• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pre-Owned

Ett rimligare scenario hade väl varit att erbjuda kunden listpris i inbytesvärde. Vill kunden inte det kan den sälja klockan någon annanstans.

Nymans/Krons skulle då i sin tur kunna kontakta nästa på listan och säga "hej vi har tyvärr inte en ny men en begagnad daytona, skydweller eller whatever vi kan erbjuda till listpris eller bla bla."
Skulle aldrig hända eller fungera i praktiken men rent teoretiskt vore det snyggast.

Är en stark förespråkare av fri marknad och således låta priser/efterfrågan styra själva. Nymans/Krons är ett privatägt företag som, med vissa förbehåll, fått godkännande av deras leverantör att göra detta.
Men, med det sagt känns det lite märkligt att man kan köpa en t ex. 116610LV, knalla in dagen efter och sälja tillbaka för över listpris. (Ja, den kommer antagligen köpas in för över list.) Den har effektivt då sålts för under listpris.
Personligen tycker jag detta är lite märkligt, då både Nymans och urspungliga kunden tjänar på detta men samtidigt känner jag att det urholkar deras varumärke lite.

Förstår inte folk som talar illa om Nymans här, de ger ju snarare spekulanter en chans att köpa eftertraktade ur på ett säkert vis. Det är ju inte Nymans som tjänar på att de säljs över list utan det gör den som plockat ut uret från butiken.

Jag har verkligen svårt att förstå hur du kan få det till att de som tycker att det är en skev företeelse "talar illa” om Nymans. Uppenbarligen, jag påpekar det återigen, så tycker även Rolex att det inte är helt okomplicerat då man ger sitt godkännande men så länge det inte sätts i system.

Två att de så gott som nya klockorna som säljs på pre-owned har plockats ut hos Nymans/Krons själva. Hade AD:s haft en fläckfri historia av att aldrig slussa vidare klockor till gråhandlare hade det varit en sak, men det finns lite att jobba på när det gäller trovärdighet hos flertalet. Sen kan man ju så klart tycka att det inte spelar någon roll så länge man får sin klocka, men att kalla det gnäll eller att man talar illa om företagen är magstarkt.

Ser inte problemet. Efterfrågan överstiger utbudet, då blir det så här. Förstår iofs att det hos vissa kan anses som ”fult” beteende, men varför driver de klockbutik? För att maximera utdelningen till ägarna. Inget konstigt...
Kundkretsen (samt den presumtiva) har bidragit i en inte obetydlig omfattning till detta fenomen, då hypen över sportrolex fullständigt ballat ur. Köp en IWC till list istället

Detta fungerar såklart bra så länge det sköts efter boken, alltså att ägaren till överprisad modell vill lämna in sin klocka som inbyte i butiken.

Risken är ju dock att många exemplar aldrig får någon ”riktig ägare” utan flyttas direkt från butikens hylla till deras egna pre-owned.

Edit: det är detta som i min mun iallafall inte smakar bra då människor helt säker tar alla chanser till att tjäna lite extra pengar, även butiker.

Jag har verkligen svårt att förstå hur du kan få det till att de som tycker att det är en skev företeelse "talar illa” om Nymans. Uppenbarligen, jag påpekar det återigen, så tycker även Rolex att det inte är helt okomplicerat då man ger sitt godkännande men så länge det inte sätts i system.

Två att de så gott som nya klockorna som säljs på pre-owned har plockats ut hos Nymans/Krons själva. Hade AD:s haft en fläckfri historia av att aldrig slussa vidare klockor till gråhandlare hade det varit en sak, men det finns lite att jobba på när det gäller trovärdighet hos flertalet. Sen kan man ju så klart tycka att det inte spelar någon roll så länge man får sin klocka, men att kalla det gnäll eller att man talar illa om företagen är magstarkt.
Att kalla det oseriöst och säga " ett riktigt grisigt beteende" tycker jag är att tala illa om någon. Förstår inte din agenda, de erbjuder en efterfrågad tjänst?

Jag tycker Nymans gav ett bra svar i förra tråden, det är inte deras fel att världen är tokig. De lever och spelar i den precis som vi andra gör.

