• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst älskar människan spekulera kring framtiden, börsen och ekonomin. Man har i flera år spekulerat att börsen är för dyr, bostadsmarknaden för dyr, and yet i keeps on rising. Dock kommer Covid-19 viruset slå hårt på Q2-Q3 resultaten, det har redan företagen flaggat för, sen får vi se hur djupt rotad skadan blir.

Visst älskar människan spekulera kring framtiden, börsen och ekonomin. Man har i flera år spekulerat att börsen är för dyr, bostadsmarknaden för dyr, and yet i keeps on rising. Dock kommer Covid-19 viruset slå hårt på Q2-Q3 resultaten, det har redan företagen flaggat för, sen får vi se hur djupt rotad skadan blir.
Oftast så är det de som står utanför som låter mest :)

Många bryr sig inte om prisutvecklingen på sina klockor. Man köper för att behålla. Och njuta
Så gör jag, säljer inte någon klocka men ligger i princip helt utanför börsen i dagsläget. Min kommentar var riktad mot aktiemarknaden. Vi pratade nog förbi varandra. För tillfället hoppas jag priserna dyker på vintagerolex eftersom jag inser att jag knappt använder min älskade gilt 5513 då den både är känslig och blivit ohemult dyr...

För tillfället hoppas jag priserna dyker på vintagerolex eftersom jag inser att jag knappt använder min älskade gilt 5513 då den både är känslig och blivit ohemult dyr...
Vad skulle det förändra? Inte som att det blir lättare att hitta perfekta exemplar bara för att priserna går ner. :)

Däremot så hade man kunnat köpa mer roliga saker om priserna var mer rimliga. Eller om svenska kronan helt plötsligt blev värd något.

Vad skulle det förändra? Inte som att det blir lättare att hitta perfekta exemplar bara för att priserna går ner. :)

Däremot så hade man kunnat köpa mer roliga saker om priserna var mer rimliga. Eller om svenska kronan helt plötsligt blev värd något.
Håller faktiskt med. Går priserna ner så skulle man kunna köpa flera roliga klockor till en rimlig peng. Kollade lite på köp och sälj igår kväll på klockor som drar mig lite. En del av klockorna har typ ökad med 2-300%.. Rätt så tråkig utveckling, eller allt har sina fördelar och nackdelar.

Håller faktiskt med. Går priserna ner så skulle man kunna köpa flera roliga klockor till en rimlig peng. Kollade lite på köp och sälj igår kväll på klockor som drar mig lite. En del av klockorna har typ ökad med 2-300%.. Rätt så tråkig utveckling, eller allt har sina fördelar och nackdelar.
Galna siffror. Typ vilka modeller är detta?

Prisnedgång är det bästa för alla som vill fortsätta samla och kanske bygga större samling. Enbart spekulanter och de som köpt över sin förmåga som far illa.

Många bryr sig inte om prisutvecklingen på sina klockor. Man köper för att behålla. Och njuta
Nä själv köpte jag ju just mina första Rollar, på toppen :D
Skämt åsido, man kan ju dock vänta om man tror det faller, men jag styrs nog mer av när rätt klocka dyker upp, då de kanske inte säljs stup i kvarten.

Nä själv köpte jag ju just mina första Rollar, på toppen :D
Skämt åsido, man kan ju dock vänta om man tror det faller, men jag styrs nog mer av när rätt klocka dyker upp, då de kanske inte säljs stup i kvarten.
När jag har siktet inställt på specifika modeller som inte säljs så ofta så är det enbart fokus på det, då blir priset lite sekundärt. (Kanske är det därför jag tycker Köp & Sälj har blivit lite tråkigt här på sistone)

Nja, galna priser utan rim och reson under tillfälliga hausser kan jag instämma i inte är särskilt sunt.

Å andra sidan ställer jag mig frågande till resonemanget och förhoppningarna en del verkar ha. Spelar det så stor roll för en "samlare" som det kan verka om priserna går ner någon eller ett par tiotals procent vad gäller att köpa och skaffa sig det ena eller andra?
Ja antagligen, men då borde det vara fråga om tämligen stora prisfall? Det gäller i så fall mer speciella modeller som skulle falla radikalt med mer betydande summor. För har man inte råd med en klocka för 100k eller 200k vet jag inte om man verkligen har det med en som kostar 80 respektive 180. Är det en avgörande skillnad i prisklasser över och omkring 100k? Kan man inte köpa för 70 bör det inte vara vettigt att betala 60 heller kan jag för den delen tycka. Är det en strid på kniven för överlevnad pga klockköp så finns nästan lika roliga för mindre pengar...

Om vi inte är inne på spekulation vill säga där de enstaka tusenlapparna måste gå åt rätt håll för att undvika katastrof för då faller det. Men så är det ju inte heller sägs det. Nu använder jag det ordet spekulation utan att lägga någon värdering i det. Sätter ingen ära i att gå back så fort man säljer nåt, även om man gör det ändå.

Nja, galna priser utan rim och reson under tillfälliga hausser kan jag instämma i inte är särskilt sunt.

Å andra sidan ställer jag mig frågande till resonemanget och förhoppningarna en del verkar ha. Spelar det så stor roll för en "samlare" som det kan verka om priserna går ner någon eller ett par tiotals procent vad gäller att köpa och skaffa sig det ena eller andra?
Ja antagligen, men då borde det vara fråga om tämligen stora prisfall? Det gäller i så fall mer speciella modeller som skulle falla radikalt med mer betydande summor. För har man inte råd med en klocka för 100k eller 200k vet jag inte om man verkligen har det med en som kostar 80 respektive 180. Är det en avgörande skillnad i prisklasser över och omkring 100k? Kan man inte köpa för 70 bör det inte vara vettigt att betala 60 heller kan jag för den delen tycka. Är det en strid på kniven för överlevnad pga klockköp så finns nästan lika roliga för mindre pengar...

Om vi inte är inne på spekulation vill säga där de enstaka tusenlapparna måste gå åt rätt håll för att undvika katastrof för då faller det. Men så är det ju inte heller sägs det. Nu använder jag det ordet spekulation utan att lägga någon värdering i det. Sätter ingen ära i att gå back så fort man säljer nåt, även om man gör det ändå.
Argumentation om "kan man betala det ena kan man betala det andra" är dock väldigt felaktig. Man blir inte miljardär av att skita i pengar och slösa. Om du kan spara 10k så är väl det ett plus?

Argumentation om "kan man betala det ena kan man betala det andra" är dock väldigt felaktig. Man blir inte miljardär av att skita i pengar och slösa. Om du kan spara 10k så är väl det ett plus?
Ett plus, men avgörande i de prisklasserna?
Slösa är det väl ändå om så är.

Mina försäkringar täcker till en viss del om något skulle hända med klockan, nu när priserna stuckit så mycket som de har gjort hade jag fått slanta upp en hel del själv för att kunna höra ett återköp. Vilket för mig förtar glädjen lite, jag vill inte behöva ägna en tanke på sånt när jag bär en klocka. (ok att slanta en hel del, men inte allt för mycket.

Senast ändrad:
Mina försäkringar täcker till en viss del om något skulle hända med klockan, nu när priserna stuckit så mycket som de har gjort hade jag fått slantar upp en hel del själv för att kunna höra ett återköp.
Ah! Upplever det omöjligt att försäkra dyra klockor. Går inte att motivera premierna som iaf jag blivit quotad. En helt annan diskussion men då förstår jag vad du menar.

Ah! Upplever det omöjligt att försäkra dyra klockor. Går inte att motivera premierna som iaf jag blivit quotad. En helt annan diskussion men då förstår jag vad du menar.
Ja precis. Har dock bra hemförsäkring som täcker upp till 100k (tror jag det var) utanför hemmet. Allt däröver får man ta på egen risk. 70-80k till kan jag tycka är ok att riska om det skiter sig, men sedan är det inte lika kul.

Lär inte hända på ett gäng år...
Kanske inte. Men inte alls omöjligt... Det verkar vara många här som gått sitt intresse för Rolex senaste 3 åren och då bara sportstål, och tror att marknaden alltid varit som den är nu. Att klockorna säljer beggat över list är undantaget, inte regeln. Sedan. Att man ska få 20% på sportstålRolex är kanske långt borta, men 10% på sportstål, eller mer på mindre megahajpade modeller är nog bara en finanskris bort.

Lär inte hända på ett gäng år...
Vi som är lite äldre minns hur fort det kan gå utför.

Här är ett utdrag ifrån slutet av ekonomiåret 1992. Lyxkonsumtion var inte ashett just då.

Augusti

26 augusti - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 16 procent
September
8 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 24 procent
9 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 75 procent
16 september - Sveriges Riksbank höjer marginalräntan till 500 procent
20 september - Sveriges regering och socialdemokraterna lägger fram ett krispaket
23 september - Sveriges regering skapar en bankgaranti, ingen svensk bank ska tillåtas gå i konkurs
30 september - Sveriges regering och socialdemokraterna lägger fram ytterligare ett krispaket

November
19 november - Sveriges regering lägger fram ett tredje krispaket
19 november - Klockan 14.28 släpper Sveriges riksbank den fasta växelkursen. Kronan sjunker genast med 10 procent

December
10 december - Sveriges regering tillsätter Lindbeckkommissionen med uppdraget att föreslå reformer av det ekonomiska och politiska systemet samt ange vägar ut ur den akuta krisen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp