• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexkopia såld av Fogden

M021

Rolex
2-Faktor
Konstigt att annonsen togs bort. Det säljs ju ofta (Rolex) klockor med eftersatta diamanter här på KS. Jag lyssnar om den inte kan få komma upp igen. Jag har flera bud på samma jag gav för den och lite över men jag tänkte se om det finns fler där ute som vill ha en Blingad 116519. Verk, boett, lås, band är ju Rolex - det är ju allt med diamanter som är Custom och det var jag ju tydlig med i annonsen.
Med största sannolikhet pga att det inte är en originaltavla. Att sätta stenar på fabrikstillverkad tavla är en annan 5a
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Konstigt att annonsen togs bort. Det säljs ju ofta (Rolex) klockor med eftersatta diamanter här på KS. Jag lyssnar om den inte kan få komma upp igen. Jag har flera bud på samma jag gav för den och lite över men jag tänkte se om det finns fler där ute som vill ha en Blingad 116519. Verk, boett, lås, band är ju Rolex - det är ju allt med diamanter som är Custom och det var jag ju tydlig med i annonsen.
Inte för att jag riktigt tror på dig men kan du få tillbaka pengarna? Ta budet och spring. :)

Utan att veta så tror jag att annonsen kan få visas om du är tydlig med att det inte är Rolex som gjort ett antal delar. Custom känns ganska så luddigt..
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Konstigt att annonsen togs bort. Det säljs ju ofta (Rolex) klockor med eftersatta diamanter här på KS. Jag lyssnar om den inte kan få komma upp igen. Jag har flera bud på samma jag gav för den och lite över men jag tänkte se om det finns fler där ute som vill ha en Blingad 116519. Verk, boett, lås, band är ju Rolex - det är ju allt med diamanter som är Custom och det var jag ju tydlig med i annonsen.
Men tavlan är ju en förfalskning och du försöker sälja klockan med en fet vinst, inte okej alls
 
  • Like
Reactions: bvb

Mic1

Rolex
2-Faktor
Varumärkesförfalskningar
En varumärkesförfalskning är ett objekt som olovligen gör intrång på ett varumärke eller ett patent. Du får alltså inte handla med klockor eller andra objekt som gör intrång på ett patent eller är märkta med ett varumärke de inte har rätt att använda.


Det står Rolex på tavlan. Rolex har inte gjort den. Varför skulle det vara ok?
 

5366

Omega
Tja - både en svensk myndighet och en av handelskammaren auktoriserad värderingsman hävdar ju att den är en Rolex... (annars skulle det bli dyrt för dem om de erkände sitt fel). Skämt åsido. Jag får försöka med en tydligare annons istället här på KS och ser om den får ligga. Jag tror det finns en hel del KS’are som vill se hur dethär slutar, eller? Sen undrar jag bara - vad är det för fel med att tjäna pengar? Det är väl ändå upp till en köpare vad den vill betala??? Om den vet EXAKT vad den köper dvs.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Tja - både en svensk myndighet och en av handelskammaren auktoriserad värderingsman hävdar ju att den är en Rolex... (annars skulle det bli dyrt för dem om de erkände sitt fel). Skämt åsido. Jag får försöka med en tydligare annons istället här på KS och ser om den får ligga. Jag tror det finns en hel del KS’are som vill se hur dethär slutar, eller? Sen undrar jag bara - vad är det för fel med att tjäna pengar? Det är väl ändå upp till en köpare vad den vill betala??? Om den vet EXAKT vad den köper dvs.
På samma sätt som heroin är ok att sälja så länge köparen är villig att betala och vet precis vad de köper?
Föreslår att du gör en juridisk sak av ärendet mot KFM
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tja - både en svensk myndighet och en av handelskammaren auktoriserad värderingsman hävdar ju att den är en Rolex... (annars skulle det bli dyrt för dem om de erkände sitt fel). Skämt åsido. Jag får försöka med en tydligare annons istället här på KS och ser om den får ligga. Jag tror det finns en hel del KS’are som vill se hur dethär slutar, eller? Sen undrar jag bara - vad är det för fel med att tjäna pengar? Det är väl ändå upp till en köpare vad den vill betala??? Om den vet EXAKT vad den köper dvs.
Bara för att förtydliga. Detta är en custom-tavla tillverkad av Rolex.

746044AF-5992-4116-8398-53333AFFD10D.jpeg


Det du har är en aftermarkettavla tillverkad av någon annan. Snälla var tydlig med det. Att bara säga custom låter som att det är en specialbeställning (custom order) från Rolex.

Lycka till!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Bara för att förtydliga. Detta är en custom-tavla tillverkad av Rolex.

746044AF-5992-4116-8398-53333AFFD10D.jpeg


Det du har är en aftermarkettavla tillverkad av någon annan. Snälla var tydlig med det. Att bara säga custom låter som att det är en specialbeställning (custom order) från Rolex.

