• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag är på jakt efter min första Reverso och hade mer eller mindre bestämt mig för en i stål med ljus tavla, sen såg jag den här: https://bit.ly/3c0O9uG
Hur resonerar ni kring "mångsidighet" VS kärlek vid första ögonkastet?
Jag har också tittat på den. Är lite osäker på allt runt i kring klockan, men den är riktigt fin, kanske den finaste reverson jag sett. Less is more! Är allt shyst och din magkänsla känns ok så köp. Det enda jag undrar när det bästa inte blir sålt så frågar jag mig, vad är det alla andra ser som jag inte ser.
 
Senast ändrad:

krelleg

Omega
2-Faktor
Jag är på jakt efter min första Reverso och hade mer eller mindre bestämt mig för en i stål med ljus tavla, sen såg jag den här: https://bit.ly/3c0O9uG
Hur resonerar ni kring "mångsidighet" VS kärlek vid första ögonkastet?
Tycker den är otrolig, det var den första Reverso än jag föll för, men vet för lite om den. Läst att Reverson återintroducerades 1983, så det gör årtalet lite märklig, men kanske fanns en och annan modell även under tiden.

Även sett den här, om du är intresserad av att jämföra: https://www.chrono24.com/jaegerlecoultre/reverso-618421-gold-midsize--id8516011.htm
 

Cesura

Cartier
Jag har också tittat på den. Är lite osäker på allt runt i kring klockan, men den är riktigt fin, kanske den finaste reverson jag sett. Less is more! Är allt shyst och din magkänsla känns ok så köp. Det enda jag undrar när det bästa inte blir sålt så frågar jag mig, vad är det alla andra ser som jag inte ser.
Jag ställer mig samma fråga men mina tankar kretsar dock främst kring i vilka sammanhang jag kommer att bära den. En i stål med ljus tavla är i min mening mer mångsidig och vill inte lägga dessa pengar på en klocka jag endast har till dressade tillfällen...
 

Cesura

Cartier

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ställer mig samma fråga men mina tankar kretsar dock främst kring i vilka sammanhang jag kommer att bära den. En i stål med ljus tavla är i min mening mer mångsidig och vill inte lägga dessa pengar på en klocka jag endast har till dressade tillfällen...
En guldreverso fungerar till det mesta? Är ju i grunden inte speciellt uppklädd, rätt tjock och trubbig. Inget smokingur direkt. Kör ofta guldur och tex fungerar Cartier Tank Louis väldigt bra till de flesta klädslar. Detta så länge du undviker blanka reptilband, då ger en väldigt uppklädd/gubbig känsla.
 
Senast ändrad:

Cesura

Cartier
En guldreverso fungerar till det mesta? Är ju i grunden inte speciellt uppklädd, rätt tjock och trubbig. Inget smokingur direkt. Kör ofta guldur och tex är Cartier Tank Louis fungerar väldigt bra till de flesta klädslar. Detta så länge du undviker blanka reptilband, då ger en väldigt uppklädd/gubbig känsla.
Ja, det är väl i grund och botten en fråga om tycke och smak. Jag får väl helt enkelt "grow a pair" och inse att en guldreverso inte är något att be om ursäkt för.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det är väl i grund och botten en fråga om tycke och smak. Jag får väl helt enkelt "grow a pair" och inse att en guldreverso inte är något att be om ursäkt för.
Framförallt ska man inte låsa sig i sina fördomar och invanda mönster. Sedan behöver man inte gilla det men då bör man ha testat iaf. Tycker att guldur ofta är lättast att bära med släta mörka band, svarta eller mycket nära.
 

Cesura

Cartier
Absolut, jag håller med. Många av de ur jag bär idag hade jag aldrig kunnat tänka mig för bara något år sedan. Den klassiska "inget under 40mm"-hållningen de flesta förhoppningsvis växer från hade jag ett tag. Delar din smak avseende band. Dessa (se bild) får en del handledstid men då oftast i mer dressade sammanhang. Ska testa i fler sammanhang och miljöer enligt din hållning. (Ber om ursäkt till de som anser att det är blasfemi att posta bilder på annat än reverso i denna tråd)
IMG_9201.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ställer mig samma fråga men mina tankar kretsar dock främst kring i vilka sammanhang jag kommer att bära den. En i stål med ljus tavla är i min mening mer mångsidig och vill inte lägga dessa pengar på en klocka jag endast har till dressade tillfällen...
Personligen tycker jag att en mörk tavla blir mer casual än en ljus. Låter man sen guldet få sina hairlines så blir den en elegant vardagsklocka, speciellt om man väljer ett band som inte tar uppmärksamhet från själva klockan. Ett band kan ju vara snyggt och visa på god kvalité, men det får inte bli det första blicken dras mot.
 

DrDre

Patek
En guldreverso fungerar till det mesta? Är ju i grunden inte speciellt uppklädd, rätt tjock och trubbig. Inget smokingur direkt. Kör ofta guldur och tex fungerar Cartier Tank Louis väldigt bra till de flesta klädslar. Detta så länge du undviker blanka reptilband, då ger en väldigt uppklädd/gubbig känsla.

Stlmässigt ser jag inget problem med att bära en Reverso till det mesta i klädväg. Däremot är den relativt tjock (jfrt med vissa dress watches), i guld, och saknar glas eller vridring som tar smällen, så det är mer risken för att den kan bli repig etc om den får sig en smäll som man bör fundera på. Jag upplever min Reverso som relativt repkänslig trots att den är i stål.
 

ildottore

Omega
Hej kära vänner. Nästa klocka för min del tordes bli en reverso vilket känns som den optimala klockan och jag är såld. Jag har läst otaliga inlägg och trådar och nästa steg blir att prova mig fram. Jag har dock inte förstått vart i butik i Göteborg man kan hitta och prova, är det någon som vet? De referenser jag tror passar min smäckra handled är en av följande
1. Classic 36x22
2. Classic medium thin 40 x 24,4 x 7,56
3. Grande taille - 42 x 26 x 9.5
4. Classique medium small seconds
42.9 X 25.5 x 7.5

Alternativt om det finns någon vänlig skäl här som äger ett exemplar och inte har något emot att mötas i stan för att bli bjuden på öl mot att mannekänga. Obs att detta är ingen obskyr invit med baktankar, vill bara gärna se klockan irl och språka om den
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har suget efter Reverso kickat igång ordentligt igen, kan inte släppa tanken på en:) jag har testat en Q2438522 som jag tycker satt skönt, många förespråkar ju den större som tex @Margarinkungen har och den sitter ju som en smäck. Hur stora handleder har ni?:)
Kastar in en bild när jag testar ovan nämnda:)
C0D4B9C4-19B6-46D9-BDFB-E544346064E1.jpeg
Hej, jag har ca 18-18,5 cm handleder, tycker den där sitter väldigt bra på dig
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hej kära vänner. Nästa klocka för min del tordes bli en reverso vilket känns som den optimala klockan och jag är såld. Jag har läst otaliga inlägg och trådar och nästa steg blir att prova mig fram. Jag har dock inte förstått vart i butik i Göteborg man kan hitta och prova, är det någon som vet? De referenser jag tror passar min smäckra handled är en av följande
1. Classic 36x22
2. Classic medium thin 40 x 24,4 x 7,56
3. Grande taille - 42 x 26 x 9.5
4. Classique medium small seconds
42.9 X 25.5 x 7.5

Alternativt om det finns någon vänlig skäl här som äger ett exemplar och inte har något emot att mötas i stan för att bli bjuden på öl mot att mannekänga. Obs att detta är ingen obskyr invit med baktankar, vill bara gärna se klockan irl och språka om den

Tycker du kan testa att köra på en Classique om du har lite smalare handleder och klarar dig utan sekundvisare! Jag köpte först en sådan i helguld men var för liten på mina 18.5cm. Om du kör en i helstål kan du få dem (enligt mig) bra pris jämfört med nästa storlek upp.

Min classique/
5E12B123-0259-40F8-B036-0B74739FEF18.jpeg
 
Topp