• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det som har varit hypad och sjukt övervärderad är på väg ner, ja. Men gäller påståendet alla klockor som har varit eftertraktade/populära/sällsynta? Det tror jag inte.

Det som har varit hypad och sjukt övervärderad är på väg ner, ja. Men gäller påståendet alla klockor som har varit eftertraktade/populära/sällsynta? Det tror jag inte.
Inte alls lika tydligt, men typ allt är mer svårsålt och på auktioner spretar prisbilden mer än förut.

Alltid svårt att veta vad som är vad i början. Tex, den jump hour Cartier som gick för 12k eur - årets fynd eller ett tecken på att fler avstår att bjuda generellt? Färre dealers som bjuder etc? Saker går fortfarande dyrt men jag upplever det som att lägstanivån är lägre nu, så även snittet men inte lika mkt. Vi behöver fler mätpunkter och det är svårt med ex vintage där skick och detaljer är allt.

Vissa grejer kommer klara sig bra men tror modernt hajpat sportstål inte kommer det. Skulle tro Pepsi, daytona och 5siffrigt sportstål kommer följa Batman (men kke inte exakt lika såklart)

Inte alls lika tydligt, men typ allt är mer svårsålt och på auktioner spretar prisbilden mer än förut.

Alltid svårt att veta vad som är vad i början. Tex, den jump hour Cartier som gick för 12k eur - årets fynd eller ett tecken på att fler avstår att bjuda generellt? Färre dealers som bjuder etc? Saker går fortfarande dyrt men jag upplever det som att lägstanivån är lägre nu, så även snittet men inte lika mkt. Vi behöver fler mätpunkter och det är svårt med ex vintage där skick och detaljer är allt.

Vissa grejer kommer klara sig bra men tror modernt hajpat sportstål inte kommer det. Skulle tro Pepsi, daytona och 5siffrigt sportstål kommer följa Batman (men kke inte exakt lika såklart)

Fast kan vi verkligen jämföra en auktion från ebay.DE som pågick i några dagar med trender som gäller i den stora klockvärlden? En likadan Tank a guichets såldes av Chrisites till ett rekordpris av CHF 40000, vilket är det högsta denna modell har någonsin fått på någon auktion. Detta var i november 2019. Detsamma gäller en annan klocka jag följer, IWC 3705, som Phillips auktionerade för USD25000 plus provision, igen ett rekordpris.

Däremot håller jag med dig att handlare beter sig annorlunda nu - de måste följa trender istället för att skapa dem genom att köpa upp alla heta modeller och driva priser till helt orimliga nivåer.

Ditt sista påståendet är exakt det jag menar, att priser sjunker på de tråkiga moderna klockor som ingen seriös samlare vill ha. Vem fan bryr sig om en modern nautilus? Eller en 116500? Goldberger gör det naturligtvis inte. Nej, han ska samla på vintage Grand Seiko nu (undrar hur mycket han fick betalt för att svara GS på två av Hodinkees tio frågor :hilarious: )

Senast ändrad:
Fast kan vi verkligen jämföra en auktion från ebay.DE som pågick i några dagar med trender som gäller i den stora klockvärlden? En likadan Tank a guichets såldes av Chrisites till ett rekordpris av CHF 40000, vilket är det högsta denna modell har någonsin fått på någon auktion. Detta var i november 2019. Detsamma gäller en annan klocka jag följer, IWC 3705, som Phillips auktionerade för USD25000 plus provision, igen ett rekordpris.

Däremot håller jag med dig att handlare beter sig annorlunda nu - de måste följa trender istället för att skapa dem genom att köpa upp alla heta modeller och driva priser till helt orimliga nivåer.

Ditt sista påståendet är exakt det jag menar, att priser sjunker på de tråkiga moderna klockor som ingen seriös samlare vill ha. Vem fan bryr sig om en modern nautilus? Eller en 116500? Goldberger gör det naturligtvis inte. Nej, han ska samla på vintage Grand Seiko nu (undrar hur mycket han fick betalt för att svara GS på två av Hodinkees tio frågor :hilarious: )
Nej det kan vi inte riktigt. Det var bara en belysning av att det är svårt att veta vad som är vad i början då ett resultat säger föga. Ett resultat på ebay.de säger inte så mkt, men kanske inte heller ett resultat på hajpat auktionshus. Det var tex ett av dem som sålde en El Primero A384 för drygt 450k sek (minns ej exakt). Nos för visso men finns ingen som anser att en i riktigt bra skick är värd mer än 120k. Ibland blir saker svindyra när pojkar med stora plånböcker bestämmer sig för samma klocka. Jag säger alltså inte att någon av dessa två resultat är "rätt", utan belyser mest att det inte riktigt går att uttala sig när man har 1-2 mätpunkter.

Men trots ebay.de (inte direkt ladugårdsauktion) är det sjukt att det bara var en enda som var beredd att lägga 12k eur eller mer. Måste varit många som sett den och haft koll på rekordet.

En del handlare säger tom stopp till typ allt nu. De tackar som flera sagt i tråden nej till hajpat sportstål. Dem är nog rätt nervösa...

Ja fallhöjden är såklart störst på de mest hajpade, och det var dem jag skrev om i sommras när jag sade att de borde falla. Sedan är saker sällan helt isolerade. DJ har steg när sportstål blev för dyrt. Så faller en Hulk till 80 tror jag inte folk får 40+ för sin DJ. Hajpen har ju även spridit till till det mesta. Folk har hört att klockor stiger i pris och köpt all möjligt :)

Men nu har jag själv köpt en tråkig modern 5siffrig Safirrolex så från och med nu kan allt bara stiga i all evighet... :D
IMG_20191217_151143.jpg

Alltså, jag flinar lite varje gång jag ser detta trams on att alla minsann har en kontakt på en AD som hört specifikt från Rolex direkt, i förväg, att en prisökning kommer.
Rolex skickar ett brev där de meddelar detta, och med nya prislistor, in och ut-pris.
Detta de (ADn) kanske får några dagar i förskott.

Also, om personal på en AD berättar en liten hemlis till just dig som är så speciell att en prishöjning kommer, så är det för att få dig att känna dig speciell och att ”skynda att köpa innan priserna går upp.”
Oldest trick in the book, att folk inte märkt detta ännu är otroligt roande för min del på andra sidan av glaset.

Nåväl här kommer ett axplock från 2020´s prislista...

114060LN 7350€
116610LN 8350€
116610LV 8750€
116500LN 12250€
126710BLNR 9000€
126710BLRO 9000€
126711CHNR 13850€

126334 jub 9200€
126334 Oyster 9000€

114060LN 7350€
116610LN 8350€
116610LV 8750€
116500LN 12250€
126710BLNR 9000€
126710BLRO 9000€
126711CHNR 13850€

126334 jub 9200€
126334 Oyster 9000€

Kan du posta den senaste prislista för 2019 också?

Listpriser är en sak. Problemet är väll att det inte ens går att köp vissa modeller till listpris, knappt ens till marknadspris/ockerpris ;D

114060LN 7350€
116610LN 8350€
116610LV 8750€
116500LN 12250€
126710BLNR 9000€
126710BLRO 9000€
126711CHNR 13850€

126334 jub 9200€
126334 Oyster 9000€

114060LN 6900€
116610LN 7850€
116610LV 8350€
116500LN 11400€
126710BLNR 8550€
126710BLRO 8550€
126711CHNR 13000€

126334 jub 8750€
126334 Oyster 8650€
Prisökning i både € och procentsats:

114060LN +€450/6.52%
116610LN +€500/6.37%
116610LV +€400/4.79%
116500LN +€850/7.46%
126710BLNR +€450/4.09%
126710BLRO +€450/5.26%
126711CHNR +€850/6.54%

Senast ändrad:
Här ser man ett uppenbart problem med C24s värdering...
Min A384
Screenshot_20191220_134426.jpg

Dessa är absolut inte värda 103k head only. Kanske 80 max.
Men det ligger några ute till försäljning. Alla i trött skick men sjukt dyra.
Screenshot_20191220_134451.jpg

Kan inte tänka mig att det sålts många för 100+ så "värdet" baseras på nuvarande överprisade annonser.
Dessa har inte backat på senaste tid men det belyser problemet med C24 värdering som är känslig för "dålig" data. Den tar inte heller hänsyn till skick, länk, tillbehör etc. Situationen är annorlunda men tror effekten blir liknande med de hajpade som nu faller...

Här ser man ett uppenbart problem med C24s värdering...
Min A384
Screenshot_20191220_134426.jpg

Dessa är absolut inte värda 103k head only. Kanske 80 max.
Men det ligger några ute till försäljning. Alla i trött skick men sjukt dyra.
Screenshot_20191220_134451.jpg

Kan inte tänka mig att det sålts många för 100+ så "värdet" baseras på nuvarande överprisade annonser.
Dessa har inte backat på senaste tid men det belyser problemet med C24 värdering som är känslig för "dålig" data. Den tar inte heller hänsyn till skick, länk, tillbehör etc. Situationen är annorlunda men tror effekten blir liknande med de hajpade som nu faller...
Jag har för mig att det inte bara beräknas på klockor som ligger ute utan även sålda. Eller har jag fel?

Läs tråden :)
Baseras på båda men om inga säljs blir det ju nuvarande annonser kvar.
Här vet jag att värderingen är fel så detta var bara ett exempel för att belysa sårbarheten i deras värdering
Vad var det jag ska läsa i tråden som berör just mitt svar gällande hur C24 beräknar värdet?

Senast redigerad av en moderator:
Vad var det jag ska läsa i tråden som berör just mitt svar gällande hur C24 beräknar värdet?
Tex:
En marknad har i min mening både köpare och säljare. En auktion är därmed en marknad, K&S är en marknad men C24 har ju bara säljare och man ser där bara de priser säljarna vill ha. I en likvid marknad kommer det vara nära det köparna vill betala men som det verkar nu vill säljarna ha mkt mer än köparna vill betala, varför man ej enbart kan kolla på vad säljarna vill ha. Om det fanns mängder av köpannonser på C24 så man såg vad folk ville betala hade man kunnat skapa sig en bild.

Testa att ringa en dealer och fråga vad han betalar för en 5711 så får vi se var köparna är. Troligen bjuder han lååångt under de priser du ser på C24. Bara en gissning men om de var beredda att betala mer hade de väl köpt den på Buckan. Buckan och Kaplans har en stor andel internationella köpare så de är i en internationell marknad. De visar både vad säljarna vill ha och vad köparna vill ge. Säljarna vill uppenbarligen att köparna ska betala ca 735 men de vill bara betala 540 ca.

Med risk för missförstånd: Jag skrev tidigare hur C24 gör sin "värdering" av en klocka. Det är framförallt vad modellen sålts för som ligger till grund för deras värdering.

Det vi troligtvis är överens om är att priserna för tillfället är på väg ner på de populäraste stålmodellerna från Rolex, AP och PP :)

Jag såg det men skulle inte lita på en sådan värdering. Om det säljs få kollar man på tidigare försäljningar. Om man hamnar i en situation som vi verkar ha nu när säljarna begär mkt och köparna lyser med sin frånvaro kommer man alltså kolla på vad säljarna vill ha samt vad klockorna såldes för tidigare. Alltså stor risk för att bli helt missvisande när få klockor säljs och de som ligger osålda är dyra samt de som såldes för 6 månader sedan var mkt dyrare än vad köparna betalar nu. Man får då en fördröjd effekt i värderingen.

Exempel. 100st ligger till salu för 700k. 2 har sålt typ nu för 600k. Det såldes många för 700k för ett antal månader sedan. Då blir nog värderingen typ 700 fast det är helt fel och bulken av köpare inte ens betalar 600.

Min far sade alltid när man pratade om värde att en pryl helt enkelt är värd det som den högst betalande köparen är beredd att betala. Punkt. Nu verkar det vara 540 ca. Att man för 6 månader sedan fick 750 eller att handlarna vill ha 700 säger föga om värdet då ingen längre betalar det.

Håller med dig i stort, köparna avgör priset, men ingen av oss vet hur många som säljs på C24 eller till exakt vilka priser.

Jag ser deras värdering av klockor som en indikator på vart marknaden är på väg.
Auktioner är en annan indikator på samma sak.

Förstår hur du tänker! Vi vet såklart som du säger inte hur många som säljs eller till vad. Synd att inte C24 visar senaste försäljningarna.

Det jag säger är att värderingen riskerar att lagga marknaden när den är illikvid. Om det är så att få klockor säljs och de som säljs gör det långt under tidigare priser / begärda priser, kommer värderingen vara helt fel. Det finns fog för att tro att marknaden nu är illikvid (nästan alla nauti i höst på auktionerna i Sverige har blivit osålda), och om så är fallet är deras värdering helt fel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp