Skulle inte du sluta posta här?
Jo, men jag kunde inte låta bli att kommentera ditt ganska naiva inlägg![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle inte du sluta posta här?
Jo, men jag kunde inte låta bli att kommentera ditt ganska naiva inlägg![]()
Ärligt talat tycker jag nog man kan få såga ett märke så länge det inte blir till personliga angrepp. Hur många har inte sågat Grand Seiko exempelvis.Skulle inte du sluta posta här?
Jo men visst självklart att vissa modeller inte är lika lyckade som andra. Men att gå rakt ut och säga att det är kasst, horribelt och fult är att ta i för mycket. Jag skulle förmodligen aldrig köpa en Hublot, de faller mig inte i smaken alls, men det är ändå fantastisk kvalitet och kul design på dem, skulle aldrig kunna totalsåga det på det viset, eftersom det är välbyggda, välutvecklade ur.
Men om du har läst tråden där jag flertalet gånger upprepat att jag absolut tycker att Rolex har en utmärkt kvalite och historia men att klockorna enligt mig är estetiskt fula så förstår jag inte ditt svar ovan??
Fast grejen är att Rolex inte är fult. Det är som att säga att beatles är dålig musik, eller att mona lisa är en ful målning. Visst, det kanske inte faller dig 100% i smaken, men att säga att det är fult är bara fel. Det är inte fult. Det kan vara tråkigt i dina ögon kanske, men vissa saker går bara inte att säga "fan vad kasst" om.
Har inte läst tråden. Ful är fel ord. De är inte fula. De kanske inte faller dig i smaken, men de är inte fula. Det är lite samma sak som att säga att viss mat är äckligt. Det kanske inte är gott, men det är inte äckligt.PPppPpp
Ja, finns källhänvisning men har inte granskat somMen de där punkterna stämmer inte, wiki?
Det måste bevisas, Filip och Fredrik style.Min pappa är starkare än din pappa.
Det måste bevisas, Filip och Fredrik style.
Skrev sedan att den var tråkig har jag för mig :>
"Among the company's innovations are:
The first waterproof wristwatch "Oyster", 1926
The first wristwatch with an automatically changing date on the dial (Rolex Datejust ref.4467, 1945)[7]
The first wristwatch case waterproof to 100 m (330 ft) (Rolex Oyster Perpetual Submariner ref.6204, 1953)[13]
The first wristwatch to show two time zones at once (Rolex GMT Master ref.6542, 1954)
The first wristwatch with an automatically changing day and date on the dial (Rolex Day-Date, 1956)[14]
[better source needed]
The first watchmaker to earn chronometer certification for a wristwatch[6]"
Bland annat. Ganska tunga milstolpar dom stått för i klocksvängen
Men om du har läst tråden där jag flertalet gånger upprepat att jag absolut tycker att Rolex har en utmärkt kvalite och historia men att klockorna enligt mig är estetiskt fula så förstår jag inte ditt svar ovan??
Det är nog en ganska subjektiv tolkning. Rolex köpte t.ex. Paul Perregaux patent 1925, som omarbetades till den första Oyster boetten av Aegler där Rolex var delägare. Tidigare hade man använt vattentäta boetter från Borgel. Wildsorf var inte först med vattentäta boetter, däremot den som lyckades bäst med att marknadsföra konceptet.
http://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.html
Wildsorf hade däremot näsa för att köpa upp andras patent, som i vissa fall förbättrades av Aegler. Man hade också stor nytta av Gruen som var delägare i Alegler och en av den tidens giganter i branschen. Nu så har givetvis så gott som alla tillverkare köpt upp olika patent, så det är inget konstigt med den saken. Däremot så har Rolex i en del fall varit ganska snabba med att ta åt sig äran av andras innovationer, men det är man inte ensam om.
http://www.vintagewatchstraps.com/myrolexpage.htm
John Harwood affären.
http://watchnews.nawcc.org/and-the-true.html
Objektivitet är ett tufft koncept att greppa har vi lärt oss av denna tråd.
Det är ju för att folk tycker fel.
Det driver mig till vansinne!
Objektivitet är ett tufft koncept att greppa har vi lärt oss av denna tråd.
Precis, sedan kan man fråga sig om man inte skall räkna Omega Marine som den första täta armbandsuret till 100 m? Den testades till 135 m. Inte så praktiskt men ändå.
Gmtn? Nja, tex Gallet hade en extra 24h visare som man kunde använda som gmt om man flyttade på visaren mekaniskt. Kanske finns fler tidiga närbesläktade djur? I vilket fall var/är Rolex duktiga på att berätta sin historia och de har legat långt (längst?) fram när det gäller att leverera pålitliga vardagsur.
Ärligt talat tycker jag nog man kan få såga ett märke så länge det inte blir till personliga angrepp. Hur många har inte sågat Grand Seiko exempelvis.