• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Köpte mig en Spyderco. Följde leverans från USA. Till slut på svensk mark. Fick kvittens att den lämnats ut. Brevlådan tom. Paketet borta.
Ett USPS paket kan man spåra fram tills att man inte är hemma när det ska levereras, sen går det över till den svenska posten. Och går upp i rök. Otroligt nog ej längre spårbart. Hur är det ens möjligt?!
For runt till alla utlämningsställen som finns i närheten och frågade runt. Borta.
Höll på och strulade med Ebay för att få tillbaka pengar, lyckades starta fel reklamationsärende. Stängde det eftersom det blivit fel. Ridå. Gör inte det misstaget. Du blir kastad till vargarna...
Gjorde en deal med säljaren att köpa en till billigt. Jag betalar den, han skickar. Okej, inte vad jag tänkte mig från början, men inte mycket värre än om den köpts här från början.
Sen. Ett meddelande. Säljaren har fått den i retur eftersom ingen hämtat ut den. Världsklass!
Posten. Sveriges gemensamma mardröm.
...och när jag höll på att leta efter min kniv så kom det en avi i brevlådan ändå. Blev först glad och tänkte att det kanske ordnar sig ändå. Men så blev jag skeptisk. 4kg angiven vikt. Och hade hanterats i Lübeck. WTF. Kniven hade ju varit (nästan) här. Åkte till utlämningstället igen. Paketet plockades fram. Nä, det där är ingen kniv. En inte alltför vågad gissning säger att det nog är en tavla. Inget jag beställt. Läste själv på adresslappen på paketet. Mitt förnamn och rätt gatuadress. Men fel efternamn och fel gatunummer. Hur är det ens möjligt? Avin klockrent till mig. Adresslappen på paketet klockrent till min granne. Tur att man är ärlig och posthanteringsgubben är nitisk.
Nä, förtroendet är i botten för deras verksamhet.

Sambon väntar paket idag, hemleverans. Jag är hemma hela dagen pga vabb. Sitter och äter, ser postbilen stanna utanför hos i två sekunder. Var säkert jobbigt gå ur de två metrarna (och i slask dessutom) ur i bilen och knacka på och ge paketet. Då var det bättre bara åka iväg... en sekund senare får sambon meddelande om att mottagaren inte var hemma, avi på måndag. Vet att de misslyckas 9.5/10ggr med denna tjänst, har mycket att göra men någon form av yrkesstolthet hos den som körde borde ju finnas :banghead:

Tur det inte var något livsviktigt...

Senast ändrad:
Sambon väntar paket idag, hemleverans. Jag är hemma hela dagen pga vabb. Sitter och äter, ser postbilen stanna utanför hos i två sekunder. Var säkert jobbigt gå ur de två metrarna (och i slask dessutom) ur i bilen och knacka på och ge paketet. Då var det bättre bara åka iväg... en sekund senare får sambon meddelande om att mottagaren inte var hemma, avi på måndag. Vet att de misslyckas 9.5/10ggr med denna tjänst, har mycket att göra men någon form av yrkesstolthet hos den som körde borde ju finnas :banghead:

Tur det inte var något livsviktigt...
Väger något paket mer än 2 kilo så struntar de i det direkt och säger att de "försökte".

Packar alltid ”nuke proof”. Oceaner med stötdämpande mtrl. (bubbelplast, knölat tidningspapper etc.). MASSOR! med riktig seg packtape, minst dubbla lager, hela lådan täckt! Räknar alltid med det värsta! Fall, underst i vagn etc. Hitintills inga problem:) Dyra saker = samma packning + ”värde”. Vi kan gnälla på Postnord, men det är de vi har:banghead:

Packar alltid ”nuke proof”. Oceaner med stötdämpande mtrl. (bubbelplast, knölat tidningspapper etc.). MASSOR! med riktig seg packtape, minst dubbla lager, hela lådan täckt! Räknar alltid med det värsta! Fall, underst i vagn etc. Hitintills inga problem:) Dyra saker = samma packning + ”värde”. Vi kan gnälla på Postnord, men det är de vi har:banghead:
Hur ska man säga på ett snällt sätt till den som skickar att packa väl, fick en klocka i en färgad plastpåse och inget mer än så en gång, och sa till en annan att "skicka i riktig låda" och killen hittar en "låda" på 4x3x1cm och lägger den sedan i ett postnord blått kuvert och skickar, en annan gång hade en tejpat packtejp på originalkartongen från 1989 :-(..

Måste skriva att PostNord faktiskt blandar och ger. Skickade ett band till forummedlem i torsdags i vanligt kuvert med frimärke. Kom fram till Malmö igår från Stockholm utan problem. När det väl fungerar så är det ändå rätt bra. Förutom kinabreven så verkar det som att det är spårbara försändelser som orsakar störst problem för posten. Eller?

Jag har fått två paket från medlemmar i veckan som postades med frimärken, och de var framme på två dagar. Och likt vad du @NRE säger så tror jag också att problemen uppstår med spårbara försändelser, där kvantiteterna ökar som mest.

Hur ska man säga på ett snällt sätt till den som skickar att packa väl, fick en klocka i en färgad plastpåse och inget mer än så en gång, och sa till en annan att "skicka i riktig låda" och killen hittar en "låda" på 4x3x1cm och lägger den sedan i ett postnord blått kuvert och skickar, en annan gång hade en tejpat packtejp på originalkartongen från 1989 :-(..
Det har jag aldrig sett som ett problem. Vid alla affärer (gällande dyrare/ömtåliga varor) har jag en god kommunikation med säljaren (annars hade jag aldrig köpt;)), då blir leveransen en naturlig del att tala om. Brukar jämföra ”postverket” med stenkross, den brutala bagagehanteringen på flyget etc.

Jag har fått två paket från medlemmar i veckan som postades med frimärken, och de var framme på två dagar. Och likt vad du @NRE säger så tror jag också att problemen uppstår med spårbara försändelser, där kvantiteterna ökar som mest.
Min misstanke är att det är hanteringen i flera led med registrerade försändelser som brister förutom volymerna. De vanliga breven går antagligen på rutin. Sorteras efter postort och delas sen ut. Ett paket med streckkod ska registreras kanske sju gånger på vägen (inlämning, hämtning, postcentral, fraktfordon, postcentral 2, leveransfordon, inlämningsställe) och minst två registreringar sker av typ ICA-kille, 16 år. Klart felmarginalen växer tänker jag.
Å andra sidan, vad vet jag. Finns det ingen postanställd med klockintresse som kan berätta hur det fungerar?

Någon annan som ruttnar på Postnord? Deras nya hantering av ankommande försändelser utanför EU, som trädde i kraft 1a mars, verkar inte funka så bra. I två veckor har en försändelse från Hong-Kong (en billig G-Shock) tullklarerats. Det går fan inte undan där nere i Örebro...
Kommer inte beställa en pryl utanför EU. Katastrof ju.

Någon annan som ruttnar på Postnord? Deras nya hantering av ankommande försändelser utanför EU, som trädde i kraft 1a mars, verkar inte funka så bra. I två veckor har en försändelse från Hong-Kong (en billig G-Shock) tullklarerats. Det går fan inte undan där nere i Örebro...
Väntat på en T-shirt för 300kr sen den 6 mars. Den ankom alltså Stockholm den 6 mars.
Inte ett ord sedan dess.

Väntat på en T-shirt för 300kr sen den 6 mars. Den ankom alltså Stockholm den 6 mars.
Inte ett ord sedan dess.

Som sagt, katastrof. Dom bygger på sig ett bra berg av paket verkar det som, som dom sedan ska casha in 125kr/st för oavsett värde, och sen 175kr/st på alla försändelser som överstiger 1500kr. Och så moms på från första kronan på alla försändelser. Blir fint klirr i kassan sen. Dvs om dom börjar jobba någon gång...

Som sagt, katastrof. Dom bygger på sig ett bra berg av paket verkar det som, som dom sedan ska casha in 125kr/st för oavsett värde, och sen 175kr/st på alla försändelser som överstiger 1500kr. Och så moms på från första kronan på alla försändelser. Blir fint klirr i kassan sen. Dvs om dom börjar jobba någon gång...
Skapligt charmigt att ta ut den avgiften retroaktivt.
Misstänker att många hade skippat sina köp om de hade vetat påslaget.

Kan lova dig att dom jobbar...
Problemet ligger i att det beställs för mycket paket för dom att klara av i tid...

Tacka maud olofsson, kvinnan som förstörde svenska posten!

Väntat på ett paket från USA sen i slutet på februari . Igår fick jag en inbetalningslapp. Ska det nu ta 2-3 veckor innan jag får grejorna i lådan oxå . Det är fan i mig skandal . Och det ska man betala för .

Väntat på ett paket från USA sen i slutet på februari . Igår fick jag en inbetalningslapp. Ska det nu ta 2-3 veckor innan jag får grejorna i lådan oxå . Det är fan i mig skandal . Och det ska man betala för .

Sjukt. Har också förstått att Postnord är dom som ska återkomma med inbetalningsinfo och känner också på mig att det kommer dröja innan det händer något från deras sida när man väl betalat. Tror inte dom skickar något till utlämningstället innan dom fått betalt. Deras nya anläggning kan brinna i helvetet.

Sjukt. Har också förstått att Postnord är dom som ska återkomma med inbetalningsinfo och känner också på mig att det kommer dröja innan det händer något från deras sida när man väl betalat. Tror inte dom skickar något till utlämningstället innan dom fått betalt. Deras nya anläggning kan brinna i helvetet.
Enligt pappret jag fick så hade paketet kommit in den 9 mars . Så det tog 10 dagar innan jag fick inbetalningslappen . Inga större summor . Men betala 95 :- och få vänta ytterligare 2 veckor. Betala avgiften var väldigt enkelt och snabbt . Många skiter i att betala så postnord kommer få stora problem med allt som ska skickas åter . Vilket ytterligare kommer ställa till bekymmer för oss som verkligen vill ha det vi köpt .

Sitter i samma sits. Beställde en Seiko från Japan med extra dyr och snabb post, men vad hjälper det när den är fast hos Postnord i flera veckor.

Senast ändrad:
Kan inflika med att jag hade en Rolle på tullbehandling i över 2 veckor förra sommaren, kom till Sverige på ett dygn... Så det är inga nyheter att det går segt utav bara fan där.

Kan inflika med att jag hade en Rolle på tullbehandling i över 2 veckor förra sommaren, kom till Sverige på ett dygn... Så det är inga nyheter att det går segt utav bara fan där.

Förvisso. Skillnaden nu är att samtliga försändelser från ett icke EU-land ska hanteras av tullen vilket gör att vi i nuläget tycks prata ledtider på ca en månad.

Har två varor som tullklarerats av Posten nu de senaste. Fick sms med länk till inbet via swish med några timmars mellanrum. (Efter 1.5v av tullklarering)
Första paketet skickades två dagar senare. Andra paketet tullklareras fortfarande, så här 1v efter inbet...

Någon som vet ngt om man kan begära pengar tillbaka om man betalat för expressfrakt? Lite pengar i sammanhanget men vill de hålla i paketen i en månad så kan de fan ha det.

är ju lysande... om de börjar jobba ja

Ajdå, detta låter inte lovande. Beställde ett skin till min S8 från DBrand i USA. Igår fick jag brev hem att jag skulle betala 90kr i moms och hanteringsavgift, vilket jag gjorde omgående (det funkade iaf smidigt). Och detta är ju bara ett litet brev.

Hoppas jag inte ska behöva vänta på detta i 2 veckor nu... :-(

Alltså på något sätt är det ju delvis alla som köper skit från Kina som orsakat detta, tillsammans med en kapsejsad postorganisation. Om folk slutade köpa en massa förbrukningsskräp av värdelös kvalitet från Kina så hade det ju inte sett ut såhär. Om kinahandeln fortsätter eller ökar så är det ju inte så konstigt att mänskligheten inte kommer att kunna bebo denna planet så länge till. Blir illamående av att människor köper typ hörlurar i klass med det som man får gratis på flygplan för en 20 kronor med gratis frakt från andra sidan jorden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp