det kanske bara gäller s.k. expedited shipping.
 

Script

Cartier
Står att jag ska få mitt paket idag. Då har det snurrat runt i landet i snart tre veckor när det skulle anlänt två dagar efter beställning.

Edit: Naturligtvis står det "kan bli försenat" även på det andra paketet jag väntar på.
 

HSK

Patek
2-Faktor
PostNord får utstå en väldans massa kritik kring att de sitter och håller på paket, tar extremt lång tid på sig att leverera osv. men jag måste faktiskt ge dem lite cred. De har nämligen, hör och häpna, hunnit både ta emot paketet på terminalen, lastat det på bil samt gjort ett leveransförsök på en ort sex mil bort och allt detta på endast två minuter! :rolleyes:

20190430_155114.jpg


I realiteten har det tagit en vecka för försändelsen att transporteras 50 mil och så ett fejkat hemleveransförsök på det. Jag var ändå inte hemma och hade inte kunnat ta emot försändelsen om de faktiskt hade bemödat sig att göra ett leveransförsök men nu måste jag istället vänta två dagar extra för att kunna hämta ut paketet hos mitt närmaste ombud istället för att de bara hade kört dit det direkt.
 

Caravelle33

Vacheron
PostNord får utstå en väldans massa kritik kring att de sitter och håller på paket, tar extremt lång tid på sig att leverera osv. men jag måste faktiskt ge dem lite cred. De har nämligen, hör och häpna, hunnit både ta emot paketet på terminalen, lastat det på bil samt gjort ett leveransförsök på en ort sex mil bort och allt detta på endast två minuter! :rolleyes:

20190430_155114.jpg


I realiteten har det tagit en vecka för försändelsen att transporteras 50 mil och så ett fejkat hemleveransförsök på det. Jag var ändå inte hemma och hade inte kunnat ta emot försändelsen om de faktiskt hade bemödat sig att göra ett leveransförsök men nu måste jag istället vänta två dagar extra för att kunna hämta ut paketet hos mitt närmaste ombud istället för att de bara hade kört dit det direkt.
Dom kan vara snabba om dom vill! Det här med deras fejkade leveransförsök förstår jag inte. Jag har råkat ut för det minst 20ggr sannolikt är det snarare dubbelt. Vid alla tillfällen utom ett har jag varit hemma nör dom hävdar att dom varit och ringt på, den gången jag inte var hemma var nu senast för någon vecka sedan då var sonen istället hemma. En gång har jag fått ett paket levererat hem de senaste 13 åren. Då kom en civilklädd kille som inte talade ett ord varken svenska eller engelska med paketet efter kl 22 på kvällen. Han hade inte ens en postnord bil.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Dom kan vara snabba om dom vill! Det här med deras fejkade leveransförsök förstår jag inte. Jag har råkat ut för det minst 20ggr sannolikt är det snarare dubbelt. Vid alla tillfällen utom ett har jag varit hemma nör dom hävdar att dom varit och ringt på, den gången jag inte var hemma var nu senast för någon vecka sedan då var sonen istället hemma. En gång har jag fått ett paket levererat hem de senaste 13 åren. Då kom en civilklädd kille som inte talade ett ord varken svenska eller engelska med paketet efter kl 22 på kvällen. Han hade inte ens en postnord bil.
Jag förstår det inte heller och i mitt fall leder det till ytterligare förseningar då paketet levereras till ombud tidigast torsdag. Det vore betydligt smidigare att ha ett system liknande DHL där man får ett sms dagen innan med möjlighet att istället välja leverans till ombud vilket jag antar att 9/10 mottagare föredrar. Vem fan är hemma vardagar 7-16?

Är det förresten någon som har koll på hur lång tid det brukar ta innan momsärenden registreras? Ett annat paket jag väntar har haft statusen "tullklareras av oss" i två dagar men fick imorse ändrad status till "på väg". Jag har varit inne på moms.postnord.se men får ingen träff på mitt kolli-ID och då har det i alla fall passerat 12h.

Screenshot_20190430-215432_PostNord.jpg
 

Caravelle33

Vacheron
Jag förstår det inte heller och i mitt fall leder det till ytterligare förseningar då paketet levereras till ombud tidigast torsdag. Det vore betydligt smidigare att ha ett system liknande DHL där man får ett sms dagen innan med möjlighet att istället välja leverans till ombud vilket jag antar att 9/10 mottagare föredrar. Vem fan är hemma vardagar 7-16?

Är det förresten någon som har koll på hur lång tid det brukar ta innan momsärenden registreras? Ett annat paket jag väntar har haft statusen "tullklareras av oss" i två dagar men fick imorse ändrad status till "på väg". Jag har varit inne på moms.postnord.se men får ingen träff på mitt kolli-ID och då har det i alla fall passerat 12h.

Screenshot_20190430-215432_PostNord.jpg
Om avsändaren har skrivit gåva så kan det bli liggande i tullen och sedan ramla vidare utan avgift, i land får man betala ändå. Senaste paketet fastnade 12 dagar då avsändaren skrivit gåva utan min kännedom
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om avsändaren har skrivit gåva så kan det bli liggande i tullen och sedan ramla vidare utan avgift, i land får man betala ändå. Senaste paketet fastnade 12 dagar då avsändaren skrivit gåva utan min kännedom
Man har ju hört skräckhistorier om att det tagit flera veckor så jag tänkte att jag skulle försöka snabba på processen genom att betala in avgiften så snabbt som möjligt. I och med den ändrade statusen antog jag att processen var klar och när jag ringde deras kundtjänst i eftermiddags sa de att jag skulle kika in på momssidan lite senare då de menade på att det tog en stund innan ärendet skulle registreras i deras system.
 

Rulle

Audemars
En annan märklig sak som försvårar är att paketen enbart verkar vara spårbara i avsändar- och mottagarlandet men ingenstans däremellan trots att de med största sannolikhet passerar ett flertal terminaler på vägen. Jag har t.ex. ett paket på väg från Luxemburg som bör ha passerat både Tyskland och Danmark men trots det finns inga uppdateringar förrän den nått Malmö. Samma sak med ett paket från Japan, det gick med flyg för ett par dagar sedan men därefter total tystnad.

På tal om Japan så kan jag passa på att upplysa om att hela den kommande veckan utgörs av helgdagar så om någon precis har beställt prylar därifrån kan man nog tyvärr få räkna med ännu längre leveranstid än normalt.
går ju att se mer ingående när paketet dykt upp i varje land mm via postens egna system men det kan ju tyvärr inte utomstående se plus att postens egna kundtjänst är totalt okunniga....

som gammal postare så vet man ju hur paket blir behandlade så jag undviker gärna att skicka allt utom värde haha
 
Topp