• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

556BD742-FC72-4C20-8177-5945FA6177BB.png
Testar lume pÄ 116710LN

573123EF-9076-4050-B67F-7513B77434F0.png

Åker en svĂ€ng till Indien snart, och dom ligger 3,5 timma före Sverige, nu kanske jag Ă€r trög och sĂ„ men kan jag justera in +3,5 timma pĂ„ GMT? Antar att jag fĂ„r styra +30 min mentalt :facepalm:
Tror tyvÀrr inte det Àr möjligt att stÀlla in exakt nÀr tidszonen Àr 3,5 timmar plus. Du fÄr helt enkelt justera mentalt :) Det finns ett fÄtal GMT klockor som kan justera halvtimmesvis, Blancpain exempelvis har en sÄdan modell

Är inte gmt visaren stĂ€lla pĂ„ hela timmar? Utan att du ocksĂ„ stĂ€ller de vanliga visarna?
GMT-visaren och timvisaren rör sig synkat, d v s flyttar du fram GMT-visaren en timme flyttar sig ocksÄ timvisaren en timme framÄt. Det finns en quick-set för timvisaren för att hoppa en timme framÄt eller bakÄt utan att pÄverka GMT-visaren och klockans balans i övrigt

GMT-visaren och timvisaren rör sig synkat, d v s flyttar du fram GMT-visaren en timme flyttar sig ocksÄ timvisaren en timme framÄt. Det finns en quick-set för timvisaren för att hoppa en timme framÄt eller bakÄt utan att pÄverka GMT-visaren och klockans balans i övrigt
Och, jag trodde att du kunde st.Àlla minutvisaren separat frÄn de bÄda timvisarna, sorry.

Mvh Roffe

AlltsÄ, ursÀkta att jag frÄgar, jag vet att du inte gillar mig nÄt vidare, men jag Àr för nyfiken..
UngefÀr hur mÄnga "fina ur" gÄr du runt pÄ? Din samling lÀr juh likna Affes fast med nya/moderna klockor!?

Mvh Roffe
Tjenare R

NÀdÄ, dÀr har du faktiskt lite fel, att vi haft olika Äsikter innebÀr inte att jag ogillar dig pÄ nÄgot sÀtt, det Àr ofta Äsiktsskillnader som bidrar till en bra och utvecklande diskussion.

Ang din frÄga...nja det Àr fÄ som kan mÀta sig med Affe, men nÄgra klockor har det ju hunnit bli under Ären...
(Bra och svÀvande svar va;))

573123EF-9076-4050-B67F-7513B77434F0.png

Åker en svĂ€ng till Indien snart, och dom ligger 3,5 timma före Sverige, nu kanske jag Ă€r trög och sĂ„ men kan jag justera in +3,5 timma pĂ„ GMT? Antar att jag fĂ„r styra +30 min mentalt :facepalm:
Lösningen pÄ ditt problem Àr att du stÀller ringen sÄ att den hamnar mitt emellan tvÄ timindex. Sen fÄr du lÀsa av tiden pÄ ringen med hjÀlp av gmt-visaren.
Lycka till!

Tjenare R

NÀdÄ, dÀr har du faktiskt lite fel, att vi haft olika Äsikter innebÀr inte att jag ogillar dig pÄ nÄgot sÀtt, det Àr ofta Äsiktsskillnader som bidrar till en bra och utvecklande diskussion.

Ang din frÄga...nja det Àr fÄ som kan mÀta sig med Affe, men nÄgra klockor har det ju hunnit bli under Ären...
(Bra och svÀvande svar va;))
Hehe ok, jo dÀr har du rÀtt.. Hehe. Jo det var mkt givande! Nej, men jag förstÄr om du inte vill smÀlla upp exakt vilka eller hur mÄnga guldtackor du besitter, det Àr juh tyvÀrr sÄ att folk har en ful tendens att anse sig ha rÀtt till att ta saker som andra har ett "överflöd" pÄ.
SĂ„ de e lugnt.
FÄr jag frÄga vilken favoriten Àr dÄ mÄhÀnda?

Mvh Roffe

Lösningen pÄ ditt problem Àr att du stÀller ringen sÄ att den hamnar mitt emellan tvÄ timindex. Sen fÄr du lÀsa av tiden pÄ ringen med hjÀlp av gmt-visaren.
Lycka till!
Nej, det Àr inte heller tekniskt möjligt pÄ en sex-siffrig referens GMT! Det finns bara 24 klick varvet runt pÄ bezel och du flyttar fram/bak en timme per klick. Prova en sex siffrig referens sÄ fÄr du se

Din klocka visar 21:47 lokal tid och 00:47 referenstid. HjÀlper inte i Indien som Àr 3,5 timmar plus GMT
Jo, men du fÄr gÄ enbart pÄ gmt-visaren mot bezeln. Du fÄr ingen exakt tid men du kan ju utan problem se hel och halvtimmar. Annars ser kag inte anledningen till varför dom skulle ha 24 klick pÄ bezeln.

Jo, men du fÄr gÄ enbart pÄ gmt-visaren mot bezeln. Du fÄr ingen exakt tid men du kan ju utan problem se hel och halvtimmar. Annars ser kag inte anledningen till varför dom skulle ha 24 klick pÄ bezeln.
Svar nej, Àldre fem-siffriga referenser har mer klick i bezel Àn de sex-siffriga och kan dÄ möjligtvis funka enligt den metod du beskriver. Sex-siffriga modeller med keramisk bezel kan inte anvÀndas för exakt referenstid i tidzoner som exempelvis Indien som har +3,5 timmar GMT tidzon. PÄ en LN/BLNR exempelvis mÄste du sjÀlv lÀgga pÄ en halvtimme i huvudet för att det skall bli rÀtt tid och det Àr ju liksom inte helt rÀtt, dÀrav mitt huvudargument att de inte funkar helt i sÄdana tidzoner. En GMT-klocka skall visa rÀtt tid direkt kan man tycka och pÄ vissa stÀder pÄ jorden gör inte nya GMT det, bara att gilla lÀget

Tillbaka
Topp