• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andsan

Rolex
20170701_125650_zpsyhywwkng.jpg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
I Rolex fall, skulle jag säga neoish började för ca 14 år sedan, och äldre, när det började gå utför med ceramic, super case etc 😁
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
I Rolex fall, skulle jag säga neoish började för ca 14 år sedan, och äldre, när det började gå utför med ceramic, super case etc 😁
Jag tänker att det är svårt med en flytande skala där det ska bedömas olika från fall till fall. Tanken med ett mått är ju att det ska vara en konstant.
Med ovan resonemang skulle man ju kunna hävda att en Breguet från 1920 inte är vintage eftersom det visuella är snudd på oförändrat.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
16610LV (2003-2910) omtales som neovintage. Det betyr ikke at alle klokker i denne perioden nødvendigvis er neovintage.

Poenget er at det er ingen tidsdefinisjon på hva som er neovintage.

Imidlertid er det (for meg) mer sånn at det er selve klokkemodellen som danner begrepet mer enn årstall. Det skyldes blant annet at en gitt modell kan ha gjennomgått flere evolusjoner og selv om årstallet ikke gjør den neovintage - så gjør antall designevolusjoner modellen neovintage siden design og teknikk i dag er «gammelt», sett opp mot dagens versjon. YMMV
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag tänker att det är svårt med en flytande skala där det ska bedömas olika från fall till fall. Tanken med ett mått är ju att det ska vara en konstant.
Med ovan resonemang skulle man ju kunna hävda att en Breguet från 1920 inte är vintage eftersom det visuella är snudd på oförändrat.
Ja det kan man göra, om man vill ha rätt, ta exempel som blir löjliga i diskussionen. Breguet discussions får du gärna ta i den tråden för övrigt, hör ej hemma här. Meningen är ju att vi ska ha konstanta trådar 😉
 
Senast ändrad:

Lingrush

Cartier
IMG_6819.jpeg
IMG_6813.jpeg
IMG_6812.jpeg


Då har den här vackra subben, Z-serie med serti tavlan fått en ny ägare. Bara älskar proportionerna på dessa 5 siffriga. Ger en dressad men samtidigt sportigt intryck. Dessa slår ändå på något annat sätt jämfört med de keramiska som också är fina. Var länge inne på den silvriga tavlan men ju mer jag jämförde dessa kändes champagnen något mer tilltalande. Så nöjd!
 

Watchie

Patek
2-Faktor
IMG_6819.jpeg
IMG_6813.jpeg
IMG_6812.jpeg


Då har den här vackra subben, Z-serie med serti tavlan fått en ny ägare. Bara älskar proportionerna på dessa 5 siffriga. Ger en dressad men samtidigt sportigt intryck. Dessa slår ändå på något annat sätt jämfört med de keramiska som också är fina. Var länge inne på den silvriga tavlan men ju mer jag jämförde dessa kändes champagnen något mer tilltalande. Så nöjd!
Stort grattis, klar favvo !
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
IMG_6819.jpeg
IMG_6813.jpeg
IMG_6812.jpeg


Då har den här vackra subben, Z-serie med serti tavlan fått en ny ägare. Bara älskar proportionerna på dessa 5 siffriga. Ger en dressad men samtidigt sportigt intryck. Dessa slår ändå på något annat sätt jämfört med de keramiska som också är fina. Var länge inne på den silvriga tavlan men ju mer jag jämförde dessa kändes champagnen något mer tilltalande. Så nöjd!
Älskar också de 5-siffriga modellerna. Även om de nya keramiska också är fina så är det en annan känsla när man bär de äldre.
Grattis till klockan.
 

Bottega

Cartier
Har börjat tappa intresset för min Maxi Sub men vill samtidigt inte göra mig av med den. Funderar på att hotta upp den ett tag med gummil. Minns att Nymans? var Rubber B återförsäljare men inte längre. Någon annan som är det? Gärna gummi som jag kan flytta claspet från länken. :)
 

TokyoBlue

Breitling
Vilka (snygga) Rolex har rimlig väntetid just nu?
Jag väntar på en blå guld/stål Sub och fick höra att det är runt en månads väntetid. Men är "orolig" för att den ska vara för flashy. Så är lite i valet och kvalet om jag ska ta den.
 

Lingrush

Cartier
Vilka (snygga) Rolex har rimlig väntetid just nu?
Jag väntar på en blå guld/stål Sub och fick höra att det är runt en månads väntetid. Men är "orolig" för att den ska vara för flashy. Så är lite i valet och kvalet om jag ska ta den.

Den är flashy men enligt mig på ett fint sätt. Har själv ägt en 116613LB som jag tyckte var grym. Funkar till det mesta, både uppklätt och avslappnat. Men ja, den drar nog mer ögon till sig än en svart sub i helstål.

Den kommer du nog inte behöva vänta på länge alls.
 
Topp