• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso

konkret

Cartier
2-Faktor
Tja! Jag kikar lite på reverso-modeller, och bor i Gbg så ingen möjlighet att känna på modellerna riktigt. Vilken modell tror ni passar en 19cm handled? Någon som har den storleken och kan knäppa ett gäng bilder så hade jag blivit riktigt glad!

Skall införskaffa mig en finare klocka och varit inställd på en submariner, men satan vad reverso tilltalar mig, men vet inte om den passar mig riktigt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tja! Jag kikar lite på reverso-modeller, och bor i Gbg så ingen möjlighet att känna på modellerna riktigt. Vilken modell tror ni passar en 19cm handled? Någon som har den storleken och kan knäppa ett gäng bilder så hade jag blivit riktigt glad!

Skall införskaffa mig en finare klocka och varit inställd på en submariner, men satan vad reverso tilltalar mig, men vet inte om den passar mig riktigt.
Storleksmässigt kan du ha alla. Det blir mer en fråga om vilken storlek på klocka du föredrar.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tja! Jag kikar lite på reverso-modeller, och bor i Gbg så ingen möjlighet att känna på modellerna riktigt. Vilken modell tror ni passar en 19cm handled? Någon som har den storleken och kan knäppa ett gäng bilder så hade jag blivit riktigt glad!

Skall införskaffa mig en finare klocka och varit inställd på en submariner, men satan vad reverso tilltalar mig, men vet inte om den passar mig riktigt.

Jag har 18,5 cm rund handleden.
Här här några bilder på GT case (en day date samt en vanlig GT)
A884F55B-525E-4FEB-944A-7243ABB2586A.jpeg
FC2CF295-3C87-448B-8A7E-F297EC27C004.jpeg
319CFC8E-1264-443F-96F7-5C7526303E2C.jpeg



Och här är den större 976:an
5829B363-591C-4226-B982-A4C1C6C41AF3.jpeg
 

Bilagor

  • 944DB181-E7BB-4098-8AD5-48B1EBBE7AED.jpeg
    944DB181-E7BB-4098-8AD5-48B1EBBE7AED.jpeg
    167.2 KB · Visningar: 2

JLSM

Omega
Knallade in på Krons i veckan och testade en Small och en Large Reverso Classic, bekräftade min föraning att en Reverso GT kommer bli en perfekt fit!
 
Hej Reverso-tråden,

Jag har länge gått i köptankar om denna klocka och i går hittade jag en mycket intressant version hos en klockhandlare. Efter vidare efterforskningar så ser det ut att vara ref. 270351. Men jag hittar extremt lite information om modellen. Detta är i princip allt: https://www.chrono24.com/jaegerlecoultre/montre--night--day-en-or-blanc-ref--270351-vers-2000--id7122316.htm

Ser ut att få köpa den för ca 80tkr så känns som en ok deal men vill gärna hitta mer info innan jag slår till.

Väldigt tacksam för input.

IMG_4269.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej Reverso-tråden,

Jag har länge gått i köptankar om denna klocka och i går hittade jag en mycket intressant version hos en klockhandlare. Efter vidare efterforskningar så ser det ut att vara ref. 270351. Men jag hittar extremt lite information om modellen. Detta är i princip allt: https://www.chrono24.com/jaegerlecoultre/montre--night--day-en-or-blanc-ref--270351-vers-2000--id7122316.htm

Ser ut att få köpa den för ca 80tkr så känns som en ok deal men vill gärna hitta mer info innan jag slår till.

Väldigt tacksam för input.

IMG_4269.JPG
Jag kan ingenting om den modellen, men personligen skulle jag inte köpa den utan både hängslen och livrem. Sök upp andra entusiastforum i världen och ställ samma fråga. Försäkra dig om att den verkligen sålts för dessa pengar. Det begärda priset brukar ligga långt ifrån köppriset på uddamodeller. Försök att hitta fullset med ifyllt certifikat. Servicen kostar troligen en hel del så räkna in det i totalpriset om det inte nyligen gjorts. Acceptera bara dokumentation från JLC på gjord service. Säkerställ att den inte är polerad. Är den det, säkerställ att den är polerad av JLC och ingen annan. Pruta så du skäms och lite till. Låt en oberoende JLC-handlare gå igenom klockan för att bedöma att alla delar är original och att den inte är stulen och att allt är som det ska i övrigt. Kanske självaste JLC har mer info? Annars ser den vacker ut. Den ser tjock ut. Det påverkar hur lätt den är att sälja, om du mot förmodan skulle börja funderar över det. Många verkar föredra/söka sig till tunnare dressur?
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hej Reverso-tråden,

Jag har länge gått i köptankar om denna klocka och i går hittade jag en mycket intressant version hos en klockhandlare. Efter vidare efterforskningar så ser det ut att vara ref. 270351. Men jag hittar extremt lite information om modellen. Detta är i princip allt: https://www.chrono24.com/jaegerlecoultre/montre--night--day-en-or-blanc-ref--270351-vers-2000--id7122316.htm

Ser ut att få köpa den för ca 80tkr så känns som en ok deal men vill gärna hitta mer info innan jag slår till.

Väldigt tacksam för input.

IMG_4269.JPG


Denna är ganska lurig. Jag tror att 80 är ett väldigt rimligt pris sett till det faktum att den är i guld, bra skick etc.
Men som redan påpekats ser det inte ut att finnas box, cert mm.
Duo facen-är också dyr att serva.
Sedan är det en udda tavla/modell vilket kommer göra den svårsåld.

Bra pris men bara för den som letar efter denna specifika modell och jag gissar att det är ganska få. Reversoägare tenderar att vara ganska konservativa.
 
Kul 50-talsdesign. Tror den hade sett sjukt vintage ut på ett ostoppat svinläder. Känns som man skulle kunnat få två olika klockor beroende på band.
Ja så är det säkert. Med det nuvarande svarta crockot blir den väldigt dressad, vilket gör att jag mest bär den till mörk kostym/smoking. Ganska smalt men en av fördelarna med att ha fler ur är att man kan ta ut svängarna mer. Vi får se vad som åker på i framtiden.
 

Dahné

Breitling
Squadran är resultatet av JLCs ambition att göra en modern sportklocka i reversotappning. Den klassiska Reverson med sitt ursprung i hästpolo har ju för de
flesta (utom de mest militanta gentlemen) kommit att bli mer av en dressklocka allteftersom tiden har gått. Squadran är större men också mer kvadratisk jämfört med andra klockor ur Reverso-serien. Trots sina ganska väl tilltagna mått sitter den bra på handleden, inte minst pga de nedvinklade bandhornen. Min klocka har den gummiklädda länken (articulated rubber bracelet) som är fantastiskt fin både estetiskt och ur komfortsynpunkt. Viklåset har också två microjusteringsmöjligheter (likt Rolex easylink) som är mycket användbart på sommaren då handleden tenderar att svälla i värmen.


Alltid svårt att säga exakt hur en klocka bär, då det är rätt personligt. Jag skulle säga att den känns som en rund sportklocka på 43mm, större än en 116610 men mindre än en 44mm Panerai. Det är alltså en annan känsla än ”vanliga” reversos men det är ju också poängen.


Jag skaffade klockan främst för att jag ville ha en reverso med den klassiska arabiska tavlan, men i svart (vilket JLC av hävd är rätt sparsamma med att leverera). Det fanns en annan modell Reverso 976 då jag skaffade min, men jag tyckte inte den var så kul i jämförelse med Squadra Hometime. Squadran har den trevliga GMT-funktionen där man kan gömma undan den röda visaren under den vanliga timvisaren när man inte har behov av funktionen. Sedan tyckte jag verkbaksidan var ganska trist på 976, men kanske viktigast tyckte den sjöng mer till mig på handleden.

Lite fler bilder:
16260002886_c5e839acae_b.jpg


8008638124_ba01a2c974_b.jpg


Reverso 976 som jämförelse (lånade bilder från webben)
bdf6b5845feb6215568327c5dfcbff72.jpg

reverso976back.jpg

Hatten av, sjukt snygg. Aldrig varit intresserad av reverson innan jag började läsa den här tident..
Fantastiska
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Hej alla glada Reverso fantaster!
Behöver er expertis! Är den här äkta?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.it/ulk/itm/202225483088
Låter lite för bra för att vara sant. En Rose-guldklocka för 3500 euro (ca 35 tkr) för en ändå såpass populär modell har jag väldigt svårt att se som korrekt. Dock skall du som i andra sammanhang inte köpa klockan i dessa sammanhang, utan snarare säljaren. Personligen hade jag inte vågat köpa den. Hoppas detta ger dig något!
 

Dahné

Breitling
Låter lite för bra för att vara sant. En Rose-guldklocka för 3500 euro (ca 35 tkr) för en ändå såpass populär modell har jag väldigt svårt att se som korrekt. Dock skall du som i andra sammanhang inte köpa klockan i dessa sammanhang, utan snarare säljaren. Personligen hade jag inte vågat köpa den. Hoppas detta ger dig något![/QUOT
"Om det låter för bra för att vara sant är det ofta det"
Det är jag med på, din andra utläggning hängde jag inte riktigt med på..
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Menar du punkten om att du skall snarare köpa säljaren? Med detta menar jag att du bör göra mycket efterforskning om personen i fråga har sålt liknande klockor (i den prisklassen) tidigare, om andra har köpt klockor av personen och deras synpunkter. Kontakta gärna personen också och för en dialog, om denne har några referenser etc. Är det en person som ofta köper/handlar klockor, är det oerhört viktigt i branschen att bibehålla ett gott rykte. En klock-deal kan således förstöra en säljares rykte om personen exempelvis sålt en fake-klocka tidigare.

Generellt säljs nya guld-Reverso för minst 120 tkr, vilket gör att denna klocka i rosé guld säljs billigare än stålvarianten, vilket bör ge dig en indikation på dess äkthet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej alla glada Reverso fantaster!
Behöver er expertis! Är den här äkta?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.it/ulk/itm/202225483088
Numret 202225483088 kopplar inte till ett referensnummer, men det kanske är något annat. Mått saknas så det kan vara ett väldigt litet ur. Den ser äkta ut, likaså box och kartonger. Det är för bra för att vara sant. Det är min känsla. Åk dit och ta med den till en JLC för kontroll. Är allt ok blir det din bästa affär.
 

Dahné

Breitling
Numret 202225483088 kopplar inte till ett referensnummer, men det kanske är något annat. Mått saknas så det kan vara ett väldigt litet ur. Den ser äkta ut, likaså box och kartonger. Det är för bra för att vara sant. Det är min känsla. Åk dit och ta med den till en JLC för kontroll. Är allt ok blir det din bästa affär.
Referens 272.2.54 är 26*42mm
Har tyvärr inte möjlighet att åka dit utan det blir att kolla den så fort den kommer hem om jag fullföljer affären. Måste kontrollera lite "back-out's" innan. Typ om jag får pengarna tillbaka av eBay eller PayPal om jag inte får varan eller om den inte stämmer överens med bilder och beskrivning.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Referens 272.2.54 är 26*42mm
Har tyvärr inte möjlighet att åka dit utan det blir att kolla den så fort den kommer hem om jag fullföljer affären. Måste kontrollera lite "back-out's" innan. Typ om jag får pengarna tillbaka av eBay eller PayPal om jag inte får varan eller om den inte stämmer överens med bilder och beskrivning.
Hur resonerar du kring att klockan som säljs listar ca 200K ny och nu säljs för 35K?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Såklart relevant.
Behov av pengar snabbt, saknar kunskap om klockan etc.
Även stulen eller falsk..

Är det fel att ta chansen om man inte riskerar sina pengar?
Nej, det är upp till dig så länge pengarna är dina och klockan säljarens. Jag menar bara att det borde ringa ett flertal varningsklockor, men du kanske är född med flax. :D
 
Topp