Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det stämmer, anledningen är av säkerhetsskäl.läst nåt i annan tråd om att man inte kan spåra värdefrakt, stämmer det?
Okej tack!Det stämmer, anledningen är av säkerhetsskäl.
Det stämmer. Anledningen är som sagt för att man inte ska kunna kartlägga deras transporter men det går tydligen att spåra internt om problem skulle uppstå så det är inte så att spårningen saknar helt, det är bara att man som kund inte kan följa paketet.läst nåt i annan tråd om att man inte kan spåra värdefrakt, stämmer det?
okej så som mottagare är man i första hand hänvisad till att invänta avisering i brevlådan om att paketet kommit fram?Det stämmer. Anledningen är som sagt för att man inte ska kunna kartlägga deras transporter men det går tydligen att spåra internt om problem skulle uppstå så det är inte så att spårningen saknar helt, det är bara att man som kund inte kan följa paketet.
Spåra går det . Men det kommer inte upp i appen . Men PostNord kan spåra och se var det ev finns.Det stämmer, anledningen är av säkerhetsskäl.
Korrekt. Brukar dock inte behövas då värdefrakt i princip alltid är framme morgonen efter.Spåra går det . Men det kommer inte upp i appen . Men PostNord kan spåra och se var det ev finns.
Ja, eller notis i appen men det brukar som sagt dyka upp nästa arbetsdag om det inte rör sig om Ystad-Piteå.okej så som mottagare är man i första hand hänvisad till att invänta avisering i brevlådan om att paketet kommit fram?
Jag förstår inte riktigt frågan? Om försändelsen har hamnat på villovägar och PostNord inte kan spåra det så finns det inte mycket till val annat än att avsändaren (som är fraktbeställaren/kund och därmed kan rikta anspråk mot PN) anmäler förlusten och hoppas att de ersätter det (förutsatt att det är försäkrat så klart). Är det inte försäkrat så kan du alltid höra av dig till avsändaren och be om att få pengarna tillbaka om du kan påvisa att det aldrig har levererats men kinesiska säljare brukar sällan vara särskilt pigga på det, däremot är det inte helt ovanligt att man kan få en ersättningsprodukt om det har gått x dagar utan att det dyker upp.Beställt paket från Kina, har tracking till Malmö, video på brevbäraren utanför dörren som vill lämna över paketet. Sen tappar PostNord bort mitt paket.
någon med erfarenhet hur man löser detta? PostNord hänvisar till avsändaren som måste göra reklamation.
Utmaningen är att säljaren knappt pratar engelska, mina försök att få dom att reklamera ärendet mot PostNord har gått sådär. PostNord vägrar låta mig som mottagare reklamera, de måste avsändaren göra. Så jag har hamnat i ett moment 22 känns det som. Får nog beställa på nytt...Ja, eller notis i appen men det brukar som sagt dyka upp nästa arbetsdag om det inte rör sig om Ystad-Piteå.
Jag förstår inte riktigt frågan? Om försändelsen har hamnat på villovägar och PostNord inte kan spåra det så finns det inte mycket till val annat än att avsändaren (som är fraktbeställaren/kund och därmed kan rikta anspråk mot PN) anmäler förlusten och hoppas att de ersätter det (förutsatt att det är försäkrat så klart). Är det inte försäkrat så kan du alltid höra av dig till avsändaren och be om att få pengarna tillbaka om du kan påvisa att det aldrig har levererats men kinesiska säljare brukar sällan vara särskilt pigga på det, däremot är det inte helt ovanligt att man kan få en ersättningsprodukt om det har gått x dagar utan att det dyker upp.
Det där är en klassiker. Har råkat ut för att avsändaren har bevis för att paketet kommit till Sverige och menade då att man gjort det man kan.Utmaningen är att säljaren knappt pratar engelska, mina försök att få dom att reklamera ärendet mot PostNord har gått sådär. PostNord vägrar låta mig som mottagare reklamera, de måste avsändaren göra. Så jag har hamnat i ett moment 22 känns det som. Får nog beställa på nytt...
Exakt så är det i mitt fall. Avsändaren har tracking tills paketet kommit till PostNord Malmö. Där slutar tyvärr spåren.Det där är en klassiker. Har råkat ut för att avsändaren har bevis för att paketet kommit till Sverige och menade då att man gjort det man kan.
