• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Ja verkligen grym, kul att hitta en med korrekt polering. Finns allt för många som fått felaktig "kärlek" :) denna kan nog tänka sig flytta btw, används inte.
Verkligen, ser ut att vara i nyskick! Jag hojtar när jag tagit examen och tjänat lite slantar :) dvs. om tre år hehe. Lär inte vara problem att hitta nya ägare till den där ;)

aa.jpg

Vad tror tråden om denna? Kollade på The Big Short igår och fick ett konstigt sug efter OQ...
http://www.chrono24.com/en/rolex/oysterquartz-steel--gold--id4898215.htm
Tycker iaf att den är billig först och främst! Jag köpte nyligen en 17013 jag oxå för lite mer pengar men den tror jag är lite skarpare oxå. 1979 så det är den första av den ref:en med 5055 urverket som ersatte 5035 vilket är det jag har på min från 1978. Slänger med några bilder på min så du kan jämföra fasningar, bevels m.m. Jag är ingen superexpert men tycker den ser överlag väldigt fin ut till det priset!
4713415g_xxl.jpg
4713415h_xxl.jpg
4713415i_xxl.jpg

Tycker iaf att den är billig först och främst! Jag köpte nyligen en 17013 jag oxå för lite mer pengar men den tror jag är lite skarpare oxå. 1979 så det är den första av den ref:en med 5055 urverket som ersatte 5035 vilket är det jag har på min från 1978. Slänger med några bilder på min så du kan jämföra fasningar, bevels m.m. Jag är ingen superexpert men tycker den ser överlag väldigt fin ut till det priset!
4713415g_xxl.jpg
4713415h_xxl.jpg
4713415i_xxl.jpg
Men du jäklar, den där var rakbladsvass!

5055 är day-date, 5035 har inte ersatts av någonting. Du tänker väl på chronometercertifieringen bara. Fin boett, bra polerad av den som servat.

4713415g_xxl.jpg
4713415h_xxl.jpg
4713415i_xxl.jpg

Senast ändrad:
Ref 17000 och 17013 kronometercertifierades inte förrän sent 1978, så tidiga ex saknar "superlative chronometer officially certified" på tavlan.
Ref 17014 introducerades något senare och har kronometercertifieringen/texten på tavlan. Alla OQ Day-Date är kronometercertifierade.
Jag trodde det bara var 17000 som saknade cosc på tavlan. Vore intressant att se original broschyrer från lanseringen och först hur dessa marknadsfördes av Rolex. Någon som sitter på någon eller vet var det finns på nätet?

Jag trodde det bara var 17000 som saknade cosc på tavlan. Vore intressant att se original broschyrer från lanseringen och först hur dessa marknadsfördes av Rolex. Någon som sitter på någon eller vet var det finns på nätet?
Endast 17000, 17013 och 19018 fanns med i första katalogen och manualen 1977.
Har själv sett en 17013 utan cosc text på tavlan som var new old stock från första ägaren.
Rolexkatalog 1977.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp