• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Arthur79

Breitling
Tack för bra tips alla 👍🏻
Ytterligare ett tips och en läsvärd artikel kring omvärldsläget på marknaden för begagnade klockor.
Har svårt att se att Svedala skulle vara frikopplade från ovan utveckling.

 

Morelife

Omega
Ytterligare ett tips och en läsvärd artikel kring omvärldsläget på marknaden för begagnade klockor.
Har svårt att se att Svedala skulle vara frikopplade från ovan utveckling.

Tack för delningen intressant artikel. Frågan är om man ska vänta lite till för att se hur det utvecklar sig. Kikade lite snabbt på värdeutvecklingen på 114060 som jag är ute efter och man kan tydligt se att de droppat en hel del ifrån tidigare:

IMG_0663.jpeg
 

Uschi

Breitling
Ytterligare ett tips och en läsvärd artikel kring omvärldsläget på marknaden för begagnade klockor.
Har svårt att se att Svedala skulle vara frikopplade från ovan utveckling.

En normalisering av marknaden. Till att börja med...
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Var inne hos Bucherer i Interlaken idag. Man fick testa det som fanns framme för display, men inget att köpa. Tyvärr hade dom ingen 36mm OP att prova, lite synd då det är den enda jag vill prova. Men trevligt bemötande.

Ska testa i zürich om några dagar.

Dom hade för övrigt börjat med CPO. Fanns två sub, en Pepsi och en Datejust.
 
Senast ändrad:

LeSturque

Omega
Var inne hos Bucherer i Interlaken idag. Man fick testa det som fanns framme för display, men inget att köpa. Tyvärr hade dom ingen 36mm OP att prova, lite synd då det är den enda jag vill prova. Men trevligt bemötande.

Ska testa i zürich om några dagar.

Dom hade för övrigt börjat med CPO. Fanns två sub, en Pepsi och en Datejust.
Vad är ett typiskt pris för en sub ”pre-owned” i butik?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vad är vitsen med att köpa hos ÅF jämfört med gråhandlare?
Poängen med pre-owned via AD skulle jag se som att man borgar för servicen. Visst finns det gråisar som servar innan de säljer. Men om AD är Rolex AD så lär de förmodligen göra det utan genvägar. En service på en äldre Rolex börjar idag på 13k.
Trist att köpa billigt hos AD men vara tvungen att skicka in den direkt och slänga ut ytterligare 25+ för att den inte servats ordentligt. 🤷🏻‍♂️

Edit: Och chansen att äkthet verkligen verifierats är större hos AD.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Man får en nyservad klocka med ett nytt certifikat om original saknas och två års garanti.
Jag tror definitivt att många kommer att köpa där istället för gråhandlare.
Om det var en te x en femsiffrig sub skulle jag definitivt köpa där om jag inte var helt säker på (grå)handlarn. Sedan minskar ju risken för Franken etc.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
CPO kommer fylla sin funktion till kunder som vill handla på direkten och för ängsliga/okunniga av att handla online.
Till en viss del samma kunder som gärna köper till överpriser hos ”större” auktionshus.
 

FlipSwede

Rolex
Man får en nyservad klocka med ett nytt certifikat om original saknas och två års garanti.
Jag tror definitivt att många kommer att köpa där istället för gråhandlare.
Nytt cert får du inte.
Däremot ett servicebevis och den 2åriga garantin
Om jag förstått rätt behöver klockan inte skickas till RSC utan kan servas lokalt av Rolexcertifierad urmakare enl protokoll.
 
  • Like
Reactions: SWC

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nytt cert får du inte.
Däremot ett servicebevis och den 2åriga garantin
Om jag förstått rätt behöver klockan inte skickas till RSC utan kan servas lokalt av Rolexcertifierad urmakare enl protokoll.
Man får Rolex Garantikort och även en CPO hang tag. Helt korrekt att lokal service kan ske. Men dessa har genomgått CPO utbildning från Rolex. Tror att utbildningen som gäller svenska AD’s genomfördes i April.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Man får Rolex Garantikort och även en CPO hang tag. Helt korrekt att lokal service kan ske. Men dessa har genomgått CPO utbildning från Rolex. Tror att utbildningen som gäller svenska AD’s genomfördes i April.

Så med andra ord inte mycket mervärde från ett vanligt service-kort.
 

FlipSwede

Rolex
Man får Rolex Garantikort och även en CPO hang tag. Helt korrekt att lokal service kan ske. Men dessa har genomgått CPO utbildning från Rolex. Tror att utbildningen som gäller svenska AD’s genomfördes i April.
Stämmer bra.
Här är mer läsning för den intresserade

 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja du får ju en tjusig plastknapp det står
Certified PreOwned Rolex på också.

Att vara lat&bekväm kostar alltid mer än att göra jobbet själv.

Gemene kund kommer inte betala premium för en hangtag och plastkort när ett service cert finns eller original handlingar finns på en klocka som endast är 3 år gammal.

Har även svårt att se att kunder säljer tillbaka klockort till AD för 20-30% under marknadsvärde såvida dom inte får tilldelning på nya i affären.
 

FlipSwede

Rolex
Gemene kund kommer inte betala premium för en hangtag och plastkort när ett service cert finns eller original handlingar finns på en klocka som endast är 3 år gammal.

Har även svårt att se att kunder säljer tillbaka klockort till AD för 20-30% under marknadsvärde såvida dom inte får tilldelning på nya i affären.
Bingo!
Du Vann just en ny Rolex till listpris!

Precis så tror iallafall jag att CPO kommer fungera.

CPO kommer vara det självklara valet för den som värdesätter annat än lägsta pris.
Precis som att bilar hos oberoende bilhandlare oftast kostar mindre än märkeshandlaren.
Bägge fyller en function och har sina kunder
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Gemene kund kommer inte betala premium för en hangtag och plastkort när ett service cert finns eller original handlingar finns på en klocka som endast är 3 år gammal.

Har även svårt att se att kunder säljer tillbaka klockort till AD för 20-30% under marknadsvärde såvida dom inte får tilldelning på nya i affären.
Som jag varit inne på tidigare. CPO borde ses i det långsiktiga och som brand building som Rolex gör:
1. Ökande av tillgängligt för fler kunder genom AD
2. Man försäkrar sig om att det som säljs är genuina klockor
3. Man säkrar upp skicket på det som säljs.
4. Icke full-set’s klockor kommer tillbaks och får högre värde.
5. Man bygger upp och bibehåller värdet på lång sikt (dvs. kvalitetssäkrad produkt till premium priser).
6. Man bygger möjligheten att vem som helst ska kunna köpa en Rolex bara man sparar.
7. Man får kontroll över vad som köps och säljs (kan tänka mig att de på sikt kommer att implementera NFC id antingen på klocka eller cert för att göra ägandet spårbart).
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Som jag varit inne på tidigare. CPO borde ses i det långsiktiga och som brand building som Rolex gör:
1. Ökande av tillgängligt för fler kunder genom AD
2. Man försäkrar sig om att det som säljs är genuina klockor
3. Man säkrar upp skicket på det som säljs.
4. Icke full-set’s klockor kommer tillbaks och får högre värde.
5. Man bygger upp och bibehåller värdet på lång sikt (dvs. kvalitetssäkrad produkt till premium priser).
6. Man bygger möjligheten att vem som helst ska kunna köpa en Rolex bara man sparar.
7. Man får kontroll över vad som köps och säljs (kan tänka mig att de på sikt kommer att implementera NFC id antingen på klocka eller cert för att göra ägandet spårbart).

Ifrågasätter inte att Rolex vet vad dom gör..
Tror fortfarande dom enda som kommer handla till dessa priser är dom som är för ängsliga/okunniga att handla online vilket är en stor kundgrupp.
Vilket dom flesta AD´s som jobbat med pre-owned redan tagit i beaktning när dom prissätter klockor högre än handlare.
 
Topp