• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var inne hos AD idag som nämnde att det ryktas om prishöjningar till nästa år. Men sa inget om att de fått officiel information

Alltså, jag flinar lite varje gång jag ser detta trams on att alla minsann har en kontakt på en AD som hört specifikt från Rolex direkt, i förväg, att en prisökning kommer.
Rolex skickar ett brev där de meddelar detta, och med nya prislistor, in och ut-pris.
Detta de (ADn) kanske får några dagar i förskott.

Also, om personal på en AD berättar en liten hemlis till just dig som är så speciell att en prishöjning kommer, så är det för att få dig att känna dig speciell och att ”skynda att köpa innan priserna går upp.”
Oldest trick in the book, att folk inte märkt detta ännu är otroligt roande för min del på andra sidan av glaset.
Vad är syftet med att hetsa till köp av klockor som ändå betalas vid leverans? Det mesta är beställningsvaror och det finns ingen anledning att uppmuntra till köp idag, snarare tvärtom, ADs ekonomiska incitament lär i så fall vara större efter en eventuell prishöjning.

Jag har ingen koll på läget men varför skulle det vara så osannolikt att folk inom branschen skulle känna till att prishöjningar eventuellt träder i kraft om två veckor? Beslutet bör vara taget för länge sen och enligt inlägg i tråden verkar detta rykte även spridas av personer som historiskt haft ett bra track record vad gäller rykten. Om prishöjningar uteslutande informeras om via postgång är det inte heller orimligt att man valt att vara ute i god tid med tanke på helgdagar osv.

Vad är syftet med att hetsa till köp av klockor som ändå betalas vid leverans? Det mesta är beställningsvaror och det finns ingen anledning att uppmuntra till köp idag, snarare tvärtom, ADs ekonomiska incitament lär i så fall vara större efter en eventuell prishöjning.

Jag har ingen koll på läget men varför skulle det vara så osannolikt att folk inom branschen skulle känna till att prishöjningar eventuellt träder i kraft om två veckor? Beslutet bör vara taget för länge sen och enligt inlägg i tråden verkar detta rykte även spridas av personer som historiskt haft ett bra track record vad gäller rykten. Om prishöjningar uteslutande informeras om via postgång är det inte heller orimligt att man valt att vara ute i god tid med tanke på helgdagar osv.
Är inte så insatt men kan tänka mig att Rolex har krav på att en butik ska ha en viss omsättning per år för att få fortsätta sälja deras produkter.

Så funkar det i andra branscher men någon med insyn kanske kan berätta hur det funkar med Rolex.

• Like
Reactions: HSK
Är inte så insatt men kan tänka mig att Rolex har krav på att en butik ska ha en viss omsättning per år för att få fortsätta sälja deras produkter.

Så funkar det i andra branscher men någon med insyn kanske kan berätta hur det funkar med Rolex.
CW0mE6fWUAANerG.jpg

Poängen är ju dock densamma när merparten av sortimentet inte går att köpa över disk.

Risken för räntehöjningar med andra ord ?
I lågkonjunktur sänker man räntan för att stimulera ekonomin. Kan vara så att man behöver höja men det är ifall inflationen drar iväg vilket inte händer ofta. Anledningen varför Riksbanken höjer är symboliskt för att ta sig ur minusränta. Efter det kommer den sannolikt ligga på 0 i flera år

Jag tror priset höjs i takt med att fabriken är färdig och sportstål börjar rulla ut igen runt slutet Q1/under Q2.

Nästa år blir året då Rolex får se om deras action lönade sig, samtidigt som alla ADs fått gå kurser, skriva på avtal om att inte sälja 10-15 subbar på ett bräde, tror t.o.m. Rolex sjösätter ett reglerings program där de trackar ADs monthly sales. Avviker någon mönstret så utgår en varning.

Man ska med andra ord mätta de hungriga köparna, dock under kraftig kontroll och reglering. Vad säger ni wizzes?

Jag tror priset höjs i takt med att fabriken är färdig och sportstål börjar rulla ut igen runt slutet Q1/under Q2.

Nästa år blir året då Rolex får se om deras action lönade sig, samtidigt som alla ADs fått gå kurser, skriva på avtal om att inte sälja 10-15 subbar på ett bräde, tror t.o.m. Rolex sjösätter ett reglerings program där de trackar ADs monthly sales. Avviker någon mönstret så utgår en varning.

Man ska med andra ord mätta de hungriga köparna, dock under kraftig kontroll och reglering. Vad säger ni wizzes?
Låter väl rimligt. Ska bli spännande och se. De hungriga köparna är antingen folk som vill köpa för sälja eller köpa för hype, om vi förenklar grovt. Så jäkligt intressant hur man ska mätta "rätt grupp" eller hur man tänker där.

Mycket diskussion om de dyrare märken här i tråden. Men är det inte så att de största procentuella prisminskningarna har ändå de billigare klockormärkerna stått för, tex Seiko?
10 % på en seiko är inte så jätteintressant, några hundringar liksom, självklart allt är relativt men i % är dyrare märken absolut mer intressant att prata om

Så länge man inte räknar klockorna som ett ekonomiskt kapital vad spelar det då för roll om priserna går ner och särskilt om man fortsättningsvis vill samla och bruka klockor? Det är väll samma sak med all hets om att tjäna pengar på bostäder? Visst din bostad har gått upp mellan att du köpt och sålt den, men du måste väll lik förbannat bo någonstans efter att du sålt den? Din nya bostad som du köper, har den inte haft en prisutveckling?

Detta är lite hur jag resonerar och jag syftar på att det inte behöver vara en sådan hets kring priserna! :)

Priser på väg ner...? Inte på Heathrow iaf. Inte en sub i sikte, knappt ens någon DJ för män. För kvinnor en hel del, men det var också det hela.
Om det skulle köpas nåt rekommenderade han att göra före 1/1 eftersom det kommer ännu en prishöjning. :(

Priser på väg ner...? Inte på Heathrow iaf. Inte en sub i sikte, knappt ens någon DJ för män. För kvinnor en hel del, men det var också det hela.
Om det skulle köpas nåt rekommenderade han att göra före 1/1 eftersom det kommer ännu en prishöjning. :(
Säger väl sig självt att en av världens största flygplatser där var och varannan resenär får taxfree på listpriset knappast lär ha något eftertraktat på lager. Det i sig säger noll och intet om hur prisläget ser ut på marknaden i stort.

Säger väl sig självt att en av världens största flygplatser där var och varannan resenär får taxfree på listpriset knappast lär ha något eftertraktat på lager. Det i sig säger noll och intet om hur prisläget ser ut på marknaden i stort.
Så kan man väl se det som man vill.
Eller så ser man det som konsumentupplysning. Att de enbart skulle höja priset där o ingen annanstans låter dock märkligt. M a o ser jag framför mig en listprishöjning. Vad som händer på övriga marknaden låter jag osagt, och har ej heller spekulerat i.

Eller så ser man det som konsumentupplysning. Att de enbart skulle höja priset där o ingen annanstans låter dock märkligt. M a o ser jag framför mig en listprishöjning. Vad som händer på övriga marknaden låter jag osagt, och har ej heller spekulerat i.
Du har inte läst tråden?

Det som inte låter märkligt i sammanhanget är att en försäljare på en flygplats försöker spela på FOMO genom att hävda saker som han/hon inte nödvändigtvis känner till i detalj. Death. Taxes. Rolex price hikes. Klart att listprishöjning kommer. Någon gång. Och det kan alltid användas som säljargument. Läs de senaste sidorna i tråden så ser du att en massa folk påstår en massa saker. Som alla tydligen kommer genom tillförlitliga hysch-hysch-uppgifter från AD. Så hysch-hysch att ingen vet detaljerna. Mem samtidigt avslöjar de hemligheten för randoms på Heathrow. Hm..

Nä. Det stämmer. Tonen är rätt trist emellanåt tycker jag, men tänkte att det kunde vara intressat.
Återgår till de trådar jag brukar hänga i istället.
I denna tråd måste man nästan vara lite bitter på priserna. Kanske för att tidigare ha sålt sin nu saknade dyrgrip. Man har i dagsläget inte heller råd eller motivationen till att betala marknadspris för samma klocka igen :) Man är alltså inte öppen för diskussion, det är ett faktum att priserna kommer minska med 40%.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp