• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Om det inte införs något speciellt regelverk i England är det där mest ett lyckoscenario. Är ju samma sak idag när du köper utanför EU. Rätt sällan man slipper lokala momsen.
Många större onlinebutiker har automatiserade processer för detta och bland de lite mindre så upplever jag det som relativt vanligt förekommande att priserna visas exkl. moms just för att de riktar sig mot väldigt många olika marknader med varierande skattesatser. Det är ju inte så att det är några problem för försäljaren att lyfta momsen, det handlar bara om att de är medvetna om det och även ser till att utföra det och som kund kan det vara en god idé att försäkra sig om detta innan köp för att undvika obehagliga överraskningar. Det är möjligt att många små handlare saknar kunskap och/eller inte orkar bry sig tillräckligt samt att många UK-baserade handlare inte har hunnit uppdatera sina rutiner men det innebär ju inte att det inte är görbart och så vitt jag vet är det en global standard att ingen lokal skatt tas ut vid exportförsäljning oavsett om det rör sig om USA, EU-länder m.m. ☺️

Nu handlar jag visserligen inte särskilt mycket från länder utanför EU men de få gånger jag har gjort det har jag aldrig råkat ut för dubbelbeskattning och jag tror att fallet med Brexit är ganska unikt då många företag verkar ha fruktansvärt dålig koll på vad det egentligen innebär vilket i sin tur kommer att få betydande konsekvenser för deras verksamhet om man inte etablerar någon typ av regionsbaserad prislistning (vilket som sagt skulle kräva debitering och momsregistrering i andra länder) alt. att samtliga priser visas ex. moms och att det läggs på i kassan i de fall där det är applicerbart (t.ex. på nationell nivå).
 
Köpte ett set begagnade dartpilar av en engelsman för £65 men han angav värde till £80 så räknar kallt med ett momspåslag 230:- ish när Postnord får tummen ur. Skickades 15 jan och anlände Sverige igår. Kan inte se hos Postnord hur mycket jag ska betala ännu.
Gjorde en beställning från en handlare nån vecka före och där fick jag betala VAT. Det paketet har hamnat i Brings händer, blir spännande om jag även får betala 25% moms på det vilket jag utgår från.
Summa summarum: Ingen mer UK handel för mig!:drowning:
 
Köpte ett set begagnade dartpilar av en engelsman för £65 men han angav värde till £80 så räknar kallt med ett momspåslag 230:- ish när Postnord får tummen ur. Skickades 15 jan och anlände Sverige igår. Kan inte se hos Postnord hur mycket jag ska betala ännu.
Gjorde en beställning från en handlare nån vecka före och där fick jag betala VAT. Det paketet har hamnat i Brings händer, blir spännande om jag även får betala 25% moms på det vilket jag utgår från.
Summa summarum: Ingen mer UK handel för mig!:drowning:
Shit man blir mörkrädd när man läser denna tråd😅 särskilt när man också väntar på paket från UK😬
 
Exempel på ledtid på rekommenderat brev med Postnords tjänster från Ukraina.

1611840599969.png
 
  • Like
Reactions: C-J
Nyhet för mig isf, tror bara de finns i Sverige och Danmark. Att spårningen dyker upp har inget med saken att göra.
Du har säkert rätt. Så här såg det ut på en Global söksida iaf. Hur som helst var det inget klagomål mot PN utan ett konstaterande att frakt från icke EU kan ta en jäkla tid. Så håll ut bara var andemeningen :).

1611845749332.png
 
Generellt är det för att tullverkets regler gör att allt måste manuellt klareras, hade varit enklare med vissa undantag, men nu ska det även om det är värt Nada gå igenom en tullprocess som tar lika lång tid som om något är värt 5 miljoner.

Tar massa tid.
 
Du har säkert rätt. Så här såg det ut på en Global söksida iaf. Hur som helst var det inget klagomål mot PN utan ett konstaterande att frakt från icke EU kan ta en jäkla tid. Så håll ut bara var andemeningen :).

1611845749332.png
Det stod samma på min men då var det Royal Mail som skötte leveransen till Sverige. Det stod dock i Postnords app från start.
Screenshot_20210128-191013_PostNord.jpg
 
Det stod samma på min men då var det Royal Mail som skötte leveransen till Sverige. Det stod dock i Postnords app från start.
Screenshot_20210128-191013_PostNord.jpg
Ja, det är väl fullt normalt? Behöver inte vara nån partner. Avsändande bolag i annat land skickar förhandsinfo till mottagarlandets bolag om att de har ett paket på väg, så det dyker upp i spårningen. När jag senast fick något från Kina (något jag annars försöker undvika, men blev så ändå), så dök det upp två tidiga poster i Postnords spårning, sedan ingenting... förrän en månad senare när det dök upp i Sverige och då spårades vidare. Gick jag däremot in på 17track.net så kunde jag se en lång detaljerad spårning när det sniglade sig igenom halva Kina också. (Där alla poster i spårningen var på kinesiska. :) )
 
Generellt är det för att tullverkets regler gör att allt måste manuellt klareras, hade varit enklare med vissa undantag, men nu ska det även om det är värt Nada gå igenom en tullprocess som tar lika lång tid som om något är värt 5 miljoner.

Tar massa tid.
Senaste månaden har jag fått ett paket från Hong Kong och ett från USA där jag sluppit moms och tull. Så uppenbarligen slinker en del genom.
 
Går lite fortare med DHL tydligen, 8 dagar (4 Jan - 12 Jan) från Filipinerna, men frakten kostade nästan lika mkt som grejerna.
 
Går lite fortare med DHL tydligen, 8 dagar (4 Jan - 12 Jan) från Filipinerna, men frakten kostade nästan lika mkt som grejerna.
Fraktkostnaderna för båttransporter har skjutit i höjden på senare tid, det är bara att vi som slutkonsumenter inte har märkt av det än.
Det ska bli intressant att se hur situationen utvecklar sig och hur länge det kommer att hålla i sig men även om tillgången på containrar ökar så kommer man nog passa på att utnyttja tillfället att höja det generella prisläget då det inte finns några andra vettiga alternativ för att frakta de extrema mängder gods som levereras från Asien och Kina i synnerhet.
 
Fraktkostnaderna för båttransporter har skjutit i höjden på senare tid, det är bara att vi som slutkonsumenter inte har märkt av det än.
Det ska bli intressant att se hur situationen utvecklar sig och hur länge det kommer att hålla i sig men även om tillgången på containrar ökar så kommer man nog passa på att utnyttja tillfället att höja det generella prisläget då det inte finns några andra vettiga alternativ för att frakta de extrema mängder gods som levereras från Asien och Kina i synnerhet.
Flygtransporter är också mycket dyra.
 
Flygtransporter är också mycket dyra.
Självklart, jag menar bara att de flesta har nog större förståelse och visar mer acceptans för det än båtfrakt som alla verkar vara överens om är/ska vara näst intill gratis vilket är långt från fallet i dagens läge. Jag vet inte hur flygfrakten har påverkats prismässigt men det känns som att det ligger på liknande nivåer som i normala fall då speditörer som DHL och Fedex har egna flottor som trafikerar linjerna om än kanske med lite glesare turer i och med COVID-19.
 
Självklart, jag menar bara att de flesta har nog större förståelse och visar mer acceptans för det än båtfrakt som alla verkar vara överens om är/ska vara näst intill gratis vilket är långt från fallet i dagens läge. Jag vet inte hur flygfrakten har påverkats prismässigt men det känns som att det ligger på liknande nivåer som i normala fall då speditörer som DHL och Fedex har egna flottor som trafikerar linjerna om än kanske med lite glesare turer i och med COVID-19.
Beror helt på vad du skickar. Iom att det går färre plan är jag övertygad om att de som har egna plan utnyttjar situationen. Dock är ju dessa kostnader utslagna på sådant vi bryr oss om här marginella.
 
Självklart, jag menar bara att de flesta har nog större förståelse och visar mer acceptans för det än båtfrakt som alla verkar vara överens om är/ska vara näst intill gratis vilket är långt från fallet i dagens läge. Jag vet inte hur flygfrakten har påverkats prismässigt men det känns som att det ligger på liknande nivåer som i normala fall då speditörer som DHL och Fedex har egna flottor som trafikerar linjerna om än kanske med lite glesare turer i och med COVID-19.
Japp det har dom, men mycket gods skickas inte med dhl och liknande utan med rena fraktflyg eller på passagerarflyg i dess fraktutrymme.
Priserna per kg brukar i vanliga fall ligga någonstans mellan 10-40 kr, nu ligger det inte sällan på 100 kr och mer, samt dyra minimumavgifter på gods som har låg vikt,
 
2 av 2 av mina utlandsförsändelser har fel postnummer i Postnord-appen, men adress och ort är rätt i övrigt. Tror ni det ställer till det och försenar leveransen?
 
Senaste svaret, tog tre dagar att få detta svar..min försändelse har nu legat för momshantering i 23 dagar.. innan det i Holding i 5dagar.
Jag tippar att det, efter att fått betala moms om typ 2v, kommer ligga nån vecka till i väntan på nästa instans.
Jag har fått paket från USA på 5arbetsdagar inkl till o momshantering, PostNord klarar det inte på en månad.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210201-133947.png
    Screenshot_20210201-133947.png
    125.6 KB · Visningar: 37
Tillbaka
Topp