• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Oj, det hade jag missat helt. Du fick mig. Lite OT, tror den kostade 38.500kr när jag valde mellan den och Speedmaster Pro, 2017🫣
Det är inte den Racing som avses, den du kollade på då finns inte kvar i sortimentet ! Man måste kolla på samma modell 2017 och nu, en som kom det året och är kvar är t ex Aqua Terra. List då på länk var 49.100:- idag 82.200:-

Edit: för komma on topic så listade Explorer1 58.000:- då. Iofs utgågna 39mm men vill minnas att 36mm listade samma när den ersatte den. Nu kostar den 86.100:- Omega har som synes höjt mer och närmat sig men det är inte som vissa vill göra gällande. Man bör kolla fakta innan man uttalar sig.

Senast ändrad:
Här yttras en gubbig och bakåtsträvande åsikt: det är osmakligt att eftersträva ett högre pris för att definiera premium. Det är kvaliteten som ska definiera premium, inte priset. Men Omega tycks göra sitt yttersta för att få till stånd Veblen-effekten. Kanske för att de under lång tid observerat att Rolex lyckas med samma resa.

Här en artikel för den läsglade: https://www.nytimes.com/2023/09/13/fashion/watches-luxury-high-price.html

Jag tvivlar på att de märken som tokhöjt sina priser de senaste åren kommer lyckas med sin strategi. Sätter man sina priser högre än vad marknaden accepterar så skapar man andra självförvållade problem man inte hade förut: Uselt andrahandsvärde (alltså stort värdetapp), låga priser hos gråhandlarna och desperata AD:s som självmant ger rabatter innan kunden ens frågat efter dem. ...Inget av detta är speciellt "premiun".

Jag tror det kommer visa sig att JLC, Zenith och Omega har skjutit sig själva i foten. De har gått för fort fram.

Det är inte den Racing som avses, den du kollade på då finns inte kvar i sortimentet ! Man måste kolla på samma modell 2017 och nu, en som kom det året och är kvar är t ex Aqua Terra. List då på länk var 49.100:- idag 82.200:-

Edit: för komma on topic så listade Explorer1 58.000:- då. Iofs utgågna 39mm men vill minnas att 36mm listade samma när den ersatte den. Nu kostar den 86.100:- Omega har som synes höjt mer och närmat sig men det är inte som vissa vill göra gällande. Man bör kolla fakta innan man uttalar sig.
40mm (224270) listar dock 91.000.
Jag sålde min 214270 för 48k back then. Duktig utveckling på 5 år.

Grön OP har haft en intressant värdeutveckling enligt chrono 24.
Numera nere en bit under 100k hos gråisar.

Bilagor

• IMG_6033.png
    IMG_6033.png
    89.1 KB · Visningar: 11
Grön OP har haft en intressant värdeutveckling enligt chrono 24.
Numera nere en bit under 100k hos gråisar.
Och en följdfråga är vad gråisar vill ha för marginaler för att de ska köpa in en klocka.

Det vill säga, om marknadsvärdet t.ex är ca 95k för en grön op41, vad skulle de rimligen erbjuda att köpa in den för?

Skillnad mot nuvarande listpris och billigaste på chrono24 är idag 25% om jag räknar rätt, vilket inte låter så mycket.

Och en följdfråga är vad gråisar vill ha för marginaler för att de ska köpa in en klocka.

Det vill säga, om marknadsvärdet t.ex är ca 95k för en grön op41, vad skulle de rimligen erbjuda att köpa in den för?

Skillnad mot nuvarande listpris och billigaste på chrono24 är idag 25% om jag räknar rätt, vilket inte låter så mycket.
Under 20-25% förmodad vinst per enhet blir det svårt att överleva.
Om det är ett seriöst företag med en fysisk butik som följer EU lagar, betalar korrekt skatt och ev löneavgifter.

Självklart kan även en sådan firma vara nöjd med en femma I vinst om de redan har en kund som vill köpa en hyllvärmare,men det är ingenting de kan överleva på.

Jag tvivlar på att de märken som tokhöjt sina priser de senaste åren kommer lyckas med sin strategi. Sätter man sina priser högre än vad marknaden accepterar så skapar man andra självförvållade problem man inte hade förut: Uselt andrahandsvärde (alltså stort värdetapp), låga priser hos gråhandlarna och desperata AD:s som självmant ger rabatter innan kunden ens frågat efter dem. ...Inget av detta är speciellt "premiun".

Jag tror det kommer visa sig att JLC, Zenith och Omega har skjutit sig själva i foten. De har gått för fort fram.
Helt enig.

Det lustiga (eller kanske olustiga) är att Rolex gasat på rejält, med exempelvis 58% upp för en Sub (Q1 2019 69500, mot nu 109400) och övriga verkar varit än mer aggressiva. Eller är det bara senaste två åren som dom övriga tappat besinningen?

Helt enig.

Det lustiga (eller kanske olustiga) är att Rolex gasat på rejält, med exempelvis 58% upp för en Sub (Q1 2019 69500, mot nu 109400) och övriga verkar varit än mer aggressiva. Eller är det bara senaste två åren som dom övriga tappat besinningen?
Hur mycket av detta är pga SEKs fantastiska utveckling mot EUR USD CHF?

Mer rättvis prisökning blir en jämförselse I ovanstående valutor.
Men den kanske också är liknande?

I just Rolex fall verkar det inte spela någon roll.
Marknadsvärdet på många modeller är ju fortfarande över nypris inkl svenk/EU-moms.
Dvs gratis pengar för den som kan och får köpa.

De övriga tillverkarna som huserar på Bibblis har det inte lika roligt.
Bara att göra,studiebesök och se var det är kö utanför oavsett regn snö Kyla eller hetta,och var butikerna gapar tomma undantaget någon turist som gått vilse...

Till listan av tokhöjare kan vi också lägga till IWC, kom jag att tänka på.

Men visst, det skulle vara lämpligt att dessa märken fick sig en näsbränna av kunderna. De har ju fortsatt tokhöja, trots att det borde vara uppenbart för dem att deras marknad storknat.

IWC har ju tagit detta till nästa nivå med nya IWC Ingenieur som bara säljs boutique exklusivt och för 12.000 CHF vilket motsvarar ca 145.000:- SEK om jag räknat rätt. Varianten i titan kostar 15.000 CHF. Det gör den dyrare än Rolex nya Yacht Master 42 i titan.

Lite oklart hur många dem egentligen har sålt, gissar att distributionen är rätt tight. Det finns inte supermånga ute på Chrono24. Men de verkar hålla priset mot list okej.

Hur mycket av detta är pga SEKs fantastiska utveckling mot EUR USD CHF?

Mer rättvis prisökning blir en jämförselse I ovanstående valutor.
Men den kanske också är liknande?

Jag tror inte att det spelar så stor roll. SEK:en har ju tappat konstant mot samtliga valutor under senare år. Alla klocktillverkare prissätter efter CHF själva, men gör väl någon slags kontroll löpande så att valutarörelser inte gör att det går att göra arbitrage mellan länder i prissättningen beroende på valuta.

Deras målsättning borde vara att klockan ska kosta ungefär lika mycket var i världen den säljs, oaktat valutan.

Exakt! Ingen väljer Omega eller Breitling till samma pris som Rolex. Tudor spelar i samma liga som Omega och Breitling kvalitetsmässigt men är halva priset. Båda Tudor och Rolex blir därför självklara val oavsett vilken budget kunden har. Smart av Rolexgruppen. Ökar de upp Rolex i pris får Breitling och Omega en självklar plats för kunderna i det segmentet, vilket vore ett korkat drag.
Få andra märken kan mäta sig med kvaliten Omega har på sina urverk. Vad har Tudor för urverk som gör att de ska spela i samma liga?

Senast ändrad:
Få andra märken kan mäta sig med kvalitet Omega har på sina urverk. Vad har Tudor för urverk som gör att de ska spela i samma liga som Omega?
Vad menar du med "kvalitet" då? Omega har varit duktiga på att implementera diverse tekniska buzzwords om man går igång på sånt, annars ser jag inga uppenbara fördelar jämfört med Tudors verk.

Tillbaka
Topp