• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frågan är hur mycket Rolex väljer att höja sina priser 2020? Indexhöjning eller mer?
Har fått besked från en icke namngiven AD här i Sverige att en del modeller kommer öka så mycket som upp mot 12%.
Enligt TRF kommer snittet över non-sport ligga runt 7% och sportmodellerna kring 10%.
Detta ska gälla linjärt över hela Europa.
Känslan är att gråhandlarna kommer försöka kapitalisera på detta omgående. Spännande att se om köparna följer med.

Har fått besked från en icke namngiven AD här i Sverige att en del modeller kommer öka så mycket som upp mot 12%.
Enligt TRF kommer snittet över non-sport ligga runt 7% och sportmodellerna kring 10%.
Detta ska gälla linjärt över hela Europa.
Känslan är att gråhandlarna kommer försöka kapitalisera på detta omgående. Spännande att se om köparna följer med.
Är det bara i Europa som höjningen gäller? Borde väl vara över hela världen om det inte är en valutakorrigering?

Kan inte någon inserta Memen som visar på hur klockintresset utvecklar sig genom åren. "COLLECT ALL ROLEX" etc. Det kan vara den mest pricksäkra memen i både humor och tragik.

Är det bara i Europa som höjningen gäller? Borde väl vara över hela världen om det inte är en valutakorrigering?
Jag har bara läst Europa men rimligt sett borde det gälla worldwide som du skriver.
Jag tror (enligt vad jag läst) att Rolex höjde sina listpriser i UK med 5% den 1/10 pga Breaxit och index. Känns märkligt om dem höjer sina listpriser två gånger under en tre-månaders period på vissa marknader men man kanske inte ska förvånas längre när det kommer till Rolex.
Kommer väl en höjning till efter Basel och lagom till sommaren släpper dem rubberbands för 40k... *ironi*

12% höjning av vissa modeller (ej sportstål) är bara det väldigt offensivt.

Mycket diskussion om de dyrare märken här i tråden. Men är det inte så att de största procentuella prisminskningarna har ändå de billigare klockormärkerna stått för, tex Seiko?

Alltså, jag flinar lite varje gång jag ser detta trams on att alla minsann har en kontakt på en AD som hört specifikt från Rolex direkt, i förväg, att en prisökning kommer.
Rolex skickar ett brev där de meddelar detta, och med nya prislistor, in och ut-pris.
Detta de (ADn) kanske får några dagar i förskott.

Also, om personal på en AD berättar en liten hemlis till just dig som är så speciell att en prishöjning kommer, så är det för att få dig att känna dig speciell och att ”skynda att köpa innan priserna går upp.”
Oldest trick in the book, att folk inte märkt detta ännu är otroligt roande för min del på andra sidan av glaset.

Alltså, jag flinar lite varje gång jag ser detta trams on att alla minsann har en kontakt på en AD som hört specifikt från Rolex direkt, i förväg, att en prisökning kommer.
Rolex skickar ett brev där de meddelar detta, och med nya prislistor, in och ut-pris.

Also, om personal på en AD berättar en liten hemlis till just dig som är så speciell att en prishöjning kommer, så är det för att få dig att känna dig speciell och att ”skynda att köpa innan priserna går upp.”
Oldest trick in the book, att folk inte märkt detta ännu är otroligt roande för min del på andra sidan av glaset.
Brukar ju oftast stämma, dock.

Har skickat lite mail till C24-handlare på nya Rolex sportstål. 1 av dem (trusted dealer och många referenser) svarade att de alldeles snart ska höja priserna på sina Rolex då Rolex "aviserat dem om prishöjning 1 januari".

Att man ska "skynda sig att köpa" stämmer inte riktigt eftersom 2019 års sista beställning från AD redan är lagda och det som köps nu därmed räknas på 2020 års prislista eftersom det beställs i januari. Är mitt i ett köp med en AD just nu och drabbats av detta så jag har svårt att tro att dem skulle ljuga om nya listpriser för att eventuellt tjäna mer pengar men riskera att tappa hela affären.

Att man ska "skynda sig att köpa" stämmer inte riktigt eftersom 2019 års sista beställning från AD redan är lagda och det som köps nu därmed räknas på 2020 års prislista eftersom det beställs i januari. Är mitt i ett köp med en AD just nu och drabbats av detta så jag har svårt att tro att dem skulle ljuga om nya listpriser för att eventuellt tjäna mer pengar men riskera att tappa hela affären.

Vad är det nya priset för det du ska köpa?

Av respekt för AD kommer jag kommer inte gå in närmre på vilken AD, klocka eller pris det handlar om eftersom vi är i en pågående process.
När affären är genomförd kommer det både recension av AD i rätt tråd samt bilder i rätt tråd.

Okej... Måste säga att det hela låter minst sagt väldigt märkligt. Om man gör upp en affär idag betalar man väl ändå priset som gäller nu, inte ett högre som sätts nästa år. Men det kanske bara är icke-Rolex köpare som tänker så...

Av respekt för AD kommer jag kommer inte gå in närmre på vilken AD, klocka eller pris det handlar om eftersom vi är i en pågående process.
När affären är genomförd kommer det både recension av AD i rätt tråd samt bilder i rätt tråd.
Alltså menar du om jag går in till en ad så får jag pris för 2020 och inte 2019? Om det skulle vara på det viset så är det bara att gå in till närmaste AD och kolla pris på respektive klocka? Eller är jag bara ute och cyklar??.... hmm... ringa funkar kanske också?

Okej... Måste säga att det hela låter minst sagt väldigt märkligt. Om man gör upp en affär idag betalar man väl ändå priset som gäller nu, inte ett högre som sätts nästa år. Men det kanske bara är icke-Rolex köpare som tänker så...
Köper man Rolex får man acceptera att bli överkörd. Men nä jag förstår inte heller riktigt hur Rolexköpare resonerar, förutom att det verkar vara ett privilegium att få köpa :)
Får väl se om man anser det vara samma privilegium när vinstmöjligheten bli minimal. Blir verkligen intressant att se hur denna prishöjningen tas av marknaden. Troligen kommer alla säljare vilja höja priset men det intressanta blir vad köparna tycker. Om kötiden kortas ned avsevärt lär köparna bli mindre benägna att betala dessa sjuka överpriser.

Blir också intressant att se vad som händer med ev prishöjning av gulduren med tanke på stigande guldpriset och allmänt ökat intresse för ädla klockor. Idag kostar en 5siffrig GMT ungefär som en 5siffrig DD. Skulle vara förvånad om den relationen står sig på några års sikt.

Alltså menar du om jag går in till en ad så får jag pris för 2020 och inte 2019? Om det skulle vara på det viset så är det bara att gå in till närmaste AD och kolla pris på respektive klocka? Eller är jag bara ute och cyklar??.... hmm... ringa funkar kanske också?

Det beror ju på om klockan du köper finns i lager hos AD eller inte.
Finns den i butik betalar du självklart enligt 2019 års listpris.

Var förbi Rob E och dem hade både Hulk och Batman i montern. Synd att jag precis köpt en mc annars hade jag slagit till direkt.
Jag vill egentligen ha en Kermit om de har några NOS till listpris inne men kan tänka mig en Batman med.

Bra att du inte slog till direkt, bättre att vänta till mellandagsrean.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp