Många större onlinebutiker har automatiserade processer för detta och bland de lite mindre så upplever jag det som relativt vanligt förekommande att priserna visas exkl. moms just för att de riktar sig mot väldigt många olika marknader med varierande skattesatser. Det är ju inte så att det är några problem för försäljaren att lyfta momsen, det handlar bara om att de är medvetna om det och även ser till att utföra det och som kund kan det vara en god idé att försäkra sig om detta innan köp för att undvika obehagliga överraskningar. Det är möjligt att många små handlare saknar kunskap och/eller inte orkar bry sig tillräckligt samt att många UK-baserade handlare inte har hunnit uppdatera sina rutiner men det innebär ju inte att det inte är görbart och så vitt jag vet är det en global standard att ingen lokal skatt tas ut vid exportförsäljning oavsett om det rör sig om USA, EU-länder m.m.Om det inte införs något speciellt regelverk i England är det där mest ett lyckoscenario. Är ju samma sak idag när du köper utanför EU. Rätt sällan man slipper lokala momsen.
Nu handlar jag visserligen inte särskilt mycket från länder utanför EU men de få gånger jag har gjort det har jag aldrig råkat ut för dubbelbeskattning och jag tror att fallet med Brexit är ganska unikt då många företag verkar ha fruktansvärt dålig koll på vad det egentligen innebär vilket i sin tur kommer att få betydande konsekvenser för deras verksamhet om man inte etablerar någon typ av regionsbaserad prislistning (vilket som sagt skulle kräva debitering och momsregistrering i andra länder) alt. att samtliga priser visas ex. moms och att det läggs på i kassan i de fall där det är applicerbart (t.ex. på nationell nivå).