Folk har så otroligt svårt att förstå tillgång och efterfrågan. Nu är efterfrågan större än tillgången pga en vansinnig penningpolitik. Framtiden kan mycket väl vara höga räntor i en lågkonjunktur, där det "dräller" av folk som vill sälja sin Rolle för att kunna betala nästa lånebetalning för bostadsrätten. Om detta har vi ingen aning (när, var och hur den slår till). Det enda man vet säkert är att priserna då kommer att falla pga att tillgången är större än efterfrågan.

Normal marknadsekonomi alltså !

Jag tycker Nymans gav ett bra svar i förra tråden, det är inte deras fel att världen är tokig. De lever och spelar i den precis som vi andra gör.

Folk har så otroligt svårt att förstå tillgång och efterfrågan. Nu är efterfrågan större än tillgången pga en vansinnig penningpolitik. Framtiden kan mycket väl vara höga räntor i en lågkonjunktur, där det "dräller" av folk som vill sälja sin Rolle för att kunna betala nästa lånebetalning för bostadsrätten. Om detta har vi ingen aning (när, var och hur den slår till). Det enda man vet säkert är att priserna då kommer att falla pga att tillgången är större än efterfrågan.

Normal marknadsekonomi alltså !
Keep it up! Du kanske kan få 5% rabatt på ditt nästa köp:D

Vill man inte vänta får man betala extra, inte konstigare än så. Jag har väldigt svårt att tro att Nymans skulle plasta av en klocka då och då för att tjäna lite extra cash.

Att kalla det oseriöst och säga " ett riktigt grisigt beteende" tycker jag är att tala illa om någon. Förstår inte din agenda, de erbjuder en efterfrågad tjänst?

Jag har svårt att tro att du inte förstår även om du för den sakens skull inte håller med mig. Och det faktum att det åtminstone är så pass komplicerat att de är förbjudna från Rolex att sätta det i system kommenterar du inte.

Då jag inte har skrivit något om grisigt beteende men däremot kallat det oseriöst kan jag bara svara för det. Det finns mängder av omständigheter när man kan och när man bör säga nej till en affär oavsett om det genererar pengar i kassan. Det här tycker jag är ett sådant tillfälle och jag har förklarat varför. Men jag korrigerar mig själv angående oseriöst. Oseriöst är det om de klockor med cert från Krons och Nymans på något sätt har hamnat hos en mellanhand och sedan tillbaka till butiken och det påstår inte.

Avslutningsvis tycker att det är så outgrundligt j-la tramsigt att om man har det minsta motstånd till hur marknaden fungerar så är man butthurt, en gnällspik och yada yada yada.

Senast ändrad:
Många i tråden verkar haka upp sig på fel grej. Jag tror ingen här tycker att det är konstigt att en Rolex säljs över listpris.
Det som klagas på är ju att en AD gör det. Rolex tillåter inte heller att det sätts i system hos AD.

Alternativen? Ja antingen bör de ju köpa in den för max listpris/sälja för max listpris men med rådande marknad bör de kanske inte ta inte den alls istället.

Då kanske man bör räkna med att nya klockor som kommer in aldrig lämnar butiken utan går direkt till pre-owned framöver. :)

Håller med tidigare talare, tycker de gör rätt som sätter marknadspriser som de dessoutom har ok från Rolex att göra.

Ett konkret exempel, jag vill byta in min stål daytona för att finansiera ett köp av en annan klocka. Jag har köpt klockan på Nymans för 110.400kr ska de då tacka nej till att ta den i inbyte? Och sedan sälja den för samma bara för att vara snälla och inte bidra till att marknadens priser går upp? Direkt de tar in klockan så ska den ev servas för att kunna garantera den garanti de lämnar, fota den och annonsera ut den.

Det finns en anledning till att priserna är som de är, det finns färre klockor än köpare och det är enkom Rolex som är skyldiga till det. De bestämmer hur många av någon modell som skall komma ut på marknaden.
Fast köparna har väl en del av skulden också!
Vi pratar ju inte om en livsnödvändig produkt?!

Sen får man såklart tycka att det är helt ok, men det ändrar ju inte att majoriteten verkar tycka att det är fel och oseriöst vilket är det viktiga här.

Tillbaka
Topp