• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känns som att många förbiser att en del tillverkare (Rolex, Tudor, PP) verkar hålla nere produktionerna av vissa modeller just för att det ska bli mindre utbud, större efterfrågan, byggd hype och tillfälle att ta högre priser. Det är inte direkt mycket svårare att tillverka en BB58 jmf med en Pelagos eller vanlig BB, men den finns ändå aldrig att köpa. Och finns den är det utan länk. Då alla hypade modeller säljer som smör i solsken borde det vimla med dem på stan, men det är sällan man ser Nautilus, Daytona, GMT 2, BB58 och andra ”heta” modeller. Visst, en ekonomisk nedgång kommer slå mot andrahandspriser men tillverkare kan också rida ut stormen genom att ytterligare strypa produktion och höja listpriset - de tjänar antagligen trots allt på det i det långa loppet.

Fundera på om alla Rolexhandlare och Rolex själva är dumma i huvudet som bara har en massa OP och Twotone datejust i butikerna eller om dessa modeller faktiskt står för huvuddelen av omsättningen. Fundera sedan på om det är smart att höja listpriserna på dessa under en lågkonjuktur.

Du ser inte ”heta” klockor så ofta eftersom de inte är överdrivet heta utanför en krets samlare/entusiaster/hypebeasts som är mycket mindre än målgruppen för lyxklockor överlag.

Fundera på om alla Rolexhandlare och Rolex själva är dumma i huvudet som bara har en massa OP och Twotone datejust i butikerna eller om dessa datejust faktiskt står för huvuddelen av omsättningen. Fundera sedan på om det är smart att höja listpriserna på dessa under en lågkonjuktur.

Du ser inte ”heta” klockor så ofta eftersom de inte är överdrivet heta utanför en krets samlare/entusiaster/hypebeasts som är mycket mindre än målgruppen för lyxklockor överlag.
Tror inte de är dumma - tvärtom. De verkar vilja ta varumärket ett snäpp upp i exklusivitetsskalan och har i det långa loppet inget intresse av att andrahanspriserna ska gå ned då det går emot vad varumärket står för. De gynnas av stabila, höga, priser och jag tror att de kommer försöka behålla dessa. När priser skiljer sig lite mellan beggad och ny är det antagligen dessutom fler som föredrar att köpa nytt vilket gynnar dem. Angående den smala kretsen så sure, det kan nog appliceras på vissa modeller. Men inte på tidigare lagervara såsom Sub och GMT. Allt är strategiskt.

Jag har inget egenintresse alls när det gäller nya hajpklockor. Vare sig när det gäller att köpa eller sälja.

Jag har dock en del vintage och också dessa lider när marknaden mognar och spekulationen går ur. Då jag inte planerar en exit så är det däremot ganska så irrelevant just nu.

Jag tycker bara att det är intressant att diskutera. :)

Fundera på om alla Rolexhandlare och Rolex själva är dumma i huvudet som bara har en massa OP och Twotone datejust i butikerna eller om dessa modeller faktiskt står för huvuddelen av omsättningen. Fundera sedan på om det är smart att höja listpriserna på dessa under en lågkonjuktur.

Du tror inte att Rolex, Patek, AP mfl håller på stekheta modeller av strategiska skäl?

Du tror inte att Rolex, Patek, AP mfl håller på stekheta modeller av strategiska skäl?

Det gör de säkert. Men jag tror inte att Stålsportsfenomenet påverkar företagens omsättning och resultat i den utsträckning vissa andra tycks tro. Porsches levebröd är SUVar, inte 911 spiders, och Hérmes lever på att sälja diverse krimskrams, inte på att ”hålla bak stekheta [Birkins] av strategiska skäl (vilket de också gör)”. På samma sätt är Rolex sportmodeller en viktig del av deras image men knappast det som drar in de stora volymerna. För om så vore fallet skulle de inte ha fyllt butikerna med Lady Datejusts.

Senast ändrad:
Nån här som är aktiv på auktionsmarknaderna för klockor? Finns det någon märkbar nedgång de senaste veckorna? Känns som att 2:ahandsmarknaden samvarierar rätt mycket med aktiemarknaden

https://www.hodinkee.com/articles/thierry-stern-patek-philippe-steel-watches-nautilus

Det handlar om att vårda sitt varumärke och hålla sig väl med sina kunder. Rolex får tala för sig själva men de tillverkar så otroligt många fler klockor än Patek. Där kan tex tillverkning vara en flaskhals. Allt som allt så vet de vad de gör och vad som är bäst för respektive företag. Problemet hade löst sig själv om folk bara lät bli att betala höga premium över listpris.

https://www.hodinkee.com/articles/thierry-stern-patek-philippe-steel-watches-nautilus

Det handlar om att vårda sitt varumärke och hålla sig väl med sina kunder. Rolex får tala för sig själva men de tillverkar så otroligt många fler klockor än Patek. Där kan tex tillverkning vara en flaskhals. Allt som allt så vet de vad de gör och vad som är bäst för respektive företag. Problemet hade löst sig själv om folk bara lät bli att betala höga premium över listpris.

Men da hade ju det stora flertalet av dessa personer inte fatt nagon klocka. Iallafall inte utan att snallt vanta i ko som de andra hjonen....

Men da hade ju det stora flertalet av dessa personer inte fatt nagon klocka. Iallafall inte utan att snallt vanta i ko som de andra hjonen....
Om begpriserna inte låg över list så hade efterfrågan varit klart lägre. Då hade många kunnat köa sig till klockor i någorlunda rimlig tid.

Idag så går många klockor till de som ska göra en hacka. Inte nödvändigtvis till folk som vill ha dem.

Men visst; alla kan inte ha allt. Vissa hade kanske blivit utan. Precis som idag.

Om begpriserna inte låg över list så hade efterfrågan varit klart lägre. Då hade många kunnat köa sig till klockor i någorlunda rimlig tid.

Idag så går många klockor till de som ska göra en hacka. Inte nödvändigtvis till folk som vill ha dem.

Men visst; alla kan inte ha allt. Vissa hade kanske blivit utan. Precis som idag.

Precis som det ska vara in en fungerande oppen marknad.
Soviet med sitt kosystem var inte sadar jattekul....visst du fick din hett eftertraktade Lada efter 15ars koande,och den kostade ocksa dubblet upp pa beg marknaden..

Soviet med sitt kosystem var inte sadar jattekul....visst du fick din hett eftertraktade Lada efter 15ars koande,och den kostade ocksa dubblet upp pa beg marknaden..
Är väl snarare de som köper på spekulation som borde elimineras. Att köpa för över list känns naturligt om efterfrågan är högre än utbudet. Däremot känns det som just efterfrågan varit dopad pga snabba cash och vissa stora spelare på gråhandlarsidan som kontrollerat stora delar av utbudet genom att köpa upp dem... Ändå sjukt på massproducerade stålklockor för 100'.

Är väl snarare de som köper på spekulation som borde elimineras. Att köpa för över list känns naturligt om efterfrågan är högre än utbudet. Däremot känns det som just efterfrågan varit dopad pga snabba cash och vissa stora spelare på gråhandlarsidan som kontrollerat stora delar av utbudet genom att köpa upp dem... Ändå sjukt på massproducerade stålklockor för 100'.

Varfor det?

Ska vi da eliminera alla andra som handlar pa spekulation?
Vi forbjuder handel med aktier,investeringar och allt annat vi kan komma pa dar nagon satsar pengar/koper en vara i forhoppning om att priset ska ga upp i framtiden.

Jag kan forsta att det kan kannas trist att inte fa en vara man inte har rad med. Men sa ar livet.
Det ar ingen brist pa rostfria klockor,utan bara brist pa dessa till ett felaktigt pris ( listpriset hos aterforsaljaren).
Om Rolex hojde priset pa rostfritt med ytterligare 100% och dessa vore tillgangliga i butiken. Vore allt ok da?

• Like
Reactions: PJZ
Varfor det?

Ska vi da eliminera alla andra som handlar pa spekulation?
Vi forbjuder handel med aktier,investeringar och allt annat vi kan komma pa dar nagon satsar pengar/koper en vara i forhoppning om att priset ska ga upp i framtiden.

Jag kan forsta att det kan kannas trist att inte fa en vara man inte har rad med. Men sa ar livet.
Det ar ingen brist pa rostfria klockor,utan bara brist pa dessa till ett felaktigt pris ( listpriset hos aterforsaljaren).
Om Rolex hojde priset pa rostfritt med ytterligare 100% och dessa vore tillgangliga i butiken. Vore allt ok da?
För att jag gillar klockor.

För att jag gillar klockor.

Det var dagens basta kommentar!

Jag haller med dig. Det ar surt att inte kunna kopa vad man vill till listpris,men tyvarr bara att accepterat att det ar sa det ser ut just nu.

En mer intressant fundering vore,Om det fanns alla klockor vi entusiaster sitter och drommer om i overflod hos handlarna,ja sa manga klockor hos Rolex PP AP etc att stora rabatter gavs bara for att bli av med dessa.....hur manga av oss vore da verkligen intresserade av att handla?
Nar du vet varan tappar 50% av vardet sa fort du kliver ut fran butiken....

• Like

Jag haller med dig. Det ar surt att inte kunna kopa vad man vill till listpris,men tyvarr bara att accepterat att det ar sa det ser ut just nu.

En mer intressant fundering vore,Om det fanns alla klockor vi entusiaster sitter och drommer om i overflod hos handlarna,ja sa manga klockor hos Rolex PP AP etc att stora rabatter gavs bara for att bli av med dessa.....hur manga av oss vore da verkligen intresserade av att handla?
Det är inte entusiaster som köper de överprisade klockorna.

Du menar att folk inte köpte nya Rolex, PP och AP från AD för list när man kunde få dem billigare via Gråis?

Du menar att folk inte köpte nya Rolex, PP och AP från AD för list när man kunde få dem billigare via Gråis?

Sjalvfallet gjorde folk det. Men betalade de verkligen listpris?
Varfor ar det ju upp till var och en att fundera pa. Jag gissar pa Bekvamlighet som nummer ett.
Fragan ar hur manga av dessa kopare som var villiga att sta i ko,buga och bocka,kopa skit de inte ville ha for att fa en klocka etc.

Sjalvfallet gjorde folk det. Men betalade de verkligen listpris?
Varfor ar det ju upp till var och en att fundera pa. Jag gissar pa Bekvamlighet som nummer ett.
Fragan ar hur manga av dessa kopare som var villiga att sta i ko,buga och bocka,kopa skit de inte ville ha for att fa en klocka etc.
Jag uppfattar det som att average Joe inte prutar på klockor. Det är därför jag och andra höjer på ögonbrynen när någon ny medlem säger att den har köpt en Omega för list, när det är välkänt i vår lilla krets att man alltid ska pruta på Omega.

Har även sett att folk betalat list för Rolex... På den tiden då man inte behövde det.

Då ska man inte heller klaga för att situationen är som den är. Det enda jag säger är att problemet skulle lösa sig själv om folk bara väntade på sin tur. Om det inte vore profitabelt att köpa en klocka för list så skulle alla spekulanter försvinna. Det skulle ge en sundare marknad för oss som gillar klockor.

Nu kommer marknaden säkert att korrigera över tid. Det har den alltid gjort förr och det lär den göra även denna gång.

Då ska man inte heller klaga för att situationen är som den är. Det enda jag säger är att problemet skulle lösa sig själv om folk bara väntade på sin tur. Om det inte vore profitabelt att köpa en klocka för list så skulle alla spekulanter försvinna. Det skulle ge en sundare marknad för oss som gillar klockor.

Nu kommer marknaden säkert att korrigera över tid. Det har den alltid gjort förr och det lär den göra även denna gång.

Helt ratt.
Klaga ska man inte nar saker och ting fungerar som de ska.
Daremot kan jag ha full forstaelse for den som tycker det ar surt att inte kunna kopa nagot for listpris hos en aterforsaljare,och av personliga/ekonomiska skal tvingas avsta att kopa varan till marknadspris.

Att rostfria klockor inte kommer vara behaftade med stora prispremium forevigt kan vi bagge vara overens om.

Jag uppfattar det som att average Joe inte prutar på klockor. Det är därför jag och andra höjer på ögonbrynen när någon ny medlem säger att den har köpt en Omega för list, när det är välkänt i vår lilla krets att man alltid ska pruta på Omega.

Har även sett att folk betalat list för Rolex... På den tiden då man inte behövde det.

Att folk gor daliga affarer ar inget nytt.
Givetvis ger en handlare inte bort en enda krona om han inte maste,och det ar/var val inte direkt svenskt att pruta/be om ett battre pris aven om det ofta finns att gora pa prislappen.

• Like
Det är inte entusiaster som köper de överprisade klockorna.
Jorå, jag har köpt två. Fick betala över list för att jag inte orkade vänta. Köpte för att ha och inte sälja. Har inte ångrat att jag betalat över list eller tyckt det var särskilt konstigt heller. Priser går ju upp och ned ständigt och att köpa vid rätt tillfälle kräver ju en rejäl kristallkula.

Screenshot_20200304-002736.png

Att sedan förvirrade, konspirationsteoretiskt lagda virrpannor på forum såsom Avanzas tillskriver "baissande" meningsmotståndare olika agendor förändrar ju inte faktum. En baissare tror på nedgång helt enkelt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp