• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om jag vet att klockorna inte längre flyger av hyllan av sig själv, tror du det är jag eller säljaren som helst vill få till en deal.?
Finns ju fler ADs att gå till isf :)
Ja det gör det, men de är ju inte speciellt många, och risken att de blir färre ökar nog för varje vecka.

Så personligen tror jag att om man blir erbjuden att köpa en Pepsi (eller Hulk eller Daytona etc) av en AD så bör man göra det om man faktiskt är intresserad av klockan ifråga. Att de ska hamna på hyllorna (med undantag för yacht master och sub kanske) ser jag som ganska osannolikt. Faktiskt.

Om tilldelningen är som det pratats om, 5 - 10 klockor per år och butik av Pepsi och Daytona exempelvis, så lär de inte ha några problem att få iväg dem utan att behöva rea ut dem på hyllorna.
Tror jag iaf. :)

Bara så att alla är med på det...
Entusiaster väljer nog också bort en lyxklocka för massor av pengar när jobbet deras har rykt.
Ibland när man läser här i tråden så är det lätt att få intrycket att entusiasterna enbart är vinnare under att de kan köpa billigare klockor som de tidigare varit intresserade av, men att de inte alls är drabbade av de negativa effekterna.

Utgår från att vi diskuterar prisras på klockor, allt annat lika. Självklart kan allt möjligt drabba även entusiaster men det är en annan fråga.

Ja det gör det, men de är ju inte speciellt många, och risken att de blir färre ökar nog för varje vecka.

Så personligen tror jag att om man blir erbjuden att köpa en Pepsi (eller Hulk eller Daytona etc) av en AD så bör man göra det om man faktiskt är intresserad av klockan ifråga. Att de ska hamna på hyllorna (med undantag för yacht master och sub kanske) ser jag som ganska osannolikt. Faktiskt.

Om tilldelningen är som det pratats om, 5 - 10 klockor per år och butik av Pepsi och Daytona exempelvis, så lär de inte ha några problem att få iväg dem utan att behöva rea ut dem på hyllorna.
Tror jag iaf. :)
Det var inte så många år sedan Hulken var iskall och reades ut här på forumet, låg veckovis utan att bli sålda...

Läget för flippare är ju lite knepigt nu. Ingen vet värdet av klockorna och det lär ju sitta en och annan flippande entusiast som inte kan flippa vidare utan rätt stor förlust just nu. Vad jag försöker säga är att det nog drabbar entusiaster på flera sätt än bara en allmän nedgång i ekonomin.

Bara så att alla är med på det...
Entusiaster väljer nog också bort en lyxklocka för massor av pengar när jobbet deras har rykt.
Ibland när man läser här i tråden så är det lätt att få intrycket att entusiasterna enbart är vinnare under att de kan köpa billigare klockor som de tidigare varit intresserade av, men att de inte alls är drabbade av de negativa effekterna.

Håller med. Tror dock det är ett uttryck för att många känner sig åsidosatta för att de inte fått sätta sig i kö eller fått möjlighet att köpa klockor eller bilar (vissa limiterade eller begränsade modeller). Man har sett dem hamna hos folk som flippar dem mot vinst där de hamnat hos andra handlare till helt andra priser. De som kallar sig entusiaster har kanske inte haft avsikt att avyttra utan njuta av dessa sakerna under många år, men har inte varit beredda att delta i spelet. I många fall är nog entusiasterna och spekulanterna en och samma person i olika grad. De har varit med och spekulerat upp hajpen. Vissa av dem har sålt redan under uppgången som var över innan den här Corona krisen uppkom. Men har kanske sedan dess gått in i något annat för att deras kapital ska arbeta för dem.

Det var många som i backspegeln önskade att de hade köpt samlarbilar, konst etc efter t ex 90-tals krisen när det var ont om likviditet eller för den delen krisen -08 som drabbade Sverige rätt lite men många andra länder hårt. Vid båda dessa tillfällena så tog det folk på sängen. Många sa nog att de skulle se till att vara likvid så att de kunde vara med nästa gång.

Nu har vi en global kris som ingen vet hur den kommer att sluta. De allra festa såg inte det här komma. De har inte hunnit positionera sig. Om inte allt så är det mesta de äger är mindre värt om de skulle tvingas likvidera allt idag. De flesta sitter i samma sits som vid tidigare orostider. Väntar och hoppas på att det går över så att de kan få normal tillvaro igen. Många har nog fått sig en tankeställare och kanske prioriterar om sin konsumtion när det här är över. Ser till att de har större buffert för oförutsägbara händelser som dessa.

T ex har vissa likviditetsfonder stoppat insättning och uttag senaste dagarna. Det är ju mindre glädjande nyheter i närtid om någon behöver ta ur sitt sparade kapital oavsett vad det ska användas till.

Jag vet inte riktigt om alla diskuterar utifrån sig själv. Personligen så har jag försökt tala om hur priser normalt sett rör sig och om riskerna med spekulationen som i mitt tycke drivit priserna på framförallt nya klockor. Jag kommer inte att förändra mitt köpbeteende bara för att något blir dyrare eller billigare. Jag tycker bara att det är sunt att folk förstår att klockor inte är blue chips.. Jag har hellre en mogen marknad som är hyfsat förutsägbar än en marknad som bygger på att alla tror att allt alltid kommer att gå upp. Med det senare så kommer det alltid att komma stora justeringar när många vill komma ur sin ”investering” samtidigt.

Jag tror generellt att man inte ska koppla sk för vissa materiella investeringar mot ekonomi och aktiemarknader. Trender har en större påverkan på konst, klockor, samlarbilar osv. På 80/90 talet kostade natur oljemålningar ganska mkt, nu går det knappt att sälja en oljemålning med en räv i vinterlandskap. Om man bortser från trender så krävs att väldigt många vill sälja en vara på kort tid men då krävs det också att alla på den marknaden är av samma åsikt eller intalar varandra att så är och söker stöd hos likasinnade (confirmation bias)

Vem vet, en daytona kanske är en räv men det är svårt att spekulera i.

Jag vet inte riktigt om alla diskuterar utifrån sig själv. Personligen så har jag försökt tala om hur priser normalt sett rör sig och om riskerna med spekulationen som i mitt tycke drivit priserna på framförallt nya klockor. Jag kommer inte att förändra mitt köpbeteende bara för att något blir dyrare eller billigare. Jag tycker bara att det är sunt att folk förstår att klockor inte är blue chips.. Jag har hellre en mogen marknad som är hyfsat förutsägbar än en marknad som bygger på att alla tror att allt alltid kommer att gå upp. Med det senare så kommer det alltid att komma stora justeringar när många vill komma ur sin ”investering” samtidigt.

Jag tror många utgår från sin egen situation. Även om man som du säger att man inte kommer att förändra sitt köpbeteende kanske situationen tvingar dig att göra det. Man får vara lite ödmjuk där. I synnerhet när man har haft en vansinnig prisutveckling bakom oss uppbackad av billiga krediter sedan förra krisen och även dessförinnan. Fallhöjden är stor om det här drar ut på tiden och permitteringar och varsel blir verkställda. Det påverkar även människor högre upp i näringskedjan tillslut. I vissa fall slår det mycket hårdare för dem. Den hävstång de har haft med sina företag blir negativa fort när kassan sinar och bankerna restriktiva. Även den kategorin människor kan tvingas att avyttra lyxbilar, båtar, klockor och annat oväsentligt för att prioritera sitt företags överlevnad.

I övrigt håller jag med dig till fullo.

Jag tror det här kan bli en värdefull tankeställare för många i den yngre generationen som sett bostadspriser och börsen gå upp år efter år där lyxkonsumtion är en självklarhet för en bredare kategori människor än någonsin tidigare.

För samhällets och öviga världens bästa få vi hopps att det här inte leder till de värsta farhågorna som målats upp av diverse experter som uttalat sig i affärs och kvällspress. Det man gör nu världen över kan man bara göra en begränsad tid. Därefter blir det nog permanenta skador som tar lång tid att reparera.

Har varken sagt att vi reser oss snabbt eller att det är lugnt.
Det jag tycker är fantastiskt är hon han vet att priserna kommer att gå ner och att det blir ett par tuffa år.

Har du sett hur priserna utvecklats de senaste 20 åren?
Du tror inte priser och efterfrågan på lyxvaror hänger samman med konjunkturen? Kan det kanske finnas ett samband mellan tio års stark tillväxt och ökad efterfrågan på dyra bilar, hus o klockor? Kan det tom vara så att om det blir en rejäl lågkonjunktur så får många ont om pengar och efterfrågar mindre av lyxvaror? Svåra frågor det här.

Jag är en av de 20k du nämner. Vi torskar 7,5% av lönen under 10 veckor. Det är allt. Vi får sitta hemma 60% av tiden för att undvika smittspridningen. Hade jag stått på listan och AD:n hade ringt så hade jag åkt ner till stan i 120km/h i mjukisbyxorna och den svarta tischan med tandkrämsfläckar.

Permittering betyder inte varslad.
Well. Hoppas bara att ekonomin kommer igång igen snart så att inte alla permitteringar blir till varsel och uppsägningar...

Senast ändrad:
Det känns för mig rätt uppenbart att de flesta pratar utifrån sin egen situation gällande marknadens trend. Personligen har jag inget emot att de klockor jag har står sig i värde men när de flesta på planeten har mycket mindre pengar att röra sig med vore det mest troligt att efterfrågan på lyxkonsumtion minskar. Bara mina 2 cent

Jag har mina teorier kring vad som har skett och vad som kommer ske men det enda jag kan veta är vad jag själv tycker och tänker.

För mig är det enkelt. Jag har klockeriet som hobby. Det är en hobby jag håller kär men likväl en hobby. Jag har andra hobbys och framför allt har jag andra saker som är betydligt viktigare.
I en kris med osäker situation inte bara på börsen utan också på arbetsplatsen lägger jag nog hellre pengar på låsrisksparande, amortering eller något annat.
Och ska vi tala hobbys finns det många fina paragliders där ute man kan köpa för en tredjedel av priset av den enklaste massproducerade SubC’n. Där får jag dessutom välja färg själv och för växeln kan jag köpa både ny hjälm och sele. Samt ha typ 40k över även om vi skulle nå historiska priser.
Så vad gör jag när man kan köpa en Pepsi för list utan att stå på lista? Jag får se över vad jag har i lådorna, vad annat som lockar, hur det ser ut med familj, cash, jobb.

Är priserna på väg ner? Jag tycker den utvecklingen är väldigt tydlig. Frågan är bara vart de bottnar.

Jag har mina teorier kring vad som har skett och vad som kommer ske men det enda jag kan veta är vad jag själv tycker och tänker.

För mig är det enkelt. Jag har klockeriet som hobby. Det är en hobby jag håller kär men likväl en hobby. Jag har andra hobbys och framför allt har jag andra saker som är betydligt viktigare.
I en kris med osäker situation inte bara på börsen utan också på arbetsplatsen lägger jag nog hellre pengar på låsrisksparande, amortering eller något annat.
Och ska vi tala hobbys finns det många fina paragliders där ute man kan köpa för en tredjedel av priset av den enklaste massproducerade SubC’n. Där får jag dessutom välja färg själv och för växeln kan jag köpa både ny hjälm och sele. Samt ha typ 40k över även om vi skulle nå historiska priser.
Så vad gör jag när man kan köpa en Pepsi för list utan att stå på lista? Jag får se över vad jag har i lådorna, vad annat som lockar, hur det ser ut med familj, cash, jobb.

Är priserna på väg ner? Jag tycker den utvecklingen är väldigt tydlig. Frågan är bara vart de bottnar.
Du satte precis pricken över i på hur jag också resonerar!

Vevats mycket ute i vimlet

D79BA734-EBC0-44CE-BA69-5F81DB9339DD.jpeg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp