• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ringar utanför vigsel?

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ja jag tyckte att Granat såg väldigt fint ut. Sticker ut lite men inte för mycket!
Gillar deras designs faktiskt. Har kollat lite i lokala butiker men inte hittat så mycket. Vilken butik rekommenderar du i Kristianstad? :)
Jag är något lite bekant med en på Guldsmed Rolf Nilsson. De verkar ha rätt ok sortiment. Titta inte bara på det som finns färdigt. Hör med dem också om vad som går att göra, alt. beställa. Speciellt om du tittar på grejer i den prisklassen. Jag kan om du vill, hinta om dig och att du är seriöst intresserad. Vi kan fortsätta OT. :) Men granat är bra, prisvärd och underskattad.
 

ScubaKing

Audemars
Behöver smakråd, vilken gillar ni bäst? Har tänkt bära på lillfingret för att undvika potentiellt jobbiga konversationer med folk som tror att man blivit gift. Har granat som sten på alla men det är inte enbart det jag tittar på. Funderar på antingen granat eller onyx.

Just nu lutar jag mot 1:an eller 3:an. Antingen med granat eller onyx som sten.

EDIT: 18k vitguld funderar jag också på. Samma ringar.

1.
bf2874698a558262b5a60b9e3fc731f2.png


2.
e8d3caa929ed7d76c1073cc955d1b2ba.png


3.
5c9d0ddf002b68052706e1858bd07acc.png


4.
87ed04e1b66ca622b8129d2c609553f5.png

Nummer 2 med Onyx skulle bli jävligt snyggt. Det skulle jag kört på! Blev fan sugen på samma nu :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Då är det den du ska köra på :)
Om du nu väljer onyxen ist för granaten så skulle jag isf välja en svart diamant (betydligt billigare än det låter).
Okej, tack! Ska kolla på det! :)
Vad är en Svart diamant egentligen? Vad är skillnaden som gör dessa diamanter svarta gentemot de "vanliga" som är genomskinliga?

Jag ska ju bära ringen på lillfingret vilket är varför jag tittar mest på den. Den andra med en stor sten känns lite fel att ha på lillfingret så då tror jag det blir bättre med en mindre sten.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är något lite bekant med en på Guldsmed Rolf Nilsson. De verkar ha rätt ok sortiment. Titta inte bara på det som finns färdigt. Hör med dem också om vad som går att göra, alt. beställa. Speciellt om du tittar på grejer i den prisklassen. Jag kan om du vill, hinta om dig och att du är seriöst intresserad. Vi kan fortsätta OT. :) Men granat är bra, prisvärd och underskattad.
Okej kul, dem har jag sett i stan. Just nu är jag ganska fast vid några av dessa modeller från Glamira, men ändrar det sig besöker jag Rolf Nilsson! :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver smakråd, vilken gillar ni bäst? Har tänkt bära på lillfingret för att undvika potentiellt jobbiga konversationer med folk som tror att man blivit gift. Har granat som sten på alla men det är inte enbart det jag tittar på. Funderar på antingen granat eller onyx.

Just nu lutar jag mot 1:an eller 3:an. Antingen med granat eller onyx som sten.

EDIT: 18k vitguld funderar jag också på. Samma ringar.

1.
bf2874698a558262b5a60b9e3fc731f2.png


2.
e8d3caa929ed7d76c1073cc955d1b2ba.png


3.
5c9d0ddf002b68052706e1858bd07acc.png


4.
87ed04e1b66ca622b8129d2c609553f5.png
Blev den här :)
Gillar granat ganska mycket!
Återkommer med real life bilder när den kommer, förhoppningsvis nästa vecka :)
Blev 18k guld med granat som sten.
d024fa882849edd37a0cb397a4b70b09.png
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Mycket klackringar. Jag tycker den här är kul, inget jag bär varje dag - men ändå. ☺️
Keramisk Horizon ring med Super-LumiNova från Black Badger.

lrm_export_71539389481099_20191024_233120025.jpeg

20190831_095747.jpg


Ironman har också en Black Badger-Horizon, dock i titan istället för keramisk.

Screenshot 2020-06-10 at 14.16.45.png
 

Zthlm

Omega
Någon som har koll på andrahandsvärdet på klackringar i guld? Fattar att man får ta hänsyn till guldvikt etc men just som ring betraktat är jag intresserad av och då endast ungefärligt värde? Ta som exempel en i 18k utan stenar som väger typ som en ny snusdosa.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Någon som har koll på andrahandsvärdet på klackringar i guld? Fattar att man får ta hänsyn till guldvikt etc men just som ring betraktat är jag intresserad av och då endast ungefärligt värde? Ta som exempel en i 18k utan stenar som väger typ som en ny snusdosa.
Tala ur skägget människa ;)
Upp med en bild!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Lite tyngre än de flesta andra klackringar, men givet att den är osedd, håller 18k och väger 30g så skulle jag säga ett marknadsvärde på 10-tusen idag.

För att göra det lättast möjligt...
Värdet är vad man skulle kunna få hos närmaste snubbe som köper guld.
Med lite tur så får man 320kr/g eller något sådant. Ta sedan en valfri snusdosa på 21g, 18,6g, 42g eller annan vikt och gångar med priset per gram.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tycker @curler2 ’s svar är hyfsat i rätt härad. Däremot så tror jag inte på den ringen. En 30g klackring är -och har varit- så pass dyr så jag är övertygad om att ägaren vet om den är äkta, även om det är arvegods.
Min gissning är en klassisk ersättning-för-bensin-ring.
Tänkte också bensinring. :D Och igår stack guldet lite igen. Sedan är det värt att tänka på art man får hålla isär de olika värden som finns i sånt här, exekutiv, marknads, nyvärde, eller ett försäkrat värde. De ger alla olika slutsummor efter vilken anledning som värderingen görs.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tänkte också bensinring. :D Och igår stack guldet lite igen. Sedan är det värt att tänka på art man får hålla isär de olika värden som finns i sånt här, exekutiv, marknads, nyvärde, eller ett försäkrat värde. De ger alla olika slutsummor efter vilken anledning som värderingen görs.
Så är det ju så klart. Folk slarvar ofta där. Jag som handlar mycket med begagnat guld, både ”skrot” och vintagesmycken, tänker alltid på marknadsvärdet (det som är högst enligt mig, skrotvärdet eller värdet som smycke).
Nyvärdet är ju enligt mig aldrig intressant. Möjligtvis vid en försäkringsreglering, men ofta har ju nyvärdet ändrats ändå.
 
Topp