Lycka till!
Med andra ord en varumärkesförfalskning.
Vänligen öppna ögonen och skilj mellan blingad originaltavla och förfalskad bling-tavla. @5366
 

koze

Panerai
2-Faktor
Är det inte enklare att byta ut delarna som är "custom" till original och sen sälja stenarna till någon som handlar med diamanter, samt förstöra det som blir över som inte har något värde?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är det inte enklare att byta ut delarna som är "custom" till original och sen sälja stenarna till någon som handlar med diamanter, samt förstöra det som blir över som inte har något värde?
Stenarnas värde är förmodligen inte många kronor alls.

För de som gillar sånt här så är inte klockan hemsk. Tavlan har ett hyfsat värde as is även om den inte är gjord av Rolex.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag tog bort annonsen.

Så länge det inte framgår tydligare att det är after market-delar så kommer jag fortsätta ta bort upplagd annons.
Tavlan - är den fake eller original? Alltså, är det en original Rolex-tavla som blivit modifierad eller är det en fake-tavla som blivit modifierad?

Är den fake (tavlan) så ska inte klockan läggas upp (med tavla) ö h t.
 
Hej Alla,
Trist story, jag har värderat klockan som äkta Rolex i boett och verk, övrigt framgår vara after market. Hade klockan varit original skulle detta visat sig i marknadsvärdet. Kunden har dessutom fått länk till köpare som är beredda att köpa klockan, så efterfrågan finns. Affären är mellan kund och Kronofogden varför jag inta har anledning att agera mer i detta ärende. Kronofogdens jurister har flera "cases" där dessa typer av tvister avgjorts och agerar efter detta.
 

Mr.Chang

Audemars
Hej Alla,
Trist story, jag har värderat klockan som äkta Rolex i boett och verk, övrigt framgår vara after market. Hade klockan varit original skulle detta visat sig i marknadsvärdet. Kunden har dessutom fått länk till köpare som är beredda att köpa klockan, så efterfrågan finns. Affären är mellan kund och Kronofogden varför jag inta har anledning att agera mer i detta ärende. Kronofogdens jurister har flera "cases" där dessa typer av tvister avgjorts och agerar efter detta.
Vare jag dig så skulle jag gå och gömma mig! :D:D:D
 

M021

Rolex
2-Faktor
Hej Alla,
Trist story, jag har värderat klockan som äkta Rolex i boett och verk, övrigt framgår vara after market. Hade klockan varit original skulle detta visat sig i marknadsvärdet. Kunden har dessutom fått länk till köpare som är beredda att köpa klockan, så efterfrågan finns. Affären är mellan kund och Kronofogden varför jag inta har anledning att agera mer i detta ärende. Kronofogdens jurister har flera "cases" där dessa typer av tvister avgjorts och agerar efter detta.
Av ren nyfikenhet, hur ser du på tydligheten i värderingsintyget gällande pavetavla?
Pavetavlan omnämns inte i närheten av de resterande delarna du påpekar ej är original. Intresserad av att höra dina tankar.
 
  • Like
Reactions: Bas

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hej Alla,
Trist story, jag har värderat klockan som äkta Rolex i boett och verk, övrigt framgår vara after market. Hade klockan varit original skulle detta visat sig i marknadsvärdet. Kunden har dessutom fått länk till köpare som är beredda att köpa klockan, så efterfrågan finns. Affären är mellan kund och Kronofogden varför jag inta har anledning att agera mer i detta ärende. Kronofogdens jurister har flera "cases" där dessa typer av tvister avgjorts och agerar efter detta.

Hur kommer de sig att du inte skriver att tavlan är aftermarket men skriver att ring och horn har stensatts efter att den lämnade fabrik. Rimligen borde det belysts samtidigt och med samma beskrivning.
 

Tapiren

Cartier
Nja - det är ju inte så det står i värderingsintyget Jonny. Rolex med pavétavla står det. Längre ner i separat stycke står det att ring och ändlänkar ej är av Rolex tillverkning.
Ansvar är svårt...

Jag kan personligen sträcka mig till att det är otydligt, men det spelar inte så stor roll vad jag tycker.

Dock är önskan om att någon, KF eller Westling, skall sätta i en äkta tavla eller på annat sätt återställa klockan, i princip helt orealistisk. Möjligen kan du hävda ekonomisk skada, men den är ju värderad till 150' så du kommer få enormt svårt och visa att du lidit någon större ekonomisk skada av detta nu när du själv värderat den till såpass mycket mer. De kommer alltid kunna luta sig tillbaka och säga "jo, men vi värderade den till 150, och det är den antagligen värd". Vi får nästan anta att värderaren i denna sekund gör skärmdump på din värdering, som trygghet ifall en advokat hör av sig.

Liknande ärenden har dessutom avgjorts till KF:s fördel så jag tror du kämpar i uppförsbacke här.

Jag tror din bästa chans är att serva den hos någon som inte är fullt så noga som AD och därefter sälja den, om du vill "rädda" affären.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Knepigt värre enligt mig det står inte Rolex paveurtavla i värderingintyget.
Är armbandet äkta Rolex? Står inget om det eller förutsätter alla att det är aftermarket?
Min poäng är att det är inte helt lätt att bena ut nu blir det ståhej om tavlan eftersom det är den som påverkar priset.
Sedan så står det ju Rolex på tavlan vilket den inte är så det är ju klart inte ok
Håller med om att värderingsintyget är otydligt men svårt, enligt, mig om det är felaktigt.
 
Senast ändrad:

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju i princip det @Jonny Westling har gjort. Han har bara trott att pavétavlan var korrekt. Rätt uppenbart när man läser intyget.

Vilket också blir ett problem då han är av handelskammaren förordnande värderingsman vilket ställer det sjävklara kravet av att kunna garantera äktheten på det han kontrollerar vilket i detta fall inte är korrekt.

Borde rimligen handlad om osant intygande vilket är straffbart. Men de kan säkert någon jurist här fylla på med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej Alla,
Trist story, jag har värderat klockan som äkta Rolex i boett och verk, övrigt framgår vara after market. Hade klockan varit original skulle detta visat sig i marknadsvärdet. Kunden har dessutom fått länk till köpare som är beredda att köpa klockan, så efterfrågan finns. Affären är mellan kund och Kronofogden varför jag inta har anledning att agera mer i detta ärende. Kronofogdens jurister har flera "cases" där dessa typer av tvister avgjorts och agerar efter detta.
Svagt att inte erkänna sitt misstag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Well.. Det kostar ju pengar och rykte. Eventuellt också samarbetet med KF. Bättre att bara säga att man gjort rätt men att alla missförstår.

Hade gärna hört @Jonny Westling kommentera den Rolex Big Crown som någon försökte sälja via Blocket och Tradera. Den hade han värderat till 350 000kr.
Klart han inte kommer erkänna, och det är det som är så uppenbart.
 
  • Like
Reactions: Per

JB_XII

Rolex
Men så trevligt att det blev en tråd på Aftonbladet historien. Det stämmer att det är min Daytona det skrevs om. Låt mig förklara EXAKT vad det handlar om.

Klockan var till salu hos Kronofogden med ett värderingsintyg från Westling värdering AB. I det intyget (se nedan) står att klockan har en Rolex paté tavla men custom bezel och ändlänkar. Toppen tänker jag, bara en Rolex tillverkad pavé tavla kostar mer än vad Jonny Westling värderat hela klockan till... så jag ropade in den på auktionen. Nu nollställde inte koreografen som den skulle så jag gick till Rob Engström med klockan och då sa de att hmmmm. Vi tror Jonny Westling nog gjort bort sig lite här. Tavlan är custom och inte Rolex. Alla diamanter är äkta överallt men tavlan har inte Rolex tillverkat.

Läser man Kronofogdens villkor vid sina försäljningar så skriver de att "Kronofogden ansvarar för att den lämnade informationen är korrekt". Nu var ju uppenbart att inte den lämnade informationen ivar korrekt då Jonny Westling skrev ett felaktigt äkthets/värderingsintyg. Därför vände jag mig till Kronofogden och begärde att de skulle sätta i en Rolex paté tavla då det var så de marknadsförde klockan på sin hemsida. Efter ett antal månader så kom kronofogden tillbaka skriftligt och sa "ledsen men inte vårt fel". Då vände jag mig till Jonny Westling och frågade i vilket försäkringsbolag han har sin ansvarsförsäkring i. Vi smsade fram och tillbaka och det slutade med att han skrev att jag inte var riktigt klok (han använde exakt de orden) som tyckte Westling värdering AB skulle ta ansvar för sina misstag. Att Westlings värderingsintyg som av Stockholms handelskammare tillförordnad värderingsman skulle ligga till grund för att jag köpte klockan, det kunde Jonny Westling inte alls förstå.

Då har jag två val. 1. Stämma Westling värdering AB för att på så vis få rätt urtavla i klockan eller 2. Sälja den men då med tydlig information om att även urtavlan är custom. Jag har en närstående person som är försäkringsjurist och han så att en stämning skulle jag vinna. Jonny Westling är förordnad värderingsman och jag är lekman.... och det alternativet finns fortfarande men då säljer jag hellre och bara går vidare. Livet är för kort för att hålla på med karaktärer av Jonny Westling typ. Att ta ansvar för sina fel och misstag känns som något som glömts bort numera både hos Kronofogden och hos Westling värdering AB.

Där har ni historien om "BlingDaytonan". Likande på Chrono 24 med custom tavla, bezel och ändlänkar går mellan 250' och 400', så jag tycker inte 250' eller bud känns överdrivet. Köper man den och vill flippa så finns det fortfarande gott om kött på det benet.
IMG_2669.png

För i helvete! Du köper en klocka på auktion, går sedan till aftonbladet som skriver en snyft historia om hur synd det är om dig och sedan vill du sälja klockan vidare för mer än du gav?? :banghead: På detta forum dessutom!! Jag är mållös... fan inte sant! Dessutom med otydlig annonstext och med en produkt som strider mot forumets regler!! :rage:

Och @Jonny Westling , du har tydligt skrivit ”paveurtavla” i ditt intyg, för att senare, längre ner, ta upp de delar som ej är rolex. Finns inget annat sätt att tolka ditt intyg än felaktigt!

Ni både kan ju gå och gömma er under en sten. :mad:
 
Topp