• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har vi några konkreta exempel än på att priserna fallit så kraftigt som alla påstår? Jag påstår inte att det hänt, menar mer om det finns än.

Nu var ju inte trådstarten specifik i frågeställningen även om resten av tråden lett till att i princip endast avhandla Rolex. Är det någon som har lite mer generella gissningar för hela branschen?
Min gissning är att de som har klockor för 5-50K är mer känsliga för taskig ekonomi än de som har klockor för 50-500K.

Så, absolut tror jag att även billigare klockor och andra klockor än sånt där det finns(funnits...) spekulation inblandat kommer att sjunka.
Däremot tror jag inte det kommer sjunka lika kraftigt procentuellt sett som kö-Rolexar.

Jag tror för övrigt att det kommer gälla även andra branscher, som sportbilar, MC, dyra whiskys, musikinstrument osv. Sånt som är sällanköp med lyxinslag lär svämma över på beggatmarknaden snart och nyförsäljningarna lär behöva rabattera kraftigt för att få sålt.

Har vi några konkreta exempel än på att priserna fallit så kraftigt som alla påstår? Jag påstår inte att det hänt, menar mer om det finns än.
Priserna är tröga neråt. De flesta spjärnar ifrån och få köper. Men överlag så hade du knappast sett en vit 116500 för 190 för några månader sedan. Hur många dings den än må ha haft.

Säljare är nog ivrigare än på länge att sälja. Även om man försöker att inte sänka priserna desperat. Det finns säkerligen en hyfsad uthållighet hos de flesta som köpt klockor för sexsiffriga belopp.

Det tydligaste tecknet just nu gissar jag att väldigt få klockor säljs för det som anses vara marknadspris.

Rolex anpassar tillgången när efterfrågan sjunker, Cartier dumpar pris och Omega lanserar helt otippat en limited edition...

Namnlöst.jpg
Omega special edition: Corona side of the Moon. :cool:

Min gissning är att de som har klockor för 5-50K är mer känsliga för taskig ekonomi än de som har klockor för 50-500K.

Så, absolut tror jag att även billigare klockor och andra klockor än sånt där det finns(funnits...) spekulation inblandat kommer att sjunka.
Däremot tror jag inte det kommer sjunka lika kraftigt procentuellt sett som kö-Rolexar.

Jag tror för övrigt att det kommer gälla även andra branscher, som sportbilar, MC, dyra whiskys, musikinstrument osv. Sånt som är sällanköp med lyxinslag lär svämma över på beggatmarknaden snart och nyförsäljningarna lär behöva rabattera kraftigt för att få sålt.
Det där gäller nog för de flesta som köpt för att ha själv och ha kvar klockan indefinite. Det gäller knappast för de som köpt för att tjäna pengar. Eller iaf som tänkt att det är ett nöje som alltid håller värdet. Dessa är nödvändigtvis inte jätteintresserade av att följa marknaden nedåt.

Något som jag tror är väldigt vanligt bland rolexköpare.

Svårt att värdera klockor idag? Jag höjde precis försäkringsbeloppen på mina klockor i samband med ett nytt köp. Hade tänkt ta och göra en värdering via Kaplans nu i mars men så kom ju coronaviruset i vägen. Det enda positiva i en värdeminskning är ju att klockförsäkringen blir marginellt billigare.

Varför ser vi då ett sådant utbud av klockor i 100-200k klassen just nu? tror du är lite optimistisk tyvärr. Från 3-400 och uppåt tror jag det börjar stabilisera sig lite. 100-150k känns som mer regel än undantag i vissa kretsar. Finns många med 6-12 månaders lön på armen snarare än på bankkontot.

Svårt att värdera klockor idag? Jag höjde precis försäkringsbeloppen på mina klockor i samband med ett nytt köp. Hade tänkt ta och göra en värdering via Kaplans nu i mars men så kom ju coronaviruset i vägen. Det enda positiva i en värdeminskning är ju att klockförsäkringen blir marginellt billigare.
En annan positiv sak med värdeminskningen är ju alla de som ”investerar” i klockor försvinner. Kanske mindre prat om Hulk, Batman och Daytona nu och att de modellerna får en bitter eftersmak av 10-talet. Finns ju mkt annat som är kul.

Priserna är tröga neråt. De flesta spjärnar ifrån och få köper. Men överlag så hade du knappast sett en vit 116500 för 190 för några månader sedan. Hur många dings den än må ha haft.

Säljare är nog ivrigare än på länge att sälja. Även om man försöker att inte sänka priserna desperat. Det finns säkerligen en hyfsad uthållighet hos de flesta som köpt klockor för sexsiffriga belopp.

Det tydligaste tecknet just nu gissar jag att väldigt få klockor säljs för det som anses vara marknadspris.
Vad hade en härjad 116500 gått för innan denna nedgång, med tanke på att nya gick för 225-235...

På tal om försäkringar så är ju risken att folk nu kommer att göra försäkringsbedrägerier. Bolagen är nog vaksamma på det redan.

Även ärliga personer som råkar illa ut riskerar att hamna i en tråkig diskussion gällande ersättningsanspråk. Bolagen kommer att utnyttja situationen troligtvis. Sänka ersättningarna och hänvisa till annonser med likvärdiga klockor som annonserats ut i krisens spår.

Det brukar ju ofta vara så. Sällan bra att handla billigt i denna hobby. Fortfarande så vill många göra just det.

Iofs vet jag inte vad som är dummare? Att köpa en dålig för 190 eller en bra för 225. :)

Med tanke på att det är sjuka summor, så känns det ändå mer värt att få en i så bra skick som möjligt :)

Varför ser vi då ett sådant utbud av klockor i 100-200k klassen just nu? tror du är lite optimistisk tyvärr. Från 3-400 och uppåt tror jag det börjar stabilisera sig lite. 100-150k känns som mer regel än undantag i vissa kretsar. Finns många med 6-12 månaders lön på armen snarare än på bankkontot.
Jag kanske drar gränsen fel, men min gissning är att de som säljer nu är de som får kalla fötter på ren spekulation.
Även om det just för tillfället är många fler än vanligt så är det nog ännu fler som inte säljer.

Min gissning är att det kommer öka och sen plana ut när det kommer till de klockorna(mest kö-Rolexar), sen om några(2-6) månader kommer effekten av varslen och då börjar det hända grejer på riktigt. Min plan är att sitta lugnt tills efter sommaren och sen antingen gå in i börsen, köpa hus eller handla MC/Rolex. (Om inte jag själv råkar ut för ett varsel då... Väntan även pga det)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp