• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur mycket tror ni att veckans börsras (och om det fortsätter) kommer påverka prisbilden på rolex?

kommer folk hålla i slantarna så att prisbilden går ner eller kommer man se en klocka som en ”alternativ” placering där man åtminstone har kvar en fysisk vara vid ett ras?

personligen lutar jag nog åt det senare. Vad tror ni andra?

Hur mycket tror ni att veckans börsras (och om det fortsätter) kommer påverka prisbilden på rolex?

kommer folk hålla i slantarna så att prisbilden går ner eller kommer man se en klocka som en ”alternativ” placering där man åtminstone har kvar en fysisk vara vid ett ras?

Lär knappast vara klockor folk investerar säkert i när det dalar.

Tror du seriöst på att Rolex ska stiga när börsen rasar?

Rolex är en typ av blandning av investering och konsumtion folk unnat sig för att de känner sig rika efter stora uppgångar i bostäder och på börsen, samt låga räntor som gör att folk har bra cash Flow.

Börsslakt gör knappast att folk känner sig rika?

Dock vet jag inte om jag tror de fall som varit nu påverkar så mkt alls. Trots allt fortfarande höga nivåer ur ett längre perspektiv och folks fonder/aktier och inte minst bostäder har stigit länge så ett fall på 10% bör inte göra att folk får panik?
Men visst, blir det 20% till lär folk ha panik.

Och inte fan köper de då en Rolex i spekulation... Det kan du nog glömma...

Edit med lite kuriosa:
Jag frågade idag en kollega "Har du köpt din Panerai än eller"?
Han svarade: "Nä mina aktier rasar. Fan nu har man känt att man blir rikare varje dag och så plötsligt smäller det" (typ ordagrant).

Han är nog för visso inte strandad men vill väl åtminstone ha möjlighet investera om det faller mer (på börsen).

Hur som är onekligen inte den där Paneraien som var prio förra veckan så prioriterad nu...

Senast ändrad:
nej inte som en säker investering utan snarare som en roligare investering än aktier. Jag menar försvinner värdet har man iallafall klockan kvar
Men ursäkta. Tror du folk gör "roliga investeringar" när dem ser sin pension, semester och nya bilen går upp i rök? Vad som är roligt är rätt långt ned på priolistan när du blöder... Men som sagt tvivlar jag på att folk blöder så illa än...

Låter som att världen är på väg att gå under i den här tråden :/

Allmänt en överreaktion. Psykologi och rädsla. Inget nytt under solen. Alltid samma visa. Saker kommer att lägga sig. Man lär inte kunna stoppa Corona viruset från att spridas. Folk kommer att kunna sätta det lite i perspektiv. Livet går vidare. Kanske med lite andra prioriteringar närmsta tiden.

Om personen i fråga har pengar både på börsen och i klockor vore det kloka att frigöra kapital (sälja klockor) för att kunna köpa aktier i dessa tider. Ingen vet om det rasar i dagar/veckor/månader men säkerligen kommer denna nedgång vara ett bra tillfälle att utöka sitt aktieägande långsiktigt. Är det oron och rädslan för tillgångarnas värde tror jag snarare man säljer allt och sitter med pengar på banken.

Ligger som OWG och modell billig dessutom, endast pga av börsen.
Tror helt klart som ovannämt att priserna kommer följa börsen.
Tyvärr lyckades jag inte sälja ut så mycket jag önskat i tid ;) på avanza.

Ned lite till idag med.
Ner med 7% pa en manad i Sverige 9% i USA,sa ar det verkligen nagot forespar en rejal nedgang med 30-40% eller bara en justering da det anda ar upp 8-9% senaste aret?

Ned lite till idag med.
Ner med 7% pa en manad i Sverige 9% i USA,sa ar det verkligen nagot forespar en rejal nedgang med 30-40% eller bara en justering da det anda ar upp 8-9% senaste aret?
Går såklart inte att veta och hänger helt på Corona. Kan utlösas en global lågkonjunktur men om världen lyckas begränsa spridningen som i Singapore är vi nog snart på g upp.

Ned lite till idag med.
Jag ser detta som rea, nu kan man investera mera på börsen. Man kanske inte behöver ha fler klockor nu utan man kan ”nöja” sig med en och kanske sälja de andra. Även om klockpriserna går ner med börsen kommer dem också gå upp med börsen, så över tid kommer det jämna ut sig. Börsklimatet vi haft de senaste åren är ju ohållbart och man visste att förr lr senare kommer det att vända. Paniken bland folk är ju att det går fortare ner än upp. Men sitt lugnt i båten så kommer det att vända och klockor blir ännu dyrare

Jag ser detta som rea, nu kan man investera mera på börsen. Man kanske inte behöver ha fler klockor nu utan man kan ”nöja” sig med en och kanske sälja de andra. Även om klockpriserna går ner med börsen kommer dem också gå upp med börsen, så över tid kommer det jämna ut sig. Börsklimatet vi haft de senaste åren är ju ohållbart och man visste att förr lr senare kommer det att vända. Paniken bland folk är ju att det går fortare ner än upp. Men sitt lugnt i båten så kommer det att vända och klockor blir ännu dyrare
Jag ser detta som mellandagsrea. Man köper det man verkligen vill ha men inser snart att det blev mer rea :)
(skalar upp månadssparet till varannan vecka men beredd att skala upp till varje vecka om det blir riktigt blodbad)
Dock rör vi oss nu lite OT när det blir mer börssnack än klocksnack?

Blir dock intressant att se hur lättsålda de hajpade Stålklockorna blir om börsen fortsätter ned 30%.

Formodligen ar det sa att om 2 ar ar detta med Corona bortglomt.
Men Rea pa bprsen vetefan....det ar ju anda 8-9% dyrare nu and det var for ett ar sedan.....Sitta lugnt och somna om ar nog det basta man kan gora som investerare under 12siffror pa kontot.

Formodligen ar det sa att om 2 ar ar detta med Corona bortglomt.
Men Rea pa bprsen vetefan....det ar ju anda 8-9% dyrare nu and det var for ett ar sedan.....Sitta lugnt och somna om ar nog det basta man kan gora som investerare under 12siffror pa kontot.
Problemet är väl snarare vad nuvarande reaktion kan trigga. Hälften av alla pengar på US börserna kommer från indexfonder. Typiskt folks pensioner... När folk börjar få panik för att börsen fallti för mycket och känner pensionen är i fara är det just indexfondspengarna som försvinner I första hand med ytterliggare börsfall som resultat. Det är nog största risken just nu imho. Se på It kraschen, övervärderade it aktier skapade initialfallet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp