• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
2020-04-05 - 2020-04-06
116613LB -17, upplagd 2020-03-12, 129.000 kr (Privat)
16613 -02, upplagd 2020-03-14, 98.000 kr (LW)
114060 -16, upplagd 2020-03-26, 84.000 kr (Bumpad från 85.000 kr) (Privat)
116613LB -19, upplagd 2020-03-21, 125.000 kr (Privat)
16610 -92, upplagd 2020-03-31, 75.000 kr (Privat)
116613LB -18, upplagd 2020-04-02, 124.000 kr (Hedens Guld)
116610LV -20, upplagd 2020-04-05, 150.000 kr (Privat)

Om det inte var en enda mellan lördag och söndag så är det desto fler mellan söndag och måndag.
Händerna upp, alla som trott att jag skulle tröttnat vid detta laget. ;)

Dessa är upplagda, inte sålda?
 
@Per, du menar så här?
(bortse från texten i grafen, egentligen är det prisutvecklingen för bnib hulk som visas..)
unnamed.gif
;-)
Haha det var den galnaste kurvan jag har sett!:D
 
Är du isolerad pga att du har Corona eller pga du är rädd att få det?

Din isolering, är den total eller tar du en söndagspromenad eller åker och handlar ibland?
Är hemma pga VAB, att jag varit sjuk (ej covid-19 vad jag vet), att alla på jobbet skall jobba hemifrån.
Är inte rädd att bli smittad men följer FHMs rekommendationer. Handlar som vanligt men försöker undvika risker och folksamlingar. Sunt förnuft typ.
Ändå inte jättekul..
 

Vintage gick ner litegrann, butikerna hade det lite lugnare men annars ingen stor skillnad. Båtar och bilar var klart mer katastrofalt läge med stora nedgångar. Det är en annan marknad nu med mer tryck och spekulationsköp så det är ändå ganska svårt att jämföra.

Sen är det ju viktigt att tänka på att kronan redan gått ner drygt 7.5% emot dollarn samt 4% emot euron. Så om bara priserna gått ner literann så är det realt en del.
 
Vintage gick ner litegrann, butikerna hade det lite lugnare men annars ingen stor skillnad. Båtar och bilar var klart mer katastrofalt läge med stora nedgångar. Det är en annan marknad nu med mer tryck och spekulationsköp så det är ändå ganska svårt att jämföra.

Sen är det ju viktigt att tänka på att kronan redan gått ner drygt 7.5% emot dollarn samt 4% emot euron. Så om bara priserna gått ner literann så är det realt en del.
Man får tänka på att priserna var helt annorlunda då, jämfört med idag var det mesta inte så dyrt. Köpte bland annat 5513 för ca 30k, 1675 för 25k, DJ för 13, 16610 för 25k,Speedmaster för 12, Tudor big block för 20. Och absolut att det gick att fynda i samband med krisen. Fick tokiga erbjudanden från internationella handlare på 5711 (165k) och 5980 (210k) bl.a. Köpte bl. AP 15300 för 5500 euro, min polare köpte en fin 6263 för 185k. Vintage fick lite mer stryk än annat men som du skrev så var bilar och båter det som rasade mest. En kompis kompis försökte länge sälja en två år gammal ferrari 599. Till slut blev han av med den för 600k...nypriset var nog ca 2M. Även samlarbilar var prisade helt annorlunda då. En annan polare köpte en 993 turbo S med 1000mil på mätaren för 1M blankt och en 993 Rs för 700k.
 
Senast ändrad:
Man får tänka på att priserna var helt annorlunda då, jämfört med idag var det mesta inte så dyrt. Köpte bland annat 5513 för ca 30k, 1675 för 25k, DJ för 13, Speedmaster för 12, Tudor big block för 20. Och absolut att det gick att fynda i samband med krisen. Fick tokiga erbjudanden från internationella handlare på 5711 (165k) och 5980 (210k) bl.a. Köpte bl. AP 15300 för 5500 euro, min polare köpte en fin 6263 för 185k. Vintage fick lite mer stryk än annat men som du skrev så var bilar och båter det som rasade mest. En kompis kompis försökte länge sälja en två år gammal ferrari 599. Till slut blev han av med den för 600k...nypriset var nog ca 2M. Även samlarbilar var prisade helt annorlunda då. En annan polare köpte en 993 turbo S med 1000mil på mätaren för 1M blankt och en 993 Rs för 700k.
Jag var inte alls insatt i klockvärden då så väldigt intressant att höra om vilken extrem utveckling det har varit. När man ser på det ur det perspektivet är det tydligt att den prisutvecklingen inte kan hålla i längden.
 
Ja, helt sjukt. Det är alltså nyanmälda arbetslösa i USA per vecka. Med sådana data så är det imponerande att priser på nya rolex inte totalt kraschat och att börsen bara tappat några få års uppgång.
Undra när investerarna ska börjar fundera på vad arbetslösheten får för konsekvenser för konsumtionen i USA och övriga världen. Till sommaren kanske, när kvartalsrapporterna inte ser så ljusa ut.
 
Jag var inte alls insatt i klockvärden då så väldigt intressant att höra om vilken extrem utveckling det har varit. När man ser på det ur det perspektivet är det tydligt att den prisutvecklingen inte kan hålla i längden.
Håller helt med. Värt att notera att priserna jag nämde är "fyndpriser", dvs det såldes likadana klockor dyrare samtidigt och vissa av dessa var inte i toppskick, saknade cert etc. Men "normal" prisnivå låg kanske ändå bara 10-15% upp från detta.
 
Jag var inte alls insatt i klockvärden då så väldigt intressant att höra om vilken extrem utveckling det har varit. När man ser på det ur det perspektivet är det tydligt att den prisutvecklingen inte kan hålla i längden.

2008 var inte jag heller särskilt insatt, för mig drog det igång 2014. Även då kan jag säga att vi hade helt andra priser.

1675 35k
1680 50k
16610 40k
5711r 230k
6263 240k
16520 70k

Några köp jag kommer ihåg på rak arm, utvecklingen 2014-2019 var helt galen.
 
Man får tänka på att priserna var helt annorlunda då, jämfört med idag var det mesta inte så dyrt. Köpte bland annat 5513 för ca 30k, 1675 för 25k, DJ för 13, 16610 för 25k,Speedmaster för 12, Tudor big block för 20. Och absolut att det gick att fynda i samband med krisen. Fick tokiga erbjudanden från internationella handlare på 5711 (165k) och 5980 (210k) bl.a. Köpte bl. AP 15300 för 5500 euro, min polare köpte en fin 6263 för 185k. Vintage fick lite mer stryk än annat men som du skrev så var bilar och båter det som rasade mest. En kompis kompis försökte länge sälja en två år gammal ferrari 599. Till slut blev han av med den för 600k...nypriset var nog ca 2M. Även samlarbilar var prisade helt annorlunda då. En annan polare köpte en 993 turbo S med 1000mil på mätaren för 1M blankt och en 993 Rs för 700k.

Priserna du nämner för Rolex ligger ungefär som jag minns dem också. Tänket var också helt annorlunda. Klockorna var mer konsumtionsvaror (jfr investeringar med förväntad värdeökning) och jag tror också att man köpte en sportrolex mest för att man ville ha en bra klocka i klassisk design (snarare än en statussymbol). Samlandet på vintage hade knappt kommit igång, med några undantag som Daytona, 1655, 1665, 1016 och röda 1680 som väl börjat vandra uppåt. De flesta andra vintage låg väl ungefär som safirerna och det var främst vilket utseende man föredrog som avgjorde. Jag kan inte påminna mig att det blev någon stor rea under krisen.
 
Är hemma pga VAB, att jag varit sjuk (ej covid-19 vad jag vet), att alla på jobbet skall jobba hemifrån.
Är inte rädd att bli smittad men följer FHMs rekommendationer. Handlar som vanligt men försöker undvika risker och folksamlingar. Sunt förnuft typ.
Ändå inte jättekul..
Ok, som jag då. Inga onödiga folksamlingar ungefär. Men jag håller med. Det är intw alls kul att inte kunna ta den där sporadiska eftermiddagsölen i solen på ett trevligt café eller åka och hälsa på vänner.

Ursäkta ot.
 
Så sent som 2012/2013 köpte jag en 1675:a för ca 35’. De hade legat stabilt däromkring flera år dessförinnan. Sedan stack de i pris med mycket annat. Delvis på grund av svenska kronans låga kurs, räntestimulanser och billiga kredit lösningar. Varade t om förra året. Då började nog folk inse att det inte var hållbart. Corona punkterade det hela. Då syftar jag i generella termer. Inte specifikt på 1675. Jag tror inte att man får vad man begärt senare åren. Om man som jag betalt 35 utan att ha någon avsikt att avyttra och om man nu skulle göra det så har allt annat också påverkats. Lite som om man sitter i ett obelånat hus och ska byta. Spelar ingen roll om värdet går upp eller ner om man rör sig i samma tillgångsslag.

2007 köpte man en 993 turbo för 450’- 650’ beroende på miltal och skick. En Ferrari 246 GT/GTS gick på ca 650’. I slutet av 90- talet början på 2000 talet begärde man ca 450’ minns jag för en sådan Ferrari. Så det hade inte hänt så mycket med prisbilden nästan 20 år. Har man köpt bilarna i rätt tid så kan man ha samma resonemang som med klockor, bostäder ovan. Det har inte handlat om spekulation.

I mitten på 2000- talet så köpte man en 5513 för ca 20’. En vintage datejust kanske gick för 12’. Sedan tickade de på med någon tusenlapp allt eftersom Rolex höjde sina nypriset. Skulle nog säga att vändpunkten kom 2013. Då tog spekulationen överhand.
 
Så sent som 2012/2013 köpte jag en 1675:a för ca 35’. De hade legat stabilt däromkring flera år dessförinnan. Sedan stack de i pris med mycket annat. Delvis på grund av svenska kronans låga kurs, räntestimulanser och billiga kredit lösningar. Varade t om förra året. Då började nog folk inse att det inte var hållbart. Corona punkterade det hela. Då syftar jag i generella termer. Inte specifikt på 1675. Jag tror inte att man får vad man begärt senare åren. Om man som jag betalt 35 utan att ha någon avsikt att avyttra och om man nu skulle göra det så har allt annat också påverkats. Lite som om man sitter i ett obelånat hus och ska byta. Spelar ingen roll om värdet går upp eller ner om man rör sig i samma tillgångsslag.

2007 köpte man en 993 turbo för 450’- 650’ beroende på miltal och skick. En Ferrari 246 GT/GTS gick på ca 650’. I slutet av 90- talet början på 2000 talet begärde man ca 450’ minns jag för en sådan Ferrari. Så det hade inte hänt så mycket med prisbilden nästan 20 år. Har man köpt bilarna i rätt tid så kan man ha samma resonemang som med klockor, bostäder ovan. Det har inte handlat om spekulation.

I mitten på 2000- talet så köpte man en 5513 för ca 20’. En vintage datejust kanske gick för 12’. Sedan tickade de på med någon tusenlapp allt eftersom Rolex höjde sina nypriset. Skulle nog säga att vändpunkten kom 2013. Då tog spekulationen överhand.

Skulle nog säga att 2014 var priserna OK fortfarande. Fick kolla min lista över köpa objekt kring den tiden:
CWC:n var ett nyköpt från Silvermans direkt.

klockor.PNG
 
Så sent som 2012/2013 köpte jag en 1675:a för ca 35’. De hade legat stabilt däromkring flera år dessförinnan. Sedan stack de i pris med mycket annat. Delvis på grund av svenska kronans låga kurs, räntestimulanser och billiga kredit lösningar. Varade t om förra året. Då började nog folk inse att det inte var hållbart. Corona punkterade det hela. Då syftar jag i generella termer. Inte specifikt på 1675. Jag tror inte att man får vad man begärt senare åren. Om man som jag betalt 35 utan att ha någon avsikt att avyttra och om man nu skulle göra det så har allt annat också påverkats. Lite som om man sitter i ett obelånat hus och ska byta. Spelar ingen roll om värdet går upp eller ner om man rör sig i samma tillgångsslag.

2007 köpte man en 993 turbo för 450’- 650’ beroende på miltal och skick. En Ferrari 246 GT/GTS gick på ca 650’. I slutet av 90- talet början på 2000 talet begärde man ca 450’ minns jag för en sådan Ferrari. Så det hade inte hänt så mycket med prisbilden nästan 20 år. Har man köpt bilarna i rätt tid så kan man ha samma resonemang som med klockor, bostäder ovan. Det har inte handlat om spekulation.

I mitten på 2000- talet så köpte man en 5513 för ca 20’. En vintage datejust kanske gick för 12’. Sedan tickade de på med någon tusenlapp allt eftersom Rolex höjde sina nypriset. Skulle nog säga att vändpunkten kom 2013. Då tog spekulationen överhand.
En Dino för 650' :eek: Det var bättre förr!
 
Man får tänka på att priserna var helt annorlunda då, jämfört med idag var det mesta inte så dyrt. Köpte bland annat 5513 för ca 30k, 1675 för 25k, DJ för 13, 16610 för 25k,Speedmaster för 12, Tudor big block för 20. Och absolut att det gick att fynda i samband med krisen. Fick tokiga erbjudanden från internationella handlare på 5711 (165k) och 5980 (210k) bl.a. Köpte bl. AP 15300 för 5500 euro, min polare köpte en fin 6263 för 185k. Vintage fick lite mer stryk än annat men som du skrev så var bilar och båter det som rasade mest. En kompis kompis försökte länge sälja en två år gammal ferrari 599. Till slut blev han av med den för 600k...nypriset var nog ca 2M. Även samlarbilar var prisade helt annorlunda då. En annan polare köpte en 993 turbo S med 1000mil på mätaren för 1M blankt och en 993 Rs för 700k.
Lyssna på Hodinkees pod mer Eric Ku. Hans inventory tappade halva värdet över en natt.

https://www.hodinkee.com/articles/hodinkee-radio-episode-five-eric-ku
 
2020-04-05 - 2020-04-06
116613LB -17, upplagd 2020-03-12, 129.000 kr (Privat)
16613 -02, upplagd 2020-03-14, 98.000 kr (LW)
114060 -16, upplagd 2020-03-26, 84.000 kr (Bumpad från 85.000 kr) (Privat)
116613LB -19, upplagd 2020-03-21, 125.000 kr (Privat)
16610 -92, upplagd 2020-03-31, 75.000 kr (Privat)
116613LB -18, upplagd 2020-04-02, 124.000 kr (Hedens Guld)
116610LV -20, upplagd 2020-04-05, 150.000 kr (Privat)

Om det inte var en enda mellan lördag och söndag så är det desto fler mellan söndag och måndag.
Händerna upp, alla som trott att jag skulle tröttnat vid detta laget. ;)

16610LV -09, upplagd 2020-04-06, 128.000 kr (Privat)
116613 -14, upplagd 2020-03-24, 117.500 kr (Hedens Guld)
 
Här kommer en reflektion om marknaden i Finland, hur väl den speglar marknaden i Sverige och internationellt vågar jag inte uttala mig om. Lade ut min batman 116710BLNR för ca 2,5 veckor sedan på Finlands motsvarighet till Blocket. Satte utgångspriset "billigt" 11900€ (betydligt under det pris som handlare har), under två veckor fanns det inte en kotte som var intresserad av att betala det priset. 11 000€ var det högsta bud jag fick, trots att det fanns många intresserade och klockan var märkbart billigast bland utbudet.

Jag hoppas innerligt att klockpriserna går ner ordentligt, personligen hade jag föredragit en 10% värdeminskning jämfört med en över 50% värdeökning sedan jag köpte min klockan. Nu känns det som att man måste ta pengarna ur klockan då den ändå, för mig, har ett betydande ekonomiskt värde och jag TROR att vi har svåra ekonomiska tider framför oss. I ett sådant scenario har jag hellre lite extra på kontot än på handleden. Ens hobby ska inte stiga i värde; det finns inget sunt förnuft i denna marknad som varit och ännu är...


EDIT: (tillägg) Man kan kanske inte dra för tydliga slutsatser från detta. Men 2,5 veckors "marknadsföringstid" på den största köp/sälj-siten säger nog en hel del. Jag skulle säga att majoriteten av dem som hörde av sig (5-7st) gjorde det de första 10 dagarna, vilket betyder att de flesta hade sett annonsen då. En intressent meddelade att han inte längre var intresserad eftersom han hade blivit tvungen att permittera sin personal. Om det trots allt var så få intresserade tvivlar jag på att någon köper av de gråhandlare som dessutom har 2000€ högre pris på en likadan modell. Detta kunde betyda att gråhandlarna bara håller skenet uppe så länge det går. Marknaden är inte längre beredd att betala 50% premium för dessa.
 
Senast ändrad:
Skulle nog säga att 2014 var priserna OK fortfarande. Fick kolla min lista över köpa objekt kring den tiden:
CWC:n var ett nyköpt från Silvermans direkt.

Kan säkert stämma. Jag har inte gjort några noteringar av inköpet utan tog från minnet. Minns att det började röra på sig efter att jag köpte min 1675:a.

Tog nog inte mer än tre år så begärdes det 75’- 90’ för en 1675:a Några är senare dubblades det igen vad gällde klockan. På den vägen fortsatte det.

Runt 2016 begärdes det 85’- 100’ för en 1665:a. Två till tre år senare 200’- 250’. Jag har ingen aning om slutpriser på de senare årens nivåer. Om man nu var spekulant så hade man sålt av under uppgångsfasen. Många sålde säkert eftersom de klentroget tyckte att det var vansinne att någon betalade så mycket för deras klocka.

Man kan ju förstå att det har dragit till sig spekulanter. Personligen så tycker jag inte att det är rimliga prisökningar. Folk tappade konceptet under några år.

En Dino för 650' :eek: Det var bättre förr!

Ja, det kan man tycka. Samtidigt. Dinon var ingen riktig Ferrari och var länge oönskad av Ferrari ägare. Lite som att äga en tidig Porsche Boxster eller 924 bland Porsche ägare. Många Dinos var fuskrenoverade under åren då de inte var särskilt omtyckta. Så om man hade köpt en för 650’ så hade man fått vara inställd på att renovera den för mycket pengar. Det har ju varit en lönsam affär med tanke på vad man begärt under senare år. Det var nog ingen som trodde det när de köpte en 2007 och tidigare. Så man får nog säga att det var entusiaster som köpte dem då, men att spekulanter senare tog över och drev upp nivåerna till skyarna.

Om man ska se något positivt i den här värdestegringen så är det att bilarna har fått behövliga renoveringar och tack vare värdestegringen så har man nog ofta gjort det från grunden på ett helt annat sätt än det gick att motivera efter oljekrisen på 70- talet, under 80- talet för att inte tala om 90- talets krisår. Så om bubblan brister så kommer bilarna att vara i ett bättre skick än om den här spekulationsvågen aldrig inträffat. Det gäller mångt och mycket andra tillgångsslag också. Fastigheter, bostäder, båtar etc, etc med långvarigt eftersatt underhåll i sämre ekonomiska tider.

På gott och ont. Folk har ju försökt återställa vintage klockor och betalt väldigt mycket för att få tag i länkar, urtavlor, ringar etc. Något man inte gjorde när klockorna var värda en bråkdel av idag om man inte var en inbiten entusiast med ett kontaktnät.
 
Lyssna på Hodinkees pod mer Eric Ku. Hans inventory tappade halva värdet över en natt.
https://www.hodinkee.com/articles/hodinkee-radio-episode-five-eric-ku

Här är utdrag ur en annan intervju med Eric.

Right…
A 6263 or a 6265 would trade around $52,000 to $55,000 and someone offered me four full set Daytonas at like $46,000 each and I bought them all. Overnight, the market corrected itself and people just stopped buying and I had nearly all of my working capital in these four watches, so $200,000 or so. It got to the point where I had to let them go for $27,000 each; so, a 50% haircut from the high.

Wow, do you find that during a financial-downturn, the Rolex market in particular gets flooded with pieces?
Well, they’re commodities with a trading price. It’s not like people stop buying, but you just have to get quickly adjusted to the new reality of pricing. The great thing about Rolex is the collector’s market is very deep and wide. There’s always someone that will buy something, even during a downturn.

https://www.acollectedman.com/blogs/journal/interview-eric-ku
 
Här är utdrag ur en annan intervju med Eric.

Right…
A 6263 or a 6265 would trade around $52,000 to $55,000 and someone offered me four full set Daytonas at like $46,000 each and I bought them all. Overnight, the market corrected itself and people just stopped buying and I had nearly all of my working capital in these four watches, so $200,000 or so. It got to the point where I had to let them go for $27,000 each; so, a 50% haircut from the high.

Wow, do you find that during a financial-downturn, the Rolex market in particular gets flooded with pieces?
Well, they’re commodities with a trading price. It’s not like people stop buying, but you just have to get quickly adjusted to the new reality of pricing. The great thing about Rolex is the collector’s market is very deep and wide. There’s always someone that will buy something, even during a downturn.

https://www.acollectedman.com/blogs/journal/interview-eric-ku

Skön person med lite självdistans till saker och ting. Passande i dessa dagar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp