• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

ogge81

Omega
Så har Skicka Lätt fungerat det sista halvåret för mig, kanske ännu längre. Spårningen uppdateras när paketet lämnats in, men sedan är det knäpptyst i ett par dagar tills det helt plötsligt finns att hämta ut på utlämningsstället.
Samma här.. Har skickat och tagit emot flera där spårningen verkar uppdateras i efterhand. När det väl händer nåt i spårningen finns godset oftast redan tillgängligt.
Deras tullhanteringen ska vi inte ens prata om, 1 månad tycker dom är lite tid. Såg i en annan tråd att nåns klocka suttit i tullen i 2 månader. Helt orimligt!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Så har Skicka Lätt fungerat det sista halvåret för mig, kanske ännu längre. Spårningen uppdateras när paketet lämnats in, men sedan är det knäpptyst i ett par dagar tills det helt plötsligt finns att hämta ut på utlämningsstället.
Jo, och så länge man vet att det dyker upp efter två dagar så är det ju fine men när det har gått över en vecka då vet man att man lika gärna kan ge upp. Vad är poängen med spårbarhet om dom struntar i att scanna försändelsen? Ringer man Postnord så utgår dom redan från att godset är borta. Att försöka lokalisera försändelsen är det inte tal om, det ser dom som omöjligt. Jag har för vana att alltid fotografera de paket jag skickar men att använda sig av de bilderna är dom inte heller intresserade av 🤷‍♂️
 

seppo

Omega
2-Faktor
Idag anlände mitt paket från UK efter nästan 2 månaders väntan!! Jag föreslår att ni letar andra alternativ än Postnord ett bra bra tag framöver om ni ska beställa därifrån.
 

Staben

KS Explorer Club
2-Faktor
Idag anlände mitt paket från UK efter nästan 2 månaders väntan!! Jag föreslår att ni letar andra alternativ än Postnord ett bra bra tag framöver om ni ska beställa därifrån.
2månader alltså?
Jag har oxå beställt från uk.
Men det sitter fast i tullen sedan 6/3
Är det så alltså? Tar det den tiden?
Eller vad hände för dig?
 

seppo

Omega
2-Faktor
2månader alltså?
Jag har oxå beställt från uk.
Men det sitter fast i tullen sedan 6/3
Är det så alltså? Tar det den tiden?
Eller vad hände för dig?
Paketet skickades 4 februari, anlände inom ett par dagar till Sverige. Sen 15 februari så stod det att det tullhanteras, ända fram tills 28e mars då jag kunde betala moms. Sen skickades det vidare kort efter betalning och jag kunde hämta det idag. Kanske var det som värst nu i början av året men tipset är att kolla lite då och då på momssidan om du kan betala. Fick brevet idag dessutom från tullverket, men eftersom jag betalade tidigare tack varje att jag höll koll på momssidan så tjänade jag några dagar.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hur kan en Brittisk handlar skriva så här:
SHIPPING: We do overnight shipping with Ferrari Group, DHL or FedEx. Depending on the location of the watch, shipping might take up to 14 working days. All EU shipping including Scandinavia are free of customs taxes.

Skickar de från ngt lokalt kontor inom EU isf?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur kan en Brittisk handlar skriva så här:
SHIPPING: We do overnight shipping with Ferrari Group, DHL or FedEx. Depending on the location of the watch, shipping might take up to 14 working days. All EU shipping including Scandinavia are free of customs taxes.

Skickar de från ngt lokalt kontor inom EU isf?
De är troligtvis momsregistrerade i ett EU-land och du betalar lokal moms i samband med köpet även fast produkterna skickas från GB. Om avsändaren sköter tulldeklarationen och inbetalning av moms så tillkommer inga extra avgifter för dig som kund.

 

HSK

Patek
2-Faktor
När en kinesisk spårningstjänst har bättre koll än Postnord på ett rek från Portugal till Sverige. 😬

image.png
 

HSK

Patek
2-Faktor
Rekommenderas varmt om man vill spåra internationella postförsändelser. Vem vet, den kanske till och med klår Postnord på spårning inrikes? 😁
 

AB

Panerai
2-Faktor
Här kommer en redogörelse från mig. Beställde paket från UK som anlände Sverige 16 mars och togs om hand av Postnord. Fick möjlighet att betala moms och avgift den 7 april och från idag, dvs. nästan en månad senare, finns paketet att hämta på utlämningsställe. Undviker nog Postnord nästa gång...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hur är hanteringen av paket från utland numera? Väntar lite grejer från Japan. De skickade paketet 7 april men har inte sett på Postnords hemsida att de ens tagit emot paketet.
 

lofgreno

Audemars
Hur är hanteringen av paket från utland numera? Väntar lite grejer från Japan. De skickade paketet 7 april men har inte sett på Postnords hemsida att de ens tagit emot paketet.
Köpte en Gshock från Japan och det gick faktiskt hyfsat smidigt. Skickades den 27:e feb via Ebay. Ankom till svensk tull den 6:e Mars. Fick den levererad till uthämtning 16:e Mars.

Inväntar dock en beställning från Uncle Seiko i USA. Den har tagit sjukt lång tid. Gick från US 19:e feb med USPS. Studsa runt i staterna ett tag. Den 15:e Mars gick den från USA. Den 5:e April så kom den till tullen här och där ligger den just nu, ingen uppdatering whatsoever.

I fortsättningen kommer jag helt klart betala lite extra för leverans av DHL eller liknande. USPS och Postnord kombon är ju ingen hit.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Köpte en Gshock från Japan och det gick faktiskt hyfsat smidigt. Skickades den 27:e feb via Ebay. Ankom till svensk tull den 6:e Mars. Fick den levererad till uthämtning 16:e Mars.

Inväntar dock en beställning från Uncle Seiko i USA. Den har tagit sjukt lång tid. Gick från US 19:e feb med USPS. Studsa runt i staterna ett tag. Den 15:e Mars gick den från USA. Den 5:e April så kom den till tullen här och där ligger den just nu, ingen uppdatering whatsoever.

I fortsättningen kommer jag helt klart betala lite extra för leverans av DHL eller liknande. USPS och Postnord kombon är ju ingen hit.


Tack för input, försändelsen från Japan skickades den med Japan post?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Är det någon som förstår vad som har hänt här? Mottagaren har fått en avi redan förra veckan men när hen skulle hämta ut det så fanns där inget paket.

Det är skickat som REK.
47988FC7-2156-406E-85C8-BB8599C9F7C5.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det någon som förstår vad som har hänt här? Mottagaren har fått en avi redan förra veckan men när hen skulle hämta ut det så fanns där inget paket.

Det är skickat som REK.
47988FC7-2156-406E-85C8-BB8599C9F7C5.jpeg
Min spontana gissning är att ombudet har tabbat sig och inte skannat in försändelsen/sorterat den på hyllan med tanke på att denna skanning verkar saknas. Avin skrivs automatiskt ut av det lokala postkontoret när försändelsen planeras att levereras till ombud samma dag så bara för att det har skickats ut en fysisk avi behöver det inte nödvändigtvis innebära att försändelsen faktiskt finns hos ombudet. I detta fall har det dock gått så pass lång tid och försändelsen borde rimligtvis finnas där om den nu inte har försvunnit mellan terminal och ombud så mitt tips skulle vara att mottagaren besöker ombudet och ber dem att leta efter ett paket som passar beskrivningen på storlek/emballage osv.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Min spontana gissning är att ombudet har tabbat sig och inte skannat in försändelsen/sorterat den på hyllan med tanke på att denna skanning verkar saknas. Avin skrivs automatiskt ut av det lokala postkontoret när försändelsen planeras att levereras till ombud samma dag så bara för att det har skickats ut en fysisk avi behöver det inte nödvändigtvis innebära att försändelsen faktiskt finns hos ombudet. I detta fall har det dock gått så pass lång tid och försändelsen borde rimligtvis finnas där om den nu inte har försvunnit mellan terminal och ombud så mitt tips skulle vara att mottagaren besöker ombudet och ber dem att leta efter ett paket som passar beskrivningen på storlek/emballage osv.
Tack. Jag ber mottagaren att testa detta.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Den 23 mars beställde jag ett band från usa.
8 april betalade jag tull och moms på postnords hemsida. När jag nu försöker spåra paketet på postnords hemsida står det att försändelsen inte finns?

senaste uppdatering på internationell tracking-sida är från 3 april i Köpenhamn.

hur lång tid kan man förvänta sig att det tar att få paketet efter man betalat tull&moms?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Den 23 mars beställde jag ett band från usa.
8 april betalade jag tull och moms på postnords hemsida. När jag nu försöker spåra paketet på postnords hemsida står det att försändelsen inte finns?

senaste uppdatering på internationell tracking-sida är från 3 april i Köpenhamn.

hur lång tid kan man förvänta sig att det tar att få paketet efter man betalat tull&moms?

De gånger jag betalat moms/tull har det sedan tagit runt 3-5 vardagar innan jag fått paketet.
 

lofgreno

Audemars
Jaha, mitt paket från USA som legat i tullen sen 5:e April har vart redo ett tag. Men tydligen så var telefonnumret suddigt så SMS gick till fel nummer.

Efter lite jakt på Postnord fick jag nedan länk där man själv kan söka sitt paket och betala om det är redo:

Den kan ju vara bra att ha. :)

Trevlig helg alla postnord fans!
 
Fler som är frustrerade. 🙄
Jag beställde från UK i början av Januari.
Spoiler alert: Paketet har fortfarande inte kommit fram.
Problemet var att innehållsförteckningen inte var korrekt. Det kunde kundtjänst upplysa mig om när jag ringde. Flera gånger ringde jag och skickade även mail till rätt adress internt på PN men inget hände. Efter att ha legat på PostNord i 10 veckor!!!! så plingade det till i appen och jag tänkte äntligen. Men nej. Tydligen så bestämde sig PN att returnera paketet till avsändaren.
Jag försökte alltså på alla sätt få igenom paketet men PN brydde sig inte. Så det som sägs i videon är ren lögn. De försöker inte alls ta reda på vad som finns i paketet eller komplettera information.
Förutom detta så var trackinginformationen fel för några dagar senare stod det att det gjorts leveransförsök där jag bor. Vilket det inte hade så avsändaren tror nu att jag inte varit hemma eller velat hämta ut paketet.. Sedan har paket lämnat Sverige och ytterligare leveransförsök gjorts hos mig... Men själva verket var det i UK.
Men nu kommer det roligaste. Paket verkar efter att ha legat ett par veckor på en terminal i UK nu vara på väg tillbaka till Sverige. Sannolikt utan uppdaterad tulldeklaration eftersom det aldrig varit tillbaka hos avsändaren.
Så nu börjar det om igen. Ska aldrig mer använda PN för ett paket över EUs gräns. Någonsin.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag beställde från UK i början av Januari.
Spoiler alert: Paketet har fortfarande inte kommit fram.
Problemet var att innehållsförteckningen inte var korrekt. Det kunde kundtjänst upplysa mig om när jag ringde. Flera gånger ringde jag och skickade även mail till rätt adress internt på PN men inget hände. Efter att ha legat på PostNord i 10 veckor!!!! så plingade det till i appen och jag tänkte äntligen. Men nej. Tydligen så bestämde sig PN att returnera paketet till avsändaren.
Jag försökte alltså på alla sätt få igenom paketet men PN brydde sig inte. Så det som sägs i videon är ren lögn. De försöker inte alls ta reda på vad som finns i paketet eller komplettera information.
Förutom detta så var trackinginformationen fel för några dagar senare stod det att det gjorts leveransförsök där jag bor. Vilket det inte hade så avsändaren tror nu att jag inte varit hemma eller velat hämta ut paketet.. Sedan har paket lämnat Sverige och ytterligare leveransförsök gjorts hos mig... Men själva verket var det i UK.
Men nu kommer det roligaste. Paket verkar efter att ha legat ett par veckor på en terminal i UK nu vara på väg tillbaka till Sverige. Sannolikt utan uppdaterad tulldeklaration eftersom det aldrig varit tillbaka hos avsändaren.
Så nu börjar det om igen. Ska aldrig mer använda PN för ett paket över EUs gräns. Någonsin.
Kan man ens välja? Postnord tar väl över alla paket när de kommer till Sverige oavsett avsändarbolaget.
 
Topp