• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Svar nej, Àldre fem-siffriga referenser har mer klick i bezel Àn de sex-siffriga och kan dÄ möjligtvis funka enligt den metod du beskriver. Sex-siffriga modeller med keramisk bezel kan inte anvÀndas för exakt referenstid i tidzoner som exempelvis Indien som har +3,5 timmar GMT tidzon. PÄ en LN/BLNR exempelvis mÄste du sjÀlv lÀgga pÄ en halvtimme i huvudet för att det skall bli rÀtt tid och det Àr ju liksom inte helt rÀtt, dÀrav mitt huvudargument att de inte funkar helt i sÄdana tidzoner
Klockrent fungerar det absolut inte men det funkar. FörstÄr inte heller varför det skulle fungera bÀttre pÄ 5-siffriga.
Men men, kĂ€nns som att du har bestĂ€mt dig, lika som jag har gjort :cool: Är faktiskt vĂ€ldigt övertygad om att det Ă€r syftet med 24-klick. Men jag kan ha fel. Det har hĂ€nt förr :D
Jag fÄr lÀmna över stafettpinnen till nÄgon annan med ytterligare input helt enkelt.
För mig funkar det att lÀsa av tiden pÄ det sÀttet iallafall.

Klockrent fungerar det absolut inte men det funkar. FörstÄr inte heller varför det skulle fungera bÀttre pÄ 5-siffriga.
Men men, kĂ€nns som att du har bestĂ€mt dig, lika som jag har gjort :cool: Är faktiskt vĂ€ldigt övertygad om att det Ă€r syftet med 24-klick. Men jag kan ha fel. Det har hĂ€nt förr :D
Jag fÄr lÀmna över stafettpinnen till nÄgon annan med ytterligare input helt enkelt.
Egentligen vÀldigt enkelt resonemang, GMT-visaren ger inte korrekt referenstid i sÄdana tidzoner utan du mÄste sjÀlv lÀgga pÄ/dra ifrÄn tid i huvudet för att det skall bli rÀtt. Det Àr sjÀlvklart enkelt att rÀkna om sjÀlv i huvudet men klockan visar inte korrekt tid. Som jag skrev tidigare finns det vissa GMT modeller frÄn andra tillverkare som klarar det, men inte sex-siffriga Rolex GMT. NÄvÀl, jag slÀpper detta nu :)

Egentligen vÀldigt enkelt resonemang, GMT-visaren ger inte korrekt referenstid i sÄdana tidzoner utan du mÄste sjÀlv lÀgga pÄ/dra ifrÄn tid i huvudet för att det skall bli rÀtt. Det Àr sjÀlvklart enkelt att rÀkna om sjÀlv i huvudet men klockan visar inte korrekt tid. Som jag skrev tidigare finns det vissa GMT modeller frÄn andra tillverkare som klarar det, men inte sex-siffriga Rolex GMT. NÄvÀl, jag slÀpper detta nu :)

@laketwig Visst jobbade du mot Sri Lanka förut dÀr de ocksÄ kör med halvtimmar, och dÄ fungerade vÀl din Glycine Airman?

TÀnkte om nu @Marikong ska vara dÀr ett tag och verkligen vill ha korrekt tidsangivelse.

HÄll hÄrt i era 16710or:)
SjÀlvklart :)
IMG_20180415_142323_779.jpg

Med 24 klick kan du justera en timme i taget. SÄ antingen pÄ en vanlig 12-timme eller mitt emellan dem. Med andra ord justerar du GMT-visaren mot hela timmar. En femsiffrig referens har 120 klick och du kan sÀtta den mellan hela timmar om du vill. Eller ta tid pÄ saker.

Hur kÀnns superjubilee pÄ en sÄ pass tung boett, tÀnker du pÄ risken att tappa den med det lÄset?
KÀnns bara skönt och följsamt, superjubileet har ÀndÄ en del tyngd i sig sjÀlvt. LÄset Àr stadigt. VÀldigt liten risk att den ska öppnas utan att jag gör det medvetet.

NÄgon som hört nÀr de första leveranserna av 126710 börjar rulla ut?

Inte för att jag stÄr först i kön direkt, men min nyfikenhet mÄste stillas. Kan tÀnka mig att det finns nÄgra hÀr i gruppen som ligger bra till för första leveransen

NÄgon som hört nÀr de första leveranserna av 126710 börjar rulla ut?

Inte för att jag stÄr först i kön direkt, men min nyfikenhet mÄste stillas. Kan tÀnka mig att det finns nÄgra hÀr i gruppen som ligger bra till för första leveransen

126711 finns inom tvÄ veckor ungefÀr. Gissar pÄ detsamma pÄ 126710.

Hej! Jag suktar runt lite i GMt-trÄden sÄhÀr pÄ lördagseftermiddagen. Har fnurlat runt kring olika referenser om man skulle slÄ till i framtiden. Vad skulle ni vÀlja, en 16750 med matt tavla frÄn tidigt 80-tal, eller en 16760 fat lady? Verkar vara typ samma pengar.
Jag tror jag gillar det lite "biffigare" boetten, men samtidigt vill jag nog helst ha pepsi och inte Coke.
BÀsta köp om man oxÄ tÀnker 10-15 Är framÄt?

Hej! Jag suktar runt lite i GMt-trÄden sÄhÀr pÄ lördagseftermiddagen. Har fnurlat runt kring olika referenser om man skulle slÄ till i framtiden. Vad skulle ni vÀlja, en 16750 med matt tavla frÄn tidigt 80-tal, eller en 16760 fat lady? Verkar vara typ samma pengar.
Jag tror jag gillar det lite "biffigare" boetten, men samtidigt vill jag nog helst ha pepsi och inte Coke.
126710?

I vÀntan sÄ bjussar jag pÄ den bÀsta :)
59EF5E63-4D45-4A98-992E-FA0AABFE52B3.jpeg

DC5E67D9-D057-4374-BA4C-40457E406F3C.png
Haha ja verkligen! Och det var ju inte direkt den Ànda som det var likadant med..
min gamla 1675-3 blev ocksÄ sÄld men den var tyvÀrr mycket nÀrmre estimate Àven om den gick riktigt bra mÄste jag sÀga

Jag undrar faktiskt exakt samma sak. Är sjukt sugen pĂ„ en GMT. Men har varit helt insyltad i Omega fram tills nu. SĂ„ har dĂ„lig koll pĂ„ vad Ă€r rimligt att betala för vissa referenser osv.. Är sugen pĂ„ vintage men skulle lika gĂ€rna kunna slĂ„ till pĂ„ en ny.

https://www.bukowskis.com/en/auctions/607/70-rolex-gmt-master-ii

Gick vÀl rÀtt högt eller ligger de dÀr nu för tiden?

:arghh: Jag köpte en 16710 pÄ forumet för nÄgra Är sedan för ca 35-40 tusen. SÄlde den vidare för ung samma, den var lite vÀl polerad osv. Sen nÄtt Är senare ville jag ha en till. Hittade en pÄ forumet för 50 tusen. Den var skitfin! Opolerad, sen ÄrgÄng med sel, safir, utan luggholes precis som jag ville ha. Men sen ville man testa annat och sÄlde den för samma pris.

Nu ligger de för fan runt 80 tusen! :arghh:

Tillbaka
Topp