• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Det lilla jag tycker mig se är att den svenska kronan gjort det svårt att köpa till bra pris från andra länder. Folk använder Chrono24 som en lätt referens och vipps så ska du ha 5-10% mer än vad de flesta vill ge.

Märker ju själv att värderingen här på KS blivit högre och det svider att betala mer idag än för 8 månader sedan.

Sen får vi se hur ekonomin går. Tycker mig iaf se fler prisjusteringar nu än tidigare men det kan bero på att jag går i köptankar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja dom skulle ju binda onödigt mycket kapital i produktion vilket skulle dra med lönsamheten. Plus att dom skulle ha sjukt många klockor i parallell bearbetning. Isf är det nog dags att se över sin produktionsstyrning.
Beror ju helt på hur de har räknat. Kan tänka mig att de räknat på det viset som gör att tiden blir så lång som möjligt. Tex den totala bearbetning och monterings-tiden för alla delar om man adderar ihop dem.
 

DrDre

Patek
Är det verkligen en källa när de uppskattar att produktionen ligger på mellan 800-950k klockor per år och tror att det kan justeras vid behov?

Rolex släpper, vad jag vet, aldrig ut något som sina produktionsvolymer. Däremot ligger alla uppskattningar gjorda av utomstående i häradet 800 000- 1 000 000.


Ang tiden, ett år (hur det nu räknas). Det framställs som något positivt. Vad är det som är så bra med att prylarna ligger i diverse mellanlager under långa perioder? Vi pratar ju inte precis vin, ost eller cigarrer där viss lagring kan vara att föredra. Det enda fördelaktiga jag kan komma på är om man gör längre tester (jfr JLCs "1000 hours control").
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Beror ju helt på hur de har räknat. Kan tänka mig att de räknat på det viset som gör att tiden blir så lång som möjligt. Tex den totala bearbetning och monterings-tiden för alla delar om man adderar ihop dem.
Jo så är det ju. Men jag tänker att intrycket är att Rolex är ganska drivna som business o eftersom kapitalomsättningshastighet är en "key driver" för avkastning så skulle jag gissa att total genomloppstid för en klocka är kortare. Det tar ju definitivt inte ett år i genomloppstid för att producera en bil idag o det är ju en rätt komplex produkt. Sedan finns det säkert en hel del manuella steg hos Rolex som är svåra att skynda på plus att en stor del i det "upplevda värdet" sannolikt hänger på att man INTE jobbar helautomatiserat osv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo så är det ju. Men jag tänker att intrycket är att Rolex är ganska drivna som business o eftersom kapitalomsättningshastighet är en "key driver" för avkastning så skulle jag gissa att total genomloppstid för en klocka är kortare. Det tar ju definitivt inte ett år i genomloppstid för att producera en bil idag o det är ju en rätt komplex produkt. Sedan finns det säkert en hel del manuella steg hos Rolex som är svåra att skynda på plus att en stor del i det "upplevda värdet" sannolikt hänger på att man INTE jobbar helautomatiserat osv.
Rolex är iofs ett väldigt speciellt företag med vad de flesta tror väldigt likvida. Låter också som att tillverkningen är väldigt imponerande och automatiserad. Går ingen nöd på dem mao.
 

PNM

Panerai
Ang tiden, ett år (hur det nu räknas). Det framställs som något positivt. Vad är det som är så bra med att prylarna ligger i diverse mellanlager under långa perioder?

Jag tror inte informationen från Rolex innehåller sådana detaljer. Tanken är nog att folk ska tro att det sitter en magisk urnisse och putsar på din Batman i ett år innan den är redo att levereras.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det faller Indeed. Tänkte bjuda på denna men vågade inte pga dålig kunskap...
En Zenith daytona i fint skick för 177k. Det borde placera en ny Daytona typ vid listpris...

