• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ringar utanför vigsel?

Tycker en klocka bör vara de enskilda smycket för en man......men vad vet jag, jag kör ju bara mjölken.:artist:

En gång i tiden var det ring & röka som gällde för män. Folk var nog mindre ängsliga då, alt hade sämre koll på ciggens skadliga inverkan.:)

Brando
tenor.png

Bogart
Yousuf-Karsh-Humphrey-Bogart-1946-1564x1960.jpg

Mcqueen
Steve+McQueen+Pl+10.JPG

Newman
Paul-Newman-VNeck-Sweater-Photo-1024x1271.jpg

Redford
c1b70be19b162226aa302e96f9c9930a.jpg

Senast ändrad:
Vist, nu är jag gift och det blev en uppdatering av vigselringen.
Precis gjutit en egen ring!
1. Printa form i plast
226FEDBE-4C51-4590-8B07-34C875EB5CC9.jpeg

2. Hitta lite silver
B31680EC-0B7A-47AC-B67D-4E7A809217BE.jpeg

3. smält silvret
B64BB000-98DE-4204-A0F6-58A2587BAD58.jpeg

DE46819E-7DEC-46EE-820B-32F7AB99DD6D.jpeg

4. Häll silvret i form en typ lera
363F2BFC-B8CC-408A-A85B-DAD43EDB91BF.jpeg

(upprepa steg 3&4 vid behov)
5. Ta ut och börja slipa
5D8B59A2-453F-4FE7-A512-2E67E0AB3E55.jpeg

5EEBD461-9123-48DD-90F3-8274417588DB.jpeg

DEB922CE-2DDC-4461-940A-B44F0AF8CBA9.jpeg

ja, den är väldigt grov men det va lite förväntningen! AP-nöjd!

Nu när jag för lite sedan fick min (förhoppningsvis) sista examen går jag i tankarna på att skaffa en examensring. Då jag tog denna utomlands finns ingen "mall" för vilken exakt jag ska ha eller varifrån. Var börjar man leta runt i en sådan djungel? @Bagarebergstrom , du hade en kanonfin ring tidigare i tråden, får man lov att fråga varifrån du beställde denna?

Nu när jag för lite sedan fick min (förhoppningsvis) sista examen går jag i tankarna på att skaffa en examensring. Då jag tog denna utomlands finns ingen "mall" för vilken exakt jag ska ha eller varifrån. Var börjar man leta runt i en sådan djungel? @Bagarebergstrom , du hade en kanonfin ring tidigare i tråden, får man lov att fråga varifrån du beställde denna?
Tack, jag köpte min ingenjörsring på en pantbank och lät @curler2 göra den något mer personlig genom att sätta dit ett B för Bergström alt. Byggnadsingenjör som jag är. Gamla initialer togs bort osv. Var osäker på om ring var min grej så ville inte kosta på en för 11k ny men efter att ha burit den ett tag nu så måste jag säga att jag gillar den. Beroende på vad du studerat ser dom annorlunda ut, civ. ekonomi har väl tex två ormar som slingrar sig runt ringen.
IMG_20200415_172000.jpg

IMG_20200415_172023.jpg

Tack, jag köpte min ingenjörsring på en pantbank och lät @curler2 göra den något mer personlig genom att sätta dit ett B för Bergström alt. Byggnadsingenjör som jag är. Gamla initialer togs bort osv. Var osäker på om ring var min grej så ville inte kosta på en för 11k ny men efter att ha burit den ett tag nu så måste jag säga att jag gillar den. Beroende på vad du studerat ser dom annorlunda ut, civ. ekonomi har väl tex två ormar som slingrar sig runt ringen.
IMG_20200415_172000.jpg

IMG_20200415_172023.jpg
Tack! Pantbank hade varit ett väldigt trevligt alternativ till att köpa nytt, precis som du för att jag inte ännu vet om detta med ring är min grej eller om det rent av kommer bli ytterliggare studier/forskning i framtiden. Jag får helt enkelt ta en titt runt omkring och se vad som kan tänkas finnas. Nu har jag en examen i statsvetenskap och enligt vad jag har sett verkar det inte finnas någon "mall" för hur just en sådan ska se ut. Det blir samma sak där, jag får försöka titta runt och bilda mig en uppfattning om vad som finns och kanske om inget annat fundera på "egen" design.

Tack! Pantbank hade varit ett väldigt trevligt alternativ till att köpa nytt, precis som du för att jag inte ännu vet om detta med ring är min grej eller om det rent av kommer bli ytterliggare studier/forskning i framtiden. Jag får helt enkelt ta en titt runt omkring och se vad som kan tänkas finnas. Nu har jag en examen i statsvetenskap och enligt vad jag har sett verkar det inte finnas någon "mall" för hur just en sådan ska se ut. Det blir samma sak där, jag får försöka titta runt och bilda mig en uppfattning om vad som finns och kanske om inget annat fundera på "egen" design.
Det går att fixa en "vanlig" ring, liknande @Bagarebergstrom 's, minus eklöven då. Och sedan på den göra en egen, personlig gravyr av någon sort.
Ska vi generalisera kraftigt så är "praktiska och tekniska yrken", jämfört med statsvetenskap, klart mera representerade med yrkesringar.

Det går att fixa en "vanlig" ring, liknande @Bagarebergstrom 's, minus eklöven då. Och sedan på den göra en egen, personlig gravyr av någon sort.
Ska vi generalisera kraftigt så är "praktiska och tekniska yrken", jämfört med statsvetenskap, klart mera representerade med yrkesringar.
Många tack för informativt svar! Generaliseringen kan nog stämma bra då jag inte känner till någon som har studerat mer teoretiska ämnen som bär examensring, men jag trodde att det hade att göra med olika traditioner mellan olika länder. Nåja, regler är till för att brytas och med tanke på mitt studiekonplex tänker jag ändå att ring kan vara rätt passande... ;)

IMG_20200415_172000.jpg

IMG_20200415_172023.jpg
@curler2 är du guldsmed?
Jobbar du även med gravyr av guld/silver/mässing/stål?
Vart håller du hus, stad räcker om du inte vill "outa" dig för mkt.

Har någon tips på enkelt sätt att rengöra silverringar som blivit lite smutsiga (lite svarta) utan att de ska skadas?

Man köper väl silver för att det ska oxidera?
Både och... Som jag ser det finns det både önskad och oönskad oxidation. Jag själv tycker att t.ex. ett gammalt bestick, en länk eller något smycke med handgravyr eller någon reliefdekor är väldigt vackert med oxid. Men grejen ska vara välputsad i övrigt. Fin silverkorpus som i decennier fått stå gravt oputsade med oxid som fått fräta in i finsilverytan är riktigt tråkigt och går knappt att åtgärda. Putsa går men för att åtgärda frätningarna krävs omförsilvring, särskilt om det är någon nysilverlegering i botten. Även smycken som bara är lätt brunflammiga tycker jag klart förtjänar att slippa oattraktiv oxid.

Både och... Som jag ser det finns det både önskad och oönskad oxidation. Jag själv tycker att t.ex. ett gammalt bestick, en länk eller något smycke med handgravyr eller någon reliefdekor är väldigt vackert med oxid. Men grejen ska vara välputsad i övrigt. Fin silverkorpus som i decennier fått stå gravt oputsade med oxid som fått fräta in i finsilverytan är riktigt tråkigt och går knappt att åtgärda. Putsa går men för att åtgärda frätningarna krävs omförsilvring, särskilt om det är någon nysilverlegering i botten. Även smycken som bara är lätt brunflammiga tycker jag klart förtjänar att slippa oattraktiv oxid.
Helt klart. Men förstår inte folk som har silver men inte gillar skuggorna.

Tillbaka
Topp