Jag vill inte verka otrevlig på något sätt men det känns som att talesättet att man får vad man betalar för kan vara tillämpligt i detta fall... Att försöka få dem att reklamera brukar vara hopplöst men om det rör sig om en billigare produkt så är det som sagt inte helt ovanligt att de skickar ut en ersättningsvara har jag hört då det är enklare och kostar mindre.Utmaningen är att säljaren knappt pratar engelska, mina försök att få dom att reklamera ärendet mot PostNord har gått sådär. PostNord vägrar låta mig som mottagare reklamera, de måste avsändaren göra. Så jag har hamnat i ett moment 22 känns det som. Får nog beställa på nytt...
Prova att mata in det på t.ex. 17track.net. Många importpaket får ett nytt kolli-ID när de når mottagarlandet och tjänster som 17track brukar visa denna info samt erbjuda bättre spårning än PostNord som sällan uppdaterar med mer än att frakten är påbörjad i avsändarlandet och sedan dyker det plötsligt upp i Sverige efter två månader.Exakt så är det i mitt fall. Avsändaren har tracking tills paketet kommit till PostNord Malmö. Där slutar tyvärr spåren.
Blir inga fler beställningar från KinaJag vill inte verka otrevlig på något sätt men det känns som att talesättet att man får vad man betalar för kan vara tillämpligt i detta fall... Att försöka få dem att reklamera brukar vara hopplöst men om det rör sig om en billigare produkt så är det som sagt inte helt ovanligt att de skickar ut en ersättningsvara har jag hört då det är enklare och kostar mindre.
Prova att mata in det på t.ex. 17track.net. Många importpaket får ett nytt kolli-ID när de når mottagarlandet och tjänster som 17track brukar visa denna info samt erbjuda bättre spårning än PostNord som sällan uppdaterar med mer än att frakten är påbörjad i avsändarlandet och sedan dyker det plötsligt upp i Sverige efter två månader.
För mig slutade trackingen i Malmö, där PostNord tar över. Nästa händelse är när brevbäraren fångas på övervakningskamerorna med paketet i hand.I normala fall brukar det gå bra att beställa från Kina men nu verkar det inte vara riktigt normalt hos Postnord. Har ett gäng paket från olika hålla som har legat ovh väntat i Malmö några veckor enligt trackingen.
Finns i princip tre möjligheter:Om man ska köpa något från Storbritannien, innebär det att jag ska ha i åtanke att betala 25% av objektets värde? Låt säga att en klocka kostar 100k, innebär det att den faktiska kostnaden är 125k? Jag som konsumet köper från handlare.
En kanske dum fråga men vilket allternativt är mest gynnsamt för mig som konsument?Finns i princip tre möjligheter:
1 Du betalar moms i UK och sedan moms i Sverige.
2 Handlaren drar av momsen i UK och sedan betalar du svensk moms.
3 Handlaren har svenskt momsnummer och betalar svensk moms direkt.
Du får kolla vad som gäller innan köp.
Senaste nytt...nähä inget nytt!
Herregud! Tack för info! Då behöver man inte sitta på helspänd än på ett tag. Min första beställning, som jag ännu väntar på, gjorde jag före jul.I måndags fick jag äntligen äran att betala moms för ett paket som legat hos PostNord sedan 2Januari... Nu återstår att se hur länge det dröjer tills klockan är framme..tar säkert 2v innan de skickar den vidare till mig.. helt sjukt..
3 är ju bäst, 2 näst bäst och 1 ska man inte acceptera.En kanske dum fråga men vilket allternativt är mest gynnsamt för mig som konsument?
Beror ju dock på om det är en ny vara eller ej.3 är ju bäst, 2 näst bäst och 1 ska man inte acceptera.
Ja det är korrekt, jag tänkte ny vara eftersom det var handlare men det behöver det inte vara. Om det är begagnat åker man alltid på svensk moms ovanpå priset vilket gör att priserna på begagnat i praktiken gått upp 25% efter brexit.Beror ju dock på om det är en ny vara eller ej.
Hur länge har du väntat? För mig tog det åtta dagar efter att jag betalat tills paketet levererades, utan några uppdateringar i trackingen.Nån som har varit med om att tullräkning kommer från PostNord inkl en bild på paketet, räkningen betalas och sen försvinner paketet spårlöst? Det har jag.