Hur många Rolex äger du själv i fråga? Du är väldigt aktiv i den här tråden trots att du mest verkar ha certina klockor.
Alltid lika roligt med er som scannar marknaden men som inte ens har en Rolex, spyr galla över väntelistor, hatar på folk som säljer till överpriser och försöker skapa rykten på ett klockforum i hopp om att vi som faktiskt köpt klockor till över list ska drabbas av panik och toksälja. Att man ens orkar lägga ner den här tiden på att försöka skapa ett drev är helt ofattbart.
Hej,
Jag äger ingen Rolex alls idag. Jag har tidigare haft flera moderna och en vintage 1675 om det nu hade någon betydelse. Jag håller koll på de flesta auktioner inom och några utanför Sverige då jag ofta köper på just auktion. (Mest gamla Certinor och sånt skräp såklart.)
Jag håller över lag verkligen inte koll på Rolex då jag är helt ointressant av moderna Rolex, och helt ointressant av vintage Rolex i detta prisläget. Just Zenith daytona är dock rätt nice, men jag höll koll på den för att jag ville köpa den och sälja den dyrare - så enkelt är det. Jag fick dock kalla fötter då jag inte har koll på moderna Rolex och därmed tyckte det var puckat att köpa en klocka för nästan 200k som jag inte ens vill ha
Dock reagerade jag på det väldigt låga priset. Så jag håller definitivt inte koll för att sedan bekräfta det jag länge sagt - att moderna stålrolex är sjukt överprisade. Jag tror inte att jag kan få den globala Rolexmarknaden om totalt mängder av miljarder att skaka för att jag skriver vad jag tror om prisutvecklingen på svenska på KS...
Edit: Jag tror inte heller att Rolex är en isolerad marknad. Även om jag tror moderna stålrolex har en av de större riskerna ser jag mest de bisarra priserna som ett "bevis" på att klockmarknaden är i en bubbla, så om det faller på riktigt kommer även mina gamla vrak (som tro det eller ej i vissa fall kostar ungefär som en Rolex) falla i värde. Däremot har jag inte satt mig i en sits där jag behöver bibehållna priser. Tvärt om hade jag gärna köpt ngt trevligt om det rasar.
Det som jag tror eventuellt kan hålla marknaden uppe nu är QE4 som FED kanske släpper i Q4, och eventuella andra centralbankers stimulans, eftersom dessa pengar hamnar hos den rika delen av världen och sedan trycks in i investeringar som aktier, klockor, bilar, konst etc. Om det dock kommer QE4 och S&P bara stiger lite för att sedan falla tror jag det kan gå ganska fort ner för både aktier, gamla certinor och nya Rolex.
Edit 2: en nyfiken fråga: Eftersom du blev så arg, betyder det att du har köpt klockan över list med motivation att premiet ska hålla sig? Hade du alltså låtit bli att köpa om du trodde att du skulle förlora premiet? Om det är så är det ju precis som jag sagt, att folk betalar premium för att de tror det stannar kvar eller stiger, och inte för att man så gärna vill ha en stålsub och inte orkar vänta i kölistan.
Edit 3: Jag hatar definitivt inte folk som säljer över list (vilket jag också sagt). Jag hade då fan inte sålt till list när marknaden är mkt högre. Det hade bara varit korkat...