Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Tror tyvÀrr inte det Àr möjligt att stÀlla in exakt nÀr tidszonen Àr 3,5 timmar plus. Du fÄr helt enkelt justera mentalt![]()
à ker en svÀng till Indien snart, och dom ligger 3,5 timma före Sverige, nu kanske jag Àr trög och sÄ men kan jag justera in +3,5 timma pÄ GMT? Antar att jag fÄr styra +30 min mentalt![]()
StÀll klockan pÄ 15:30 indisk tid, GMT visaren pÄ 12:00? LÀr vÀl bli rÀtt?![]()
à ker en svÀng till Indien snart, och dom ligger 3,5 timma före Sverige, nu kanske jag Àr trög och sÄ men kan jag justera in +3,5 timma pÄ GMT? Antar att jag fÄr styra +30 min mentalt![]()
Det Àr inte tekniskt möjligt pÄ en GMT RoffeStÀll klockan pÄ 15:30 indisk tid, GMT visaren pÄ 12:00? LÀr vÀl bli rÀtt?
Mvh Roffe
Galen lume... Kasta ficklampan!Testar lume pÄ 116710LN![]()
Ăr inte gmt visaren stĂ€lla pĂ„ hela timmar? Utan att du ocksĂ„ stĂ€ller de vanliga visarna?Det Ă€r inte tekniskt möjligt pĂ„ en GMT Roffe
GMT-visaren och timvisaren rör sig synkat, d v s flyttar du fram GMT-visaren en timme flyttar sig ocksĂ„ timvisaren en timme framĂ„t. Det finns en quick-set för timvisaren för att hoppa en timme framĂ„t eller bakĂ„t utan att pĂ„verka GMT-visaren och klockans balans i övrigtĂr inte gmt visaren stĂ€lla pĂ„ hela timmar? Utan att du ocksĂ„ stĂ€ller de vanliga visarna?
Riktigt bra, önskar bara den kunde lysa lite lÀngreGalen lume... Kasta ficklampan!
à ÄÄÄh vad jag saknar Rolex lume. Ska haffa en sÄn hÀr rackare sÄ fort det dyker upp nÄgot passande.Testar lume pÄ 116710LN![]()
Och, jag trodde att du kunde st.Àlla minutvisaren separat frÄn de bÄda timvisarna, sorry.GMT-visaren och timvisaren rör sig synkat, d v s flyttar du fram GMT-visaren en timme flyttar sig ocksÄ timvisaren en timme framÄt. Det finns en quick-set för timvisaren för att hoppa en timme framÄt eller bakÄt utan att pÄverka GMT-visaren och klockans balans i övrigt
AlltsÄ, ursÀkta att jag frÄgar, jag vet att du inte gillar mig nÄt vidare, men jag Àr för nyfiken..
Tjenare RAlltsÄ, ursÀkta att jag frÄgar, jag vet att du inte gillar mig nÄt vidare, men jag Àr för nyfiken..
UngefÀr hur mÄnga "fina ur" gÄr du runt pÄ? Din samling lÀr juh likna Affes fast med nya/moderna klockor!?
Mvh Roffe
Lösningen pÄ ditt problem Àr att du stÀller ringen sÄ att den hamnar mitt emellan tvÄ timindex. Sen fÄr du lÀsa av tiden pÄ ringen med hjÀlp av gmt-visaren.![]()
NÀr folk klagar pÄ ÀndlÀnkarna pÄ nya 126710blro
Sorry & lÄnad bild av @Wamba den DaytonatrÄden.![]()
![]()
Hehe ok, jo dÀr har du rÀtt.. Hehe. Jo det var mkt givande! Nej, men jag förstÄr om du inte vill smÀlla upp exakt vilka eller hur mÄnga guldtackor du besitter, det Àr juh tyvÀrr sÄ att folk har en ful tendens att anse sig ha rÀtt till att ta saker som andra har ett "överflöd" pÄ.Tjenare R
NÀdÄ, dÀr har du faktiskt lite fel, att vi haft olika Äsikter innebÀr inte att jag ogillar dig pÄ nÄgot sÀtt, det Àr ofta Äsiktsskillnader som bidrar till en bra och utvecklande diskussion.
Ang din frÄga...nja det Àr fÄ som kan mÀta sig med Affe, men nÄgra klockor har det ju hunnit bli under Ären...
(Bra och svÀvande svar va)
Aaahh.. DÀr ser man, jag har alltid funderat över varför GMT har stÀlla bezel.. tack!Lösningen pÄ ditt problem Àr att du stÀller ringen sÄ att den hamnar mitt emellan tvÄ timindex. Sen fÄr du lÀsa av tiden pÄ ringen med hjÀlp av gmt-visaren.
Lycka till!
Nej, det Àr inte heller tekniskt möjligt pÄ en sex-siffrig referens GMT! Det finns bara 24 klick varvet runt pÄ bezel och du flyttar fram/bak en timme per klick. Prova en sex siffrig referens sÄ fÄr du seLösningen pÄ ditt problem Àr att du stÀller ringen sÄ att den hamnar mitt emellan tvÄ timindex. Sen fÄr du lÀsa av tiden pÄ ringen med hjÀlp av gmt-visaren.
Lycka till!
Hur menar du?Nej, det Àr inte heller tekniskt möjligt pÄ en sex-siffrig referens GMT! Det finns bara 24 klick varvet runt pÄ bezel och du flyttar fram/bak en timme per klick. Prova en sex siffrig referens sÄ fÄr du se
Din klocka visar 21:47 lokal tid och 00:47 referenstid. HjÀlper inte i Indien som Àr 3,5 timmar plus GMTHur menar du?
![]()
Jo, men du fÄr gÄ enbart pÄ gmt-visaren mot bezeln. Du fÄr ingen exakt tid men du kan ju utan problem se hel och halvtimmar. Annars ser kag inte anledningen till varför dom skulle ha 24 klick pÄ bezeln.Din klocka visar 21:47 lokal tid och 00:47 referenstid. HjÀlper inte i Indien som Àr 3,5 timmar plus GMT
Svar nej, Àldre fem-siffriga referenser har mer klick i bezel Àn de sex-siffriga och kan dÄ möjligtvis funka enligt den metod du beskriver. Sex-siffriga modeller med keramisk bezel kan inte anvÀndas för exakt referenstid i tidzoner som exempelvis Indien som har +3,5 timmar GMT tidzon. PÄ en LN/BLNR exempelvis mÄste du sjÀlv lÀgga pÄ en halvtimme i huvudet för att det skall bli rÀtt tid och det Àr ju liksom inte helt rÀtt, dÀrav mitt huvudargument att de inte funkar helt i sÄdana tidzoner. En GMT-klocka skall visa rÀtt tid direkt kan man tycka och pÄ vissa stÀder pÄ jorden gör inte nya GMT det, bara att gilla lÀgetJo, men du fÄr gÄ enbart pÄ gmt-visaren mot bezeln. Du fÄr ingen exakt tid men du kan ju utan problem se hel och halvtimmar. Annars ser kag inte anledningen till varför dom skulle ha 24 klick pÄ bezeln.