• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vänta till närmare sommaren, då lär du kunna pruta på de flesta klockorna i Rolex sortiment.
Tror du på mindre intresse nu som världen har drabbats av corona?
Var förbi Nymans, Krons och Rob Engström och det fanns Yachmaster hos alla. Kan inte komma ihåg att det gjorde det för ett halvår sedan? Dock inga Subs, men lite guld Daytonas fanns.

Var förbi Nymans, Krons och Rob Engström och det fanns Yachmaster hos alla. Kan inte komma ihåg att det gjorde det för ett halvår sedan? Dock inga Subs, men lite guld Daytonas fanns.
Fanns guld Daytonan med grön tavla? Drömmen.

Konsekvenserna av Coronan är att ekonomin globalt är i ett fritt fall.
Titta på Volvo som permitterar 20000, nästa vecka lär Volvos underleverantörer permittera minst lika många och så kommer det hålla på tills Coronan är borta.
Finns säkert några i de leden som står på tur hos någon AD på en Rolex. Tror inte de hugger när AD ringer.
Fortsätter det här till sommaren så kommer vi ha många arbetslösa i Sverige.
Tror ingen av de eller deras partner prioriterar köp av ny klocka.
Hade detta bara handlat om Sverige så hade det varit sin sak men nu är det likadant över hela världen:(

Ingen hets men det är ju fullständigt uppenbart att priset tidigare hållits uppe av konstgjord efterfrågan (korttidsspekulation), inte produktionsbrist.

När betalningsviljan försvinner går det fort nedåt.

Håller helt med, alla spekulativa bubblor spricker förr eller senare.

Tycker mest det är lustigt att alla har en kompis/kollega som just blivit erbjuden en hypad sportrolex utan att köa.... :)

Senast ändrad:
116610 är värd ish 70 o neråt...114060 ish 60-65... mer klocka än så är det inte imho
Svårt alltså, jag håller med, men det är ju för man är van vid gamla priser. För någon helt ny så kan man kanske inte tänka riktigt så, tänker jag. Samma 2:a i Stockholm är ju värd 3-4 men de äldre som köpte för halva priset hade väl kanske inte tyckt det var så kul att spendera dubbelt så mycket för samma sak senare.

Svårt alltså, jag håller med, men det är ju för man är van vid gamla priser. För någon helt ny så kan man kanske inte tänka riktigt så, tänker jag. Samma 2:a i Stockholm är ju värd 3-4 men de äldre som köpte för halva priset hade väl kanske inte tyckt det var så kul att spendera dubbelt så mycket för samma sak senare.
Stör mig mest på att en del tror de bär en ”holy grail “ på armen när det är en vanlig subc. Gillar själv klockan o har haft flera st o kommer säkert äga nån igen. Men kom igen det är en massproducerad stål klocka...

Människoliv går först i alla humanistiska beslut. Tur att inte SD satt ensamma i regering nu. Då hade det säkert blivit som du säger.
SD, Sea Dweller?? Eller är jag inne på politiksnack.se
Snarare är det väl så att svetsarn med anhang inte prioriterar människoliv och går sin egen väg gentemot andra länder i Europa. Ladorna är sen länge tomma så de hoppas väl att majoriteten av pensionärerna ska trilla av pin då de bara är en ekonomisk belastning...

Mycket hets för att driva ned priserna..... ;)
Hur kan du tro att priserna skulle drivas ner av ett par kommentarer på detta forum. Om någon skrev för ett år sedan "Fick en Batman från AD på två dagar" hade det viftats bort. Nu är det oro i världen och vi ser ett sällan skådat utbud (senaste 5-10 åren) av vad vi trodde var ovanliga ur. Visade sig att mycket satt på gråisarnas lager och hos lycksökare. Nu vill många ur och köparna lyser med sin frånvaro. Lägg där till förväntad lågkonjuktur, en pandemi och som grädde på moset.. massarbetslöshet... Det enda som håller uppe priserna nu är uthållighet hos säljarna.

Hur kan du tro att priserna skulle drivas ner av ett par kommentarer på detta forum. Om någon skrev för ett år sedan "Fick en Batman från AD på två dagar" hade det viftats bort. Nu är det oro i världen och vi ser ett sällan skådat utbud (senaste 5-10 åren) av vad vi trodde var ovanliga ur. Visade sig att mycket satt på gråisarnas lager och hos lycksökare. Nu vill många ur och köparna lyser med sin frånvaro. Lägg där till förväntad lågkonjuktur, en pandemi och som grädde på moset.. massarbetslöshet... Det enda som håller uppe priserna nu är uthållighet hos säljarna.
+1

Jag tror inte heller att andrahands-priserna kommer hållas på denna nivå, de har ju drivits upp av spekulation.

Tycker det mest var/är underhållande att de som sitter på hype-modeller är i förnekelse och de som vill köpa hetsar på om att priserna rasat

Titta på Volvo som permitterar 20000, nästa vecka lär Volvos underleverantörer permittera minst lika många och så kommer det hålla på tills Coronan är borta.
Finns säkert några i de leden som står på tur hos någon AD på en Rolex. Tror inte de hugger när AD ringer.
Hade detta bara handlat om Sverige så hade det varit sin sak men nu är det likadant över hela världen:(

Alternativet mot hur man hanterar det nu är ju att låta det härja fritt i kanske en månad och sen är alla immuna.
Konsekvensen av det lär bli fler döda i Corona och annat beroende på att hela vårdapparaten lär ha kollapsat fullständigt.
Helt övertygad om att man sitter och räknar på båda scenariona just nu.
En sak är säker, ta dessa besluten kräver stora kulor.

Tack, äntligen lite vettiga kommentarer i tråden. Det känns som att det kommer att bli en tuff vår och sommar för oss alla.

Jag är en av de 20k du nämner. Vi torskar 7,5% av lönen under 10 veckor. Det är allt. Vi får sitta hemma 60% av tiden för att undvika smittspridningen. Hade jag stått på listan och AD:n hade ringt så hade jag åkt ner till stan i 120km/h i mjukisbyxorna och den svarta tischan med tandkrämsfläckar.

Permittering betyder inte varslad.

Jag är en av de 20k du nämner. Vi torskar 7,5% av lönen under 10 veckor. Det är allt. Vi får sitta hemma 60% av tiden för att undvika smittspridningen. Hade jag stått på listan och AD:n hade ringt så hade jag åkt ner till stan i 120km/h i mjukisbyxorna och den svarta tischan med tandkrämsfläckar.

Vad händer vecka 11?

Jag tillhör en av flera som nyligen lagt ut en nyare Rolex i stål till försäljning för en bra bit under vad dom kostade för enbart några veckor sedan.
Det är naturligtvis riktigt tråkigt att sälja något man håller kärt och som är ett stort intresse i livet.
Min enkla motivering är att jag tyvärr tror att detta Corona-virus och dess påverkan på världen och vår ekonomi kommer bli stor, kanske större än vad många kan föreställa sig.
Då vill jag hellre ha lite extra pengar på banken än på handleden.

Senast ändrad:

Vad skönt att du har buffert och känner sådan trygghet hos din arbetsgivare. Får hoppas det är många som skapat sig samma förutsättningar.

Det är tyvärr inte alls allt.

Ta inte detta personligt nu. Men hade varit intressant att veta hur många av de 65 000+ som blivit permitterade senaste veckan som tänker så. Kan spela stort roll för hur det går för mångas privata ekonomi v 11 och framåt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp