• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Rolex
Var inne hos Engströms i Jönköping. Mycket riktigt var det väldigt utplockat. Hade som mål att åtminstone kunna prova och klämma lite på en Explorer eller DJ, men icke. Kändes inte så spexigt att dra på sig en DJ 28. Man vet ju att det är så här, men det känns nästan lite förminskande att gå in i en butik där det inte finns något att se, och än mindre köpa. Bara ett enkelt konstaterande att man inte har något där att göra. Det naggar mitt klockintresse lite i kanten måste jag ändå säga. håller ni med eller är ni helt överens med ”spelreglerna” som råder :)?
Nu far jag val pa kaften igen for att jag sticker ut hakan....men nej.

Jag personligen har inga som helst problem,nervosa ryckningar,angest eller somnloshet over hur marknaden ser ut idag.
Trakigt att jag inte kan fa hundratusen eller mer i omdelebar fiktiv vinst for att jag koper en mer eller mindre menigslos pafagelfjader vilket de flesta lyxvaror anda ar.
Men ett foretag i vinstdrivande syfte ska huvudsakligen gora en sak. Maximera sin vinst.
Sedan ska de anstallda givetvis inte vara rent oforskamda eller nedlatande mot kunder,men som kund ar det bara att rosta med fotterna om det inte passar.
Utan kunder sa gar foretaget i konkurs ratt snart.

Da Rolex AP PP mfl tydligen saljer allt de bonkar ihop utan problem oavsett om de saljer till mig eller ej sa far jag anpassa mig efter det.
naturligtvis gar jag dit dar det ar billigast forst dvs AF. De har hittills varit artiga,talat om vad som ar mojligt att fa kopa,vad som ar omojligt,och vad som med vantan kan vara mojligt.
Darefter sa gor iallfall jag ett snabbt overslag pa vad jag varderar mest. fa min pryl nu,vanta avsta eller ga och handla den i en dyrare butik.

For klockor av ovanstaende marken ar den ingen brist pa. Vi kan bada i dem inom 48timmar om vi vill och har slantar.
Problemet ar att vi inte vill betala vad det kostar,men en fri marknad skiter i fattiglappar som oss och saljer till hogsbjudande. Precis som det skall vara.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för ett VETTIGT svar! Bra poäng med storlek. 36mm hade nog funkat. Hon har inte tänkt köpa nån klocka på spekulation men jag vet att hon troligen inte varit så chill med att köpa ngt märke som tappar typ 20-30% bara man tar hem den, vilket jag har respekt för.

Köper hon en skulle jag gissa att hon kommer ha den lång tid framöver så det kanske är skitsamma egentligen men jag tror det är tämligen vanligt när man köper en dyrare klocka att man har ett visst intresse av värdeutveckligen även om det inte är en primär parameter för entusiaster, men jag kan ha fel... ;)
Nja, det låter som en OWG-personlighet och den typen av personer tenderar att ha samma klocka hela livet så jag förstår verkligen inte varför det läggs någon som helst vikt vid eventuell värdeutveckling? Köper hon en billigare kvalitetsklocka från något annat märke får hon minst lika mycket klocka för pengarna och behöver aldrig bekymra sig över en nedgång i efterfrågan på tokhypade Rolex. Det finns gott om fina dammodeller från t.ex. Certina som håller hög kvalitet och går att köpa för en bråkdel av priset.

Det lät på det ursprungliga inlägget som att varken hon eller hennes sambo var ett dugg klockintresserade och då känns det ju ganska idiotiskt att rekommendera ett köp för uppåt 150k som kanske eller kanske inte halverar eller dubblar sitt värde på sikt, inget illa menat.
 

bluetrain

Cartier
Varför är det ”primärt viktigt” att det ska vara Rolex med ökande värde? Ifall hon inte skulle tycka klockor är kul och därför enkelt sälja? Nyfiken på om det är hennes önskemål, eller era? 😄 Finns ju otroligt mycket roligt i olika prisklasser som det inte står Rolex på.

Men, snabba tips: femsiffriga Dates/Datejusts. Garanterar inte ökande värde men är å andra sidan mångsidiga, med olika metaller, tavlor etc.. :- )

Ja det är så hon själv utryckt det, kan vara så enkelt att hon inte känner igen så många märken för visst finns det såklart många andra kvalitetsmärken men å andra sidan har jag inga problem att ge henne råd kring Rolex då jag helt enkelt tycker de har väldigt många trevliga modeller.

Ja DJ tänkte jag också på. Hellre fem än sexsiffrigs?. Sen finns det ju lite "udda" sportmodeller typ yachtmaster som finns som 36mm? Sen tänkte jag explorer 1a på 36mm men vet inte riktigt hur den passar som damur?
 

FlipSwede

Rolex
Begagnad Cartier ar min forsta tanke.

Sjunker som en sten (ofta) i varde efter du gar ut fran butiken. Alla vet namnet Cartier och att det ar lyx. Finns gott om pa begmarknaden.
Denna i helguld saldes idag for kaffepengar jamfort med en ny Rolex

 

bluetrain

Cartier
Nja, det låter som en OWG-personlighet och den typen av personer tenderar att ha samma klocka hela livet så jag förstår verkligen inte varför det läggs någon som helst vikt vid eventuell värdeutveckling? Köper hon en billigare kvalitetsklocka från något annat märke får hon minst lika mycket klocka för pengarna och behöver aldrig bekymra sig över en nedgång i efterfrågan på tokhypade Rolex. Det finns gott om fina dammodeller från t.ex. Certina som håller hög kvalitet och går att köpa för en bråkdel av priset.

Det lät på det ursprungliga inlägget som att varken hon eller hennes sambo var ett dugg klockintresserade och då känns det ju ganska idiotiskt att rekommendera ett köp för uppåt 150k som kanske eller kanske inte halverar eller dubblar sitt värde på sikt, inget illa menat.

Men detta är ju exakt det som är poängen. att hon inte bara köper en klocka utan köper en och börjar intressera sig och att denna då blir en språngbräda in i klockträsket. Visst kan hon säkert ha lika mkt glädje med ett billigare kvalitetsur men vill hon ha Rolex så är det ju det vi får utgå från. Skulle aldrig få för mig att intala henne att köpa en klocka utifrån att det skulle vara en idiotsäker investering etc utan kommer försöka ge henne en balanserad bild så får hon såklart själv avgöra vad som blir bäst för henne.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Ja det är så hon själv utryckt det, kan vara så enkelt att hon inte känner igen så många märken för visst finns det såklart många andra kvalitetsmärken men å andra sidan har jag inga problem att ge henne råd kring Rolex då jag helt enkelt tycker de har väldigt många trevliga modeller.

Ja DJ tänkte jag också på. Hellre fem än sexsiffrigs?. Sen finns det ju lite "udda" sportmodeller typ yachtmaster som finns som 36mm? Sen tänkte jag explorer 1a på 36mm men vet inte riktigt hur den passar som damur?
Tänk bara på att Explorern inte har datum, många tycker det är praktiskt med datum. Min sambo har ganska tunna handleder och hon bär 36-38 utan att det ser konstigt ut. Om du har en klocka på 36mm kan du ju ta med den så hon får testa!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men detta är ju exakt det som är poängen. att hon inte bara köper en klocka utan köper en och börjar intressera sig och att denna då blir en språngbräda in i klockträsket. Visst kan hon säkert ha lika mkt glädje med ett billigare kvalitetsur men vill hon ha Rolex så är det ju det vi får utgå från. Skulle aldrig få för mig att intala henne att köpa en klocka utifrån att det skulle vara en idiotsäker investering etc utan kommer försöka ge henne en balanserad bild så får hon såklart själv avgöra vad som blir bäst för henne.
Det låter väldigt märkligt att man är villig att spendera uppåt 150k på något man kanske inte ens gillar då värdet verkade vara viktigare än att hon faktiskt gillade modellen. Nu känner jag så klart inte till deras ekonomiska förutsättningar men man får nog också säga att det är ganska uppseendeväckande att vilja lägga den summan på en första klocka när man inte ens är klockintresserad över huvud taget så du förstår kanske skepsisen till hur stor del "klockintresset" egentligen utgör i frågeställningen. 😅

Jag tycker att @FlipSwede kom med ett klockrent tips! Är det uteslutande Rolex som är intressant så finns det inte jättemycket att välja på utan det är väl mer eller mindre någon typ av DJ eller eventuellt OP som är aktuell men som sagt, 34mm och nedåt är otroligt svala för att vara Rolex så man bör ha ganska låga förväntningar på andrahandsvärdet om man går den vägen. Att välja en 36mm som kanske upplevs som för stor känns helt bortkastat och det vore i så fall rimligare att välja något man faktiskt trivs med och acceptera att man åtminstone får igen en skaplig del av inköpspriset vid en eventuell framtida försäljning så kan man både ha och äta kakan (ish). :)
 

FlipSwede

Rolex
Sedan sa ska man vara medveten om att 20% utgor svensk moms pa en ny varas pris.
Och nar den ar dod...ja da utgar iallfall jag fran att varan tappar minst detta nar jag kliver ut fran butiken

Har ar Rolex ihelguld for ungefar en tredjedel av vad din bekant kan spendera. Ja den ar liten,men har kan man nog anta att den formodligen natt botten pa prisstegen
Ska det vara billigare far du leta privat med allt vad det innebar.

 

Thezz

Omega
när/om listorna öppnar, och inte öppnar pga någon krasch utan öppnar lite långsamt. Vad är strategin för att komma in på dem? När jag köpte min GMT 2017 så rullade jag in i shorts t-shirt och ryggsäck en sommardag, fråga om det fanns några öppna listor det gjorde det. Sen ringde dem 6 månader senare, tvivlar på att det kommer gå till så igen.

kommer man behöva ha en historik med en AD där man köpt klockor som inte är eftertraktade eller ska man ha gjort något annat för att hamna på listan ?
 

FlipSwede

Rolex
när/om listorna öppnar, och inte öppnar pga någon krasch utan öppnar lite långsamt. Vad är strategin för att komma in på dem? När jag köpte min GMT 2017 så rullade jag in i shorts t-shirt och ryggsäck en sommardag, fråga om det fanns några öppna listor det gjorde det. Sen ringde dem 6 månader senare, tvivlar på att det kommer gå till så igen.

kommer man behöva ha en historik med en AD där man köpt klockor som inte är eftertraktade eller ska man ha gjort något annat för att hamna på listan ?
Du svarar val pa din egen fraga. Nar OM intraffar sa gar det sakert bra att gora precis som du redan gjort.
 

bluetrain

Cartier
Det låter väldigt märkligt att man är villig att spendera uppåt 150k på något man kanske inte ens gillar då värdet verkade vara viktigare än att hon faktiskt gillade modellen. Nu känner jag så klart inte till deras ekonomiska förutsättningar men man får nog också säga att det är ganska uppseendeväckande att vilja lägga den summan på en första klocka när man inte ens är klockintresserad över huvud taget så du förstår kanske skepsisen till hur stor del "klockintresset" egentligen utgör i frågeställningen. 😅

Jag tycker att @FlipSwede kom med ett klockrent tips! Är det uteslutande Rolex som är intressant så finns det inte jättemycket att välja på utan det är väl mer eller mindre någon typ av DJ eller eventuellt OP som är aktuell men som sagt, 34mm och nedåt är otroligt svala för att vara Rolex så man bör ha ganska låga förväntningar på andrahandsvärdet om man går den vägen. Att välja en 36mm som kanske upplevs som för stor känns helt bortkastat och det vore i så fall rimligare att välja något man faktiskt trivs med och acceptera att man åtminstone får igen en skaplig del av inköpspriset vid en eventuell framtida försäljning så kan man både ha och äta kakan (ish). :)

Nu vet jag inte exakt vad budgeten var på men något sådant. Ja Cartier kan absolut vara ett alternativ, ska tipsa om det!

Sedan sa ska man vara medveten om att 20% utgor svensk moms pa en ny varas pris.
Och nar den ar dod...ja da utgar iallfall jag fran att varan tappar minst detta nar jag kliver ut fran butiken

Har ar Rolex ihelguld for ungefar en tredjedel av vad din bekant kan spendera. Ja den ar liten,men har kan man nog anta att den formodligen natt botten pa prisstegen
Ska det vara billigare far du leta privat med allt vad det innebar.


Mycket bra tips, tackarrr!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Behöver lite råd. Ska på middag ikväll där jag blivit förvarnad att det kommer snackas lite klockor och där jag förväntas ha viss kunskap om hur min kvinnliga vän skall tänka inför sitt klockköp. Hon är alltså inte sedan tidigare intresserad, inte heller hennes sambo så det är lite utanför deras normala begreppsvärld. De sätter allt hopp till mig, säger dom. Inga problem, klart man ställer upp för sina vänner! :)

Vad som är primärt viktigt är att 1a) det är en Rolex. Och 1b) att modellen gärna få ha en fin värdeutveckling på sikt. 2) Gärna får vara snygg såklart och en som hon gillar, men viktigast alltså med 1a och 1b! Vi har inte diskuterat hur mycket deg hon kan tänkas lägga men skulle gissa på kanske mellan 50-100kkr kanske upp mot 150kkr. Så nånting sådant. Hon har rätt smala handleder och jag tror inte på det här med unisex så subbar och andra 40mm går bort. Det får nog vara max 36mm, eller kanske ner mot 31mm. 26mm är kanske lite för litet och känns lite out of date, lite för mkt "tantklocka" eller??

Så peppra gärna på med era förslag så jag har bra ammunition inför kvällens kanske viktigaste diskussion! :)
Tolkar jag dig rätt om det är just väninnan och hennes sambo som vill ha dina råd? Eller är det andra i vänskapskretsen?
Om du förväntas vara den kunniga och erfarna i sällskapet, som dessutom ska få henne intresserad av klockor överlag och skaffa fler än den första som nu är på tapeten, borde du då inte föreslå något som kan vara ett insteg? Eller är en Rolex för 100-150K insteg till PP, AP eller liknande kanske?
Som den rutinerade räv du är, föreslår du en Cartier Tank Must Solar beat och en start i en aktieportfölj istället, så lovar du att vara mer behjälplig om intresset skulle accelerera under året (eller kommande).
 

BankAnden

Panerai
när/om listorna öppnar, och inte öppnar pga någon krasch utan öppnar lite långsamt. Vad är strategin för att komma in på dem? När jag köpte min GMT 2017 så rullade jag in i shorts t-shirt och ryggsäck en sommardag, fråga om det fanns några öppna listor det gjorde det. Sen ringde dem 6 månader senare, tvivlar på att det kommer gå till så igen.

kommer man behöva ha en historik med en AD där man köpt klockor som inte är eftertraktade eller ska man ha gjort något annat för att hamna på listan ?
Ja historik hjälper förstås till rejält och helst återkommande och inte bara något enstaka stort.

Om du har möjlighet att gå till samma där du köpte GMT:n, så borde du väl kunna få en rimlig chans. Om du dessutom köper något mer för att visa att du är en bra kund i väntan (om du blir uppskriven) så är det nog inte alls så dumt 🙂
 

FlipSwede

Rolex
Ja historik hjälper förstås till rejält och helst återkommande och inte bara något enstaka stort.

Om du har möjlighet att gå till samma där du köpte GMT:n, så borde du väl kunna få en rimlig chans. Om du dessutom köper något mer för att visa att du är en bra kund i väntan (om du blir uppskriven) så är det nog inte alls så dumt 🙂
Men nu tanker du val lite fel?
Fragan var ju nar eller om listorna oppnar. Da ar ju listorna oppna for vemsomhelst att "stalla sig i ko" eller hur?

For redan idag sa finns ju alla dessa klockor hos AF. Just nu sa kan "en bra kund" ga in och handla en utan problem Utan vantetid.
Och skulle det mot formodan inte finnas just precis det som den kunden vill ha hemma ja da far denne vanta tills leverans kan ske. Dvs "vantlista"

Problemet for de flesta av oss ar att vi inte anses vara "bra kunder" som dagens marknad ser ut.
 
  • Like
Reactions: PJZ

martaSM30

Audemars
Heads up bara för Rolex till mindre handleder: tyvärr går både 36 & 34mm bort för mina handleder på 14,5mm. Det är inte boetten som är för stor, däremot är låset rätt långt och passar mindre bra på liten handled. Men ut och prova är väl det bästa för din bekanta. Den bästa klockan är väl den man blir glad av att ha på handleden? :)
För övrigt skulle JAG gärna ha en liten tantig DJ i TT på 26mm men det är jag det.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Det är exakt därför jag har sålt mina Rolex, ett märke enbart för prestige, och ev värdeutv, har 0 och intet med klockintresse att göra….men som tips till den prestigefulle med inget klockintresse - DJ 36, är väl den enda unisex klockan som håller värde någorlunda…
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Det är exakt därför jag har sålt mina Rolex, ett märke enbart för prestige, och ev värdeutv, har 0 och intet med klockintresse att göra….men som tips till den prestigefulle med inget klockintresse - DJ 36, är väl den enda unisex klockan som håller värde någorlunda…
Lite väl hård generalisering tycker jag. De flesta klockorna på andrahandsmarknaden har gått upp de senaste åren. Inte lika absurt som Rolex men exempelvis Seikos eftertraktade vintage dykare och kronografer betingar idag helt andra priser än för några år sen. Vad det beror på finns det säkert andra som vet bättre än jag.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Lite väl hård generalisering tycker jag. De flesta klockorna på andrahandsmarknaden har gått upp de senaste åren. Inte lika absurt som Rolex men exempelvis Seikos eftertraktade vintage dykare och kronografer betingar idag helt andra priser än för några år sen. Vad det beror på finns det säkert andra som vet bättre än jag.
Absolut så, och jag själv gillar Rolex och har haft de allra flesta refs men av ovan skäl tröttnat…men vi nördar är få och de prestigefulla fler, så tåget fortsätter säkert att gå, helt ok, men jag själv står vart fall kvar på perrongen…
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Absolut så, och jag själv gillar Rolex och har haft de allra flesta refs men av ovan skäl tröttnat…men vi nördar är få och de prestigefulla fler, så tåget fortsätter säkert att gå, helt ok, men jag själv står vart fall kvar på perrongen…
Det kan vara ganska trevligt på perrongen också🙂Bra liknelse!
 

David71

Rolex
2-Faktor
En färgglad Oyster Perpetual. Bra värdeökning också.

Screenshot_20220206-095417~2.png

Screenshot_20220116-161154~2.png
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Och 1b) att modellen gärna få ha en fin värdeutveckling på sikt.
Som väntat mkt kommentarer om detta men var detta verkligen de exakta orden eller är det en vantolkning? Oavsett om det är en keeper så är det affektionsvärdet som borde vara det viktiga.
Men om hon vill han en keeper som är hyfsat lätt att få tag på och med @martaSM30’s kommentar så skulle jag gå på en OP 28 eller 31 i valfri storlek. Sist jag pratade med AD så sa de 2-3månader oavsett färg.
 

Masha

Breitling
Men nu tanker du val lite fel?
Fragan var ju nar eller om listorna oppnar. Da ar ju listorna oppna for vemsomhelst att "stalla sig i ko" eller hur?

For redan idag sa finns ju alla dessa klockor hos AF. Just nu sa kan "en bra kund" ga in och handla en utan problem Utan vantetid.
Och skulle det mot formodan inte finnas just precis det som den kunden vill ha hemma ja da far denne vanta tills leverans kan ske. Dvs "vantlista"

Problemet for de flesta av oss ar att vi inte anses vara "bra kunder" som dagens marknad ser ut.
Hej

Har själv varit inne hos några AF runt om landet, men det är helt omöjligt detta. Att få ställa sig i kö på en Bat med jubile var tanken men det verkar som 2022 är ännu värre än 2021.
Fick veta att tom DJ är svårt just nu, har handlat hos två av dessa dock 8-9 år sedan.
Hoppades att det skulle bli lite lättare i år men tror att detta läget kommer att förbli 2-3 år framåt, gissar bara.
Min kusin var i USA nu och Holland, fick några foton , helt tomt överallt, och är det någon som tror att Rolex nu i allt detta höjer produktionfn med 50% så tror dom fel, med tanke på vad Rolex är för bolag och hur deras ägande ser ut osv osv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men nu tanker du val lite fel?
Fragan var ju nar eller om listorna oppnar. Da ar ju listorna oppna for vemsomhelst att "stalla sig i ko" eller hur?

For redan idag sa finns ju alla dessa klockor hos AF. Just nu sa kan "en bra kund" ga in och handla en utan problem Utan vantetid.
Och skulle det mot formodan inte finnas just precis det som den kunden vill ha hemma ja da far denne vanta tills leverans kan ske. Dvs "vantlista"

Problemet for de flesta av oss ar att vi inte anses vara "bra kunder" som dagens marknad ser ut.
AD säljer knappast hajpklockorna till ”bra kunder” heller. Att de håller på dem är för att maximera profit.
 

FlipSwede

Rolex
AD säljer knappast hajpklockorna till ”bra kunder” heller. Att de håller på dem är för att maximera profit.
Dar vill jag pasta du har fel.
Klockorna bade finns och saljs. Men vi kanske tanker olika om vad som anses vara en bra kund.

Kommer du in och lagger sjusiffrigt pa hyllvarmare eller smycken sa ar jag helt overtygad om att en StalRolex magiskt uppenbarar sig om det ar vad som kravs for att affaren ska ga i las.

Men en kund som bara handlar sadant som saljer sig sjalvt for samma summa, tex Rolex kan formodligen inte langre anses som en bra kund for butiken da denne inte tillfor nagot mervarde.
Snarare tvartemot.
 
Topp