• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Gott nytt år!
IMG_1036.jpeg

Tjenare. Ny här på forumet. Är lite sugen på på att köpa min första riktiga klocka, nämligen en 124270. Vad tror ni väntetiden är hos tex Nymans utan tidigare historik? Någon säger ett år någon säger fyra veckor.

Tjenare. Ny här på forumet. Är lite sugen på på att köpa min första riktiga klocka, nämligen en 124270. Vad tror ni väntetiden är hos tex Nymans utan tidigare historik? Någon säger ett år någon säger fyra veckor.
Tror ingen kan svara närmare än att det kan vara från 0 veckor och uppåt i väntetid.
Jag tror dock inte det är helt omöjligt att få en inom ett år nu när marknaden bromsat.

224270
Är ju typ exakt som en 214270 (fast det var ju några år sedan jag sålde min.. faktiskt nästan exakt 5 år sen https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-214270-18.105255/ )

B848781D-E58D-448A-8545-62973A5D86D7.jpeg

Men bättre läsbarhet pga AR coating på glasets insida och en nästan löjligt stor krona.
Den sticker ju liksom utanför boettens nedre kant och även upp så att man drar emot den när man skall gnugga bort fläckar på glasringen.

F2DA22F0-A759-492A-976E-AD6E48FC969B.jpeg

Nåja, jag har haft den i ca 20 minuter än så länge så jag lär ju vänja mig.
Jäktigt skönt att ha en stor Explorer igen.

224270
Är ju typ exakt som en 214270 (fast det var ju några år sedan jag sålde min.. faktiskt nästan exakt 5 år sen https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-214270-18.105255/ )

B848781D-E58D-448A-8545-62973A5D86D7.jpeg

Men bättre läsbarhet pga AR coating på glasets insida och en nästan löjligt stor krona.
Den sticker ju liksom utanför boettens nedre kant och även upp så att man drar emot den när man skall gnugga bort fläckar på glasringen.

F2DA22F0-A759-492A-976E-AD6E48FC969B.jpeg

Nåja, jag har haft den i ca 20 minuter än så länge så jag lär ju vänja mig.
Jäktigt skönt att ha en stor Explorer igen.
Grattis till en fin klocka! När jag hade min 214270 så störde jag mig på att jag upplevde kronan som för liten, men jag tycker det är snyggt med lite överdimensionerade kronor :)

Grattis till en fin klocka! När jag hade min 214270 så störde jag mig på att jag upplevde kronan som för liten, men jag tycker det är snyggt med lite överdimensionerade kronor :)
Tack skall du ha!
Tänkte faktiskt inte på den saken när jag hade min gamla men nu är det uppenbart att de först bara gjorde tavlan och boetten större (214270 mk1) sen fick de backa eftersom visarna var för små och siffrorna saknade lume.. men de glömde kronan båda gångerna.

Kanske är det att åren gått, kanske att jag haft både 114270 och 124270 sen dess, kanske är det bara att jag spenderat de senaste 5 åren på att hitta något liknande (men roligare / billigare / inte Rolex)..
Men jag upplever 224270 som bättre avvägd än 214270.. kan inte sätta fingret på det riktigt. Kanske är det den lite bredare länken?
Egentligen spelar det ingen roll - den är bättre för mig iaf :)

Skulle man bara ha 1 klocka var den grym, passar verkligen till allt och hade kunnat köra den 4-ever. Men det är något med sportrolex som är så tråkigt också, kände att det var roligare att vira runt g-shocken på handleden igen. Så den fick ryka fort 🤷‍♂️ (självmord att skriva i denna tråd men)
Fattar helt vad du menar. Jag har ju haft den ute på k&s men ångrat mig (för tillfället). Den bärs riktigt bra, passar till allt och känns väldigt välbalanserad. Finns dock annat man vill testa, så får se hur länge den stannar. Är lite sugen på en Explorer II 16570 med vit tavla just nu, och kollar en hel del på Grand Seiko.

Fattar helt vad du menar. Jag har ju haft den ute på k&s men ångrat mig (för tillfället). Den bärs riktigt bra, passar till allt och känns väldigt välbalanserad. Finns dock annat man vill testa, så får se hur länge den stannar. Är lite sugen på en Explorer II 16570 med vit tavla just nu, och kollar en hel del på Grand Seiko.
Hade min vita 16570 i typ 3 veckor ;) måste testa GS, aldrig gjort det!

Kanske eventuellt är lite halvsugen på din Explorer 🫣

Tillbaka
Topp