• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi som är lite äldre minns hur fort det kan gå utför.

Här är ett utdrag ifrån slutet av ekonomiåret 1992. Lyxkonsumtion var inte ashett just då.

Augusti

26 augusti - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 16 procent
September
8 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 24 procent
9 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 75 procent
16 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 500 procent
20 september - Sveriges regering och socialdemokraterna lägger fram ett krispaket
23 september - Sveriges regering skapar en bankgaranti, ingen svensk bank ska tillåtas gå i konkurs
30 september - Sveriges regering och socialdemokraterna lägger fram ytterligare ett krispaket

November
19 november - Sveriges regering lägger fram ett tredje krispaket
19 november - Klockan 14.28 släpper Sveriges riksbank den fasta växelkursen. Kronan sjunker genast med 10 procent

December
10 december - Sveriges regering tillsätter Lindbeckkommissionen med uppdraget att föreslå reformer av det ekonomiska och politiska systemet samt ange vägar ut ur den akuta krisen.
Ja, fast det som driver lyxkonsumtionen nu är ju att det finns så många rika kineser. Det är ju inte svenskar som rensar rent på klockor i världen. Jag tror personligen tyvärr att det kommer dröja flera år innan man kan knalla in hos en AD och köpa sportrolex utan väntetid. Hoppas jag har fel, men det verkar finnas pengar till klockor även om världsläget inte är det optimala.

Ja, fast det som driver lyxkonsumtionen nu är ju att det finns så många rika kineser. Det är ju inte svenskar som rensar rent på klockor i världen. Jag tror personligen tyvärr att det kommer dröja flera år innan man kan knalla in hos en AD och köpa sportrolex utan väntetid. Hoppas jag har fel, men det verkar finnas pengar till klockor även om världsläget inte är det optimala.
Min poäng var att det väldigt fort kan gå utför.
Läste också att nybilsförsäljningen gick ner med 92% i Kina under februari. Väldigt osäkra tider just nu.
Om Kineserna börjar sälja av sina tillgångar kommer förstås marknaden drunkna av beggade lyxur, och priserna därmed dumpas.

Vi som är lite äldre minns hur fort det kan gå utför.

Här är ett utdrag ifrån slutet av ekonomiåret 1992. Lyxkonsumtion var inte ashett just då.

Augusti

26 augusti - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 16 procent
September
8 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 24 procent
9 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 75 procent
16 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 500 procent
20 september - Sveriges regering och socialdemokraterna lägger fram ett krispaket
23 september - Sveriges regering skapar en bankgaranti, ingen svensk bank ska tillåtas gå i konkurs
30 september - Sveriges regering och socialdemokraterna lägger fram ytterligare ett krispaket

November
19 november - Sveriges regering lägger fram ett tredje krispaket
19 november - Klockan 14.28 släpper Sveriges riksbank den fasta växelkursen. Kronan sjunker genast med 10 procent

December
10 december - Sveriges regering tillsätter Lindbeckkommissionen med uppdraget att föreslå reformer av det ekonomiska och politiska systemet samt ange vägar ut ur den akuta krisen.
Tror du på ett liknande förlopp nu?:)

Ingen aning. Men att det snabbt kan gå utför ser vi redan i Kina. Vart det slutar vet ingen.
Jag tror tyvärr på ett dystert år för världsekonomin.
Kinas PMI kom in i fredags på 34. Lägre än under finanskrisen.

Jag har svårt att greppa Corona. Tänker att det enligt statistik inte verkar sååå illa (jämfört med influensa, etc etc) men samtidigt kan jag inte tro att Kina hade stängt ned typ halva landet om det inte var åt helvete katastrof... Såg just film med överbelagda sjukhus, folk som dör på gatan och kinesiska staten som svetsar igen folks dörrar så de ej kommer ut. Det känns lite överdrivet för en aggressiv influensa...?

Så som det verkar vara i Kina nu tror jag inte de handlar Rolexar, varken i butik eller på nätet... Är man rädd att dö lär man inte bry sig om vilken ny stålklocka Rolex släpper (utanför det nu inställda Basel)?

Jag tror att den närmaste veckan blir viktig, då vi lär se mer hur det sprider sig i andra länder. Lyckas man begränsa eller ej. Om inte Italien tex börjar avta snart känns det inte så kul....

https://omni.se/who-chefen-paniken-och-radslan-varre-an-viruset/a/opQqWW

WHO-chefen: Paniken och rädslan värre än viruset
Världen har överreagerat på coronavirusutbrottet och det är viktigt att komma ihåg att åtta av tio som smittas bara får milda symptom. Det var budskapet från Världshälsoorganisationes chef Tedros Adhanom Ghebreyesus när han under söndagen träffade chefer för FN:s övriga humanitära organisationer, skriver SvD.

– Paniken och fruktan kan få en större inverkan på samhällen än själva viruset, sa WHO-chefen, som dock flaggade för att det på många håll kommer bli sämre innan det bli bättre.

Chefen för FN:s Världsmatprogram David Beasley stämde in i kritiken och menade att det saknas proportioner. Han påpekade att över 17 000 personer dör av svält varje dag, men bara några enstaka i virussmittan.

Min poäng var att det väldigt fort kan gå utför.
Läste också att nybilsförsäljningen gick ner med 92% i Kina under februari. Väldigt osäkra tider just nu.
Om Kineserna börjar sälja av sina tillgångar kommer förstås marknaden drunkna av beggade lyxur, och priserna därmed dumpas.
Skulle kineserna starta sälja sin tillgångar kommer nog konsekvensen vara mkt värre än att hoppas på lite rea priser på x antal begagnade lyxxur.

Corona kan utvecklas till en ny krasch liknande Lehman. Ingen vet hur hårt detta kommer att slå. För de som inte var med 2008 så föll begpriserna på dyra grejer med upp till 50% i proncip över en natt. Jag säger inte att det blir så men jag tror nog att man ska vara beredd på att saker kan hända om marknaden väl skenar.

Corona kan utvecklas till en ny krasch liknande Lehman. Ingen vet hur hårt detta kommer att slå. För de som inte var med 2008 så föll begpriserna på dyra grejer med upp till 50% i proncip över en natt. Jag säger inte att det blir så men jag tror nog att man ska vara beredd på att saker kan hända om marknaden väl skenar.
Snöbollseffekten kan trigga igång en lavin...

En indikation på återhämtning är ju att spridningen minskar i takt i Kina nu. Övriga världen ligger nog bra efter men tror inte enbart Corona skulle trycka ner det så långt.
Den som lever får se..

En indikation på återhämtning är ju att spridningen minskar i takt i Kina nu. Övriga världen ligger nog bra efter men tror inte enbart Corona skulle trycka ner det så långt.
Den som lever får se..
Jag inbillar mig att kineser är ganska så pragmatiska. Värre i länder som Iran och Italien.

Jag är mer orolig för de ekononiska effekterna av detta än vad jag är rädd för sjukdomen itself. Många har väntat på ett fall länge och corona är en möjlig trigger gör detta.

Har en vän som köpte den där för 135 innan jul. Knappast en indikation på att ”allt faller”.
Det är en indikation på att iaf den handlaren har fått tänka om. Låt se om fler justerar neråt eller om denne är den enda som agerar.

Jag inbillar mig att marknaden är väldigt trög just nu. Oavsett prisnivå.

Jag inbillar mig att kineser är ganska så pragmatiska. Värre i länder som Iran och Italien.

Jag är mer orolig för de ekononiska effekterna av detta än vad jag är rädd för sjukdomen itself. Många har väntat på ett fall länge och corona är en möjlig trigger gör detta.
Ja det finns ju inga garantier för något. Kan ju fortsätta ner lika gärna som det vänder upp.

Ja det finns ju inga garantier för något. Kan ju fortsätta ner lika gärna som det vänder upp.
Det troliga är att det tuffar på ungefär som nu i ganska lång tid och därmed skapar osäkerhet. Det är troligare än att det antingen dör ut eller blir en världsomspännande pandemi.

Det troliga är att det tuffar på ungefär som nu i ganska lång tid och därmed skapar osäkerhet. Det är troligare än att det antingen dör ut eller blir en världsomspännande pandemi.
För viruset möjligen, men behöver absolut inte gälla för börserna.

Denna kommer Per gilla :D

Det är inga direkta hemligheter. Frågan handlar inte om utbud. Frågan handlar om hur länge efterfrågan finns på dagens nivåer. Mycket av den efterfrågan som funnit bygger helt enkelt på att alla trott att priserna alltid går upp. Då är det inte svårt att motivera ett köp även om man inte riktigt vill/kan ha en så dyr klocka.

Förändras sedan ekonomin överlag så dödar det än mer efterfrågan. Jag tror dock att det räcker att priserna stagnerar för att fler ska börja göra sig av med saker och färre ska vilja köpa.

Det är inga direkta hemligheter. Frågan handlar inte om utbud. Frågan handlar om hur länge efterfrågan finns på dagens nivåer. Mycket av den efterfrågan som funnit bygger helt enkelt på att alla trott att priserna alltid går upp. Då är det inte svårt att motivera ett köp även om man inte riktigt vill/kan ha en så dyr klocka.

Förändras sedan ekonomin överlag så dödar det än mer efterfrågan. Jag tror dock att det räcker att priserna stagnerar för att fler ska börja göra sig av med saker och färre ska vilja köpa.

Haha, håller med. Tänker bara på dig som denna tråds "baissare" vad gäller Rolexpriser ;):heart:

Håller med om vad du säger

Vad är en baissare?

En form av terrorist?

132B94FD-3BC3-4642-A44F-B68BCA1E2DD5.png

Känns som att många förbiser att en del tillverkare (Rolex, Tudor, PP) verkar hålla nere produktionerna av vissa modeller just för att det ska bli mindre utbud, större efterfrågan, byggd hype och tillfälle att ta högre priser. Det är inte direkt mycket svårare att tillverka en BB58 jmf med en Pelagos eller vanlig BB, men den finns ändå aldrig att köpa. Och finns den är det utan länk. Då alla hypade modeller säljer som smör i solsken borde det vimla med dem på stan, men det är sällan man ser Nautilus, Daytona, GMT 2, BB58 och andra ”heta” modeller. Visst, en ekonomisk nedgång kommer slå mot andrahandspriser men tillverkare kan också rida ut stormen genom att ytterligare strypa produktion och höja listpriset - de tjänar antagligen trots allt på det i det långa loppet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp