• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
16610LV -09, upplagd 2020-04-06, 128.000 kr (Privat)
116613 -14, upplagd 2020-03-24, 117.500 kr (Hedens Guld)

16618 -07, upplagd 2020-04-06, 215.000 kr (Privat)
114060 -20, upplagd 2020-04-06, 96.000 kr (Royal Watches)
116613LB -17, upplagd 2020-04-05, 103.000 kr (Privat)
16613 -06, upplagd 2020-03-24, 74.900 kr (Sänkt från 75.900 kr) (Twentyfourhours AB)
116613LB -16, upplagd 2020-03-26, 129.000 kr (Stones Watches)

Vem tror du är bäst på att tjäna pengar över tid? Den som förhåller sig till marknaden eller den som envist hoppas på att hitta den sista idioten. :)

Den som anpassar sig efter de förutsättningarna som råder är troligtvis den som tjänar mest pengar över tid.

Har fått känslan att många har letat efter den sista födda idioten under senare år. Man har velat dra ut på det här in i det längsta och förhoppningvis har några av dessa dragit det kortaste strået själva.

Den som anpassar sig efter de förutsättningarna som råder är troligtvis den som tjänar mest pengar över tid.

Har fått känslan att många har letat efter den sista födda idioten under senare år. Man har velat dra ut på det här in i det längsta och förhoppningvis har några av dessa dragit det kortaste strået själva.
Idioternas morsa är alltid gravid. Det kommer flera hela tiden.

Inte som mycket säljer just nu. Definitivt inte det som har gårdagens pris. Mest troligt säljer i princip inget alls men om något väl går iväg så lär det vara det som är billigast.

Som privatperson så skulle jag försöka leda loppet mot botten om jag ville komma ur min klocka. Annars är risken att man får följa med den ner hela vägen själv.

Inte som mycket säljer just nu. Definitivt inte det som har gårdagens pris. Mest troligt säljer i princip inget alls men om något väl går iväg så lär det vara det som är billigast.

Som privatperson så skulle jag försöka leda loppet mot botten om jag ville komma ur min klocka. Annars är risken att man får följa med den ner hela vägen själv.

Exakt, man hade gjort det som krävs för att kliva av. Omvänt om man är på köpsidan så hade man utnyttjat situationen. Man hade väntat ut säljarna. Avvaktat tills det stabiliseras på marknaden igen på en ny nivå. Det ska bli intressant att se var den hamnar.

Någon som blivit nedringd av ADs ännu? Med tanke på vad det underliggande problemet är, att vi troligen redan bottnat och de rekordstora stimulanspaket som kommer nu är hypotesen snabb återhämtning på marknaden inom relativt snar framtid och eftersläp i leveransen för de mest attraktiva varumärkena. Dvs den som vill fynda klocka eller nyttja rean på börsen bör ta tillfället nu. Jag kan (som alla) ha fel, men idén om att ADs ska ringa och tigga om att sälja stålrollar känns inte sannolikt.

Någon som blivit nedringd av ADs ännu? Med tanke på vad det underliggande problemet är, att vi troligen redan bottnat och de rekordstora stimulanspaket som kommer nu är hypotesen snabb återhämtning på marknaden inom relativt snar framtid och eftersläp i leveransen för de mest attraktiva varumärkena. Dvs den som vill fynda klocka eller nyttja rean på börsen bör ta tillfället nu. Jag kan (som alla) ha fel, men idén om att ADs ska ringa och tigga om att sälja stålrollar känns inte sannolikt.

Har försökt få tag på en stål-Submariner i mer än ett år utan framgång. Stått på lista för 114060 i 15 månader hos AD i Stockholm (där jag tidigare köpt två klockor) men de har tydligen fortfarande klart större efterfrågan än utbud.

Tvekar på att vi har bottnat - mycket indikationer från industrin pekar på att det här blir mycket värre än 2008, och många förlorar redan jobben. Om du också ser att multiplarna går ner på börsen så kan det här gå mycket lägre.

Sen även kortsiktigt - med tanke på hur mycket dyra klockor man inte bara sett på krögare utan även på servitörer och bartenders på senaste så kommer säkert nedgången nu i restaurangbranschen påverka.

Oavsett att de flesta länder nu trycker pengar för fullt ("stimulanspaket") - tror du verkligen att detta är botten?
Miljoner människor har blivit av med jobben och länders BNP spås krascha hårdare än vad det nånsin gjort tidigare.
Att det bara skulle innebära en ~15% korrigering på marknaden låter för mig helt bisarrt.
Även om jag hoppas att du har rätt.

Har försökt få tag på en stål-Submariner i mer än ett år utan framgång. Stått på lista för 114060 i 15 månader hos AD i Stockholm (där jag tidigare köpt två klockor) men de har tydligen fortfarande klart större efterfrågan än utbud.

Ja, det är intrycket jag också fått.

Tvekar på att vi har bottnat - mycket indikationer från industrin pekar på att det här blir mycket värre än 2008, och många förlorar redan jobben. Om du också ser att multiplarna går ner på börsen så kan det här gå mycket lägre.

Sen även kortsiktigt - med tanke på hur mycket dyra klockor man inte bara sett på krögare utan även på servitörer och bartenders på senaste så kommer säkert nedgången nu i restaurangbranschen påverka.

Det finns såklart mörkare scenarion, hade du frågat mig för tre veckor sedan hade jag lutat mer åt det hållet. Ser ökning av positiva signaler och jag tror nu mer på en uppgång som kommer öka i takt med att spridningen ebbar ut och möjligheterna för behandling blir bättre.

16618 -07, upplagd 2020-04-06, 215.000 kr (Privat)
114060 -20, upplagd 2020-04-06, 96.000 kr (Royal Watches)
116613LB -17, upplagd 2020-04-05, 103.000 kr (Privat)
16613 -06, upplagd 2020-03-24, 74.900 kr (Sänkt från 75.900 kr) (Twentyfourhours AB)
116613LB -16, upplagd 2020-03-26, 129.000 kr (Stones Watches)

2020-04-08 - 2020-04-09
114060 -20, upplagd 2020-04-04, 100.000 kr (Privat)
16613 -06, upplagd 2020-03-23, 99.000 kr (Privat)

Nu tror jag att man generellt sett får bättre betalt på Blocket än här (åtminstone för denna typen av klockor). Men att den 114060 ovan skulle ha gått för 100k när det är en likadan som snurrar på K&S för 91k känns minst sagt osannolikt.
Men... Markerad som såld är den ju.

EDIT
Den för 91k här bör vara den som kom upp på Blocket för 92k idag.
Får se om den lämnar där. Det bör den göra.

Japp. Jag har två vänner som båda fått samtal från ADs gällande submariner. Båda hade precis fått ställa sig i kön för 2-3 veckor sedan. En kö som tidigare varit helt stängd. De tackade dock nej iom de osäkra tiderna och att de bränt sig lite på börsen. Och alla sitter dessutom hemma hela dagarna så inte det roligaste tillfället att köpa ny klocka när man inte kan bära den ute/till jobbet på ett tag. Och de har även höjt priset kraftigt. Nu är det faktiskt helt löjligt dyra priser, 114060 kostar 85 KSEK, wtf.

Tror många rättfärdigar de höga priserna med att "det är en säker investering" vilket gör det lättare att hosta upp de där 2-3 månadslönerna på en liten stålbit. Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Kanske går det samma väg som för tulpanlökarna i Holland på 1600-talet.

Och så tror jag "trenden" med klassisk stil och exklusiva ur börjar gå mot sitt slut. Fler och fler högavlönade bryr sig mer om hälsa, friluftsliv och relationer än att visa upp statusprylar. Tror detta kan vara ett förändrat kundbeteende som får stor påverkan när de vanliga årskullarna med bankers och konsulter uteblir.

Prisbumpas gör det dock på Blocket också.

En av handlarna har idag bumpat:
116610LV -19 till 143.995 kr (tidigare 151.900 kr)
116610LN -18 till 108.995 kr (tidigare 114.000 kr)
116613LB -13 till 108.995 kr (tidigare 113.000 kr)

Fine att du indexerar priser från öppna källor men det där är långt över vad folk betalar bakom kulisserna :)

Det är ofta flera led innan saker kommer ut i butik, KS, blocket osv... det sker handel 1-4 ggr från AD-slutkund. Så de högsta priserna är de offentliga priserna.

Japp. Jag har två vänner som båda fått samtal från ADs gällande submariner. Båda hade precis fått ställa sig i kön för 2-3 veckor sedan. En kö som tidigare varit helt stängd. De tackade dock nej iom de osäkra tiderna och att de bränt sig lite på börsen. Och alla sitter dessutom hemma hela dagarna så inte det roligaste tillfället att köpa ny klocka när man inte kan bära den ute/till jobbet på ett tag. Och de har även höjt priset kraftigt. Nu är det faktiskt helt löjligt dyra priser, 114060 kostar 85 KSEK, wtf.

Tror många rättfärdigar de höga priserna med att "det är en säker investering" vilket gör det lättare att hosta upp de där 2-3 månadslönerna på en liten stålbit. Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Kanske går det samma väg som för tulpanlökarna i Holland på 1600-talet.

Och så tror jag "trenden" med klassisk stil och exklusiva ur börjar gå mot sitt slut. Fler och fler högavlönade bryr sig mer om hälsa, friluftsliv och relationer än att visa upp statusprylar. Tror detta kan vara ett förändrat kundbeteende som får stor påverkan när de vanliga årskullarna med bankers och konsulter uteblir.
Bara fattiglappar som resonerar sådär, varför skulle man inte kunna ta hand om sig och vara ute på vandring osv och samtidigt köra Bentley och ha fina klockor?

Exakt så!

upload_2019-4-17_22-14-47-png.1095211

Intressant vänner du har och tragiska två veckor de har haft då de för två veckor sedan ville köpa sub men under de två veckorna så har de bränt sig på börsen, får inte gå till jobbet och vill inte heller köpa den då de inte kan visa upp den för andra på jobbet! :confused:
För övrigt har det väl inte varit någon prishöjning senaste två veckorna!? :oldman:

Och så tror jag "trenden" med klassisk stil och exklusiva ur börjar gå mot sitt slut. Fler och fler högavlönade bryr sig mer om hälsa, friluftsliv och relationer än att visa upp statusprylar. Tror detta kan vara ett förändrat kundbeteende som får stor påverkan när de vanliga årskullarna med bankers och konsulter

Så dina vänner hade båda turen att få gå före i submarinerkön men också oturen att båda ”bränna” sig på börsen innan dom fick erbjudande om att köpa 2-3 veckor senare?

Bara fattiglappar som resonerar sådär, varför skulle man inte kunna ta hand om sig och vara ute på vandring osv och samtidigt köra Bentley och ha fina klockor?

Classy;)

Båda är MBB konsulter, men möjligtvis fattiglappar jämfört med dig å ädla herre. Själv har jag dock respekt för att man tar lite extra ansvar för privatekonomin i osäkra tiden. Ser många butiksanställda och servitörer (true story) som går runt med GMT och Sub, lyxfällan så det skriker om det.

Och på riktigt så har jag sett många som för några år sedan kanske skulle köpt en klocka för bonusen istället lägger pengar på t ex dyr cykel, äventyrsresa eller tar lite extra ledigt för att lära sig ett nytt språk. Bara en observation från min sida, så klart inga empiriska bevis. Men jag tror att när vi ser så mycket materiellt överflöd, även i nyligen moderniserade länder som Kina så tror jag suget efter statusprylar kommer mattas av. Och även du vet förmodligen att det inte är "entusiasterna" som driver marknaden utan att varumärket är en stor del av det upplevda kundvärdet. Om du känner till konceptet blue ocean strategy och value curves så menar jag att attributen "status" och "behålla värde" är bland de viktigaste för en Rolexklocka. För lite kontext: https://blog.cloudera.com/what-is-your-value-curve/

Så dina vänner hade båda turen att få gå före i submarinerkön men också oturen att båda ”bränna” sig på börsen innan dom fick erbjudande om att köpa 2-3 veckor senare?

Tror inte det handlar om tur utan att väldigt många andra har tackat nej och att de inte vill tappa för mycket omsättning i dessa tider när folk håller hårt i plånboken. Och de flesta som haft pengar på börsen har väl lidit ekonomisk skada senaste månaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp