• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Betalar man deposition?
Det kan nog bero på handlare.

Notera väl att en riktigt stor Rolexhandlare kan ha ett antal eftertraktade Rolexmodeller med "kö" i lager i sitt kassaskåp i källaren, dessa är dock bara tillgängliga till "bra" kunder som köper mycket. Källa: Federico Talks Watches. Detta är helt naturligt, varför skulle de "ge" bort pengar till slumpmässiga personer - detta är ett resultat av Rolex prissättnings- och produktionspolicy.

Senast ändrad:
Betalar man deposition?
Jag är uppsatt i kö för den nya 126660 som jag beställde samma dag som den offentliggjordes i Basel i år. Leveranstid på c:a 1 år har jag fått. Vidare köar jag sedan december 2017 på en 126600 och även denna är väntetiden c:a 1 år på. Jag har lagt 10% handpenning, totalt 21 000 Kr för dessa till Svensk AD.

Jag har frågat om det skulle bli skillnad om jag gick in och la handpenning men de sa att det inte spelar någon roll. Ställer mig också frågande till vad som gäller här :)

Bergströms i Uppsala tar inte ens handpenning vilket jag tycker är fel.
Problematiken med överfulla köer och felaktiga leveransbesked till seriösa kunder skulle försvinna om det krävdes en rejäl handpenning på den klocka man köar för.

Då skulle inte folk signa upp hos varenda återförsäljare på åtråvärda modeller.

Bergströms i Uppsala tar inte ens handpenning vilket jag tycker är fel.
Problematiken med överfulla köer och felaktiga leveransbesked till seriösa kunder skulle försvinna om det krävdes en rejäl handpenning på den klocka man köar för.

Då skulle inte folk signa upp hos varenda återförsäljare på åtråvärda modeller.
Grejen är väl den att betalar man handpenning har man de facto avtalat om köp vilket är en enorm skillnad mot att stå på en kölista vad framför allt gäller säljarens skyldigheter.

Grejen är väl den att betalar man handpenning har man de facto avtalat om köp vilket är en enorm skillnad mot att stå på en kölista vad framför allt gäller säljarens skyldigheter.
Kanske det, men förbinder sig handlaren att leverera inom någon stipulerad tidsperiod? Vad får man för ångerrätt etc?
Känns helt knäppt att betala handpenning för något man förmodligen sannolikt i framtiden kommer få.

Absolut. Men det borde ju gå att upprätta någon typ av handpenningsavtal som beskriver överenskommelsen.

Jag förstår att man inte tar handpenning av den anledningen att man inte kan garantera tillgång, men det borde finnas ett bra sätt att gå från intresseanmälan till skarp beställning.

Absolut. Men det borde ju gå att upprätta någon typ av handpenningsavtal som beskriver överenskommelsen.

Jag förstår att man inte tar handpenning av den anledningen att man inte kan garantera tillgång, men det borde finnas ett bra sätt att gå från intresseanmälan till skarp beställning.
Kan det sägas tydligare, klockor med förväntad kötid på 12 år ges enbart till "bra" kunder, varför då fåna sig med en kö som inte finns reellt?

Vill du ha dessa klockor får du börja köpa dig till att bli en bra kund. Tim Mosso berättade nyligen om en person som köpt en mängd nya klockor, som han senare "dumpade" till Watchbox, för att få "bra kund" status hos en AD, och på så sätt komma åt sin drömklocka.

Kan det sägas tydligare, klockor med förväntad kötid på 12 år ges enbart till "bra" kunder, varför då fåna sig med en kö som inte finns reellt?

Vill du ha dessa klockor får du börja köpa dig till att bli en bra kund. Tim Mosso berättade nyligen om en person som köpt en mängd nya klockor, som han senare "dumpade" till Watchbox, för att få "bra kund" status hos en AD, och på så sätt komma åt sin drömklocka.
Låter som det skulle vara bättre att köpa en beggad för över listpris. Vad får man för nya klockor man "dumpar" hos en handlare?

Låter som det skulle vara bättre att köpa en beggad för över listpris. Vad får man för nya klockor man "dumpar" hos en handlare?
Fråga ett: ja
Fråga två: inte så mycket, jag skulle sälja privat, men detta var nog en person med mycket gott om pengar som ville åt en viss modell som kanske inte ens fanns begagnad.

Jag har, utan att tidigare handlat hos Bergströms, köar på 2 olika ur och fått köpa båda relativt snabbt. En av dom var en Rolex där jag direkt efter Basel ställde mig i kö eoch jag var en av de som fick leverans av Rollen tidigt. Jag tycker de håller vad de lovar. Ingen handpenning lades heller.

Är det bara Rolex som har dessa långa väntetider, verkar korkat att släppa nya modeller och sen inte få ut dem på marknaden?

Är det bara Rolex som har dessa långa väntetider, verkar korkat att släppa nya modeller och sen inte få ut dem på marknaden?

Korkat? Det är varje tillverkares våta dröm att efterfrågan vida överstiger det, av tillverkaren begränsade, utbudet. Då är priset inte en avgörande faktor längre och myten om märkets svåråtkomlighet borgar för en lukrativ affärsmodell under många år. Det är ingen tillfällighet att Ferrari och Porsche bygger sina dyraste modeller i begränsade upplagor. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera den försäljnigsavdelning som lyckas få kunder att köa i 12 (!) år för att köpa deras produkt när en del företag anstränger sig enormt för att bara få sälja sin produkt. Hatten av för Rolex!

Med tanke på att de inte vet hur många eller när de får in respektive modell blir det ju ren gissning för ADn, speciellt om de vet att de inte brukar få från första batchen av en ny modell. Som kund vet man ju oftast inte vilken köplats man har och folk kan dessutom ”springa om” i kölistan.

Kontentan blir alltså att man inte har en aning.

Ser det ändå som en mycket märklig strategi att välja att inte sälja så mycket man kan. Varför bara tjäna mycket pengar om man kan tjäna massor?

• Like
Reactions: TPG
Att behålla varumärkets styrka är A och O i den här branschen. Rolex gör så sett allting rätt tror jag. Dom ägs av en stiftelse så dom behöver inte tänka på att kortsiktigt maximera vinst och hålla aktiekursen uppe. Om all efterfrågan skulle tillgodoses så försvinner ju efterfrågan, marknaden mättas alltså och det slår ju tillbaka sedan i minskad försäljning.

Rolex kanske höjer exklusiviteten på lång sikt. Jag som upplevt att det inte var särskilt märkvärdigt att välja vilken sub man skulle köpa hos AD tycker dock att det är mindre angeläget att fjäska för att få köpa en klocka. Risken är stor att man väljer ett annat märke i mitt fall.

Tillbaka
Topp