• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Ja exakt det är så man styr produktionen om jag förstått rätt och känns inte som man kommer se några förändringar heller med tanke på historien.

Absolut det ska jag läsa om. Tack för att ni orkar bolla med mig 🙂
Ingen fara.

Förstår man hur en lyxmarknad fungerar kan man göra bättre (pålästa) val och slipper bli besviken eller oförstående över ett nej.

Och det är väl de senaste 5åren det spårat ur helt med begpriser långt över nypriset på både bilar klockor och handväskor.
Får då ÅF inre sätta ert marknadsriktigt pris uppstår dagens situation.
Kostade en ny SS Daytona 400K hos Nymans, och 300K begagnad,tror du då det varit omöjligt att köpa en direkt,nu,på en gång och få den otroliga "ÅF Upplevelsen"?

Absolut det förstår man ju. Är ju tillgång/efterfrågan som styr i slutändan. Lekar man med tanken har ju efterfrågan varit större en längre och kan inte släppa tanken varför man inte skulle vilja öka produktionen.

Känns dock som dom ”njuter” av att ha hög efterfrågan och inte är behov av ökad tillväxt. Om ja förstått rätt så drivs det som en stiftelse för ingen ska kunna ha insikt i hur bolaget mår?
Att öka produktionen av en lyxkosumtionsvara är ungefär som att trycka nya sedlar för att komma ur en lågkonjuktur. Precis som @FlipSwede nämner så skulle efterfrågan sjunka tämligen snabbt. Ett bra exempel på denna strategin är Omega som valt att ha en katalog för alla olika smaker, stadig produktionstakt så alla kan köpa och sedan skruva upp priset på alla modellerna. Att en Aqua Terra idag ligger närmare 90 är i mitt tycke helt galet.

Ser man även 10-20år framåt skulle attraktionen till Rolex vara rätt låg om man pumpade upp volymerna för mycket nu. Gråhandlare och trender kommer och går. Men för ett producerande bolag är målet att överleva dessa toppar och dalar (även långsiktigt).

Som alltid, det är en lyxkonsumtionsvara. Alla ska inte ha råd och alla ska inte ha möjlighet att köpa. 😉

Ingen fara.

Förstår man hur en lyxmarknad fungerar kan man göra bättre (pålästa) val och slipper bli besviken eller oförstående över ett nej.

Och det är väl de senaste 5åren det spårat ur helt med begpriser långt över nypriset på både bilar klockor och handväskor.
Får då ÅF inre sätta ert marknadsriktigt pris uppstår dagens situation.
Kostade en ny SS Daytona 400K hos Nymans, och 300K begagnad,tror du då det varit omöjligt att köpa en direkt,nu,på en gång och få den otroliga "ÅF Upplevelsen"?
Absolut och det jag var mest nyfiken på är vad ni tror om marknaden även om jag kanske formulerat mig lite galet i början inser jag nu.

Var helt övertygad om att jag skulle få ett nej redan innan jag lyfte luren. Det som är intressant eller jag går och funderar på är ju att dom skulle kunna ändra begagnat marknaden ganska fort om dom vill men suttit o läst lite om veblen good några minuter och får känslan av att det inte kommer hända.

Absolut och det jag var mest nyfiken på är vad ni tror om marknaden även om jag kanske formulerat mig lite galet i början inser jag nu.

Var helt övertygad om att jag skulle få ett nej redan innan jag lyfte luren. Det som är intressant eller jag går och funderar på är ju att dom skulle kunna ändra begagnat marknaden ganska fort om dom vill men suttit o läst lite om veblen good några minuter och får känslan av att det inte kommer hända.
Begagnatmarknaden fungerar väl alldeles utmärkt idag?
Eller vad tänkte du på?

I stort sett varenda pryl någonsin ihopbonkad som har en marknad finns och är tillsalu.
Vissa kunder väljer "Billigast Pris" och skiter i skick och ev Kundservice efter köp.
Andra betalar en sudd för att vara feta i soffan och bara klicka hem prylen.
Och andra kan aldrig komma till skott och köpa då det ständigt är något fel som nästa pryl "kanske"inte har.
Medan de som inte är entusiaster har pengar handlar där det är bekvämt även om det kostade lite för mycket.

Att öka produktionen av en lyxkosumtionsvara är ungefär som att trycka nya sedlar för att komma ur en lågkonjuktur. Precis som @FlipSwede nämner så skulle efterfrågan sjunka tämligen snabbt. Ett bra exempel på denna strategin är Omega som valt att ha en katalog för alla olika smaker, stadig produktionstakt så alla kan köpa och sedan skruva upp priset på alla modellerna. Att en Aqua Terra idag ligger närmare 90 är i mitt tycke helt galet.

Ser man även 10-20år framåt skulle attraktionen till Rolex vara rätt låg om man pumpade upp volymerna för mycket nu. Gråhandlare och trender kommer och går. Men för ett producerande bolag är målet att överleva dessa toppar och dalar (även långsiktigt).

Som alltid, det är en lyxkonsumtionsvara. Alla ska inte ha råd och alla ska inte ha möjlighet att köpa. 😉
Tror inte på din beskrivning. Omega är inte Rolex. Att Rolex ser till att inte tillverka för många Daytonor kan vi vara överens om men de har stora problem att möta efterfrågan rent generellt. Varför skulle de annars utöka och bygga nytt?

Begagnatmarknaden fungerar väl alldeles utmärkt idag?
Eller vad tänkte du på?

I stort sett varenda pryl någonsin ihopbonkad som har en marknad finns och är tillsalu.
Vissa kunder väljer "Billigast Pris" och skiter i skick och ev Kundservice efter köp.
Andra betalar en sudd för att vara feta i soffan och bara klicka hem prylen.
Och andra kan aldrig komma till skott och köpa då det ständigt är något fel som nästa pryl "kanske"inte har.
Medan de som inte är entusiaster har pengar handlar där det är bekvämt även om det kostade lite för mycket.

Absolut begagnat marknaden fungerar som den är tänkt det håller jag med om.

Det jag tänker är att dessa försäljningar skulle kunna förändras ganska fort om tillgången skulle öka och tror inte det krävs stor förändring för att det skulle kunna ske heller?

Var mest därför jag klurade på hur det sett ut historisk.

IMG_2416.png

Tror inte på din beskrivning. Omega är inte Rolex. Att Rolex ser till att inte tillverka för många Daytonor kan vi vara överens om men de har stora problem att möta efterfrågan rent generellt. Varför skulle de annars utöka och bygga nytt?
Nu skrev jag inte att de skulle fortsätta med samma prooduktionsvolymer. Snarare bemötte påståendet att Rolex skulle "njuta av" att ha hög efterfrågan och inte behov av tillväxt.

Nu skrev jag aldrig att Omega och Rolex skulle "vara samma". Snarare pekade på att de har olika strategier. Där både Swatch Group och Omega har vid flertal gånger uttalat att "den som vill ha en Omega ska kunna köpa en". Sedan är det ingen av oss som vet vilka modeller som kommer öka i volym. Ett är ju säkert att OP strategin inte gått som man tänkt. Där syftet med linjen var att de är en instegs klocka och där man med de olika färgerna skulle attrahera en yngre publik (och även avlasta efterfrågan på de andra produkterna). Men med för liten volym så blev det medelålders män som köpte de för överpriser av gråhandlare istället.

Absolut begagnat marknaden fungerar som den är tänkt det håller jag med om.

Det jag tänker är att dessa försäljningar skulle kunna förändras ganska fort om tillgången skulle öka och tror inte det krävs stor förändring för att det skulle kunna ske heller?

Var mest därför jag klurade på hur det sett ut historisk.

IMG_2416.png
Försäljningar av vad?
Begagnade Rolexklockor?

Det är väl bara fantastiskt om dessa kostar mer än nya för Rolex SA.
Då säljer de ju ännu lättare varenda pryl de bonkarihop.

Att du är snål eller fattig spelar dem ingen roll,och för de som skiter I byxan av att handla begagnat hos "FulaGubben" finns nu CPO.

Nu skrev jag inte att de skulle fortsätta med samma prooduktionsvolymer. Snarare bemötte påståendet att Rolex skulle "njuta av" att ha hög efterfrågan och inte behov av tillväxt.

Nu skrev jag aldrig att Omega och Rolex skulle "vara samma". Snarare pekade på att de har olika strategier. Där både Swatch Group och Omega har vid flertal gånger uttalat att "den som vill ha en Omega ska kunna köpa en". Sedan är det ingen av oss som vet vilka modeller som kommer öka i volym. Ett är ju säkert att OP strategin inte gått som man tänkt. Där syftet med linjen var att de är en instegs klocka och där man med de olika färgerna skulle attrahera en yngre publik (och även avlasta efterfrågan på de andra produkterna). Men med för liten volym så blev det medelålders män som köpte de för överpriser av gråhandlare istället.

Och det kan man med råge göra.

Något min stackars Rolexhandlare med uppsluppen dyster min konstaterar varje gång jag dricker upp hans öl&glatt mumsar Lindtchoklad.
En Omega Seamaster i helguld...grön tavla...mycket mycket eftertraktad...$42600+tax. Som hittat.

Då drar Flip fram Fånen och visar MODA där samma klocka uttagen denna månad kostar $26000 och frågar om han tar 25000 no tax.

Då blir det "Tråkig Stämning" rätt fort😘

Du sitter och gissar nu?

Du sitter och gissar nu?
Nej
Omega och Raynald Aeschlimann har varit glasklar i strategin sedan han tog över. Att gå om Rolex i försäljningsvolym i antal sålda enheter och att föryngra märket. Finns flertal intervjuer med honom där han tydligt säger att "den som vill kunna köpa en Omega ska kunna köpa en".

Senast ändrad:
AD vet inte ens vilka klockor de blir tilldelade. Men kul du vet hur hela lyxmarknaden fungerar på båda sidor. Ska lägga det på minnet nästa gång jag undrar något.
Det var knappast det jag skrev eller? Men nu lägger du ju som vanligt ord i munnen och vantolkar det som skrivs. Även ironiskt med tanke på att det tvärsäkra gissandet brukar komma från annat håll. 😘

Tänkte de beställde först, men de kanske får sin kvot en gång per år och sedan bockar av det de inte vill ha under året? Låter knepigt. Trodde inte det var så välplanerat så långt in i framtiden.
De lägger beställningarna på mässan och sedan löpande vid behov. Hur mycket de får beställa av varje modell, osv vet jag inte om.

Jo, de får veta återigen bara inte när.
Dock när leveransen närmar sig, vet de också vad som kommer ;) enligt min AD…
Förstår inte vad jag läser, men du bekräftar att de får reda på tilldelningen innan beställning läggs?

Så innan de får reda på tilldelningen vet de inte vad de kommer få? Dvs. Rolex sitter på all information och makt. Två saker de inte gärna delar med sig av. Det som var min poäng.

Förstår inte vad jag läser, men du bekräftar att de får reda på tilldelningen innan beställning läggs?

Så innan de får reda på tilldelningen vet de inte vad de kommer få? Dvs. Rolex sitter på all information och makt. Två saker de inte gärna delar med sig av. Det som var min poäng.
Ja jag var nog lite snabb där vid tangenten, så det blev otydligt.
Ska jag säga det ännu tydligare kan AD beställa alla modeller för tilldelning under året.
De vet inte när klockorna kommer, men de vet veckor innan när de klockorna kommer.
Sedan om de gör det för ”dig” eller någon kund för den delen - är en annan fråga.

Ja jag var nog lite snabb där vid tangenten, så det blev otydligt.
Ska jag säga det ännu tydligare kan AD beställa alla modeller för tilldelning under året.
De vet inte när, men de vet veckor innan när de klockorna kommer.
Sedan om de gör det för ”dig” - är en annan fråga.
De kanske kan beställa men de kommer ju inte få det de helst vill ha? Dvs alla de som säljs med högst premium. En begränsning de inte vet hur den ser ut förrän de får reda på den?

De kanske kan beställa men de kommer ju inte få det de helst vill ha? Dvs alla de som säljs med högst premium. En begränsning de inte vet hur den ser ut förrän de får reda på den?
Dem kan beställa allt och få det, förutom off catalog modellerna, där Rolex bestämmer allokering. Men off catalog är en annan nisch som jag inte vill gå in på här

Helt rätt.

De vet ju hur föregående års tilldelning varit,samt om de ökat eller minskar sin omsättning av Rolex.
Har Rolex Rep haft klagomål/synpunkter eller varit nöjd vid besök?
Samt givetvis hur de själva ser på nästkommande år och vad de tror sig kunna sälja.

Hur många SS GMT/Daytonas man får per önskad DJ eller PM har jag inte den blekaste om,men givetvis får man fler ju mer annat bös man önskar.

Och om jag nu fattat rätt så får man i slutet av föregående kalenderår veta ungefär vad nästkommande årets tilldelning blir.

250 DJ41
200 DJ36
50 DJ26
30 SS Sub
Etc etc etc.

Men först när leveransen är klar att skickas från fabrik/lagercentral får butiken veta vad den innehåller.
Vissa verkar få leverans varannan vecka,andra månadsvis.
Eller så ljuger de jag frågar för mig.

Tillbaka
Topp