• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

SportRolex

Cartier
2-Faktor
I Julas låg det 4 guldrolex till salu i montern på Bergströms. Vitgulds Daytonan gick direkt. Subben verkar svårare (116619LB) att bli av med. Även om de säger att de inte ger rabatt på Rolex är jag övertygad om att du får rabatt om man går in i skarpt läge för köp. Det ska bli intressant under vecka eller nästa och se vilka som ligger kvar där. Du måste ju momsa in klockan till Sverige? Hämtar du den själv och hittar på något så förverkas den av tullen - ifalll att
Du fick väll själv rabatt på 126600 ? Går att få rabatt på subbarna i helguld med hos AD, TT med lite tur också
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Du fick väll själv rabatt på 126600 ? Går att få rabatt på subbarna i helguld med hos AD, TT med lite tur också
Man vet ju inte hur länge de haft klockan i butikerna. Det finns ett antal Rollar som åker runt butikerna eftersom de måste ha några visningsexemplar - tydligen. Jag frågade - men fick svaret - nej. Något annat svar är väl svårt att förvänta sig. Spelar mindre roll - det viktiga är ju datum på certet.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Man vet ju inte hur länge de haft klockan i butikerna. Det finns ett antal Rollar som åker runt butikerna eftersom de måste ha några visningsexemplar - tydligen. Jag frågade - men fick svaret - nej. Något annat svar är väl svårt att förvänta sig. Spelar mindre roll - det viktiga är ju datum på certet.
Oavsett så går det att få rabatt :)
 

RobHK

Cartier
Du måste ju momsa in klockan till Sverige? Hämtar du den själv och hittar på något så förverkas den av tullen - ifalll att ....,,,,

Jag bor i Hongkong så behöver inte momsa något, även mycket trevligt när jag köper något i Sverige. I somras blev det fullträff med svag krona (har lön i USD/HKD) när de körde -25% på alla Omegaklockor och jag kunde plocka både rabatten samt 19% (Global blue stjäl några procent) tillbaka på momsen.
 

tol

Breitling
men tillgången på begagnatmarknaden och hos gråhandlare börjar bli löjligt stor. Att döma av annonserna här på Handla/Säljes är de inte särskilt lättsålda längre. I varje fall inte till de priser som begärs.
Läste en tråd i en aktiegrupp där flertalet beklagade sig över att de inte får sina klockor avsedda för investering sålda. Ska man behöva göra förlust för att bli av med dem? lät det.
 

arno_schmidt

Omega
2-Faktor
Vad säger spåkulan om andrahandsvärdet på en helt vanlig 126200 (slät, oyster) de e kommande åren?
Och vad säger spåkulan om andrahandsvärdet i allmänhet på Rolex jämfört med Blancpain?
 

allanos

Breitling
Låter märkligt av Nymans. Får jag fråga under hur lång tid dessa tre köptes och vilken modell du vill skriva upp dig på?
sedan 2017 till 2019 och enbart rolex. Från den billigaste modellen (Lady datejust) till lite dyrare (guld day-date)

jag har sedan dess tappat intresset då dem flesta köpt i spekulation och man själv knapp inte fått något svar på en enklare 126000 (valfri kulör) som man stått i kö för.
 

Prefab

Cartier
sedan 2017 till 2019 och enbart rolex. Från den billigaste modellen (Lady datejust) till lite dyrare (guld day-date)

jag har sedan dess tappat intresset då dem flesta köpt i spekulation och man själv knapp inte fått något svar på en enklare 126000 (valfri kulör) som man stått i kö för.
Ska bli intressant att se om de som upplever sig ha blivit dåligt behandlade av AD:s har kvar intresset om klockor plötsligt blir tillgängliga igen. De som har köpt klocka på klocka och lagt dem i bankfack eller snabbt sålt vidare lär ju i varje fall snabbt hitta andra saker att lägga pengarna på.
 
Läste en tråd i en aktiegrupp där flertalet beklagade sig över att de inte får sina klockor avsedda för investering sålda. Ska man behöva göra förlust för att bli av med dem? lät det.

Vad jag har förstått har det rått lite samma situation som för Rolex-klockor som för marknaden för grafikkort. En viss begränsad kapacitet som produceras (i princip endast två tillverkare av grafikkort i världen). Denna kapacitet har (i många fall) köpts upp av spekulanter och krypto-miners som genom detta drivit upp priserna för alla, även de som bara vill ha ett grafikkort till spel/hemdatorer.

Det har varit brist på och prime mot list även på grafikkort. Vissa grafikkort har sålts för 2-3 ggr list osv tidvis (om jag har förstått det rätt). Det har även förkommit handel med platser på väntlistor för grafikkort. Dock har ju den marknaden totalt förändrats i och med Kinas lättade covid-sanktioner, ökad kapacitet för halvledare, mindre efterfrågan pga hög inflation samt att kryptokrasch och ökade elpriser gjort brytning av krypto olönsam.

Kontentan är kanske att man ska vara lite försiktig när saker som tidigare inte varit "investeringar" helt plötsligt blir det.
 

EmWe

Omega
Vad jag har förstått har det rått lite samma situation som för Rolex-klockor som för marknaden för grafikkort.

Och en handbyggd gitarrpedal, Analogman "King of Tone". Just nu ca fyra års kö, jag lär bli erbjuden att köpa en om ett drygt år.
Pris direkt från byggaren ca. 2.800kr, de ligger ute på Reverb för 11.000kr och uppåt. Folk som köper för de pengarna är fanimej dumma i hela huvudet.

Sorry för OT..
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Och en handbyggd gitarrpedal, Analogman "King of Tone". Just nu ca fyra års kö, jag lär bli erbjuden att köpa en om ett drygt år.
Pris direkt från byggaren ca. 2.800kr, de ligger ute på Reverb för 11.000kr och uppåt. Folk som köper för de pengarna är fanimej dumma i hela huvudet.

Sorry för OT..
Precis som med Rolex, AP, mfl har konsumenten duperats att tro att inga alternativ existerar när det finns massvis. Alternativet att inte köpa något alls existerar också, men glöms ofta bort.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Det är bra att priserna går neråt så att folk kan köpa dig en schysst dinka utan att bli "rånade". Ska bli intressant att se vad en sådan här betingar under 2023. Fyndläge om man gillar klockor - framöver.

71A06E18-136A-4C22-9EDD-1E30AF82DEF4.jpeg
 

EmWe

Omega
Det är bra att priserna går neråt så att folk kan köpa dig en schysst dinka utan att bli "rånade". Ska bli intressant att se vad en sådan här betingar under 2023. Fyndläge om man gillar klockor - framöver.

Den som lever får se. Jag har pengarna, vill köpa en helt ny för att behålla livet ut. Men, jag betalar inte över listpris. Så länge det är så tokigt som det är nu väntar jag.
Tråkigt för de som har köpt Rolex på kredit, i spekulation..
 

FlipSwede

Rolex
Den som lever får se. Jag har pengarna, vill köpa en helt ny för att behålla livet ut. Men, jag betalar inte över listpris. Så länge det är så tokigt som det är nu väntar jag.
Tråkigt för de som har köpt Rolex på kredit, i spekulation..
Det trakiga ar ju om listpriset gar upp sapass medan du vantar att det var billigare om du betalat marknadspris dar och da.
Sa blev det for mig....
 

FlipSwede

Rolex
Ska bli intressant att se om de som upplever sig ha blivit dåligt behandlade av AD:s har kvar intresset om klockor plötsligt blir tillgängliga igen. De som har köpt klocka på klocka och lagt dem i bankfack eller snabbt sålt vidare lär ju i varje fall snabbt hitta andra saker att lägga pengarna på.
Har du blivit tråkigt bemott sa hoppas jag du rostar med fotterna.
Blir det du vill ha lattillgangligt sa lar det finnas andra butiker som kan tillhandahalla....
 

BankAnden

Panerai
Väldigt trögt på K&S nu, en toppfräsch Batman från i år säljs inte ens för 165. Blir nästan lite förvånad, även om vi tenderar att vara snåla här 🙂

Undrar vad en gråis betalar för denna nu, 150-160?

 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Väldigt trögt på K&S nu, en toppfräsch Batman från i år säljs inte ens för 165. Blir nästan lite förvånad, även om vi tenderar att vara snåla här 🙂

Undrar vad en gråis betalar för denna nu, 150-160?

Nog ännu lägre för gråis
 
Väldigt trögt på K&S nu, en toppfräsch Batman från i år säljs inte ens för 165. Blir nästan lite förvånad, även om vi tenderar att vara snåla här 🙂

Undrar vad en gråis betalar för denna nu, 150-160?


Tyckte även att jag såg en SUB date i nyskick ligga ute för 130. Det är ju inte jättelångt ifrån list. Samma sak med nyuttagna Explorer I/II har väl legat ute nyligen på K&S för priser kring list eller något under om jag minns rätt.

Ja, intressant att veta vad gråis hade köpt för. I den typ av marknad som råder nu gissar jag att de behöver ta extra höjd och vara mer selektiva med vad de tar in i lager. Kanske är det möjligt att de tar in mer på provision pga av marknadsläget för att inte ligga på eget lager.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Optimsterna på LW har den för 205K 😂. Antingen har svängningen inte kommit till dem ännu eller så har de fått en vikt för mycket i huvudet... 🤷🏻‍♂️
Menade att gråis i dagsläget köper in för mindre än 150-160 på den, dem har såklart stora lager med mängder av modeller dem köpt in för höga summor, rätt förståeligt att dem försöker få ut max ändå.
 

BankAnden

Panerai
Menade att gråis i dagsläget köper in för mindre än 150-160 på den, dem har såklart stora lager med mängder av modeller dem köpt in för höga summor, rätt förståeligt att dem försöker få ut max ändå.
Absolut förståeligt att vilja få ut max. Men känns som chicken race nu. Den gråis som är svagt finansierad måste till slut börja sälja av till betydligt lägre priser och då följer resten snabbt med, tror jag.
 
Topp