• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Beror på ursprungsland / DHL bolag tror jag. Ofta tar postnord över trots att det är skickat med DHL.
Det är lite förvirrande då DHL kan innebära både DHL som speditör i den form vi känner till men även Deutsche Post som är tyska posten. I det här fallet antar jag att det rör sig om det sistnämnda då paketet överlämnats till Postnord för vidare transport. ☺️ @Chefen (det gick inte att citera ditt inlägg av någon anledning)
 
Det är lite förvirrande då DHL kan innebära både DHL som speditör i den form vi känner till men även Deutsche Post som är tyska posten. I det här fallet antar jag att det rör sig om det sistnämnda då paketet överlämnats till Postnord för vidare transport. ☺️ @Chefen (det gick inte att citera ditt inlägg av någon anledning)
Exakt. Deutsche post hanteras av postnord och kan lätt förväxlas med DHL.

Sen är ju vanliga DHL och DHL express två helt olika bolag i Sverige som i princip bara delar samma logotyp
 
Klockan kostade mig 2500kr men har ingen aning vad säljaren angivit för pris om han ens angivit något. Så den kommer alltså kostar mig 3100kr plus eventuellt tull?
Ja, 3125kr + eventuell tullavgift samt administrationsavgift på 70-120kr beroende på värde och speditör förutsatt att avsändaren har deklarerat ett korrekt värde.
 
Det är lite förvirrande då DHL kan innebära både DHL som speditör i den form vi känner till men även Deutsche Post som är tyska posten. I det här fallet antar jag att det rör sig om det sistnämnda då paketet överlämnats till Postnord för vidare transport. ☺️ @Chefen (det gick inte att citera ditt inlägg av någon anledning)
Exakt. Så var det.
D. Post / DHL = 2 dagar från dörr till Sverige. Sen 8 dagar till nästa dörr.

Med DHL = 2-4 dagar dörr till dörr.
 
Kontentan är fortfarande att ge f-n i att beställa grejer med vanlig post/postnord utanför EU, välj andra fraktalternativ :)
 
Nja, när jag har varit i kontakt med DHL express i Sverige så säger dom att de är som två olika bolag iaf i Sverige. De har väldigt lite med varandra att göra.

Sen har dom ju samma ägare i grunden
2 olika Bolag i DHL gruppen.
Deutsche Post DHL Group
DHL Express
Det är olika bolag precis som du säger men DHL express bli ju inte mer DHL än DP bara för att att du råkar skicka med dem 😂.
 
2 olika Bolag i DHL gruppen.
Deutsche Post DHL Group
DHL Express
Det är olika bolag precis som du säger men DHL express bli ju inte mer DHL än DP bara för att att du råkar skicka med dem 😂.
Exakt. Min poäng va att de agerar som två helt olika bolag dock.

Fick surt erfara det när en handlare I Tyskland lyckades att skicka mitt expresspaket med kuriren från vanliga dhl. Det va ett rent helvete innan de kunde lösa det mellan DHL-bolagen.
 
Nja, om du köper från en handlare så ska momsen lyftas vid försäljning och sedan läggas på när varan når Sverige så det blir i praktiken någon eller några enstaka procents skillnad om allt går rätt och riktigt till. Tullavgiften på klockor har dessutom ett maxtak på 8kr oavsett värde så det är försumbart i sammanhanget. ☺️

Det är omöjligt att svara på eftersom det beror på nuvarande arbetsbelastning, manfall p.g.a. COVID osv. men sist jag handlade från utlandet så tog det en eller två dagar. Jag kanske bara hade tur? Det verkar som att de flesta har fått vänta betydligt längre än så.

Är du säker på att det inte var Fedex eller någon annan mindre speditör? Jag vet att de lämnar över hanteringen till Postnord på mindre orter men DHL finns ju representerade över hela Sverige både i form av terminaler och paketombud.
Aha! Så kanske det är..

Well, jag fynda en del via eBay.co.uk (privatperson) då är det ju moms 25% nu iaf.

Hur som helst är det för krånglig process och tar för lång tid utanför EU. Man hinner få både migrän och stressutslag innan man lyckligtvis fått paketet....... 🤣🤣
 
Vi får hålla tummarna helt enkelt!
tempFileForShare_20210126-233037-01.jpeg
 
Nja, om du köper från en handlare så ska momsen lyftas vid försäljning och sedan läggas på när varan når Sverige så det blir i praktiken någon eller några enstaka procents skillnad om allt går rätt och riktigt till. Tullavgiften på klockor har dessutom ett maxtak på 8kr oavsett värde så det är försumbart i sammanhanget. ☺️
Om det inte införs något speciellt regelverk i England är det där mest ett lyckoscenario. Är ju samma sak idag när du köper utanför EU. Rätt sällan man slipper lokala momsen.
 
Om det inte införs något speciellt regelverk i England är det där mest ett lyckoscenario. Är ju samma sak idag när du köper utanför EU. Rätt sällan man slipper lokala momsen.
Just nu är det väl lite vilda västern över det hela. Men på några månaders sikt tror jag de flesta handlare i UK som vill fortsätta sälja till EU kommer tvingas dra av UK VAT och vara tydliga med det. Köparna i EU kommer inte fortsätta köpa om man tvingas lägga på 20-25% på samma priser som tidigare. Alternativt att de skaffar momsnummer i varje EU-land som tydligen också är ett möjligt alternativ, och då betalar momsen till EU-landet direkt.
 
Jag ringde Postnord idag för fråga hur lång tid de tror att mitt ärende kommer ta. Tjejen jag pratade med sa att det inte ska ta mer än en vecka. Vi får se om det stämmer. 😄
Screenshot_20210127-114945_PostNord-01.jpeg
 
Får hoppas att det går fort, förresten hur lång tid tog det för paketet att komma till sverige från UK?🤔
Det tog 10 dagar från att det registrerades till det att Postnord påbörjade importprocessen enligt appen.

Det stod dock "leaving UK" i typ en vecka innan det kom upp i appen. Det kan ju kommit till Sverige tidigare bara att det inte uppdaterades.
 
  • Like
Reactions: C-J
Skulle beräkna, utan att överdriva, att jag antagligen använt postnords tjänster +150 gånger senaste åren. Har aldrig varit med om ett enda problem vad jag kan minnas.

Jinxar säkert mig själv stenhårt nu :cigar:
 
Tillbaka
Topp