• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pre-Owned

marw

Panerai
2-Faktor
Visst. Dom säljer för marknadspris men dom skriver väl samtidigt att dom värderar din klocka för marknadspris också. Tvek att dom erbjuder samma peng som dom säljer den för
Som jag uppfattat det så är det väl just det de gör. De tar ingen kommission om du köper nytt, det är ju både kundvärde och kundnytta!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det säger väl sig självt? Risken att ADs ska fuska och själva sälja över list är rätt hög och svår att kontrollerad. Sedan finns det alltid utrymme för missförstånd och någon kan tro att ADn säljer nya ur i ordinarie sortiment för över list. Eller vad tror du Rolex har problem med? Har inte sett någon av hatarna kommentera detta?

Brösttonerna fortsätter från ditt håll, oklart varför. Hatarna?

Det är självklart så som du skriver. Märkligt bara att ingen av de som är pro pre-sale ens kan tillstå att det finns en problematik.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Såg att Brülde fortfarande är aktiv på Göteborgs Universitet. Man kanske borde maila honom och fråga om hans åsikt i ämnet :D

Hur som helst är har det varit bra surr den senaste veckan i en rad olika ämnen. Det här har väl vid vissa tillfällen tangerat att hamna lite överstyr med många svallande känslor. Men bra betyg till Klocksnack att man uppenbarligen värnar om det fria ordet och att diskussionen får fortgå.

Inte någon av dem som tycker att företeelsen är ok har kommenterat det faktum att Rolex har gett ok med förbehåll att det inte får sättas i system. Det hade varit intressant att höra en kommentar angående detta.

Jag tycker det är solklart, och precis som vanligt när det gäller hur schweizarna uttrycker sig så lämnar det mycket kvar för tolkning. De uttrycker sig så för att de själva ska kunna bestämma när det är dags att sluta, de precisera inga antal utan lämnar allt för tolkning. Och med all säkerhet kommer de säga till när de inte tycker de lirar längre.

För de om någon tjänar på hypen, kring det varumärke som stiftelsen bakom Rolex SA har i sina riktlinjer att driva och förädla där även vinsten inte är största drivkraften.

Jag tycker det är bra att en AD tar ett grepp kring det här, de skapar trygghet till sina kunder och inte fan är det mer än rätt att man ska kunna se de åtråvärda modellerna i ADns butiker och inte bara 3 kvarter bort hos konkurrenten utan AD status.
 

puffen

Cartier
Det är mycket antaganden och insinuationer här tycker jag. Har du några belägg för att kunder blir prioriterade i köer av de skäl du anger? Vad betyder halvtveksamt?
Svar på att dom prioriterar kunder som handlat av dom förut kan jag instämma. Hände mig själv personligen fast på krons :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Brösttonerna fortsätter från ditt håll, oklart varför. Hatarna?

Det är självklart så som du skriver. Märkligt bara att ingen av de som är pro pre-sale ens kan tillstå att det finns en problematik.
Fast det är ju bara ett teoretiskt problem. Förstår fortfarande inte vad folk har problem med?

Sluta ta alltig så personligt.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Fått ett förslag på hur Nymans ska agera när jag vill byta in min Hulk och köpa ny dinka. Det var tydligen att nymans ska kontakta ett vinstdrivande företag på samma gata som de ska be mig som kund att kontakta och under ganska långa och utdragna former sälja min klocka. Detta leder till att jag som kund får sämre betalt då grannen tar en ganska omfattande kommission. Jag får också vänta på min nya klocka en ansenlig tid. Hur bidrar detta till kundnytta och kundvärde? Finns det fler förslag?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Helt rätt , man ska aldrig blanda in känslor i affärer :D
6E166530-2104-44ED-94BA-2BDD59855E46.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fast det är ju bara ett teoretiskt problem. Förstår fortfarande inte vad folk har problem med?

Sluta ta alltig så personligt.

Jag tar det absolut inte personligt. Men att kalla den man inte håller med i sak för hatare har nog aldrig fört en diskussion framåt.

Du skriver att risken för fusk är ”rätt hög och svår att kontrollera”. Jag skulle säga att man då har passerat gränsen för att problemet endast är teoretisk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tar det absolut inte personligt. Men att kalla den man inte håller med i sak för hatare har nog aldrig fört en diskussion framåt.

Du skriver att risken för fusk är ”rätt hög och svår att kontrollera”. Jag skulle säga att man då har passerat gränsen för att problemet endast är teoretisk.
Du tycker dig inte se hatare? De kan inte förklara vad som är fel men slänger sig med hårda ord. Låter som klassisk häxjakt/hatare. Vad kallar du dessa irrationella känslomänniskor?

Risken är rätt hög jämfört med att inte ägna sig åt att sälja klockor begagnat ja. Varför tar du plötsligt mina ord för sanningen. Nu snurrar du till allting.

Du har fortfarande inte svarat på vad Nymans gör för "fel". Eller är det bara en känsloutfall?
 

rikkard

Breitling
Men snälla, menar du allvar??

Jag menar naturligtvis med prylar som är i produktion
Jag menar allvar utifrån vad du skrev. Du skrev aldrig under förutsättning att prylarna fortfarande finns i produktion.

Men om du menar det blir ju läget ett annat. Men det innebär att du själv inte skulle sälja något som fortfarande tillverkas till ett högre pris för att personen som vill köpa ska slippa vänta?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Du tycker dig inte se hatare? De kan inte förklara vad som är fel men slänger sig med hårda ord. Låter som klassisk häxjakt/hatare. Vad kallar du dessa irrationella känslomänniskor?

Risken är rätt hög jämfört med att inte ägna sig åt att sälja klockor begagnat ja. Varför tar du plötsligt mina ord för sanningen. Nu snurrar du till allting.

Du har fortfarande inte svarat på vad Nymans gör för "fel". Eller är det bara en känsloutfall?
Givetvis är det ett känsloutfall. Det finns inga som helst belägg för att Nymans säljer nya klockor som pre-owned till ett högre pris. Med det sagt så är det, precis som du själv skrivit, svårt att kontrollera om så sker, vilket är roten till problemet. Väntelistorna är redan nu knappt väntelistor i och med att vissa har förtur och att möjligheterna till att få tag i en eftertraktad stålsport till ett rimligt pris skulle minskas ytterligare genom att du kan vända på klacken och direkt byta in din nyköpta klocka mot en betydligt dyrare är det som lämnar dålig smak i munnen. Och dålig smak i munnen är precis som du säger, en känsla.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Men om du menar det blir ju läget ett annat. Men det innebär att du själv inte skulle sälja något som fortfarande tillverkas till ett högre pris för att personen som vill köpa ska slippa vänta?
Problemet som diskuteras är ju när AD gör det. Det går inte riktigt att jämföra mot om jag som privatperson säljer en klocka över list.
 

rikkard

Breitling
Problemet som diskuteras är ju när AD gör det. Det går inte riktigt att jämföra mot om jag som privatperson säljer en klocka över list.
Då måste jag få fråga varför det är skillnad anser du?
Du har som konsument ett val, köpa en ny som är billigare men behöva vänta eller köpa en begagnad dyrare men få den direkt.

Det är väl konsumenten som själv väljer. Om ingen konsument väljer att köpa en begagnad dyrare så är problemet löst. Men så länge det finns de som gör det varför ska inte handlaren tillgodose konsumenterna det?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag menar allvar utifrån vad du skrev. Du skrev aldrig under förutsättning att prylarna fortfarande finns i produktion.

Men om du menar det blir ju läget ett annat. Men det innebär att du själv inte skulle sälja något som fortfarande tillverkas till ett högre pris för att personen som vill köpa ska slippa vänta?
Rätt uppfattat
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Då måste jag få fråga varför det är skillnad anser du?
Du har som konsument ett val, köpa en ny som är billigare men behöva vänta eller köpa en begagnad dyrare men få den direkt.

Det är väl konsumenten som själv väljer. Om ingen konsument väljer att köpa en begagnad dyrare så är problemet löst. Men så länge det finns de som gör det varför ska inte handlaren tillgodose konsumenterna det?
Om du inte ser skillnaden kommer min förklaring inte hjälpa dig heller.
 

rikkard

Breitling
Om du inte ser skillnaden kommer min förklaring inte hjälpa dig heller.
Trist att du inte vill eller orkar förklara. Jag vill verkligen vara öppen för att förstå.
Men det är alltså bättre att kunden säljer klockan privat eller till en annan handlare än att Nymans gör jobbet bara för att de är ad?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Trist att du inte vill eller orkar förklara. Jag vill verkligen vara öppen för att förstå.
Men det är alltså bättre att kunden säljer klockan privat eller till en annan handlare än att Nymans gör jobbet bara för att de är ad?
Nej men läs hela tråden så förstår du kanske varför många anser det som oseriöst.
 

Bonumm

Panerai
Som många andra här så tycker jag inte det är ok att en AD gör detta. Att en gråis säljer klockor över list eller en privatperson har jag inga som helst problem med, köpte ju själv en 116500 för en galen summa.
Men enbart misstanken att detta kan utnyttjas utav AD känns ju inte så bra enligt min mening.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spelar det verkligen någon roll om AD säljer direkt till gråhandlare eller om de skulle kunna tänkas utnyttja detta system och själv boosta sin marginal. Är köpviljan hos folk som den är så är det väl självklart att klockor säljs över list. Varför ska inte AD tillåtas maximera som alla andra? Problemet försvinner inte så länge som kundernas betalningsvilja är mycket högre än vad klockorna egentligen kostar.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Att svänga det till "ekonomisk brottslighet" blir nog svårt :D
Varför då? Om nymans, som insinuerades, skulle sälja nya klockor som begagnade till ett högre pris än listpris och då redovisa dem som inköpta av privatperson istället för leverantör så skulle det vara ett uppsåtligt brott mot bokföringslagen dvs en typ av ekonomisk brottslighet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du tycker dig inte se hatare? De kan inte förklara vad som är fel men slänger sig med hårda ord. Låter som klassisk häxjakt/hatare. Vad kallar du dessa irrationella känslomänniskor?

Risken är rätt hög jämfört med att inte ägna sig åt att sälja klockor begagnat ja. Varför tar du plötsligt mina ord för sanningen. Nu snurrar du till allting.

Du har fortfarande inte svarat på vad Nymans gör för "fel". Eller är det bara en känsloutfall?

Varför överhuvudtaget kalla varandra hatare, kverulanter eller vad som? Diskutera sakfrågan istället så slipper det ens riskera att bli personligt och komma bort från ämnet. Om det nu är irrationella känslomänniskor borde det dessutom vara tämligen enkelt att komma ut på topp i diskussionen enbart med argument.

Har jag ifrågasatt dig i sak tidigare i tråden? Nu snurrar du nog till det själv och blandar ihop mig med någon annan.

Nymans har fått ok av Rolex - fakta. De har också fått en begränsning att inte sätta det i system - fakta. Stålrolex är överpriset och oförklarligt populärt - fakta ;)

Utöver det är det självklart känsloyttringar som blir åsikter som blir argument. Precis som i vilken diskussion som helst. Det har precis varit en valrörelse där väldigt få argument är 100% faktabaserade, trots det blir det relevanta diskussioner. Jag har skrivit vad jag tycker att Nymans gör för fel, sen att du inte ser det som giltiga åsikter är en annan sak.

EDIT: Nu tar jag kväll från den här diskussionen :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Varför överhuvudtaget kalla varandra hatare, kverulanter eller vad som? Diskutera sakfrågan istället så slipper det ens riskera att bli personligt och komma bort från ämnet. Om det nu är irrationella känslomänniskor borde det dessutom vara tämligen enkelt att komma ut på topp i diskussionen enbart med argument.

Har jag ifrågasatt dig i sak tidigare i tråden? Nu snurrar du nog till det själv och blandar ihop mig med någon annan.

Nymans har fått ok av Rolex - fakta. De har också fått en begränsning att inte sätta det i system - fakta. Stålrolex är överpriset och oförklarligt populärt - fakta ;)

Utöver det är det självklart känsloyttringar som blir åsikter som blir argument. Precis som i vilken diskussion som helst. Det har precis varit en valrörelse där väldigt få argument är 100% faktabaserade, trots det blir det relevanta diskussioner. Jag har skrivit vad jag tycker att Nymans gör för fel, sen att du inte ser det som giltiga åsikter är en annan sak.

Som jag sa så är den begränsningen inte ett tal, utan snarare om ngn på moderskeppet skulle misstycka.
 
Spelar det verkligen någon roll om AD säljer direkt till gråhandlare eller om de skulle kunna tänkas utnyttja detta system och själv boosta sin marginal. Är köpviljan hos folk som den är så är det väl självklart att klockor säljs över list. Varför ska inte AD tillåtas maximera som alla andra? Problemet försvinner inte så länge som kundernas betalningsvilja är mycket högre än vad klockorna egentligen kostar.
Om Rolex var ok med detta kunde dom väl lika gärna skippa listpriserna?
 
Topp