• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - förstår inte hypen

Detta är det sämsta inlägget i tråden, hur sjukt det än må låta.
Behöver inte ens någon motivering. Och försök inte med något; "så låter det från en rolex-älskare".

Det är bara sämst, faktiskt.
Fast han har väldigt rätt i att marknadsföring driver märken mot popularitet och att Rolex är experter på marknadsföring. Jämför med exempelvis BP. Även de har gedigen historik, men ingen jävel har hört talas om märket eftersom de inte marknadsförs på samma sätt.

Asiatiska märke. Är riktigt kassa på att marknadsföra sig utanför Asien. Hur många känner exempelvis till de "high end" kvartsklockor som casio sätter ihop för hand i sin lilla studio?

Fast han har väldigt rätt i att marknadsföring driver märken mot popularitet och att Rolex är experter på marknadsföring. Jämför med exempelvis BP. Även de har gedigen historik, men ingen jävel har hört talas om märket eftersom de inte marknadsförs på samma sätt.

Asiatiska märke. Är riktigt kassa på att marknadsföra sig utanför Asien. Hur många känner exempelvis till de "high end" kvartsklockor som casio sätter ihop för hand i sin lilla studio?
Man undrar varför. Har t ex aldrig sett någon som helst pro motion för Glycine, inga high fly ambassadörer, coola bilder i magasin m m. Eller så är jag inte uppmärksam nog. Men det gäller väl en hel del märken. När jag läste "1000 watches" boken var det säkert 3/4 märken jag aldrig hört talas om. Sverige en liten marknad för vissa märken maybe?

Har vi blivit så mycket klokare efter 17 sidor i denna tråd? Vet inte, men tidlös design är ju alltid upp till betraktaren att avgöra! Och vad som håller över tid är ju den breda massan som avgör! Något rätt måste ju ändå rolex göra! Tycker nog dom lyckats rätt bra med denna!
image.jpg

Välkommen till forumet Mille79!

Detta är den sanna KS-andan; yppa något negativt om Rolex och förvänta dig att bli påhoppad.

För övrigt behöver du inte förstå Rolex finns inget att förstå om detta klockmärke, bara massa floskler som att "åååhhhh det är deras historia" och "åååhhh deras klockor sätts samman av älvor och innehåller bitar av enhörningshorn".

Ju mer man kan om klockor desto mindre betyder Rolex, de lever på en bra marknadsföringsavdelning.

3

2

1

*Jag blir påhoppad för att jag gillar asiatiska klockor*
Kunde inte sagt det bättre själv.

Blev själv togsågad när jag hade en liknande syn som TS.

Fick samma skitbild med kurvan av kunskap/tid och Rolexgillande.

Då jag ibland ifrågasätter min egen smak har jag tagit för vana att visa de klockor jag är intresserad av för regeringen/frugan. Får jag positiva vibbar brukar det resultera i köp, annars måste jag ju leva med gnället. När det gäller Rolex har hittills enbart Cellini fått godkänt! Känns svidande dyrt. Vad säger du Spencer66 , ska jag börja spara?

Smaken är som baken delad. Vad som sedan är stilrent eller inte kan man diskutera i det oändliga. Jag var själv ingen beundrare av Rolex för några år sedan och trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle trilla dit och köpa en 16613.
Men jag respekterar allas val och tyckanden om klockor

/Anders.S

Det lustiga är väl inte att inte alla gillar Rolex. Det lustiga är att man kommer med provocerande kommentarer och sen bli förvånad att folk är lite bitsk tillbaka. Tycker i ärlighetens namn att trådstartaren är den som sänker nivån när argumenten tryter och sen spelar martyr. Dessa trådar är relativt frekventa på klockforum då Rolex är poppis. Det är inte bara här på KS. Att klanka på etablissemanget är kul iom man får lite attention och ligger man bara i så får man lite fler haverister som hakar på.

Det finns garanterat någon snygg teoretisk benämning av det hela men det sker uppenbarligen överallt i samhället. Är det inte angående Rolex på ett klockforum så handlar det om något på jobbet eller så kanske det handlar om provocerande uttalanden om invandring. Håller inte alla med så blir man kallad rasist och buhu vad det är hemskt.. Klart som fan att du vet vad du gör men du verkar ändå inte vara kapabel till dialog. Alla sunda människor förstår att alla inte gillar köttbullar, blondiner och moderater. Ändå lär de sig leva med en acceptans att världen ser ut så.

Ja, alla gillar inte Rolex. Många gör det dock. Jag lovar att inte alla gillar en avskalad JLC Master Control även om du vill tro det Mille79. Varför inte bara acceptera mångfald och börja posta positiva kommentarer om det du gillar istället för att bara försöka trycka på knappar och känna dig ovälkommen? Jag är helt hundra på att de flesta skulle uppskatta det. Också Rolex-fanatikerna.

Ha en bra söndag

Det lustiga är väl inte att inte alla gillar Rolex. Det lustiga är att man kommer med provocerande kommentarer och sen bli förvånad att folk är lite bitsk tillbaka. Tycker i ärlighetens namn att trådstartaren är den som sänker nivån när argumenten tryter och sen spelar martyr. Dessa trådar är relativt frekventa på klockforum då Rolex är poppis. Det är inte bara här på KS. Att klanka på etablissemanget är kul iom man får lite attention och ligger man bara i så får man lite fler haverister som hakar på.
Det finns garanterat någon snygg teoretisk benämning av det hela men det sker uppenbarligen överallt i samhället. Är det inte angående Rolex på ett klockforum så handlar det om något på jobbet eller så kanske det handlar om provocerande uttalanden om invandring. Håller inte alla med så blir man kallad rasist och buhu vad det är hemskt.. Klart som fan att du vet vad du gör men du verkar ändå inte vara kapabel till dialog. Alla sunda människor förstår att alla inte gillar köttbullar, blondiner och moderater. Ändå lär de sig leva med en acceptans att världen ser ut så.

Ja, alla gillar inte Rolex. Många gör det dock. Jag lovar att inte alla gillar en avskalad JLC Master Control även om du vill tro det Mille79. Varför inte bara acceptera mångfald och börja posta positiva kommentarer om det du gillar istället för att bara försöka trycka på knappar och känna dig ovälkommen? Jag är helt hundra på att de flesta skulle uppskatta det. Också Rolex-famatikerna.

Ha en bra söndag

Nä, det lustiga är att vuxna människor blir så provocerade eller för att använda ett populärt ord, "kränkta", att de helt går i taket.
Var har TS argument trytit? Han har väl konsekvent hävdat samma sak från första till sista inlägg? Sen att du tycker att argumenten inte har någon relevans är något helt annat.
Jag tycker att det säger en hel del att du kallar oliktänkande för haverister. Du kan väl föreslå för admin att alla avvikande åsikter borde leda till banning?
Sen att du försöker dra paralleller till uttalanden om invandring och rasism är väl ett lysande exempel på hur det låter när argumenten tar slut. Ett illa dolt försök att kladda ihop en åsikt på ett klockforum med något som de allra flesta vettiga människor tar avstånd ifrån.
Som jag skrev tidigare, jag kan inte tänka mig ett tristare forum än ett där alla tycker lika och minsta skillnad i åsikt blir klassat som provokation eller trollning.

Nä, det lustiga är att vuxna människor blir så provocerade eller för att använda ett populärt ord, "kränkta", att de helt går i taket.
Var har TS argument trytit? Han har väl konsekvent hävdat samma sak från första till sista inlägg? Sen att du tycker att argumenten inte har någon relevans är något helt annat.
Jag tycker att det säger en hel del att du kallar oliktänkande för haverister. Du kan väl föreslå för admin att alla avvikande åsikter borde leda till banning?
Sen att du försöker dra paralleller till uttalanden om invandring och rasism är väl ett lysande exempel på hur det låter när argumenten tar slut. Ett illa dolt försök att kladda ihop en åsikt på ett klockforum med något som de allra flesta vettiga människor tar avstånd ifrån.
Som jag skrev tidigare, jag kan inte tänka mig ett tristare forum än ett där alla tycker lika och minsta skillnad i åsikt blir klassat som provokation eller trollning.
Det hette personangrepp på sidan två eller något liknande och det enda jag kunde se till dess var att folk inte höll med. Tappade tråden efter ett gäng sidor med samma tugg men för mig så var det offerkofta på direkt. Självklart får folk tycka olika men det är ju inte det tråden handlar om.

Det var en ogenomtänkt trådstart utan finess. Tänk vad intressant det hade varit on TS lagt upp en av detaljerad jämförelse på detaljnivå mellan någon populär rolexmodell och någon annan valfri modell från annan tillverkare?

Själv tycker jag nyare modeller är överskattade och de flesta äldre modellers prisnivå är galen. Att däremot säga att de är fula och mer eller mindre försöka dumförklara ägarna är inte så lyckat även om vi vet att gubbsafirsubärgarna är lite dummare än övriga...

Jag tycker att TS har ställt en helt rimlig fråga på ett helt rimligt sätt. Att/varför rolex tas på ett så stort allvar är ju jätteintressant!
Sen att TS verkar elda på med ganska starka ord om klockor som många här äger/känner starkt för kan man ju ta som provocerande eller som en del i hans argument, tråden handlar ju om varför dessa klockor är så populära...

Vill lägga till att jag var en rolex-vägrare under ganska lång tid men har kommit över mina fördomar om märket genom att testa, läsa på och i slutändan köpa en. Precis som att en fanboy kan vara fanatiskt för rolex kan en rolex-vägrare vara fanatiskt mot...

Till TS: Man kan gilla rolex utan att gilla steven taylors daytona.... :)

Har du inte hängt med alls, V? Det handlade aldrig om att någon inte gillar rolex, det handlade om den inskränkta åsikten om stil och smak.

Jag har highlightat roten till problemet med tråden:

Det var inte meningen. Jag skulle genuint vilja förstå vad det är som lockar med Rolexklockor (dom fula). Ingen kan väl tycka att en JLC Master Control är ful oavsett smak, men det tror jag inte gäller en tex expII

Har du inte hängt med alls, V? Det handlade aldrig om att någon inte gillar rolex, det handlade om den inskränkta åsikten om stil och smak.

Jag har highlightad roten till problemet med tråden:
Samtidigt är väldigt många av dem som försvarar Rolex här och könner sig kränkta (säger inte att det gäller sig personligen) oerhört snabba på att klanka ner på t ex Brietlings eller Hubolts design med oerhört mycket inskränkta åsikter, ivrigt påhejjade av varandra.

Men h
Det var en ogenomtänkt trådstart utan finess. Tänk vad intressant det hade varit on TS lagt upp en av detaljerad jämförelse på detaljnivå mellan någon populär rolexmodell och någon annan valfri modell från annan tillverkare?

Själv tycker jag nyare modeller är överskattade och de flesta äldre modellers prisnivå är galen. Att däremot säga att de är fula och mer eller mindre försöka dumförklara ägarna är inte så lyckat även om vi vet att gubbsafirsubärgarna är lite dummare än övriga...

Men håll med om att det är en spännande psykologi bakom faktumet att en tråd som många tycker var ogenomtänkt och provocerande på kort tid genererat i 18 sidor. Det finns ju mängder av andra trådar man kan skriva i och lägga energi på om man nu ändå tror att TS är en haverist alternativt trollar.
Det jag mest vänder mig mot är att så många verkar vara av åsikten att KS ska vara likriktat och endast bestå av ryggdunkningar. Jag personligen har haft mer nöje av denna tråd än exempelvis en klocköppningstråd med 100 "grattis till köpet". Om man nu anser att TS trådstart varit av dålig kvalitet står det ju en fritt att försöka höja denna med genomtänkta svar om man nu känner sig tvingad att svara.
Sen som någon skrivit tidigare är det oerhört intressant att just Rolex ska vara fredat för kritik, dåligt formulerad eller inte, när det är fri jakt på exempelvis Hublot eller RM.

Our SubC's will blot out the sun.

Infidel.

Men h

Men håll med om att det är en spännande psykologi bakom faktumet att en tråd som många tycker var ogenomtänkt och provocerande på kort tid genererat i 18 sidor. Det finns ju mängder av andra trådar man kan skriva i och lägga energi på om man nu ändå tror att TS är en haverist alternativt trollar.
Det jag mest vänder mig mot är att så många verkar vara av åsikten att KS ska vara likriktat och endast bestå av ryggdunkningar. Jag personligen har haft mer nöje av denna tråd än exempelvis en klocköppningstråd med 100 "grattis till köpet". Om man nu anser att TS trådstart varit av dålig kvalitet står det ju en fritt att försöka höja denna med genomtänkta svar om man nu känner sig tvingad att svara.
Sen som någon skrivit tidigare är det oerhört intressant att just Rolex ska vara fredat för kritik, dåligt formulerad eller inte, när det är fri jakt på exempelvis Hublot eller RM.

TS TS var ingen kritik mot Rolex, det var ett plumpt inlägg utan substans som genomsyrades av ignorans. Det finns idioter överallt som tilldelar modeller de inte förstår eller personligen föredrar för kräkfula, smaklösa osv.

Kvalitativa dialoger är alltid uppskattade Magnus. Är detta verligen en av dem? :)

-Rolex är fula. Hur kan man gilla fult?
-Nja, smaken är som baken..
-Skitfula!
-Fult för dig är kanske fint för andra?
-Denna klocka är jättefin och ingen normal människa kan tycka different. Jämfört med en ful ExpII.
-Helt ok klocka men det finns många som gillar ExpII.
-Skitful!
...

Jag har highlightat roten till problemet med tråden:

Har hängt med alldeles utmärkt tack :) Om du har läst hela tråden så gör ju TS vissa medgivanden att Explorer 1 är en helt ok Rolex, så helt hugget i sten verkar ju inte hans åsikt vara.
Och återigen, det är mängden av provocerade medlemmar som känner sig nödgade att svara och kasta paj som är fascinerande. För att förtydliga så håller jag inte med TS åsikter, men anser att han självklart har rätten att starta en sådan här tråd. Och för att förekomma, man har självklart också rätt att svara. Jag har bara svårt att förstå indignationen.

Jag är en av dem som har en helt annan (mer positiv) inställning till Rolex numera, sedan mitt klockintresse växt och jag hängt på KS dagarna i ända. Yttre påverkan? Måhända. Insikt? Kanske det. För ett år sedan skulle jag hur som helst aldrig ha köpt en Rolex, nu dreglar jag efter både en stålSub och en YM med blå tavla, och efter en hel del andra märken. Att TS inte gillar Rolex tycker jag är helt okej, men jag tycker också att det är lite onödigt att så kategoriskt och inte helt smidigt dra igång det här 18 sidor långa grälet.

Okej, som synes har jag egentligen inte mycket konkret att tillföra, men jag vill inte vara den ende på forumet som inte skrivit i den här tråden...:)

Kvalitativa dialoger är alltid uppskattade Magnus. Är detta verligen en av dem? :)

-Rolex är fula. Hur kan man gilla fult?
-Nja, smaken är som baken..
-Skitfula!
-Fult för dig är kanske fint för andra?
-Denna klocka är jättefin och ingen normal människa kan tycka different. Jämfört med en ful ExpII.
-Helt ok klocka men det finns många som gillar ExpII.
-Skitful!
...

Nej, tvärtom så lämnar det en hel del övrigt att önska :)
Jag tycker dock att du sätter fingret på problemet. Du skriver att kvalitativa dialoger är uppskattade men frågan är om de är ett krav? Ska varje trådstart gå via admin för kvalitetskontroll? På andra forum där jag smyger omkring brukar en dåligt genomtänkt trådstart med låg kvalitet självdö efter några inlägg, det intressanta här är är att den har varit konstant top-3 sedan första post.

Nej, tvärtom så lämnar det en hel del övrigt att önska :)
Jag tycker dock att du sätter fingret på problemet. Du skriver att kvalitativa dialoger är uppskattade men frågan är om de är ett krav? Ska varje trådstart gå via admin för kvalitetskontroll? På andra forum där jag smyger omkring brukar en dåligt genomtänkt trådstart med låg kvalitet självdö efter några inlägg, det intressanta här är är att den har varit konstant top-3 sedan första post.
På valfritt forum med aktivitet så kommer trollposter att toppa även om den självklara lösningen är att inte mata trollen. Dock är det ofta småkul att gnabbas lite.. :)

Dåliga trådstarter dör också ut här. Detta är dock något annat och därför är vi på sidan 18.

Tillbaka
Topp