• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ringar utanför vigsel?

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Köpte mig en ingenjörsring, sitter som en smäck!
IMG_20191028_133735.jpg
IMG_20191028_134618.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tips: Denna går på Kaplans pantauktion idag! Jag hade utan tvekan huggit den om den var 19mm, men liiiite för stor för mig.
Kanske läge för @Aurum att köpa en till? :D
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3638/vara/1595530
0

Och en till, denna gången 16mm. Så typiskt att jag har 17 och 19 på lill- och ringfingrarna...
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3638/vara/1595771
0
Det är inga större problem att ändra de där i storlek.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Tips: Denna går på Kaplans pantauktion idag! Jag hade utan tvekan huggit den om den var 19mm, men liiiite för stor för mig.
Kanske läge för @Aurum att köpa en till? :D
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3638/vara/1595530
0
Och en till, denna gången 16mm. Så typiskt att jag har 17 och 19 på lill- och ringfingrarna...
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3638/vara/1595771
0
Den andra du länkar till är ju 19, bara att hugga!

Kanske inte, men för dom pengarna köper jag helst rätt storlek.
Kostar ca 500kr att lösa
 

Psykel

Patek
Rätt storlek kanske aldrig kommer och även om det på pappret står "rätt" storlek så är det inte detsamma som att det upplevs bra på fingret. Storlekar på ringar behöver så gott som alltid anpassas till bäraren.
Mjo, är väl van vid billiga silverringar från Tradera. Får som sagt se hur jag gör, kanske hugger om jag blir sugen nog!
 

phyx

Omega
Jag fick en klackring i studentpresent för X antal år sedan. Den används aldrig. Det är runt 14 gram guld i den. Funderar på att smälta ner den och göra den till en vigselring till mig. Vad kan det kosta att göra ett sånt arbete om man har guldet?

Jag vill ha en helt slät guldring.

Mvh
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Jag fick en klackring i studentpresent för X antal år sedan. Den används aldrig. Det är runt 14 gram guld i den. Funderar på att smälta ner den och göra den till en vigselring till mig. Vad kan det kosta att göra ett sånt arbete om man har guldet?

Jag vill ha en helt slät guldring.

Mvh
Jag håller på att göra precis samma sak. Hade en hel del guld liggande hemma, bland annat en klackring, totalt 14,5 gram. Mitt guld var gult/rött (vad säger man?) men att jag ville ha vitt till den nya ringen. Blev dyrare än jag trodde, runt 11 kommer jag få betala. Kan vara att överpris men jag gör det hos samma guldsmed som min fru gjorde sin ring hos när vi gifte oss för 12 år sedan.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag fick en klackring i studentpresent för X antal år sedan. Den används aldrig. Det är runt 14 gram guld i den. Funderar på att smälta ner den och göra den till en vigselring till mig. Vad kan det kosta att göra ett sånt arbete om man har guldet?

Jag vill ha en helt slät guldring.

Mvh

Jag håller på att göra precis samma sak. Hade en hel del guld liggande hemma, bland annat en klackring, totalt 14,5 gram. Mitt guld var gult/rött (vad säger man?) men att jag ville ha vitt till den nya ringen. Blev dyrare än jag trodde, runt 11 kommer jag få betala. Kan vara att överpris men jag gör det hos samma guldsmed som min fru gjorde sin ring hos när vi gifte oss för 12 år sedan.

En sak att tänka på med ombearbetning av guld är att själva smälta->rena->valsa ut-processen kostar tid. Särskilt om man bara ska göra det med en liten ”klutt” guld. Det är absolut inte så att det mest ekonomiska för kunden är att använda ”sitt” guld. Ofta -och det här ska man kolla med sin guldsmed, om det är viktigt för en- så används annat eller ”uppblandat” guld, och ditt guld hamnar i en stor smälta. Det är inga problem att använda just exakt kundens guld, men det innebär ofta en merkostnad.
Vi köper guld, så hos oss gör vi -om inte kunden önskar något annat- så att kunden får extra betalt för sitt guld om denne köper andra guldföremål. Självklart är vi väldigt tydliga med detta, kunden ska kunna ta ett medvetet beslut utefter vad som är viktigt för just den kunden.
Vad saker kostar i kronor och ören beror så mycket på vad man har och vad som ska göras, så det försöker jag att aldrig svara på frågor om såhär allmänt.
Det blir lite som ”vad kostar en bräda?”.
 

phyx

Omega
Jag håller på att göra precis samma sak. Hade en hel del guld liggande hemma, bland annat en klackring, totalt 14,5 gram. Mitt guld var gult/rött (vad säger man?) men att jag ville ha vitt till den nya ringen. Blev dyrare än jag trodde, runt 11 kommer jag få betala. Kan vara att överpris men jag gör det hos samma guldsmed som min fru gjorde sin ring hos när vi gifte oss för 12 år sedan.

Kan hända att det guldet du har används som kontantmedel för att finansiera det vita guldet och arbete. Kan man återanvända samma guld blir ju bara priset arbetet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
En sak att tänka på med ombearbetning av guld är att själva smälta->rena->valsa ut-processen kostar tid. Särskilt om man bara ska göra det med en liten ”klutt” guld. Det är absolut inte så att det mest ekonomiska för kunden är att använda ”sitt” guld. Ofta -och det här ska man kolla med sin guldsmed, om det är viktigt för en- så används annat eller ”uppblandat” guld, och ditt guld hamnar i en stor smälta. Det är inga problem att använda just exakt kundens guld, men det innebär ofta en merkostnad.
Vi köper guld, så hos oss gör vi -om inte kunden önskar något annat- så att kunden får extra betalt för sitt guld om denne köper andra guldföremål. Självklart är vi väldigt tydliga med detta, kunden ska kunna ta ett medvetet beslut utefter vad som är viktigt för just den kunden.
Vad saker kostar i kronor och ören beror så mycket på vad man har och vad som ska göras, så det försöker jag att aldrig svara på frågor om såhär allmänt.
Det blir lite som ”vad kostar en bräda?”.
Bra beskrivet där!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Inte för att vara den men känns det inte sådär att ha någon annans släktvapen på ringen?
Håller helt å hållet med. Hade inte heller gillat om man såg någon som ej var släkt knalla runt med ens vapen...lite som att knalla runt i ferrarijacka men ratta en Volvo....men men, each to his own etc
 

Renadu

Cartier
Vill man enbart ha en klackring med ett snyggt motiv så är det inga problem med att ha ett ”okänt” släktvapen på klacken? Dessutom fyller inte släktvapen någon större funktion idag? Jag valde däremot att ha ett eget motiv på min ring, vilket jag också föredrar! :)
 
Topp