Nu tror jag detta var lite av ett fynd men verkar som att mer går "billigt"
Screenshot_20191015_191434.jpg
 
Senast ändrad:

DrömmarnasLand

Breitling
Det faller Indeed. Tänkte bjuda på denna men vågade inte pga dålig kunskap...
En Zenith daytona i fint skick för 177k. Det borde placera en ny Daytona typ vid listpris...

Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.
Vad vet du om det? Du kom ju nyss.
 

ChumpTime

Panerai
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.

Är detta klocksnack-varianten av folk på Avanzas nätforum som tror att andra användare är en del av nån blankar-maffia som skriver för att trycka ner aktiepriser pga [insert ohyggligt långsökt konspirationsteori]?

Att du tycks tro att någon skulle vara ute efter att skapa rykten för att försätta dig i toksäljande panik, är ett tecken på att det kanske inte var så smart att betala över list till att börja med. Av flera olika anledningar.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.

Jag tror att väldigt få önskar att folk ska förlora pengar. Men om du på riktigt tror att prisläget är så pass känsligt att en enda tråd på KS är avgörande borde du nog aldrig ha betalat över listpris.

Förstår heller inte logiken att man ska bli tvungen att sälja för att priserna rasar? Köpte du klockan över listpris för att du:
a) verkligen ville äga klockan
b) hoppades att prisökningen skulle fortsätta i samma takt så att du kunde cash in X antal 1000 om några månader?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.
1. Man måste alltså äga någonting för att diskutera fluktuationer i priser? Jävligt jobbigt för alla som ägnar sig åt analys av aktiemarknaden.

2. Varför denna aggression?
 

PNM

Panerai
Kampen om framtidens pris på Rolex sker här på klocksnack.se. På ena sidan surputtar som sitter med sina Certinor och försöker skapa ett drev för att få ner priset. På andra sidan vinnarskallar med famnen full med Rolex-klockor som publikt måste avfärda surputtarna så att det inte sker.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Snillen spekulerar men det är fakta att marknaden för Patek är ned en hel del de senaste månaderna. Givetvis är det någon pjäs här och där som fortfarande går väldigt högt, men generellt ner. Vad det säger om övriga marknaden tänker jag inte spekulera i, vi får se vad som händer framåt och jag tänker gärna i ett 2-3 årsperspektiv snarare än om tex en BLNR är 10 lax upp eller ner efter årsskiftet...
 

ChumpTime

Panerai
Snillen spekulerar men det är fakta att marknaden för Patek är ned en hel del de senaste månaderna

Beror la på vad ”en hel del” innebär men ett tydligt trendbrott syns definitivt, nedan för Patek 5711/1A-010 (blå) baserat på Google-crawler resp C24.

5A0A3ED4-1BC9-4DA3-B936-1FC9EB065AF9.jpeg
0591CEDF-3257-4F9C-9ED5-D3CB204D20A4.jpeg


Mer anekdotiskt så tycker jag mig känna av att gråisarna börjar bli lite nervösa. Någon paniksälj är det kanske inte men ingen skulle ha bråttom med att pusha ut en oanvänd blå Nautilus för $64,000 i somras.

62B055E9-A005-4B7A-8D81-7F0EAE66480C.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.
Hej,
Jag äger ingen Rolex alls idag. Jag har tidigare haft flera moderna och en vintage 1675 om det nu hade någon betydelse. Jag håller koll på de flesta auktioner inom och några utanför Sverige då jag ofta köper på just auktion. (Mest gamla Certinor och sånt skräp såklart.)

Jag håller över lag verkligen inte koll på Rolex då jag är helt ointressant av moderna Rolex, och helt ointressant av vintage Rolex i detta prisläget. Just Zenith daytona är dock rätt nice, men jag höll koll på den för att jag ville köpa den och sälja den dyrare - så enkelt är det. Jag fick dock kalla fötter då jag inte har koll på moderna Rolex och därmed tyckte det var puckat att köpa en klocka för nästan 200k som jag inte ens vill ha :D Dock reagerade jag på det väldigt låga priset. Så jag håller definitivt inte koll för att sedan bekräfta det jag länge sagt - att moderna stålrolex är sjukt överprisade. Jag tror inte att jag kan få den globala Rolexmarknaden om totalt mängder av miljarder att skaka för att jag skriver vad jag tror om prisutvecklingen på svenska på KS...

Edit: Jag tror inte heller att Rolex är en isolerad marknad. Även om jag tror moderna stålrolex har en av de större riskerna ser jag mest de bisarra priserna som ett "bevis" på att klockmarknaden är i en bubbla, så om det faller på riktigt kommer även mina gamla vrak (som tro det eller ej i vissa fall kostar ungefär som en Rolex) falla i värde. Däremot har jag inte satt mig i en sits där jag behöver bibehållna priser. Tvärt om hade jag gärna köpt ngt trevligt om det rasar.

Det som jag tror eventuellt kan hålla marknaden uppe nu är QE4 som FED kanske släpper i Q4, och eventuella andra centralbankers stimulans, eftersom dessa pengar hamnar hos den rika delen av världen och sedan trycks in i investeringar som aktier, klockor, bilar, konst etc. Om det dock kommer QE4 och S&P bara stiger lite för att sedan falla tror jag det kan gå ganska fort ner för både aktier, gamla certinor och nya Rolex.

Edit 2: en nyfiken fråga: Eftersom du blev så arg, betyder det att du har köpt klockan över list med motivation att premiet ska hålla sig? Hade du alltså låtit bli att köpa om du trodde att du skulle förlora premiet? Om det är så är det ju precis som jag sagt, att folk betalar premium för att de tror det stannar kvar eller stiger, och inte för att man så gärna vill ha en stålsub och inte orkar vänta i kölistan.

Edit 3: Jag hatar definitivt inte folk som säljer över list (vilket jag också sagt). Jag hade då fan inte sålt till list när marknaden är mkt högre. Det hade bara varit korkat...
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.
Vilken debut på forumet. Välkommen hit. Ödmjukhet är aldrig fel.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.

Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.

Vad det dummaste jag hört!
Och varför skulle man behöva en Rolex för att blanda sig i diskussionen?
 
Den här diskussionen är inte isolerad till vintage och den moderna Rolex och Patek marknaden, utan gäller även andra marknader.

Ta t ex och kolla bilmärken som t ex Porsche och Ferrari och andra märken som ligger i den kategorin. Samma diskussioner där. Man har spottat ut specialmodeller och marknaderna har mättats.

Det sker saker i omvärlden som påverkar köpmönster. Det är inte hållbart och allt fler börjar ifrågasätta det.

Alla kommer att förlora och få vara med att betala på ett eller annat sätt när lågkonjunkturen kommer. Prio 1 kommer knappast att vara om man kan få tag i en keramisk Daytona från en återförsäljare eller få tilldelning på hetaste Porsche eller Ferrarin.

Har man inte köpt i spekulation, långsiktigt med öppna ögon så kan man strunta fullständigt i vad som händer med värdena.

Tyvärr tror jag att många har köpt i just spekulation, med finansiering eller belåning av andra tillgångar och kanske betalt för mycket i förhoppning att kunna sälja dyrare i närstående framtid. Dessa spekulanterna kommer att vilja kliva av när det blir skakigt.
 
Kan vi då ta och sammanfatta tråden

Sanningen är ju att ingen vet - det är bara spekulationer om hur framtiden ser ut baserat på det vi vet idag.

Ta och kolla bostadsmarknaden på Flashback där folk har förutspått en krasch i ca 10 år snart. För eller senare besannas det, men det händer mycket i en persons liv på den tiden så man ska inte heller vara rädd att gå sin egen väg och stå för de beslut och val man gör. Det är enklare att leva med dåliga beslut man själv har gjort än vad andra har sagt åt en att göra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp