• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ringar utanför vigsel?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför har man en gräsmatta? Den växer ju hela tiden och så måste man hålla på och klippa. Finns massor som folk har / gör som gör deras liv onödigt jobbigt.
Detsamma kan ju sägas om att tvätta bilen varje vecka. Vissa gillar den smutsig (ex. pickup) och vissa vill ha den spotless hela tiden (ex. sportbil).
Inte alls samma sak. Silver har en fördel jämfört med flesta material, det oxiderar fint. Vill man inte ha oxiden köper man med fördel stål eller annan ädel metall?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte alls samma sak. Silver har en fördel jämfört med flesta material, det oxiderar fint. Vill man inte ha oxiden köper man med fördel stål eller annan ädel metall?
Att det oxiderar fint är ju dock enbart din åsikt och inte en sanning. Sen säger jag inte emot dig, menar bara på att det är helt enkligt smak och tycke. Andra ädelmetaller har ju inte samma utseende som rent silver, så varför köpa annat om det är det man gillar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att det oxiderar fint är ju dock enbart din åsikt och inte en sanning. Sen säger jag inte emot dig, menar bara på att det är helt enkligt smak och tycke. Andra ädelmetaller har ju inte samma utseende som rent silver, så varför köpa annat om det är det man gillar?
Stål jämfört med silver är väldigt likt när det är högblankt. Oxiderar gör det nästan direkt. Då ska vi inte ens gå in på belagt silver...

förklara varför man väljer silver om man inte gillar oxiden?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Stål jämfört med silver är väldigt likt när det är högblankt. Oxiderar gör det nästan direkt. Då ska vi inte ens gå in på belagt silver...

förklara varför man väljer silver om man inte gillar oxiden?
För det första så är utbudet för stål mycket mindre än för silver, sen är de ju fortfarande knappast identiska i utseendet.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad säger ni om en ring man bär varje dag, ska man gå för 18 eller 14 karat guld? Tänker på slitage och sånt.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Vad säger ni om en ring man bär varje dag, ska man gå för 18 eller 14 karat guld? Tänker på slitage och sånt.
Tror inte du kommer märka någon större skillnad.
Tjocklek kontra aktivitet.....ska du ha en supertunn ring å arbetar som meck är väl 14k att föredra men i ditt fall tror jag inte det spelar någon roll, slitagemässigt å så.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tror inte du kommer märka någon större skillnad.
Tjocklek kontra aktivitet.....ska du ha en supertunn ring å arbetar som meck är väl 14k att föredra men i ditt fall tror jag inte det spelar någon roll, slitagemässigt å så.
Okej tack! Är ny på det här med smycken så tänkte att det var bra att veta.
Ringarna jag tittar på är inte tunna så då ska det inte vara några större problem?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Okej tack! Är ny på det här med smycken så tänkte att det var bra att veta.
Ringarna jag tittar på är inte tunna så då ska det inte vara några större problem?
Det är inte någon jätteskillnad i användandet men det kan bli lite mer oxidation. Löda i den kan ibland vara svårare då det är större mängd andra legeringsmetaller. Det är ju 58,8% guld, resten andra metaller. Tycker själv att 18 är ultimat som karathalt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver smakråd, vilken gillar ni bäst? Har tänkt bära på lillfingret för att undvika potentiellt jobbiga konversationer med folk som tror att man blivit gift. Har granat som sten på alla men det är inte enbart det jag tittar på. Funderar på antingen granat eller onyx.

Just nu lutar jag mot 1:an eller 3:an. Antingen med granat eller onyx som sten.

EDIT: 18k vitguld funderar jag också på. Samma ringar.

1.
bf2874698a558262b5a60b9e3fc731f2.png


2.
e8d3caa929ed7d76c1073cc955d1b2ba.png


3.
5c9d0ddf002b68052706e1858bd07acc.png


4.
87ed04e1b66ca622b8129d2c609553f5.png
 

ClownenJac

Panerai
Behöver smakråd, vilken gillar ni bäst? Har tänkt bära på lillfingret för att undvika potentiellt jobbiga konversationer med folk som tror att man blivit gift. Har granat som sten på alla men det är inte enbart det jag tittar på. Funderar på antingen granat eller onyx.

Just nu lutar jag mot 1:an eller 3:an. Antingen med granat eller onyx som sten.

1.
bf2874698a558262b5a60b9e3fc731f2.png


2.
e8d3caa929ed7d76c1073cc955d1b2ba.png


3.
5c9d0ddf002b68052706e1858bd07acc.png


4.
87ed04e1b66ca622b8129d2c609553f5.png

Nån särskild anledning till ringen eller rent smycke?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Behöver smakråd, vilken gillar ni bäst? Har tänkt bära på lillfingret för att undvika potentiellt jobbiga konversationer med folk som tror att man blivit gift. Har granat som sten på alla men det är inte enbart det jag tittar på. Funderar på antingen granat eller onyx.

Just nu lutar jag mot 1:an eller 3:an. Antingen med granat eller onyx som sten.

1.
bf2874698a558262b5a60b9e3fc731f2.png


2.
e8d3caa929ed7d76c1073cc955d1b2ba.png


3.
5c9d0ddf002b68052706e1858bd07acc.png


4.
87ed04e1b66ca622b8129d2c609553f5.png
Kör granat! Betydligt roligare än onyx.
Varför Glamira när du har bra butik i stan? Bara nyfiken?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kör granat! Betydligt roligare än onyx.
Varför Glamira när du har bra butik i stan? Bara nyfiken?
Ja jag tyckte att Granat såg väldigt fint ut. Sticker ut lite men inte för mycket!
Gillar deras designs faktiskt. Har kollat lite i lokala butiker men inte hittat så mycket. Vilken butik rekommenderar du i Kristianstad? :)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Behöver smakråd, vilken gillar ni bäst? Har tänkt bära på lillfingret för att undvika potentiellt jobbiga konversationer med folk som tror att man blivit gift. Har granat som sten på alla men det är inte enbart det jag tittar på. Funderar på antingen granat eller onyx.

Just nu lutar jag mot 1:an eller 3:an. Antingen med granat eller onyx som sten.

EDIT: 18k vitguld funderar jag också på. Samma ringar.

1.
bf2874698a558262b5a60b9e3fc731f2.png


2.
e8d3caa929ed7d76c1073cc955d1b2ba.png


3.
5c9d0ddf002b68052706e1858bd07acc.png


4.
87ed04e1b66ca622b8129d2c609553f5.png
Av de fyra du visar bild på hade jag valt nr. 2 och står det mellan granat å onyx hade jag valt granat.
 
Topp