• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

Roligt när dom skriver att paketet är uthämtat men icke har man hämtat ut det. Sen ringer dom och säger att dom ska leverera till postlåda....men efter en vecka har det farit tillbaka till någon depå och tillbaka till utlämningsstället....
Vad hände med Roger, vår lokala brevbärare på cykel som alltid kom i tid?!?!
Nu är det stressade kids i krockade bilar med smartphone i ena handen och inställningen "i wanna make money while i sleep" istället.
 
läst nåt i annan tråd om att man inte kan spåra värdefrakt, stämmer det?
Det stämmer. Anledningen är som sagt för att man inte ska kunna kartlägga deras transporter men det går tydligen att spåra internt om problem skulle uppstå så det är inte så att spårningen saknar helt, det är bara att man som kund inte kan följa paketet.
 
Det stämmer. Anledningen är som sagt för att man inte ska kunna kartlägga deras transporter men det går tydligen att spåra internt om problem skulle uppstå så det är inte så att spårningen saknar helt, det är bara att man som kund inte kan följa paketet.
okej så som mottagare är man i första hand hänvisad till att invänta avisering i brevlådan om att paketet kommit fram?
 
Beställt paket från Kina, har tracking till Malmö, video på brevbäraren utanför dörren som vill lämna över paketet. Sen tappar PostNord bort mitt paket.
någon med erfarenhet hur man löser detta? PostNord hänvisar till avsändaren som måste göra reklamation.
 
Senaste nytt...nähä inget nytt! 😄
Screenshot_20210207-085607_PostNord.jpg
 
okej så som mottagare är man i första hand hänvisad till att invänta avisering i brevlådan om att paketet kommit fram?
Ja, eller notis i appen men det brukar som sagt dyka upp nästa arbetsdag om det inte rör sig om Ystad-Piteå.
Beställt paket från Kina, har tracking till Malmö, video på brevbäraren utanför dörren som vill lämna över paketet. Sen tappar PostNord bort mitt paket.
någon med erfarenhet hur man löser detta? PostNord hänvisar till avsändaren som måste göra reklamation.
Jag förstår inte riktigt frågan? Om försändelsen har hamnat på villovägar och PostNord inte kan spåra det så finns det inte mycket till val annat än att avsändaren (som är fraktbeställaren/kund och därmed kan rikta anspråk mot PN) anmäler förlusten och hoppas att de ersätter det (förutsatt att det är försäkrat så klart). Är det inte försäkrat så kan du alltid höra av dig till avsändaren och be om att få pengarna tillbaka om du kan påvisa att det aldrig har levererats men kinesiska säljare brukar sällan vara särskilt pigga på det, däremot är det inte helt ovanligt att man kan få en ersättningsprodukt om det har gått x dagar utan att det dyker upp.
 
Ja, eller notis i appen men det brukar som sagt dyka upp nästa arbetsdag om det inte rör sig om Ystad-Piteå.

Jag förstår inte riktigt frågan? Om försändelsen har hamnat på villovägar och PostNord inte kan spåra det så finns det inte mycket till val annat än att avsändaren (som är fraktbeställaren/kund och därmed kan rikta anspråk mot PN) anmäler förlusten och hoppas att de ersätter det (förutsatt att det är försäkrat så klart). Är det inte försäkrat så kan du alltid höra av dig till avsändaren och be om att få pengarna tillbaka om du kan påvisa att det aldrig har levererats men kinesiska säljare brukar sällan vara särskilt pigga på det, däremot är det inte helt ovanligt att man kan få en ersättningsprodukt om det har gått x dagar utan att det dyker upp.
Utmaningen är att säljaren knappt pratar engelska, mina försök att få dom att reklamera ärendet mot PostNord har gått sådär. PostNord vägrar låta mig som mottagare reklamera, de måste avsändaren göra. Så jag har hamnat i ett moment 22 känns det som. Får nog beställa på nytt...
 
Utmaningen är att säljaren knappt pratar engelska, mina försök att få dom att reklamera ärendet mot PostNord har gått sådär. PostNord vägrar låta mig som mottagare reklamera, de måste avsändaren göra. Så jag har hamnat i ett moment 22 känns det som. Får nog beställa på nytt...
Det där är en klassiker. Har råkat ut för att avsändaren har bevis för att paketet kommit till Sverige och menade då att man gjort det man kan.
 
Utmaningen är att säljaren knappt pratar engelska, mina försök att få dom att reklamera ärendet mot PostNord har gått sådär. PostNord vägrar låta mig som mottagare reklamera, de måste avsändaren göra. Så jag har hamnat i ett moment 22 känns det som. Får nog beställa på nytt...
Jag vill inte verka otrevlig på något sätt men det känns som att talesättet att man får vad man betalar för kan vara tillämpligt i detta fall... ;) Att försöka få dem att reklamera brukar vara hopplöst men om det rör sig om en billigare produkt så är det som sagt inte helt ovanligt att de skickar ut en ersättningsvara har jag hört då det är enklare och kostar mindre.
Exakt så är det i mitt fall. Avsändaren har tracking tills paketet kommit till PostNord Malmö. Där slutar tyvärr spåren.
Prova att mata in det på t.ex. 17track.net. Många importpaket får ett nytt kolli-ID när de når mottagarlandet och tjänster som 17track brukar visa denna info samt erbjuda bättre spårning än PostNord som sällan uppdaterar med mer än att frakten är påbörjad i avsändarlandet och sedan dyker det plötsligt upp i Sverige efter två månader.
 
Jag vill inte verka otrevlig på något sätt men det känns som att talesättet att man får vad man betalar för kan vara tillämpligt i detta fall... ;) Att försöka få dem att reklamera brukar vara hopplöst men om det rör sig om en billigare produkt så är det som sagt inte helt ovanligt att de skickar ut en ersättningsvara har jag hört då det är enklare och kostar mindre.

Prova att mata in det på t.ex. 17track.net. Många importpaket får ett nytt kolli-ID när de når mottagarlandet och tjänster som 17track brukar visa denna info samt erbjuda bättre spårning än PostNord som sällan uppdaterar med mer än att frakten är påbörjad i avsändarlandet och sedan dyker det plötsligt upp i Sverige efter två månader.
Blir inga fler beställningar från Kina ;)

tack för tipset
 
I normala fall brukar det gå bra att beställa från Kina men nu verkar det inte vara riktigt normalt hos Postnord. Har ett gäng paket från olika hålla som har legat ovh väntat i Malmö några veckor enligt trackingen.
 
I normala fall brukar det gå bra att beställa från Kina men nu verkar det inte vara riktigt normalt hos Postnord. Har ett gäng paket från olika hålla som har legat ovh väntat i Malmö några veckor enligt trackingen.
För mig slutade trackingen i Malmö, där PostNord tar över. Nästa händelse är när brevbäraren fångas på övervakningskamerorna med paketet i hand.
 
Om man ska köpa något från Storbritannien, innebär det att jag ska ha i åtanke att betala 25% av objektets värde? Låt säga att en klocka kostar 100k, innebär det att den faktiska kostnaden är 125k? Jag som konsumet köper från handlare.
 
I måndags fick jag äntligen äran att betala moms för ett paket som legat hos PostNord sedan 2Januari... Nu återstår att se hur länge det dröjer tills klockan är framme..tar säkert 2v innan de skickar den vidare till mig.. helt sjukt..
 
  • Wow
Reactions: C-J
Om man ska köpa något från Storbritannien, innebär det att jag ska ha i åtanke att betala 25% av objektets värde? Låt säga att en klocka kostar 100k, innebär det att den faktiska kostnaden är 125k? Jag som konsumet köper från handlare.
Finns i princip tre möjligheter:

1 Du betalar moms i UK och sedan moms i Sverige.
2 Handlaren drar av momsen i UK och sedan betalar du svensk moms.
3 Handlaren har svenskt momsnummer och betalar svensk moms direkt.

Du får kolla vad som gäller innan köp.
 
Finns i princip tre möjligheter:

1 Du betalar moms i UK och sedan moms i Sverige.
2 Handlaren drar av momsen i UK och sedan betalar du svensk moms.
3 Handlaren har svenskt momsnummer och betalar svensk moms direkt.

Du får kolla vad som gäller innan köp.
En kanske dum fråga men vilket allternativt är mest gynnsamt för mig som konsument?
 
För övrigt gjorde jag en ny beställning från UK - min förra, bilden ovan, var också därifrån - och det gick undan. Beställning 2 februari och leverans 10 februari. Givetvis och tack och lov inte PostNord i det fallet.

Lärdomen är att så långt möjligt försöka undvika PN för orders utanför EU.

I måndags fick jag äntligen äran att betala moms för ett paket som legat hos PostNord sedan 2Januari... Nu återstår att se hur länge det dröjer tills klockan är framme..tar säkert 2v innan de skickar den vidare till mig.. helt sjukt..
Herregud! Tack för info! Då behöver man inte sitta på helspänd än på ett tag. Min första beställning, som jag ännu väntar på, gjorde jag före jul.
 
Senast ändrad:
Nån som har varit med om att tullräkning kommer från PostNord inkl en bild på paketet, räkningen betalas och sen försvinner paketet spårlöst? Det har jag.
 
Beställde för en vecka sedan ett läderband från Toshi (UK), gick väldigt fort till Sverige men varit tyst sedan förra fredagen när Postnord tog över, antar att det är lite kaos hos tullhanteringen, speciellt när man läser folk som fortfarande väntar sen över en månad tillbaka på nya notiser.
 
Beror ju dock på om det är en ny vara eller ej.
Ja det är korrekt, jag tänkte ny vara eftersom det var handlare men det behöver det inte vara. Om det är begagnat åker man alltid på svensk moms ovanpå priset vilket gör att priserna på begagnat i praktiken gått upp 25% efter brexit.
 
Nån som har varit med om att tullräkning kommer från PostNord inkl en bild på paketet, räkningen betalas och sen försvinner paketet spårlöst? Det har jag.
Hur länge har du väntat? För mig tog det åtta dagar efter att jag betalat tills paketet levererades, utan några uppdateringar i trackingen.
 
Tillbaka
Topp